Arkiv

Resultat: Symptomer (501) viser 1 - 20

Kan jernmangelen være cøliaki?

Hei! En av mine sønner som er i begynnelsen av 30 årene har vært i "dårlig form" over tid uten at legen har klart å finne ut hva det kommer av. Siden jeg har cøliaki, har han tatt blodprøve flere ganger for å evt avdekke om det er det han ...

Hei! En av mine sønner som er i begynnelsen av 30 årene har vært i "dårlig form" over tid uten at legen har klart å finne ut hva det kommer av. Siden jeg har cøliaki, har han tatt blodprøve flere ganger for å evt avdekke om det er det han også har, men alle prøvene har vært negative. Han har ikke tatt gentest/cøliaki. Nå har han fått påvist ferritin "helt i nederste grense og nedgang fra tidligere blodprøver", og han har fått beskjed om å ta jerntilskudd. Bør han testes på nytt med tanke på cøliaki? Har et inderlig ønske om at han skal slippe den samme "runddansen" som jeg selv var gjennom før jeg fikk diagnosen. Takk for svar! 

Heidi, 25. november 2020 14:46

Dersom dere skal avsløre en cøliaki så må den være aktiv og da må det spises glutenholdig mat, så mye han orker i minst 6 uker for å se om det fremprovoserer positive blodprøver og mere plager.

Menn har ikke jernmangel uten grunn, som kan være pga ensidig, jernfattig kost, mangel på oppsuging av jern i tarmen slik man ser det ved cøliaki og/eller pga blødninger slik kvinner sliter med pga menstruasjon og eldre menn som blør i magetarmkanalen pga f. eks. kreft. Man bør nok finne årsaken til hans lave jernnivåer og ikke slå seg til ro med at den behandles med jerntilskudd.

Trond S. Halstensen, 25. november 2020 19.55

Ble fryktelig dårlig av å delta på medisinsk studie

Hei, Jeg deltok i studiet til Gry Skodje på Rikshospitalet. Etter en runde med muslibarer var jeg så dårlig at jeg ønsket å dø. Og jeg ble ikke bra, på to måneder. Man måtte jo ha en symptomfri uke før man kunne fortsette studiet, men da...

Hei, Jeg deltok i studiet til Gry Skodje på Rikshospitalet. Etter en runde med muslibarer var jeg så dårlig at jeg ønsket å dø. Og jeg ble ikke bra, på to måneder. Man måtte jo ha en symptomfri uke før man kunne fortsette studiet, men da jeg ikke hadde det ble jeg tatt ut av studiet. Gry sa at jeg muligens blitt hypersensitiv etter provokasjonen. Det var først et år senere vi fikk vite at den muslibaren jeg fikk først var glutenholdig. Dette er nå mange år siden. Allikevel, jeg er fremdeles hypersensitiv mot gluten nå. Tidligere kunne jeg bruke samme fjøl som andre, samme brødrister, kniv, smørpakke. Nå tåler jeg ikke et fnugg. Det har gjort livet nokså krevende og jeg har ofte voldsomme reaksjoner i lang tid uten å vite kilden til det som skaper det. Å lese at studiet at ingen reagerte på gluten er provoserende! Jeg lurer og på om det er flere som meg som ble uteslutne fra studiet fordi våre reaksjoner var så kraftige på gluten at vi ikke kunne fortsette pga tidsbruken? Uansett, jeg lurer på om jeg kan gjøre noe. Kan jeg ha blitt følsom for noe annet og tro? Jeg hadde gått på glutenfritt kosthold i 10 år når jeg var med på studiet og gastroskopien ifht å uteslutte cølialki var jo derfor ikke sikker. Jeg har ikke gentypen som øker sjansen for cølialki. Kan jeg allikevel ha det, og ikke kun glutenintoleranse? Jeg får veldig sterke psykiske reaksjoner om jeg får i meg gluten, i tillegg til voldsomt brennende mage og diaré. Nå er jeg dog særdeles nøje med alt jeg spiser og får allikevel slike reaksjoner av og til. Kan det være så små ting som at jeg tar i andres brødmat, at det er spor av gluten i sjokoladen jeg spiser eller kan man reagere tilsvarende også på andre matvarer? Jeg har i tillegg kaseinintolleranse og går på melefritt kosthold. 

AT , 20. november 2020 10:34

Jeg vet ikke hvor mange som reagerte på gluten i Gry og Knut (Lundin) sin studie, men hovedkonklusjonen deres var at det ikke er gluten i hveten som de med ikke-cøliakisk hveteintoleranse/sensitivitet reagerer på. Din reaksjon høres veldig voldsom og langvarig ut. Spørsmålet blir da om mekanismen, siden man antok at du ikke hadde cøliaki så må man tenke på alternative kjente reaksjonsformer mot matvarer, slik som klassisk hvete/gluten allergi. Er dine reaksjoner knyttet til en slik reaksjonsform? Noe som kan forklare at du reagerer på så små mengder? Det kan være vanskelig å finne årsaken til slike reaksjoner, og det blir bare spekulasjoner om deltagelse i et glutespiseforsøk utløste tilstanden. Vanligvis vil ikke glutenspising føre til slike reaksjoner så jeg antar man er i villrede hvordan man skal tolke de. Håper det gir seg.

Trond S. Halstensen, 25. november 2020 18.36

Sliter med fordøyelsen - hva kan hjelpe?

Hei. Sliter med fordøyelsen og obstipasjon. Har lest at linfrø kan hjelpe. Hvordan er der best å innta dem? Kan de knuses og ha i juice om morgenen? ...

Hei. Sliter med fordøyelsen og obstipasjon. Har lest at linfrø kan hjelpe. Hvordan er der best å innta dem? Kan de knuses og ha i juice om morgenen?

Ingeborg, 24. november 2020 18:06

Ifølge en av produsentene/leverandørene av knuste linfrø bør du bruke hele linfø hvis du skal spise det uten at det er oppvarmet. Grunnen er at linfrø inneholder et stoff som heter linamarin som kan brytes ned i kroppen til hydrogencyanid (blåsyre). Knuste linfø kan du bruke i grøt eller bakst fordi da ødelegges dette stoffet under oppvarmingen. Hele linfrø hjelper også mot dårlig fordøyelsen og obstipasjon.

Lise Friis Pedersen, 25. november 2020 18.00

Hva betyr det at ammende baby reagerer på gluten i mors kost?

Hei, jeg har en sønn på 3 mnd som jeg fullammer. Da han var ca 2 uker fikk han nyfødtutslett, dette utviklet seg og ble verre og verre. Da han var 4 uker var han full av utslett i hele ansiktet, det var rødt og nuppete og føltes ut som sandpapir. Vi har et barn p&ar...

Hei, jeg har en sønn på 3 mnd som jeg fullammer. Da han var ca 2 uker fikk han nyfødtutslett, dette utviklet seg og ble verre og verre. Da han var 4 uker var han full av utslett i hele ansiktet, det var rødt og nuppete og føltes ut som sandpapir. Vi har et barn på 9 år med cøliaki, og i ren desperasjon kuttet jeg ut gluten fra min kost. I løpet av noen dager ble babyen helt fin igjen. Jeg gikk en uke uten gluten for så å spiste gluten igjen, da fikk sønnen min utslett i ansiktet. Dette har jeg prøvd 5 ganger til sammen, med ca 1 ukers opphold mellom hver gang jeg har spist gluten, og sønnen min har alltid fått utslett i ansiktet dagen etter mitt gluteninntak. Nå har jeg vært ca 3 uker uten gluten, og huden hans har vært helt fin. Hva tenker du om dette, kan babyen være sensitiv for gluten eller er dette et tegn på cøliaki? Når burde vi eventuelt teste han for cøliaki?

Marianne, 18. november 2020 18:31

Veldig interessant, og takk for at du forteller oss det. Nei dette er ikke kjent og jeg har ingen forklaring. Jeg antar du har blitt undersøkt og at du ikke har cøliaki. Det er ingen umiddelbar forklaring på fenomenen og i utgangspunktet skulle det være veldig små glutenpeptider som kom over til barnet via brystmelken, og utslettet du beskriver fremstår mer som et allergisk/atopisk utslett som ikke har noen sammenheng med cøliaki. Du får nok bare fortsette på GFD som din datter så slipper du iallfall det problemet.

Trond S. Halstensen, 18. november 2020 19.25

Hva skjer egentlig i kroppen etter et glutenuhell?

Hei! Jeg fikk i meg gluten ved et uhell for første gang på mange år i forrige uke. Jeg ble veldig dårlig med diaré i to døgn og kraftig hodepine. Jeg trener en del og var på første treningsøkt 4 dager etter jeg ble symptomfri. Det ble en tun...

Hei! Jeg fikk i meg gluten ved et uhell for første gang på mange år i forrige uke. Jeg ble veldig dårlig med diaré i to døgn og kraftig hodepine. Jeg trener en del og var på første treningsøkt 4 dager etter jeg ble symptomfri. Det ble en tung pulsintervall-økt i sal. Beina var tunge og kondisjonen på bunn. Det var i grunn som forventet, men jeg ble så nysgjerrig på hva det er som egentlig skjer i kroppen som gjør at en føler seg så redusert selv om symptomene ellers er borte. Kondisjon og styrke har jo ikke blitt dårligere, så hva gjør kroppen og pusten så tung? Og hvor lenge bør jeg regne med redusert treningsform?

Sissel, 18. november 2020 15:25

Vanskelig å vite, ingen har vel systematisk undersøkt hva som skjer etter glutenuhell, men vi kan anta at du fikk en betennelsesreaksjon og at kroppen din reagerer på signalsubstanser fra immunsystemt som gjorde at du følte deg syk, som man kan føle rett før et influensa bryter ut. Det pleier å normalisere seg i løpet av en uke. 

Trond S. Halstensen, 18. november 2020 19.06

Pillene virker som en mirakelkur

Hei! Jeg ble diagnostisert med cøliaki for to år siden nå. Fram til jeg fikk diagnose - og frem til nå i dag, har jeg slitt med løs mage eller diaré etter magesmerter og etterfølgende utmattelse. Det går gjerne mange dager mellom noe som kan kalles...

Hei! Jeg ble diagnostisert med cøliaki for to år siden nå. Fram til jeg fikk diagnose - og frem til nå i dag, har jeg slitt med løs mage eller diaré etter magesmerter og etterfølgende utmattelse. Det går gjerne mange dager mellom noe som kan kalles «normal» avføring. Jeg har forsøkt å forstå hva dette skyldes og har i flere omganger forsøkt LowFodmap-diett. Den synes jeg er vanskelig å følge, men jeg har klart det i perioder på to-tre uker uten at det gir tegn til bedring. De gangene jeg har tatt dette problemet opp med fastlegen min, virker han brydd. På apoteket anbefalte de noe som heter Alflorex - og det virker som en mirakelkur!! Jeg har gått på denne i to måneder nå før jeg gikk tom og falt tilbake i magesmerter og utmattelse. Tablettene er nokså dyre - litt over 300kr for 30 dager, men de ser altså ut til å virke. Men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Bør jeg be fastlegen om henvisning tilbake til sykehuset som utredet meg for cøliaki? Bør jeg undersøke om det er mulig å få Alflorex på resept? Finnes det en behandlingsinstitusjon jeg bør oppsøke? Jeg føler jeg mister mye av livsgleden med de magesmertene jeg sliter med, og jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre.

Christian Ø., 14. november 2020 16:02

Alflorex inneholder en tarmbakteriestamme som man mener hjelper de med IBS, og muligens er de en sik vidunderkur som du påpeker. Dette er det ikke mulig å få billigere på resept. Men jeg forstår ikke helt, Du ble diagnostisert med cøliaki for 2 år siden, samtidig som du lurer på om du skulle gått til legen nå for å bli utredet for cøliaki, er det fordi du lurer på om cøliakien din har blitt bra på disse årene? Når du blir symptomfri på Aflorex så virker det ikke som om det er restaktiviteten i cøliakien som gir deg plagene, da er det mer sammenfallende med en IBS. Muligens blir 10 kr/dag dyrt i lengden, men det holder deg symptomfri. Det virker som om det enten er tabletter eller en FODMAP-fri mat som kan kontrollere plagene dine (i tillegg til din glutenfrie kost). Som du vet så drev Lovisenber Diakonale Sykehus et prosjekt hvor vi underssøkte og behandlet personer med IBS, og ca. 70% ble bra eller vesentlig bedre av FODMAP-redusert mat. Dette tilbudet er dessverre lagt ned nå. Hvike andre tilbud man har er avhengig av hvor i landet du bor. forhør deg hos fastlegen din.

Trond S. Halstensen

Flere negative prøver, men sliter fortsatt

Hei, jeg har slitt med kvalme og magesmerter i over et år, har mye problemer med luft i magen spesielt etter inntak av mat med høyt glutennivå og har nå også begynt og få en del plager med halsbrann og sure oppstøt. Har/har hatt mor, mormor og oldemor med ...

Hei, jeg har slitt med kvalme og magesmerter i over et år, har mye problemer med luft i magen spesielt etter inntak av mat med høyt glutennivå og har nå også begynt og få en del plager med halsbrann og sure oppstøt. Har/har hatt mor, mormor og oldemor med cøliaki, og har dermed blitt testet for dette flere ganger gjennom oppveksten, men alltid med negativt prøve svar. Tok tarmbiopsi i januar/februar 2020 og hadde da visuelle tegn på avflatede tarmtotter, men uspesifisert prøve svar og lurer da på hva dette betyr, og om jeg burde bli testet på nytt da kvalmen og magesmertene har forverret seg den siste tiden.

Thea, 11. november 2020 15:22

Vanskelig å vite hvordan samlingen av prøvesvar har vært for deg, inkludert hva patologen sin konklusjon har vært. Ta dette opp med legen din, og si du vil øke glutenmengden i kosten og spis mye gluten i en 6 ukerstid (om du orker) og ta nye cøliakiprøver. Du burde bli sykere desto mer gluten du spiser, så sykdommen burde bli lettere å diagnostisere desto mer cøliakisyk du gjør degselv. 

Trond S. Halstensen, 11. november 2020 20.12

La om til glutenfritt kosthold, men har jeg cøliaki?

Hei! Jeg har et spørsmål til hvordan jeg bør gå frem videre som jeg håper dere kan svare på. Hele familien har tatt blodprøver etter at jenta vår på sju fikk diagnosen cøliaki. Da fikk jeg beskjed om at jeg hadde gentypen til å kunne ha cøliaki, men at jeg i...

Hei! Jeg har et spørsmål til hvordan jeg bør gå frem videre som jeg håper dere kan svare på. Hele familien har tatt blodprøver etter at jenta vår på sju fikk diagnosen cøliaki. Da fikk jeg beskjed om at jeg hadde gentypen til å kunne ha cøliaki, men at jeg ikke hadde utviklet det. Etter den tid har vi stort sett spist glutenfritt hjemme alle sammen for enkelhets skyld. Men jeg klarer ikke helt legge fra meg beskjeden i forhold til meg selv. Jeg får nå akutt mageknip om jeg spiser pasta eller hvetebakst. Det har aldri gitt en sterk reaksjon tidligere. I tillegg leser jeg dette om tannemaljen og det bekymrer meg litt, jeg får lett hull i tennene og har skyldt på brusdrikking i ungdommen som årsak. Nå lurer jeg på om det kan være mer enn som så. Jeg lurer på om jeg burde undersøke nøyere om jeg faktisk har cøliaki likevel til tross for hva blodprøven viste. Har dere noen tips til hvordan jeg kan gå frem videre?

Emma, 11. november 2020 08:41

Som du sikkert har lest her på nettpraten så kan man kun diagnostisere en cøliaki som er aktiv og da må man spise gluten. Når du nå i praksis spiser glutenfritt vil det ikke være så enkelt å finne ut om du har cøliaki. Det å ha vevstypen som cøliakere har sier veldig lite, for det har ca 30% av oss, så det er veldig vanlig. Om dine mange hull kommer av at du har en dårligere emalje pga cøliaki i barneårene er det ingen som vet, men det er ikke slike emljedefekter vi vanligvis snakker om ved cøliaki. Det er emaljedefekter som fremkommer i det de permanente tennene kommer frem og som er assosiert med ubehandlet cøliaki i barneårene. Så man ser defektene med en gang.

Trond S. Halstensen, 11. november 2020 19.50

Kan det være andre årsaker til magesmertene?

Hei, jeg er 26 år, og for rett under en uke siden fikk jeg vite at jeg har cøliaki. Jeg skal på et startkurs for cøliakere, men det er ikke før i desember. Dermed har jeg noen spørsmål. 1. Jeg kuttet straks ut all gluten, men føler jeg har mer mag...

Hei, jeg er 26 år, og for rett under en uke siden fikk jeg vite at jeg har cøliaki. Jeg skal på et startkurs for cøliakere, men det er ikke før i desember. Dermed har jeg noen spørsmål. 1. Jeg kuttet straks ut all gluten, men føler jeg har mer magesmerter nå enn før jeg fikk vite at jeg har cøliaki. Jeg tenker at dette kan være pga jeg har blitt mer oppmerksom på magesmertene, men lurer fortsatt på om det kan være noe annet som kan være årsaken? 2. Jeg fikk sterke magesmerter som kom og gikk i periodevis etter en kort antibiotikakur i vår, og det var pga de magesmertene at jeg gikk til legen og fikk vite at jeg har cøliaki. Dermed har tanken slått meg om antibiotikabehandling kan ha vært delvis årsaken til at jeg har fått cøliaki? Resultatene fra blodprøvene og gastroskopi undersøkelse er: s-anti-tTG-IgA på 22 (normal [ 7) s-anti-deamidert-Gliadin-IgG på 9 (normal [ 7) Biopsier fra duodenum bekrefter subtotal totteatrofi og kronisk betennelse forenlig med cøliaki i Marsh grad 3C. Beklager at dette ble langt.

Thea, 1. november 2020 17:26

Muligens er hendelsesforløpet  litt anderledes. Selvom det diskuteres om mange antibiotikakurer i barneårene kan bidrar til en cølikaiutvikling, er det ikke kjent at en kort antibiotikakurer direkte utløser en cøliaki. Derimot er det mulig du utviklet en antibiotika indusert irritabel tykktarmskatar (IBS), som ga deg luftsmerter (kolikk) som fikk deg til legen. Siden du hadde mageplager ble det tatt blodprøver mhp cøliaki, og cøliakien din ble diagnostisert. Men muligens er/var ikke cøliakien din årsaken til magesmertene. Du fikk din cøliaki tilfeldigvis oppdaget da man søkte etter årsaken til dine mageplager. Dette ville også forklart hvorfor magesmertene ikke er blitt borte på glutenfri diet, det er en annen årsak til plagene dine. Om det er en IBS så burde en FODMAP-redusert-fri diet hjelpe deg (må spises i en 10 dagerstid før du kan vurdere om det hjelper). Hjelper ikke en slik glutenfri + FODMAP fri diet bør du ta dette opp med legen din. Det er mange årsaker til magesmerter.

Trond S. Halstensen, 04. november 2020 18.26

Kan denne reaksjonsformen ha sammenheng med cøliaki?

Hei! Jeg har ei jente på 8 år som har hatt godt behandlet cøliaki i tre år. Hun hadde lite plager før oppstart diett, og har ved et par kjente uhell ikke hatt reaksjoner. Det som undrer oss veldig er at hun ser ut til å reagere på sykdom med oppkast hyppig...

Hei! Jeg har ei jente på 8 år som har hatt godt behandlet cøliaki i tre år. Hun hadde lite plager før oppstart diett, og har ved et par kjente uhell ikke hatt reaksjoner. Det som undrer oss veldig er at hun ser ut til å reagere på sykdom med oppkast hyppigere enn oss rundt henne. Hele familien har nylig vært gjennom klassisk forkjølelse, inkludert henne, men hun har i tillegg oppkast. Tilsvarende har skjedd ved flere anledninger, hvor det er lite sannsynlig at hun kan ha vært smittet av omgangssyke. Er det vanlig at noen barn kan reagere med oppkast på andre infeksjoner enn typiske mage-tarm infeksjoner? Kan dette på noen måte ha sammenheng med hennes cøliaki, selv om den er godt behandlet? Hun blir raskt god av disse oppkastperiodene, så det er synd å holde henne borte fra skolen i 48 timer dersom det ikke er nødvendig.

Grete, 12. oktober 2020 19:40

Ingen klassisk kjent reaksjon. Noen barn er mer mage-tarmfølsomme enn andre, men at dette er ikke en kjent reaksjonform hos behandlete cøliakere så her blir jeg svar skyldig. (Det måtte i såfall være en form for betinget refleks fra kroppen som vi vet kan forekomme)

Trond S. Halstensen, 14. oktober 2020 18.55

Er det behov for henvisning til hudlege hvis det er DH?

Hei og takk for tidligere svar om noe annet :) Spørsmål for en i fam, som fikk cøliakidiagnose med gastroskopi juni i år. Er det "vanlig" å få utbrudd av Dermatitis Herpetiformis 2-3 mnd etter overgang til gf kost? Det er ikke diagnostisert, men det se...

Hei og takk for tidligere svar om noe annet :) Spørsmål for en i fam, som fikk cøliakidiagnose med gastroskopi juni i år. Er det "vanlig" å få utbrudd av Dermatitis Herpetiformis 2-3 mnd etter overgang til gf kost? Det er ikke diagnostisert, men det ser ut som eller ligner det ut fra bilder. Skal til fastlege om et par dager, men regner med det kan være vanskelig å vurdere. Fikk først utbrudd på hals/bryst tidligere i sommer (bedre der nå), deretter hender/håndledd (der har det blitt nesten sammenhengende og på stadig større område), nå på rygg og noen få blemmer/sår på ankler. Blemmene er små og "stikkende" og sprekker etter kort tid, det klør veldig. Har hatt lignende utbrudd gjennom livet, men ikke som nå. Allergitest da var ung, gav positiv utslag på jod (som brannsår). Er det behov for henvisning til hudlege hvis det er DH?

Venke, 27. september 2020 21:11

Beklager at det ikke ble svart i går, vet ikke hvorfor du ikke var synlig for meg.

DH pasienter er ofte svært følsomme for gluten i kosten, og må ofte spise strikt glutenfritt for å få kontroll med utslettet. Det tar også lengere tid å få utslettet under kontroll på GFD, typisk flere år (snitt 29 mnd). Det finnes medisiner som kontrollerer utbruddene (Dapson), men på sikt er det GFD som gjelder. Man er i tillegg følsom for jod-holdig mat som saltvannsfisk og melkeprdukter, noe som selvsagt kan forklare hans "jod allergi".

Han bør få utslettet vurdert av en spesialist i hudsykdommer slik at eventuell foreskriving av Dapson og oppfølgning av behandlingen gjennomføres på en forsvarlig måte (Dapson har endel potensielle bivirkninger). Det er også mulig å få tatt en hudbiopsi fra uaffisiert område som sendes som spesialbiopsi til et sykehuslaboriatorium som kan utføre immunhistokjemisk påvisning av: "granulære IgA nedslag i hudens papillespisser" (Dette er immunkomplekser mellom IgA og hudens transglutaminase (TG-3) som de med DH har).

DH-utbrudd etter påbegynt GFD kan enten tyde på utilsiktet gluten inntak (uhell) eller konsumering av jod-holdig mat, som begge er kjent for å utløse utbrudd/forverrelse. 

Trond S. Halstensen, 01. oktober 2020 11.07

Hvor lang tid tar det før tarmen fungerer bedre?

Hei! Jeg er en 22 år gammel student og fikk nylig diagnosen cøliaki, marsh grad 3b-c. Er det mulig å anta hvor lang tid det tar før tarmen fungerer bedre? Det er vanskelig å følge studieløpet og en normal hverdag. ...

Hei! Jeg er en 22 år gammel student og fikk nylig diagnosen cøliaki, marsh grad 3b-c. Er det mulig å anta hvor lang tid det tar før tarmen fungerer bedre? Det er vanskelig å følge studieløpet og en normal hverdag.

Hanne, 30. september 2020 15:55

Det er veldig individuelt hvor raskt man kommer seg på glutenfri diett, og hvor lang tid det tar å bli helt frisk. De fleste blir merkbart bedre i løpet av de første 3 månedene, for så langsomt å komme seg det neste året, selv om noen voksendiagnostiserte cøliakere kan bruke flere år før de føler seg helt friske. Desto eldre man er og desto sykere tarmen er ved diagnosetidspunktet, desto lengre tid tar det å bli frisk. Du er ikke så gammel så jeg skulle anta at du friskner til i løpet av det neste året på GFD. 

Trond S. Halstensen, 30. september 2020 19.24

Hva bør jeg spise for å reparere skadene raskest mulig?

De siste 5 årene har jeg spist glutenfritt. Oppdaget selv at jeg reagerte veldig på gluten. Jeg fikk dessverre ikke testet meg hos lege før jeg sluttet. De siste 7 ukene har jeg igjen spist gluten fordi jeg tenkte jeg skulle få det påvist. Tenkte det var greit å ...

De siste 5 årene har jeg spist glutenfritt. Oppdaget selv at jeg reagerte veldig på gluten. Jeg fikk dessverre ikke testet meg hos lege før jeg sluttet. De siste 7 ukene har jeg igjen spist gluten fordi jeg tenkte jeg skulle få det påvist. Tenkte det var greit å få avklart om jeg er allergisk eller sensitiv, men det viste seg å være en dårlig idè. Sluttet å spise gluten for et par dager siden, men har blitt kjempedårlig. Jeg er utmattet, pluss mange andre symptomer, bl.a. løs og hyppig avføring, kvalme, får lett høy puls når jeg går tur, og svake muskler. Jeg vil tippe at jeg er anemisk. Det kan tyde på det da slimhinnene under øynene er lyse, og også håndflatene er påfallende lyse. Føles også som om jeg ikke får nok oksygen til kroppen. Spørsmål: Hva bør jeg spise for å reparere skadene raskest mulig? Jeg antar at jeg har fått genrerell vitamin- og mineralmangel. Er det annet jeg bør gjøre eller ikke gjøre? Gå tur eller ta det med ro? Og hvor lang tid vil det ta før jeg ser en bedring? Takk

Åselin, 30. september 2020 15:13

Du skal gå til legen din og fortelle hva du har opplevd/gjort. Da vil man kunne påvise hvilke mangler du har og om du har en jernmangel som årsaken til en eventuell blodmangel. Ikke styr med dette selv, det er mange årsaker til blodmangel, litt avhengig av alder, og det er mye bedre å vite hva som er galt enn å fantasere om hva det kan være. Legen din kan opm mulig også undersøke om du har fått reaktivert en eventuell cøliaki såpass tydelig at du har fått de cøliakiassosierte autoantistoffene, IgA anti-tTG (IgA mot Transglutaminase-2) i blodet og om man derved bør få undersøkt tarmen din med tynntarmsbiopsi. Hvor raskt du kan forvente en bedring er helt avhengig av årsaken, og det er litt vanskelig å forstå at en 7 ukers glutenindusert cøliakireaktivering skulle kunne gitt en slik mangeltilstand, så jeg vil anbefale deg at du går til legen din og får dette undersøkt.

Trond S. Halstensen, 30. september 2020 19.09

Kan hyppig vannlating være et symptom på cøliaki?

Lurer på om hyppig vannlating (må tisse hele tiden) kan være et symptom på cøliaki? Har tatt blodprøve som viser for høyt innhold av igA-TG2. Henvisning sendt for gastroskopi. Spørsmålet er om problemet med hyppig vannlating kan forårsa...

Lurer på om hyppig vannlating (må tisse hele tiden) kan være et symptom på cøliaki? Har tatt blodprøve som viser for høyt innhold av igA-TG2. Henvisning sendt for gastroskopi. Spørsmålet er om problemet med hyppig vannlating kan forårsake hyppig vannlating ?

Kristin B., 29.september 2020 15:54

Nei, hyppig vannlating er ikke en klassisk tegn på cøliaki, så jeg anbefaler at du tar det opp med legen din som et eget punkt. Bare husk på at du må fortsette å spise glutenhodlig kost til alle prøvene er tatt, inkludert eventuell tynntarmsbiopsi, skal du kunne forvente å få riktig diagnose.

Trond S. Halstensen, 30. september 2020 18.49

Hvor lenge må jeg spise gluten før gastroskopi tas?

Hei, hvor lenge må man spise gluten og hvor mye får blodprøve eller gastroskopi? Har levd på glutenfri kost nå over 3 mnd fordi da reagerer jeg ikke. Pleier å reagere med oppblåst/hard mage av mat m spor av gluten. Samme oppblåsthet etter mat med glut...

Hei, hvor lenge må man spise gluten og hvor mye får blodprøve eller gastroskopi? Har levd på glutenfri kost nå over 3 mnd fordi da reagerer jeg ikke. Pleier å reagere med oppblåst/hard mage av mat m spor av gluten. Samme oppblåsthet etter mat med gluten, men også slapphet og kvalme morgenen etterpå. Samt at fordøyelsen blir lignende forstoppelse. Mistanke om lavt stoffskifte og jerninntak. Har lyst å få påvist/undersøkt for cøliaki, men er skeptisk til å spise gluten i flere uker da jeg blir så dårlig av det. Og er redd for at en evt cøliaki er årsaken bak mangel på jernopptak, slik at en ved å spise gluten over flere uker bare ødelegger tarmen og dens evne til å ta opp næringsstoffer desto mer.

Ingrid, 27. september 2020 08:05

Problemet er at man kun kan diagnostisere en aktiv cøliaki og da må man spise gluten. Både blodprøver og tarmbiopsi brukes for å finne ut om man har cøliaki, men igjen de sier bare noe fornuftig dersom man har spist/spiser gluten. Selvom det tar tid å bli normal på glutenfri kost slik at restaktivitet i tarmen/i blodet fortsatt kan være nok til at en cøliakidiagnose ville kunne ha blitt diagnostisert, blir det vanskelig å konkludere om prøvene er inkonklusive.  Ta dette opp med legen din, undersøk om du har rester av autoantistoffet i blodet ditt (IgA mot tTG), og vurder om du må tilbake på glutenhodlig kost for å kunne få en konklusiv diagnose. Jernmangel kan være et tegn på cøliaki, men det er mange ulike årsaker til jernmangel. Man må spise gluten i minimum 6 uker og minimum 2 glutenholdige måltider om dagen (alternativt 2 brødskiver om dagen), før man kan forvente å se endringer hos en som har spist glutenfritt en stund

Trond S. Halstensen, 30. september 2020 18.35

Bør jeg ta ny blodprøve før jeg får prøvesvar på gastroskopi?

Hei :-) De siste årene har jeg slitt med magen, mye vondt etter måltid, diaré, oppblåsthet, slapp i kroppen og tåkete i hodet. Idag har jeg vært og tatt gastroskopi som jeg får svar på om 2-3 uker. Jeg har tatt blodprøver og her er svarene. 01....

Hei :-) De siste årene har jeg slitt med magen, mye vondt etter måltid, diaré, oppblåsthet, slapp i kroppen og tåkete i hodet. Idag har jeg vært og tatt gastroskopi som jeg får svar på om 2-3 uker. Jeg har tatt blodprøver og her er svarene. 01.11.2012: Anti-transglutaminase2 IgA: Negativ (1.70) Anti-deamidert gliadin, IgG: Negativ (3.90). Cøliakiassosiert antistoff påvises ikke. 13.06.2019: Labsvar P-Transglutaminase (tTG) IgA:Positiv (16,3)*H ([ 14,9). Kommentar: Cøliakiassosiert antistoff påvises. Funnet kan støtte diagnosen cøliaki. Det har skjedd en økning i verdiene de siste årene. De siste månedene har jeg hatt mye mer vondt i magen og mye mer diaré enn vanlig. Burde jeg ta en ny blodprøve før prøvesvar på gastroskopi for å se om de har økt enda mer? Skjønner ikke om jeg skal starte på glutenfri kost nå, eller om jeg skal avvente svar på prøvene? Takk for svar.

Silje , 24. september 2020 21:48

Den siste IgA anti-tTG var i juni 2019 (?), og jeg forstår det slik at du fortsatte å spise normal, glutenholdig kost helt fram til du tok biopsien 24 september (?). Vet du om man tok ny IgA-anti tTG i forbindelse med tynntarmsbiopsien? Problemet oppstår om man har redusert glutenmengden i kosten såpass mye at tynntarmsbiopsien blir inkonklusiv dvs at det er såpass moderate slimhinneforandringer i tarmen at man ikke klarer å konkludere, og da må man fortsette å spise gluten evnt øke mengden gluten i kosten for å øke forandringene i tarmen slik at diagnosen kan bli tydelig/endelig. Har man da startet med glutenfri kost så kan det være slitsom/vanskelig å gå tilbake på glutenholdig kost. Men siden du har blitt værre så oppfatter jeg det som om du har spist mye gluten slik at vi må anta at biopsien er representativ. Jeg synes du bør ta opp problemstillingen med legen din slik at man er inneforstått med at du evt. går over til glutenfri diett. 

Trond S. Halstensen, 30. september 2020 18.09

Er det normalt med plutselig tilbakefall etter start på glutenfri diett?

Hei, jeg har et barn på 4,5 år som har cøliaki. Siden vi innførte glutenfritt kosthold har vi merket forbedring (han er ikke oppblåst i magen, avføring ser normal ut). Men nå fra mandag har han klaget på vondt i magen, er oppblåst og avf&oslas...

Hei, jeg har et barn på 4,5 år som har cøliaki. Siden vi innførte glutenfritt kosthold har vi merket forbedring (han er ikke oppblåst i magen, avføring ser normal ut). Men nå fra mandag har han klaget på vondt i magen, er oppblåst og avføring har litt gråaktig farge. Lurer på om det er normalt at han fremdeles har sånne plager siden vi startet med glutenfritt kosthold for litt over en måned siden, eller er dette tegn på at han likevel får noe gluten i seg?

Lana, 23. september 2020 19:00

Det er ikke uvanlig med "tilbakefall" men det skal vanligvis klinge av i løpet av de første 3 mnd. Selvsagt kan han/hun ha fått i seg gluten, det er mange fristelser i barnehagen fra andre barn, om barnet går der, og det tar tid å bli frisk på GFD, og etter kun en mnd så har han bare såvidt begynt å tilfriskne. Det tar også litt tid å mestre den glutenfri kosten, det er mange produkter som inneholder gluten (hvetemel) uten at man tenker på det, så man må lese innholdfortegnelsen hele tiden. Håper det går raskt over.

Trond S. Halstensen, 23. september 2020 19.35

Bør vi kreve mer oppfølging fra barnelegen?

Hei, jeg har en sønn på 6 år, som fikk diagnosen cøliaki i desember -19 og som har stått på glutenfri diett siden det. Før dette hadde han slitt med magen i nærmere to år, med forstoppelse og problemer med å holde på avførin...

Hei, jeg har en sønn på 6 år, som fikk diagnosen cøliaki i desember -19 og som har stått på glutenfri diett siden det. Før dette hadde han slitt med magen i nærmere to år, med forstoppelse og problemer med å holde på avføring også når han begynte med Movicol og ikke lenger var forstoppet. Etter kun en uke på glutenfri diett var disse plagene helt borte, og på kontroll fire mnd senere var blodprøvene også fine. Det ble imidlertid bestemt at han fortsatt skulle stå på Movicol pga treg mage. Han tisser også om natta og bruker fortsatt bleie om natta siden han aldri har vært tørr nattestid, og det ble nevnt at langvarig forstoppelsesproblematikk eller cøliakien kunne ha forsinket modning av nervebanene som styrer natt-tissing. Så til problemet: I snart to måneder nå har han kastet opp ukentlig, sånn man gjør ved omgangssyke, hvor han ut av det blå kaster opp i flere omganger ila noen få timer og tømmer systemet helt. Dette har oftest skjedd en gang i uka, men noen ganger to ganger på en uke og siste uke tre ganger på en uke. Han er da helt slått ut etterpå og gjerne vært slapp de neste dagene, og sovnet på sofaen på ettermiddagen osv. Vi har vært til barnelege med ham, som mente det mest sannsynlig var forstoppelse. Men han har avføring daglig, i ordentlige mengder og med en veldig vanlig konsistens (verken hard eller diaré). Vi tenkte først det måtte være at han hadde fått i seg gluten, da han ved noen av anledningene hadde vært på besøk hos noen kvelden før. Mens andre ganger har han bare vært hjemme og vi har hatt full kontroll. Vi er godt vant til glutenfritt kosthold fra før fordi barnets far har cøliaki, og barnet selv er veldig oppmerksom og opptatt av å ikke få i seg gluten. Kan dette ha noe med cøliaki å gjøre? Eller bør vi tenke på andre ting? Verdt å nevne er også at han sommeren for fire år siden hadde noe lignende, hvor han kastet opp uforklarlig i en del uker, noe som plutselig tok slutt igjen. Men han var da ikke så sliten som nå. Lillebroren hans hadde også refluks fram til 2 års alder, og hadde også en lang periode hvor han kastet opp på samme måte etter inntak av fast føde inntil han begynte på refluksmedisin, hvor de mistenkte at betennelse i spiserøret førte til oppkast ved matinntak. Kan dette heller handle om refluks? Gutten har nevnt noen ganger tidligere at han kan få oppkast i munnen som han svelger igjen. Jeg blir jo bekymret av dette når vi ikke forstår hva det kan være. Det går også utover det å følge med på skolen og det sosiale. Han begynte på skolen i høst, men problemene startet flere uker før skolestart, og jeg tror ikke dette har en psykisk årsak. Bør vi kreve mer oppfølging fra barnelegen og ikke slå oss til ro med teorien om forstoppelse, når vi selv ikke kan se noen tegn til forstoppelse nå?

I, 12.Sep 2020 22:20

Først, beklager at svaret kommer litt forsinket.

Oppkast pga forstoppelse forekommer, og kan være langvarig, men da bør man kunne påvise forstoppelsen enten at man kjenner avføringen oppetter tarmene når man undersøker magen, eller kan påvise en tarm full av avføring via annen teknikk (Rtg. ultralyd etc). Men det er sjeldent at man har forstoppelse ved daglig avføringer (da har man egentlig ikke en forstoppelse pr definisjon, men man kan se at noen lager mer avføring enn de klarer å kvitte seg med slik at de langsomt bygger opp en forstoppelse som må avhjelpes ved hjelp av et rektalt klyster). 

Plagene hans nå er akutt oppkast etter mat og at dette kunne skje en til to ganger i uken. Reflux gir som oftest smerter pga etseskader i spiserøret, og akutt uinnsettende oppkast er ikke det vanligeste symptomet. Spørsmålet er om har en akutt allergisk reaksjon, om det er noe matvarer som utløser disse anfallene. Selve reaksjonen fremstår som forenlig med akutt allergisk reaksjon, og man må muligens tenke veldig nøye igjennom hva det er man har spist ved de anledninger han har kastet opp. Jeg forstår det slik at når han har tømt seg, så går det greit til neste "tømming". Den diagnostiske utredningen må nesten legen hans stå for, og muligens har man testet ham for de vanligeste matallergiske matvarene tidligere, men glutenfritt kosthold kan inneholde "fremmede" matvarer som man kan reagere på, inkludert havre som noen utvikler klassisk (IgE-mediert) allergi mot. Prøv å skriv opp alt han har spist når det skjer og se om det er noe som går igjen. Ta dette opp med legen hans som kan ta det behandlingsmessige ansvaret for utredning og behandling.

Trond S. Halstensen, 17. september 2020 13.58

Bør jeg henvises til videre undersøkelse?

Hei, jeg fikk påvist cøliaki hos fastlegen for 2 uker siden. Jeg fikk beskjed om å spise glutenfritt, og det har jeg gjort. Men jeg har værre vondt i magen og veldig oppblåst. Jeg tar også somax for magekatarr. Er det vanlig når du begynner med ny kost? Noe...

Hei, jeg fikk påvist cøliaki hos fastlegen for 2 uker siden. Jeg fikk beskjed om å spise glutenfritt, og det har jeg gjort. Men jeg har værre vondt i magen og veldig oppblåst. Jeg tar også somax for magekatarr. Er det vanlig når du begynner med ny kost? Noen sier jeg må henvises til videre undersøkelse før jeg slutter med gluten. Stemmer det? Hilsen Anita H.

Anita H., 16. september 2020 16:35

Cøliakidiagnosen skal stilles av spesialist i indremedisin/gastroenterologi, så ja fastlegen din kan nok stille diagnosen, men den må bekreftes av e nspesialist, det skal sendes søknad om grunnstønad til NAV, og da forlanger de at du er blitt diagnostisert av en spesielist, Prøvespise glutenfritt før alle cøliakiprøver er tatt kan være uklokt siden man da behandler seg selv før prøvene er att og man kan kun stille diagnosen på aktiv cøliaki som forutsetter at man spiser gluten. Få en henvisning til en spesialist, spist slik du gjorde før og helst mer gluten (bare spis deg syk) slik at det ikke kal være tvil om diagnosen. Ikke reduser på mengden gluten i ksoten før alle prøver, inkludetr tynntarmsbiopsi er tatt.

Trond S. Halstensen, 16. september 2020 18.53

Vil cøliakere reagere på medisiner som påvirker fordøyelsen?

Vil man som cøliaker reagere sterkere/annerledes på medisiner som påvirker fordøyelsen? Jeg tenker spesielt på antibiotika og betennelsesdempende medisiner. Er det evt. forholdsregler man bør ta før inntak av slike medisiner? ...

Vil man som cøliaker reagere sterkere/annerledes på medisiner som påvirker fordøyelsen? Jeg tenker spesielt på antibiotika og betennelsesdempende medisiner. Er det evt. forholdsregler man bør ta før inntak av slike medisiner?

Hanne, 16. september 2020 09:34

Nei, ikke som vi vet om. En cøliaker på GFD kan betrakte seg som frisk fra sin cøliakisykdom, så lenge man spiser glutenfritt (GFD).

Trond S. Halstensen, 16. september 2020 18.50

Klikk på logoene for mer info