Arkiv

Resultat: Merking av glutenfri mat (66) viser 1 - 20

Hva gjør jeg når jeg nesten ikke kan spise så mye uten at magen reagerer?

Jeg har ikke kunnet spise gluten på to år og har tatt tester for cøliaki, men fant ikke noe. Så kom jeg plutselig på at da måtte jeg vel ha spist brød mat med gluten i for å få tarmtottene til å reagere? Hva gjør jeg når jeg ...

Jeg har ikke kunnet spise gluten på to år og har tatt tester for cøliaki, men fant ikke noe. Så kom jeg plutselig på at da måtte jeg vel ha spist brød mat med gluten i for å få tarmtottene til å reagere? Hva gjør jeg når jeg nesten ikke kan spise så mye uten at magen reagerer? Det hender at jeg reagerer på krydder, og da er det gluten i det også. Veldig dårlig merking i Norge. Veldig synd, for dette plager meg veldig. Er ikke utredet ordentlig ennå. Mvh Camilla

Camilla, 5. desember 2018 11:09

Nei det er ikke lett, og NAV er veldig strenge på sine krav. Samtidig så burde legene ha visst at man ikke kan diagnostisere cøliaki hos en person etter langvarig GFD, uten spesialundersøkelser.

Det er dessverre dårlig utredningskapasietet for dette i Norge.

Trond S. Halstensen, 05. desember 2018 19.30

Har du synspunkter på nedbryting av gluten i soyasaus?

Hei, jeg leste sent i går kveld i en bok ('matmolekyler, kokbok for nyfikna' lisa förare winblad & malin sandström, falun 2014 s. 122) at 'livsmedelverket bedömer at de fleste glutenintolerante inte behöver oroa seg for rester [av gluten i soyasaus], etterso...

Hei, jeg leste sent i går kveld i en bok ('matmolekyler, kokbok for nyfikna' lisa förare winblad & malin sandström, falun 2014 s. 122) at 'livsmedelverket bedömer at de fleste glutenintolerante inte behöver oroa seg for rester [av gluten i soyasaus], ettersom alt alfa-gliadin bryts ner under fermentering og lagring'. Har du synspunkter? Det er jo mange typer soyasaus på markedet men den typen jeg bruker og er interessert i å sjekke ut er standard kikkoman light soyasaus som er produsert ved naturlig fermentering og ikke hydrolyse. Ha en fin dag og kopi gjerne ditt svar til meg på deepfrieduck@gmail.com. Håkon

Håkon, 22. november 2018 12:05

Gluten i soyasaus er en gjenganger. De som har mål finner at det er veldig varierende mengder hvetemel/gluten i de ulike soyasusene. Vanligvis tilsettes det kun små mengder soyasaus til maten så slutt mengden gluten i maten vil bli svært lav, men er man i tvil så finnes det glutenfrie soyasauser som man da bør bruke. Jeg vet ikke hvordan soya lages men om hveten tilsettes det ferdig fermenterte produktet, er det lite gluten som kan brytes ned under fermenteringen.

Trond S. Halstensen, 28. november 2018 18.34

Blir tarmen min blir mer skadet enn andres med cøliaki fordi jeg reagerer på spor av gluten og andre ikke gjør det?

Hei. Jeg har cøliaki og reagerer på veldig lite gluten. Jeg kan ikke spise varer som er merket med "spor av gluten", uten å få problemer som diaré, magevondt eller begge deler. Dette gjør det for meg veldig vanskelig å bli helt frisk føle...

Hei. Jeg har cøliaki og reagerer på veldig lite gluten. Jeg kan ikke spise varer som er merket med "spor av gluten", uten å få problemer som diaré, magevondt eller begge deler. Dette gjør det for meg veldig vanskelig å bli helt frisk føler jeg. I tillegg har jeg små barn og mann som spiser gluten hjemme, og selv om jeg aldri baker med glutenholdig mel merker jeg at jeg aldri blir helt helt bra over en lenger periode så lenge det blir spist vanlig brød ol. i samme kjøkken som jeg spiser og lager min mat. Dette er det jo ikke så mye å gjøre med føler jeg, da jeg ikke kan gi glutenfri kost til alle andre i familien, spesielt med tanke på brød som jo smuler en del og er nok det som er årsak til noe av problemet her, annet enn å være enda nøyere på rengjøring før jeg spiser min mat, selv om jeg føler jeg er nøye på dette allerede. Men.. lurer på om tarmen min blir mer skadet enn andres med cøliaki fordi jeg reagerer på spor av gluten og andre ikke gjør det? Jeg kan heller ikke spise havregryn eller ferdigmat, så lenge det ikke er merket glutenfritt. Men selv da inneholder noen produkter som er merket glutenfri en veldig liten mengde gluten som jeg reagerer på. Tar gjerne imot råd for dette også, for synes det er utfordrende. Har hatt cøliaki i 7 år og spiser ikke noe med gluten direkte. Gjør jeg det blir jeg liggende med magekramper på sofaen. Leste nettopp innlegget med forhøyet risiko for tarmkreft, er jeg spesielt utsatt for dette da siden jeg føler at jeg aldri blir helt frisk? Symptomene med diaré og/eller magevondt er ikke kraftige og går fort over, men de kommer jo. Takk på forhånd. Mvh Hanne

Hanne, 9. november 2018 19:55

Det er stor variasjon på hvordan man reagerer på gluten. Noen reagerer, slik som deg, på ekstremt små mengder/spor av gluten. Vi vet ikke hvorfor det er slik, om det er den autoimmune glutenreaksjonen som kjennetegner cøliaki eller om dettte er en annen reaksjonsform som involverer andre deler av immunsystemet. Reaksjonen blander seg også med angst for at dette fører til økt risiko for alvorlige senkomplikasjoner slik som kreft. De data vi har å støtte oss på tyder ikke på dette, selv den gamle glutenfrie dietten som ikke var så streng som den vi har i dag, viste at dersom man fikk cøliakidiagnosen før 12 års alder så var det ingen økt risiko for kreft. Man ble altså frisk nok på den gamle glutenfriekosten. Vi har derfor ingen data som tyder på at din reaksjon gir deg en økt risiko for kreft, eller annen sykdom. Spørsmålet er derfor hvorfor reagerer du på så små mengder brødsmuler/hvetemel/gluten. Hvilke deler av immunsystemet medierer plagene dine? Foreløpig så vet vi ikke hva dette er.

Trond S. Halstensen,

Stemmer det at hvetekorn blir glutenfrie når de spirer?

Hei, jeg får høre på restauranter og av venner at når hvetekorn spirer blir de glutenfrie, og jeg får servert det flere steder. Jeg blir litt provosert, for de er alle så sikker i sin sak, men jeg kan ikke skjønne at de kan være sikre på at abs...

Hei, jeg får høre på restauranter og av venner at når hvetekorn spirer blir de glutenfrie, og jeg får servert det flere steder. Jeg blir litt provosert, for de er alle så sikker i sin sak, men jeg kan ikke skjønne at de kan være sikre på at absolutt all gluten er borte?

Marte, 9. november 2018 20:00

Når korn spirer så uttrykker de enzymer som bryter ned gluten, men det er ikke nok til å gjøre kornet glutenfritt i forhold til en cøliakers behov for glutenfrihet, så joda det reduserer mengden med potensielt farlig gluten, men ikke så mye at det kan spises av en cøliaker.

Trond S. Halstensen, 14. november 2018 20.00

Kan man spise produkter som kan inneholde spor av hvete om man har cøliaki?

Kan man spise produkter som kan inneholde spor av hvete om man har cøliaki? Som f.eks Freia melkesjokolade? ...

Kan man spise produkter som kan inneholde spor av hvete om man har cøliaki? Som f.eks Freia melkesjokolade?

Cecilie, 4. november 2018 13:20

Freia har testet sine og funnet mellom 40-80 ppm gluten i dem. Dette er ikke glutenfritt, men er OK i henhold til den andre litt høyere "lav-gluten"-grensen som man mener cøliakere trygt kan konsumere (100 ppm). Så vi pleier å si at dette i utgangspunktet er greit, men at man må prøve det ut og se om det går greit. Farlig skal det ikke være.

Trond S. Halstensen, 07. november 2018 18.48

Bør jeg unngå Oatly-produkter når jeg har cøliaki?

Hei, jeg har hatt cøliaki i mange år nå. I de siste årene har jeg ikke tålt melkeproteiner. Derfor har jeg brukt oatly sine produkter som melkeprodukt-erstaning. Nylig fikk jeg høre at Oatlys produkter ikke er glutenfrie, og på nettsida står det at p...

Hei, jeg har hatt cøliaki i mange år nå. I de siste årene har jeg ikke tålt melkeproteiner. Derfor har jeg brukt oatly sine produkter som melkeprodukt-erstaning. Nylig fikk jeg høre at Oatlys produkter ikke er glutenfrie, og på nettsida står det at produktene deres inneholder under 100 ppm gluten, men ikke under 20 ppm gluten. Burde jeg unngå å bruke disse produktene som melkeerstatning lenger? Er det skadelig for en med cøliaki å bruke produkter med gluteninnhold på mellom 20 og 100 ppm?

Synnøve, 08. oktober 2018 22:40

Generelt, nei, det er ikke skadelig for en cøliaker å benytte 100mg/kg grensen (lav gluten). Men her er det store individuelle forskjeller. Man har undersøkt, men det er ingen data som tyder på at mat som inneholder mellom 20 og 100 ppm gluten er skadelig for cøliakere.

Trond S. Halstensen, 10. oktober 2018 19.22

Er Sol og Corona Extra glutenfrie?

Hei. Det mexicanske ølet SOL - er det totalt glutenfritt? Og det samme med Corona Extra? Tusen takk for svar. ...

Hei. Det mexicanske ølet SOL - er det totalt glutenfritt? Og det samme med Corona Extra? Tusen takk for svar.

Sverre, 07. oktober 2018 18:19

Så vidt man har målt er Sol som Corona glutenfritt. I tillegg finnes det mange andre, garantert glutenfrie merker der ute blandt annet fra Ringnes.

Trond S. Halstensen, 10. oktober 2018 19.20

Finnes det noen typer ris som inneholder gluten?

Hei! Er litt usikker på ris, var i kantina i skolen og dagens meny var ris og kylling. Det sto at ris inneholder gluten, så jeg kunne ikke spise det. Ble ganske forvirret, hvorfor de hadde krysset på det, så jeg lurer på om det finnes noe ris som innholder det? Kom...

Hei! Er litt usikker på ris, var i kantina i skolen og dagens meny var ris og kylling. Det sto at ris inneholder gluten, så jeg kunne ikke spise det. Ble ganske forvirret, hvorfor de hadde krysset på det, så jeg lurer på om det finnes noe ris som innholder det? Kommer fra afrikansk hushold hvor vi spiser mye ris, begynner å bli usikker.

Anonym, 3.oktober 2018 08:36

NEI, ris er glutenfritt. Noen må ta et kurs i hva ting inneholder. Spør neste gang hvorfor de har merket, dersom du er i tvil. Google det og ta en diskusjon med de som merker. De må vite hva de merker.

Trond S. Halstensen, 03. oktober 2018 20.09

Har blitt fortalt at ris innheholder gluten, men dette stemmer vel ikke?

Hei Da jeg var på Tenerife i vinter fikk to ganger høre at ris inneholdt gluten (snakker om bare ris, ikke bearbeidet på noen måte)? Da dette var helt nytt for meg protesterte jeg heftig, men nei, jeg kunne ikke spise risen. Der jeg tidligere hadde spist Paella kunne je...

Hei Da jeg var på Tenerife i vinter fikk to ganger høre at ris inneholdt gluten (snakker om bare ris, ikke bearbeidet på noen måte)? Da dette var helt nytt for meg protesterte jeg heftig, men nei, jeg kunne ikke spise risen. Der jeg tidligere hadde spist Paella kunne jeg nå ikke spise denne pga av risen? Spurte en svenske som har restaurant der nede, men han hadde aldri hørt om dette (vet også at svigermoren hans har cøliaki, så han har greie på dette). Etter de nye reglene om at 14 (?) allergener skal opplyses på menyen har jeg fått mye større utfordringer på restaurantene på Tenerife. På meg så ser det ut som de sikrer seg ved å merke "nesten alt" med gluten. Jeg lurer på om det flere enn meg som har merket dette på utenlandsreiser. Er takknemlig for svar, ha en fin høstdag! Anne

Anne, 26. september 2018 07:34

Du har helt rett: ris inneholder ikke gluten. Gluten er prolaminer i korn, og det er gluten i hvete (gliadin), bygg (hordein) og rug (secalin) som cøliakere ikke tåler. Havren er såpass langt unna (slektskapsmessig) de andre gress-sortene at den tåles godt av cøliakere. Ris (og alt mulig annet som mais, teft, etc) inneholder ikke gluten. Synes det er trist at de på Tenerife sikrer seg, mulig noen burde varsle den spanske cøliakiforeningen om praksisen og høre om de kan engasjere seg. 

Trond S. Halstensen, 26. september 2018 19.30

Er det så farlig å spise vanlig soyasaus?

Hei. Jeg har et spm om soyasaus. Det svenske Livsmedelverket skriver på sine sider at de har gjort tester på «vanlige» soyasauser, og at de fleste av disse er innenfor de grenseverdiene som regnes som glutenfritt. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdoma...

Hei. Jeg har et spm om soyasaus. Det svenske Livsmedelverket skriver på sine sider at de har gjort tester på «vanlige» soyasauser, og at de fleste av disse er innenfor de grenseverdiene som regnes som glutenfritt. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/allergi-och-overkanslighet/gluten?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=gluten&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=10.177.11.153&_t_hit.id=Livs_Common_Model_PageTypes_ArticlePage/_1fa0e6c2-252c-44bd-869e-ba8043e85f9b_sv&_t_hit.pos=2. Den svenske cøliakiforeningen henviser til denne siden på sin hjemmeside der det svares på om cøkiakere kan spise soyasaus. Gitt dette lurer jeg jo på om det er så farlig å spise vanlig soyasaus, gitt det som de offisielle råd som gis i Sverige, og som jeg forstår tar utgangspunkt i EU-standarder for hva som kan regnes som glutenfritt.

Ingrid, 17.september 2018 19:15

Dette er en gjenganger, noen soyasauser er helt greie (glutenfrie) andre inneholder hvetemel og er ikke så bra for cøliakere å konsumere. Hva er en vanlig soyasaus? Innvandrerbutikker kan ha mange ulike varianter, så vi har valgt å si at enhver må nesten selv se på sausenes innholdfortegnelse og holde seg til de som ikke har hvete i innholdfortegnelsen. Når det er sagt så er det riktig som du sier at det svenske mattilsynet har testet vanlige soyasauser og ikke funnet gluten i noen av dem (sakset fra Sverige: "Livsmedelsverket har analyserat gluten i olika sojasåser som deklarerade vete. Gluten påvisades inte i de "klassiska" sojasåserna trots att vete deklarerades i innehållsförteckningen. Klassisk sojasås borde inte utgöra någon risk för glutenintoleranta." Men de fant gluten i noen ikke-klassiske soyabaserte sauser. Ut ifra dette kan det virke som om alle "vanlige" soyasauser kan brukes av cøliakere.

Trond S. Halstensen, 19. september 2018 19.07

Usikker på om single malt whisky faktisk er glutenfri

Så i siste utgave av glutenFRI et spørsmål av Linda som lurer på om brennevin er glutenfritt. Svaret du sendte var at destillasjonen sikrer at sluttproduktet er glutenfritt selv om utgangspunktet f.eks. er maltet bygg eller hvetebasert. Det tror jeg dessverre er feil. Mulige...

Så i siste utgave av glutenFRI et spørsmål av Linda som lurer på om brennevin er glutenfritt. Svaret du sendte var at destillasjonen sikrer at sluttproduktet er glutenfritt selv om utgangspunktet f.eks. er maltet bygg eller hvetebasert. Det tror jeg dessverre er feil. Muligens er kornbasert brennevin som vodka og lignende helt glutenfritt, siden dette blir destillert opp til "teknisk sprit" på 96 %. Men måten eksempelvis single malt whisky (eller Cognac, selv om denne selvsagt blir glutenfri pga at det er vin som blir brent) blir destillert på, innebærer at en god del annet enn ren alkohol kommer over i sluttproduktet. Det er jo dette som skaper mye av smaken. I single malt whiskey er sluttproduktet som regel et sted på 70-tallet når det gjelder alkoholprosent, så blir dette lagt på tønne og modnet i noen år. Når brenningen foregår på denne måten (i gamle "pot stills"), vil det komme en del av selve satsen (en type malt-øl) over i sluttproduktet. Se også følgende link for en utdyping omkring manglende perfeksjon i separasjonen av alkohol og vann i en destillasjonsprosess: https://www.reddit.com/r/Scotch/comments/nv74q/single_malt_scotch_is_not_gluten_free/

Lars, 14. september 2018 07:58

Jeg forstår godt argumentasjonen og den teoretiske muligheten det er at små proteinbiter vil kunne føres over med dampen. Du la inn en link til et informasjon/diskusjonssted og, som du også vil se av kommentarene, så diskuteres det livlig om glutenfri er 100% glutenfri. Innenfor Codex Allimentarius sine regler er all væske med < en 20 mg gluten /liter væske å betrakte som glutenfri, noe de aller, aller fleste kan konsumere uten problemer. At hordein i bygg er et mindre "farlig" gluten enn gliadin i hvete skal vi la ligge. Jeg har ikke funnet noen som faktisk har målt hordein (gluten) innholdet i single malt whiskey, men man er strort sett enig at eventuell mengden gluten i single malted whiskey er svært lav. Så lav at det nok ville blitt betraktet som glutenfri væske (<20pm). Siden det er så stor variasjon i følsomheten for gluten så bør man være klar over muligheten for å reagere (på sporene av gluten), men de aller fleste vil kunne konsumere dette uten nevneverdige problemer. Det er mulig det finnes mere rufsete single malt whiskey der ute som knapt nok er destilert en gang og da bør man muligen være klar over problemstillingen, men den vanlige 2-3 x destilasjonsprosessen ansees for å effektivt fjerne proteinrester etc (er diskutert i kommentarfeltet). Men når det er sagt så har jeg altså  ikke funnet noen som faktisk har målt hordein (bygg gluten) i single malted whiskey slik man har mål det i øl.

Trond S. Halstensen, 19. september 2018 18.32

Kan jeg drikke vodka som er laget på korn?

Har jo cøliaki og lurte på om jeg kan drikke vodka som er laget på korn? Dette er måten den er laget på: Metode: Kornet renses, males, blandes med vann og kokes. ...

Har jo cøliaki og lurte på om jeg kan drikke vodka som er laget på korn? Dette er måten den er laget på: Metode: Kornet renses, males, blandes med vann og kokes.

Siri, 6. september 2018 18:40

ALT gjennomskinnelig, inkludert brunt brennevin (brunfargen er bare sukkerkulør) brennevin, uansett kilde, er glutenfritt. Prosessen, selve destilasjonen gjør den ferdige varen glutenfri.

Trond S. Halstensen, 12. september 2018 18.18

MÅ matvarer være merket med "inneholder gluten" hvis de gjør det?

Hei. Har fått diagnosen cøliaki, og skal nå finne frem i havet av matvarer. Er det sånn at alle matvarer MÅ være merket med at de "inneholder gluten", hvis de gjør det? Eller er eneste måten å finne det ut på og lese innholdsfor...

Hei. Har fått diagnosen cøliaki, og skal nå finne frem i havet av matvarer. Er det sånn at alle matvarer MÅ være merket med at de "inneholder gluten", hvis de gjør det? Eller er eneste måten å finne det ut på og lese innholdsfortegnelsen og vite nøyaktig hva de forskjellige stoffene er? Heidi :)

Heidi, 4. september 2018 10:06

Der skak stå i innholdsfortegnelsen at det inneholder gluten/hvete. Noe steder står det inneholder:  hvete (glutenfri hvetestivelse). Så du må lese på innholdfortegnelsen for å se om hvete eller komponenter av hvete inngår i innholdfortegnelsen, men ja det skal stå om det er tilsatt noen komponenter fra hvete, rug eller bygg (glutenhodlige kornsorter).

Trond S. Halstensen, 05. september 2018 19.18

Kan man drikke sprit eller vodka når man har cøliaki?

Kan man drikke sprit eller vodka når man har cøliaki? ...

Kan man drikke sprit eller vodka når man har cøliaki?

Serhiy, 29. august 2018 14:12

Ja, men som for alle andre, med måte. Klar sprit er glutenfritt (brun, klar sprit er også det).

Trond S. Halstensen, 29. august 2018 19.20

Betyr «spor av gluten» og «kan inneholde gluten» det samme?

Hei! Jeg lurer veldig på om merkingen «spor av gluten» og «kan inneholde gluten» betyr det samme? Jeg har tidligere hørt at «spor av gluten» betyr at inneholdet av gluten er under en viss grense og derfor helt trygt, men at «kan inneholde gluten...

Hei! Jeg lurer veldig på om merkingen «spor av gluten» og «kan inneholde gluten» betyr det samme? Jeg har tidligere hørt at «spor av gluten» betyr at inneholdet av gluten er under en viss grense og derfor helt trygt, men at «kan inneholde gluten» ikke har samme grenseverdi. Men har hørt at mange sidestiller disse to og lurer derfor på hva som er riktig. På forhånd tusen takk for svar!

Kjersti, 22. august 2018 18:39

Vi er litt i villrede vi også. Til dels er dette en juridisk term for å unngå erstatningssaker, og til dels er det faktisk slik at varen inneholder/kan inneholde små mengder gluten. I de undersøkelser jeg har sett så har dette vært under 100 mg/kg (100 ppm) og derved under lav-gluten grensen som er mat også cøliakere kan konsumere. I praksis kan du sidestille disse merkingsmetodene.

Trond S. Halstensen, 22. august 2018 20.06

Er duga bygg glutenfritt?

Hei, Fikk presentert på et spisested at duga bygg var glutenfritt, stemmer det? Mvh Ernst ...

Hei,

Fikk presentert på et spisested at duga bygg var glutenfritt, stemmer det? Mvh Ernst

Ernst, 17. august 2018 17:04

Duga Bygg er bygg, og bygg inneholder gluten i form av hordein (slik hvet einneholder gluten i form av gliadin). Kan ikke spises av cøliakere.

Trond S. Halstensen, 22. august 2018 18.19

Inneholder røykaroma fra bygg gluten?

Hei, jeg har kjøpt "ris- og maiskaker med barbecuesmak" der det i ingredienslisten står at de inneholder "røykaroma (fra bygg)". Betyr det at disse ris/maiskakene inneholder gluten (fra bygg)? ...

Hei, jeg har kjøpt "ris- og maiskaker med barbecuesmak" der det i ingredienslisten står at de inneholder "røykaroma (fra bygg)". Betyr det at disse ris/maiskakene inneholder gluten (fra bygg)?

Nina, 13. august 2018 11:09

Jeg vet ikke, men neppe: Røykaroma kan umulig inneholde så mye bygg-protein da det vel kun er røykdampen som er benyttet. Tror du kan spise dette.

Trond S. Halstensen, 15. august 2018 19.44

Er brennevin glutenfritt?

Hei. Ser på siden her at det er flere som lurer på om brennevin er glutenfritt, og på dette svarer du at alt brennevin er glutenfritt. Hvis ikke skal det være merket. Jeg har helt siden jeg fikk diagnosen hørt at vi kun kan drikke brennevin laget av potet, da det er gl...

Hei. Ser på siden her at det er flere som lurer på om brennevin er glutenfritt, og på dette svarer du at alt brennevin er glutenfritt. Hvis ikke skal det være merket. Jeg har helt siden jeg fikk diagnosen hørt at vi kun kan drikke brennevin laget av potet, da det er gluten i det som er laget på korn. Er du helt sikker i din sak her?? Hadde vært mye enklere om det er slik du sier. Vil bare forsikre meg om at det er riktig. Mvh Linda

Linda, 31. juli 2018 10:01

Brennevin er glutenfritt. Selv brennevin laget på korn som utnytter hvetestivelsen blir destilert og da blir ikke proteinbitene med opp i dampen. Med øl er det anderledes der drikker vi selve gjæringssatsen og den har bygg-gluten i seg. Men gjennom destilasjonsprosessen blir dette liggende igjen og går ikke over i dampen.

Trond S. Halstensen, 08. august 2018 21.35

Er Pringles glutenfritt?

Hei! Leser på Pringles potetgull at det inneholder tørkede poteter, vegetabilske oljer, rismel, hvetestivelse, emulgator, matlodextrin og salt. Det er oppgitt allergen; gluten. Er ikke hvetestivelse og maltodextrin glutenfritt da? ...

Hei! Leser på Pringles potetgull at det inneholder tørkede poteter, vegetabilske oljer, rismel, hvetestivelse, emulgator, matlodextrin og salt. Det er oppgitt allergen; gluten. Er ikke hvetestivelse og maltodextrin glutenfritt da?

Anne-Mette , 10. juli 2018 13:06

Jo hvetestivelsen som benyttes i dag er produsert glutenfritt, men vi kan ikke med sikkerhet vite om pringels har en egen sær kilde til hvetetsivelse som ineholder glutenrester. Men uansett må den potensiell mengden hvetstivelse /gluten i Pringles potetgull være ytters lav.

Trond S. Halstensen, 08. august 2018 19.05

Er maltekstrakt glutenfritt?

Hei, jeg leser på innholdsfortegnelsen at "produktet inneholder maltekstrakt, bla.fra hvete..." Detter gjelder nøtteblandingen Turmiks fra Polly peanøtter. Lurer på om dette er ok å spise? Jeg har cøliaki, men ingen plager med dette. Takk for svar. Hi...

Hei, jeg leser på innholdsfortegnelsen at "produktet inneholder maltekstrakt, bla.fra hvete..." Detter gjelder nøtteblandingen Turmiks fra Polly peanøtter. Lurer på om dette er ok å spise? Jeg har cøliaki, men ingen plager med dette. Takk for svar. Hilsen Ingrid

Ingrid, 07. juli 2018 12:02

Maltekstrakt er som regel laget fra bygg, og der har man ingen rutine for å lage glutenfri byggstivelse, så da kan man ikke utelukke at det er små mengder av byggets gluten (Hordein) i produktet. Industrielt laget hvetestivelse lages nå glutenfritt så malt fra hvetestivelse burde være glutenfritt. Men uansett må man se på hvor mye det er av en ingrediens. De fleste cøliakere tåler opptil 100mg gluten/kg mat (kalt lavgluten grensen), og selv glutenfritt kan inneholde 20 mg gluten pr kg mat slik det selges til forbrukeren. Så hvor mye malt er det i produktet, og hvor mye vil da en eventuell "spor av" mengde (<100 ppm) kunne bidra med i total glutenbelastning?. Noen ganger ser man merkingen inneholder hvete (glutenfri hvetestivelse) for å synliggjøre at det brukes glutenfri hvetestivelse.

Trond S. Halstensen, 08. august 2018 18.23

Klikk på logoene for mer info