Quinoa_2_1200x500.jpg

Ni glutenfrie tips

  1. Venn deg til å lese innholdsfortegnelser
    I desember 2014 ble det innført nye felles merkeregler i EU og Norge kalt matinformasjonsforskriften. Denne forordningen gjør merkingen av emballert mat mer forståelig for forbrukerne. Blant annet har ingredienslisten blitt tydeligere, og ingredienser som kan forårsake allergi- eller intoleransereaksjoner (allergenene) skal være uthevet i form av fet eller kursiv skrift. Vær klar over at produsenter kan endre innholdet i produkter (ferdigretter) fra glutenfritt til glutenholdig og vice versa, så man bør lese innholdsfortegnelsen med jevne mellomrom.
  2. Det finnes mange gode glutenfrie alternativer
    Pasta, brød og kjeks inneholder gluten, men det betyr ikke at du ikke kan kose deg med disse matvarene. I dag finnes det mange gode glutenfrie alternativer i dagligvarebutikkene, og tilbudet blir stadig bedre. Du vil også finne produkter i helsekostbutikker og nettbutikker og stadig flere bakeri/konditori selger også rundstykker, brød og kaker, etc. uten gluten.
  3. Husk at mange matvarer er naturlig glutenfrie
    Frukt og grønnsaker, bær, kjøtt, fjørfe, fisk, ost, egg og belgfrukter er naturlig glutenfrie – og det er sunt! Så spis mest mulig av disse råvarene.
  4. Du kan fortsatt spise flere typer kornslag
    Et glutenfritt kosthold betyr ikke at du må holde deg unna alle kornslag og kornprodukter. Quinoa, teff, amarant, bokhvete, mais, hirse og ris er bare noen av de naturlige glutenfrie kornslagene du kan spise. Havre er også glutenfritt, bare husk å bruke den som er merket glutenfri, vanlig havre kan ha blitt forurenset av glutenholdige kornslag under produksjonen. Husk ellers å lese innholdsfortegnelsen, eller sjekk at kornprodukter er merket glutenfri.
  5. Alkohol
    Vin, sider og brennevin inneholder ikke gluten. Når det gjelder øl, anbefaler NCF at personer med glutenintoleranse drikker øl som er merket glutenfritt, det vil si merket med crossed grain-symbolet eller en tekst som forteller at produktet er glutenfritt. Som medlem i NCF finner du en oversikt over trygt øl ved å logge inn på ncf.no/medlem.
  6. Husk at du fortsatt kan spise ute med familie og venner
    Å spise glutenfritt betyr ikke at du ikke kan spise ute – ta gjerne en titt på NCFs oversikt over anbefalte spisesteder på ncf.no.
  7. Vær oppmerksom på krysskontaminering
    Vær ekstra nøye med renholdet når glutenfri mat tilberedes og serveres. Den må ikke forurenses av glutenholdig mat. Tilbered den glutenfrie maten separat. Benytt egne eller godt rengjorte redskaper (skjærefjøl/ kniv/ kakespade og lignende), og sett gjerne av et eget, rengjort område for tilberedning/servering av den glutenfrie maten.
  8. Eksperimenter!
    Det kan ta litt tid å finne de riktige glutenfrie ingrediensene som kan erstatte de glutenholdige, så bruk gjerne litt tid på kjøkkenet, og bli kjent med de mulighetene som finnes. For de er det mange av!
  9. Husk at glutenfri mat kan være minst like god og sunn
    Når du har fått en diagnose som cøliaki, har du en gyllen mulighet til å gjøre positive endringer i kostholdet og forbedre helsen din – ved å bli mer bevisst på hva du putter i deg, og lage mer mat fra bunn av.