Hvilke kornprodukter bør jeg bruke?

Hei, Har nå startet opp for fullt med å bake for min datter som fikk påvist cøliaki i sommer. Vi var på kontroll i forrige uke og hun hadde på 3 mnd gått opp 2,5 kg (veier nå 20,5 kg). Jeg skal for all del ikke slanke jenta mi, men hvilke kornprodukter osv. bør jeg bruke for å få best og mest energirik bakst? Og hva kan jeg evt. begrense bruken av som er «tomme kalorier»? Pga. covid har det ikke vært kurs om kost, og jeg kjenner ikke godt nok hvilke produkter jeg kan bruke mer/mindre av ved baking av brød/rundstykker etc. Hun er generelt glad i alt av bakst.

Lise svarer

Det er ikke uvanlig at nydiagnostiserte legger på seg – både barn og voksne. Det kan være mange grunner til det, og glutenfrie brød og bakervarer med mye stivelse, sukker og fett og lite protein, fullkorn og fiber kan være en grunn.

Selv om du baker selv kan det være at du bruker glutenfrie melmikser med mye stivelse og sukker og lite protein og fullkorn. Den beste måten å avdekke det er å lese på ingredienslisten. Det som står først på ingredienslisten er det mest av i produktet.

Glutenfri bakst kan inneholde en del mer fett enn glutenholdig. Mange tilsetter mye frø og nøtter for å øke fibermengden, og for å få et bedre brød mht. konsistens og smak. Det er jo forsåvidt sunt å spise nøtter og frø, men mange glemmer at det er veldig fettrikt. I tillegg tilsettes ofte fett/olje i glutenfri bakst for å bedre kvaliteten og forhindre smuling. Alt dette gir et høyt fettinnhold, for mens vanlige brød inneholder mellom 1 og 3 prosent fett, kan glutenfrie brød inneholde en god del mer. Sjekk dette neste gang du baker.

Et annet tips er at du baker grovt, siden grove brød metter mer. Da spiser man mindre brød og naturlig nok mindre pålegg. Velg oppskrifter der man bruker en stor andel fullkornsmel og fiber. Det er lurt å bake med meltyper som glutenfri havre, bokhvete, hirse, teff, quinoa, fullkornsris – men også kikertmel (som ikke er korn, men belgfrukter malt til mel). Revet gulrot kan også være lurt å tilsette. Det gir god smak, konsistens, tilfører fiber og god smak til glutenfri bakst. Prøv deg også fram med andre grønnsaker.

Klikk på logoene for mer info