Frukt og grønnsakhaug_1200x500.jpg

Fokuser på rene matvarer – altså matvarer som er en ingrediens, ikke matvarer som har en ingrediens; kjøtt, grønnsaker, egg, fisk, ris og fugl.

 

7 tips til deg som skal flytte hjemmefra

Å flytte hjemmefra er noe de aller fleste gjør på et eller annet tidspunkt. Her deler Line Sofie fra NCFU 7 tips til den nye hverdagen borte fra mamma, enten du velger å flytte inn i et kollektiv eller sammen med kjæresten din.

Tekst: Line Sofie Røren Eide, NCFU

1. Lag et system som fungerer

Når du flytter sammen med noen som ikke helt vet hva cøliaki er, forklar det! Ikke bli sjenert og si «neida, det går sikkert bra», hvis de spør om dere skal dele brødfjøl – når du vet at du trenger en egen brødfjøl. Hjemme hos meg har vi bare skjærebrett lagd av plastikk, de er lettere å holde rene enn trefjøler, og de som er grønne er glutenfrie. De andre i kollektivet kan godt bruke dem, så lenge de kun bruker dem til glutenfrie matvarer. Vi har også en regel på at når noe av fellesutstyret blir brukt av dem til baking eller noe annet som ikke er glutenfritt, så skal det i oppvaskmaskina etterpå.

Når du flytter sammen med noen som ikke helt vet hva cøliaki er, forklar det!

2. Lag mat selv

Det er ikke alltid så lett å få pengene til å strekke til når man flytter hjemmefra, men det finnes mange lure knep man kan gjøre. For det første er vi jo så heldige å få støtte fra NAV – bruk den smart! Istedenfor å kjøpe ferdigbrød i frysedisken, kan du heller investere i en kjøkkenmaskin og lære deg å bake brød selv. Da får du mye mer for pengene, og selv om det kanskje er litt vanskelig i starten gjelder det bare å ikke gi opp!
 
Hvis du, som meg, ikke er så glad i brød, kan middagsrester være en digg lunsj å ha med seg på skolen. De fleste oppskrifter baserer seg på at man skal lage til minst 2 personer, helst 4, og da får man masse, digge middagsrester! Ikke kast noen rester, selv om det er så lite som en halv potet igjen etter middagen. Den er fin å steke dagen etterpå, så slipper du å kaste mat. Lag knekkebrød selv, de holder seg lenge dersom du lager store porsjoner. Lag også frokostblandingen din selv, da kan du ha oppi alt du vil!

3. Lag ukemenyer

Å lage ukemenyer er helt genialt! Du kan gjerne lage flere ulike ukemenyer, og så finner du ut på søndags kveld hvilken meny du vil ha uka som kommer. Da slipper du å stå på butikken i villrede over hva du skal lage til middag. Det tar nok litt tid å lage menyene, men når de først er ferdige er de kjempekjekke å ha! Og du kan til og med ha de liggende som notat på mobilen din, så har du tilgang til dem når som helst.

4. Kjøp en fryseboks

Dersom du ikke allerede har en fryseboks burde du få tak i en fortere enn svint! Da kan du handle stort på tilbud, og du kan ta med deg mat hjemmefra når du har vært på besøk hos mor og far eller snille besteforeldre. Det gjelder bare å huske på hva man har i fryseren, selv om mat er fryst ned holder den seg ikke god for alltid. Skriv gjerne ned på mobilen din hva du har i fryseren, så slipper du å kjøpe dobbelt opp.

5. Lag en huskelapp til de du bor sammen med

Det er kjempelurt å lage middag sammen med de man bor med, man sparer penger på det og det er utrolig hyggelig å lage mat sammen. Men det kan hende at de du bor med er litt usikre på hva du faktisk tåler og ikke tåler, og kanskje de syns det er litt skummelt å lage mat til deg – de vil garantert ikke at du skal bli syk av noe de har laget. Da kan det være fint for dem hvis du lager til en liten huskelapp som du kan henge på kjøleskapet eller inne i et av kjøkkenskapene. På den kan du skrive de allergenene de skal se etter på innholdslistene, og du kan kanskje skrive på hvilke melsorter du tåler og ikke tåler. Lag gjerne listen sammen med dem du bor med, så finner dere ut av hva som passer best!

6. Last ned Mattilbud-appen

Dette er en av favorittappene mine. Hver mandag oppdateres den med tilbudsavisene til alle dagligvarebutikkene i Norge. Her er det mye penger å spare, særlig hvis du bor i et område med flere dagligvarebutikker. Det er også ofte at de store supermarkedene har gode tilbud på fri for-produkter, da gjelder det å fylle fryseren med brød, pitabrød og rundstykker!

7. Fokuser på rene matvarer

Mitt beste tips er å fokusere på rene matvarer – altså matvarer som ER en ingrediens, ikke matvarer som har en ingrediens. Kjøtt, grønnsaker, egg, fisk, ris og fugl. Det som er digg med rene råvarer er at de er naturlig glutenfrie! Mange sverger til brødskiva si, og det er din rett å også sverge til brødskiva, men utfordre deg selv litt. Prøv å lage litt andre retter som du kan spise til lunsj istedenfor fire brødskiver med gulost på. Og jeg lover deg at dersom du baserer ukesmenyene dine på retter som inneholder mye grønnsaker, så kommer du til å spare penger! Dersom du bor i en by med egne grønnsaksbutikker kan det være penger å spare på å handle der, da selges ofte frukten og grønnsakene i løsvekt.
 
Jeg håper du finner noen lure tips du kan ta med deg, enten du har flyttet hjemmefra eller skal flytte hjemmefra i nærmeste fremtid, eller kanskje noen tips du kan dele med mor og far hvis du fremdeles bor hjemme. Det viktigste å huske på er at det ikke er så stress å ha cøliaki – så lenge man har litt rutiner og systemer som funker. Mange har lett for å føle seg til bry når man bor sammen med andre, men den oppfatningen har garantert ikke de andre! Det gjelder bare å være selvsikker på seg selv, og spre om seg med kunnskap til de rundt deg. Det kan til og med hende at du kjenner andre cøliakere i nærområdet – da kan det være hyggelig å invitere hverandre hjem på middag en gang i blant.

Lykke til med hverdagen borte fra mor og fars trygge fuglerede!
 
 

Klikk på logoene for mer info