Camilla_1200x500.jpg

Foto: @achievedmedia

– Jeg har blitt en sunnere versjon av meg selv

På det verste så Camilla Aastorp ut som hun var 6 måneder på vei. Kvalme, oppblåst mage og lite matlyst ble plutselig i fjor sommer en del av hverdagen for den ellers så spreke tobarnsmammaen – også kjent som Treningsfrue.

Tekst: Nina Sævik I Foto: @achievedmedia / treningsfrue.no



Camilla Aastorp (40) brenner for kosthold og trening, og har et ønske om å engasjere, motivere og inspirere andre gjennom sosiale medier og bloggen sin, treningsfrue.no, hvor hun har tusenvis av følgere og lesere. Men, hun som vanligvis er full av energi, opplevde i mai 2019 å plutselig bli kjempedårlig. Livet ble rett og slett snudd på hodet. Lite visste hun da at det var en udiagnostisert cøliaki i full blomst som var grunnen.

alt– Jeg skulle arrangere et utdrikningslag, men så ble jeg veldig oppblåst og kvalm, og mistet matlysten. Jeg klarte å gjennomføre utdrikningslaget, men etterpå ble jeg sengeliggende og levde på vann og buljong i noen uker. Og magen var så oppblåst at det så ut som jeg var 6 måneder på vei, forteller Camilla.

For Camilla ble det en kamp å finne ut av hva som feilte henne.

– Reisen var litt humpete med gjentatte blodprøver, avføringsprøver, gastroskopi, koloskopi, dyre legeregninger og mye venting.

Blodprøvene viste ikke noe unormalt, og hun fikk blant annet beskjed om at det sikkert var et virus som bare måtte gå over av seg selv. Etter hvert begynte hun å mistenke at det kunne være gluten som var den store synderen, og bestilte derfor en gastroskopi hos Aleris. Og mens hun ventet på timen, ringte hun Yiannis Filolias, alias Pappa uten gluten, som har en sønn med cøliaki.

– Jeg trengte noen å prate med, og han tok meg imot med åpne armer. Jeg fikk gode tips og råd, ble beroliget og jeg fikk et lite håp om at dette skulle gå bra. Han sa også at jeg måtte spise et par glutenholdige brødskiver hver dag for at en eventuell cøliaki skulle slå ut på prøvene. Hvis ikke ville gastroskopien være til ingen nytte. Det var ingen leger som hadde fortalt meg om dette, jeg mener å huske at jeg fikk beskjed om det motsatte; å kutte ut gluten, forteller Camilla.

– Jeg trengte noen å prate med, og han tok meg imot med åpne armer.

Camilla Aastorp om Pappa uten gluten

Utfordrende sommerferie

Etter at gastroskopien var gjennomført, dro Camilla på sommerferie til Vestlandet sammen med mannen Jørgen, og de to sønnene deres, Max og Leo. En utfordrende ferie ifølge Camilla, hvor de stort sett bodde i telt og på hotell.

– Jeg hadde ikke fått vite prøvesvarene fra gastroskopien ennå, og selv om jeg mistenkte at gluten var problemet, visste jeg ikke om det kunne være noe annet som gjorde at jeg ble så dårlig. Så jeg kuttet ut egg, laktose og gluten i en periode. Jeg ble straks bedre, men jeg ble også veldig tynn. Det at jeg også var på Norgesferie gjorde det litt mer vanskelig; det er ikke alle hoteller som har så mye å tilby når man har behov for mat uten egg, laktose og gluten, og så er ikke merkingen alltid så bra. Jeg husker jeg kjøpte glutenfrie havregryn og laktosefri melk, og tok det med meg inn på hotellfrokosten. På et tidspunkt i løpet av ferien testet jeg egg igjen – og jeg ble ikke dårlig. Jeg ble så glad, da fikk jeg i hvert fall i meg litt næring! forteller Camilla.

Senere på sommeren testet også Camilla laktose igjen, og det også gikk fint.

Ut på høsten fikk Camilla svar på gastroskopien; hun hadde cøliaki. Det var en stor lettelse å få en diagnose, nå visste hun hva hun skulle forholde seg til.

– Jeg kjente at jeg fikk matlysten og livsgleden tilbake. I dag er jeg litt forsiktig med laktose siden jeg vet at man kan ha en sekundær laktoseintoleranse ved cøliaki. Gluten har jeg ikke fått i meg siden i fjor, med unntak av et par uhell. Og da har jeg vært kvalm og oppblåst i flere dager etterpå.

Valgte å være åpen

– I fjor sommer grubla jeg mye. Det var en periode i livet jeg helst ikke vil oppleve igjen, for det slo meg totalt ut. I lang tid. Slike perioder får en til å sette pris på når kroppen er frisk og rask, og nå har jeg det endelig bra igjen.

Camilla valgte også å være åpen om den vanskelige tiden med følgerne sine på bloggen sin.

– Det ble veldig naturlig for meg å dele det jeg gikk igjennom, jeg har jo en del følgere og lesere. Jeg fikk mange innspill, som er veldig hyggelig, men alt var ikke like positivt. Det var en del hobbyleger der ute for å si det sånn. Ifølge noen hadde jeg kreft, endometriose, cyster, og jeg var døden nær. Så det var litt ubehagelig.

– Jeg har aldri vært så personlig som da jeg var syk, og innleggene fra denne perioden ble de mest leste på bloggen. På det meste hadde jeg 250 000 stykker innom bloggen på bare én dag. Det var mange som kontaktet meg og fortalte at de var i samme situasjon, eller som hadde fått en diagnose, så jeg har inntrykk av at det er veldig mange som sliter med magen, sier hun.

En ny mathverdag

Camilla kan fortelle at hun har, som andre i hennes situasjon, måttet tilpasse seg en ny mathverdag.

– Nå som jeg har funnet ut at jeg har cøliaki har jeg endret kosten deretter, og jeg føler meg mer i balanse med kropp, mage og kosthold. Men det krever litt innsats, og jeg husker jeg i begynnelsen kunne gråte av å se de andre spise brød, pasta og boller – siden jeg alltid har vært så ekstremt glad i det. Men, det går over og man venner seg til det, og nå som kroppen er glad igjen smiler jeg også.

I dag synes jeg at jeg behersker et glutenfritt kosthold bra, det krever bare litt mer planlegging enn tidligere.

alt– I dag synes jeg at jeg behersker et glutenfritt kosthold bra, det krever bare litt mer planlegging enn tidligere. Det er ikke bare å stikke innom en kafé eller bakeri og kjøpe noe på veien. Jeg føler også at jeg har blitt en litt sunnere versjon av meg selv, cøliakien har gjort at jeg har mer fokus på frukt og grønt, fisk og ren mat, sier Camilla.

Synes du det er vanskeligere å få i deg nok næring i forbindelse med trening nå enn tidligere?

– Det går i perioder, jeg merker at jeg blir fortere matlei nå. Men jeg lager blant annet mye omelett, og jeg har et favorittbrød som heter Grova (Fria) som jeg kjøper fryst. Jeg kjøper gjerne 5-6 brød av gangen, fryser de ned og tar opp skiver etter behov og putter i brødristeren. Det fungerer kjempefint. En av mine egne favorittoppskrifter er proteinrundstykkene mine, og så lager jeg en pizza med havrebunn som har blitt veldig populær. Hele familien spiser den også, til og med mannen min synes den er god. Hjemme spiser jeg stort det samme som resten av familien, og så bare tilpasser jeg min rett slik at den er glutenfri. Men jeg har laget spagetti med kjøttdeig og saus helt glutenfri uten å si noe, og det kom ingen protester. Mannen min har ikke satt seg så veldig inn i det, «er dette gluten?» kan han si, ler Camilla. – Jeg har vel gjort det litt enkelt for ham.

– Synes du det er vanskelig å vite hva som er trygt å spise?

– Jeg har lest meg opp og prøvd å sette meg inn i hvilke produkter og ingredienser som er glutenfrie og hvilke som ikke er det. Og produkter er veldig godt merket, så jeg synes ikke det har vært så vanskelig sånn sett. I sosiale lag dropper jeg heller å spise hvis det er noe jeg er usikker på, og jeg har alltid med meg en proteinshake og litt nøtter og frukt i tilfelle jeg skulle ha behov for det. Hvis jeg vet at det er lenge til jeg skal spise og ikke har så mye tilgjengelig, så tar jeg bare opp noen proteinrundstykker fra fryseren og koker noen egg, ev. tar jeg opp fire fryste brødskiver, smører på pålegg og så er det tint til jeg skal spise. Så har jeg en god matpakke, smiler Camilla.

– Har du et siste tips?

– Prøv pizzaen min med havrebunn – den er kjempegod!

Camillas pizza med havrebunnalt

Pizzabunn
130 g Kesam eller Cottage Cheese
1/2 ts salt
2 egg
1/2 ts bakepulver
ca. 200 g havregryn (glutenfri)

Slik gjør du: Bland alt med en stavmikser og klapp den flat på stekepapir. Sett den i ovnen på 150 grader i 2-3 minutter før du begynner med toppingen.

Topping
hermetiserte tomater
oregano (bruk en del)
revet ost
kokt skinke
parmaskinke

Slik gjør du: Stekes midt i ovnen på ca. 220 grader (over/under varme) før du lar den hvile et par minutter på benken.
Pizza som er klar på 15 minutter!

 

Klikk på logoene for mer info