Er stivelse sunnere?

Jeg lurer på om det blir riktig å tenke på de forskjellige stivelsestypene man bruker i glutenfri baking som tilsvarende sukker for kroppen, eller om de på noe vis er sunnere? Med tanke på blodsukkerpåvirkning og næringsinnhold.

Lise svarer

De fleste typer stivelse er ikke noe særlig «sunnere» enn sukker, fordi stivelse brytes raskt ned til sukker i tarmen og gir en rask blodsukkerstigning. Derfor er det liten forskjell på sukker og stivelse når det kommer til blodsukkerpåvirkning. Man kan med fordel innta de stivelsesrike matvarene på slutten av måltidet – da har de minst påvirkning på blodsukkeret.

Stivelse er heller ikke særlig sunt da det inneholder lite eller ikke noe fiber, protein eller vitaminer og mineraler. Det er hvetestivelse som er den mest næringsfattige, fulgt av maisstivelse, tapiokastivelse og lyst rismel/risstivelse.

Fortsatt inneholder glutenfrie spesialprodukter mye stivelse, selv om vi ser at det har vært en positiv utvikling de senere år. Vårt tips er at du leser ingredienslisten før du kjøper et produkt. Er stivelse de første ingrediensene, og hvis fullkorn og fiber kommer langt ned på ingredienslisten bør du ikke spise altfor mye av dette produktet.

Klikk på logoene for mer info