Arkiv

Resultat: Barn (578) viser 1 - 20

6-åring med positiv blodprøve

Hei! Vi var sikker på at sønnen (fyller 6 i år) reagerte på melk, så etter blodprøve viste det seg at han reagerte på gluten. Legen sa at resultatene var høye (IgG 59 og IgA 897) så vi skal videre på vurdering på sykehuset. Hva skj...

Hei! Vi var sikker på at sønnen (fyller 6 i år) reagerte på melk, så etter blodprøve viste det seg at han reagerte på gluten. Legen sa at resultatene var høye (IgG 59 og IgA 897) så vi skal videre på vurdering på sykehuset. Hva skjer på en slik kontroll? Vi har egen «avdeling» til han på kjøkkenet, og synes selv at vi har nokså god kontroll (han er også overraskende flink til å passe på selv) men klager oftere på vondt i hodet, sliten, magesmerter (sier det svir og legger seg i fosterstilling). Opplever nesten mer plager nå enn før glutenfritt kosthold. Kunne ikke finne andre allergier, annet enn at han har gentypen for laktoseintoleranse i voksen alder.

Mamma, 13. september 2021 19:47

Litt dumt at dere startet med glutenfri før han har vært på sykehuset til spesialisten, vi anbefaler at man ikke gjør det. Dersom han nå blir veldig mye friskere på GFD, så kan det bli nødvendig å bekrefte diagnosen med tynntarmsbiopsi, mens det holder med blodprøver om han fortsatt har over 10X normale øvre grense for IgA-anti transglutaminase. Jeg anbefaler derfor at han spiser normal glutenholdig mat til han er ferdig utredet hos spesialist på sykehuset (dessverre kan det være litt lang ventetid), slik at diagnosen blir satt på en godkjent måte for NAV.

Trond S. Halstensen, 15. september 2021 19.19

Hvordan følge opp 5-åring ved mistanke om cøliaki?

Sønn på 5 år tok blodprøver nylig pga. mistanke om cøliaki: B-Hemoglobin 12.2 g/dL P-Ferritin 21 µg/L P-Vit. B9 (Fols 31 nmol/L P-Vit B12, tota 741 pmol/L S-IgA 0.68 g/L B-HbA1c 27 mmol/mol P-Transglutamin [0.1 U/mL P-Kreatinin 30 µmol/L Fikk beskjed om j...

Sønn på 5 år tok blodprøver nylig pga. mistanke om cøliaki: B-Hemoglobin 12.2 g/dL P-Ferritin 21 µg/L P-Vit. B9 (Fols 31 nmol/L P-Vit B12, tota 741 pmol/L S-IgA 0.68 g/L B-HbA1c 27 mmol/mol P-Transglutamin [0.1 U/mL P-Kreatinin 30 µmol/L Fikk beskjed om jernmangel og nylig startet med jerntilskudd. Plagdes med forstoppelse og gikk på movicol fra 2-3 års alder. Det siste året (4-5) plaget med løs avføring/diare, litt grålig. Kommer seg ikke på toalettet tidsnok. Plages med magesmerter og av og til kvalme. Noe lav vekt/vekst. Flere med cøliaki på fars side. Fars blodprøve også negativ for cøliaki, men er også plaget med magesmerter ved inntak av mye gluten. Ønsker å innføre glutenfri kost for å se om bedring. Bør vi det? Hvordan følge dette opp fremover?

Hanne, 13.september 2021 11:07

Kan ikke se av disse blodprøvene at han har klar jernmangel, selv om ferritin er i nedre område er det over 15 mcg/L som er nedre grense for hans alder. Det samme gjelder Hb som er innenfor normalområdet. Skal han utredes for cøliaki så må han spise nok gluten til at sykdommen blir diagnostiserbar. Jeg synes dere må ta dette opp med legen hans, selv om han ikke hadde noe autoantistoff i blodet nå så kan han ha en cøliaki, men den er lite aktiv om han spiser lite glutenholdig mat. Han må derfor spise seg syk for å få tak i diagnosen, men det bør dere gjøre i samarbeid med legen hans.

Trond S. Halstensen, 15. september 2021 19.09

Hvorfor sliter 6-åringen fortsatt etter to år på gf kost?

Hei. Jeg har en sønn (6 år) som ble diagnostisert med cøliaki august 2019 Han har altså spist glutenfritt i 2 år. Blodprøvene hans er normale. Han har fortsatt mye vondt i magen, føler seg utslitt og har mye kroppslige vondter (hode, mage..). Som foreldr...

Hei. Jeg har en sønn (6 år) som ble diagnostisert med cøliaki august 2019 Han har altså spist glutenfritt i 2 år. Blodprøvene hans er normale. Han har fortsatt mye vondt i magen, føler seg utslitt og har mye kroppslige vondter (hode, mage..). Som foreldre opplever vi at dette preger han i stor grad. Han bruker fortsatt laktosefri melk - vi prøvde nylig å bytte til vanlig melk, noe som førte til kvalme og mageknip. Vi er obs på forstoppelse og han spiser grovt brød ++ Vi skjønner virkelig ikke hvorfor han plages så mye fortsatt etter 2 år på GF kost. Vi har de siste ukene også prøvd å kutte ut hvetestivelse og spor av gluten. Vi skal til legen om et par uker. Innspill?

Sara, 12. september 2021 21:59

Det er ikke sikkert dette har noe med hans cøliaki å gjøre. F. eks. er det vanlig å reagere på kumelk, oftest med forstoppelse og mageknip. Er det andre matvarer han reagerer på som kan gi mistanke om matvareallergi? (Mulig det lønner seg å føre dagbok over hva han spiser og når det er vondt + avføringsmønster. Ofte blir det dere som må være detektiver over hva det er han reagerer på. Men de vanligste allergiske matvarene er det vanligste å reagere på (egg, melk, belgfrukter, ++)

Man kan selvsagt ikke utelukke at han får i seg noe glutenholdig som kjeks fra andre barn, (veldig vanlig), men det får man se nærmere på om det kommer blodprøvesvar som tyder på at cøliakien er  reaktivert.

Trond S. Halstensen, 15. september 2021 18.43

Bør vi innføre glutenfritt kosthold uten diagnose?

Vi mistenker at vår sønn på 5 år har cøliaki. Magesmerter ofte, løs grålig avføring i lang tid, flere uhell i uka pga han ikke klarer å holde seg når han må bæsje. Cøliaki på fars side i familien (oldefar, farfa...

Vi mistenker at vår sønn på 5 år har cøliaki. Magesmerter ofte, løs grålig avføring i lang tid, flere uhell i uka pga han ikke klarer å holde seg når han må bæsje. Cøliaki på fars side i familien (oldefar, farfar og kusine av far). Far normale blodprøver. Ble påvist jernmangel på min sønn i sommer. Far sliter også med magen, og lave jernnivåer, skadet tannemalje. Men blodprøven til far og min sønn normal (står S-IgA 0.68 g/L for min sønn) iflg legen. Noen råd til hva vi bør gjøre nå? Innføre glutenfri kost og se om bedring? Og introduksjon av glutenholdig mat igjen og ta ny blodprøve om noen år?

Ellen, 12. september 2021 20:05

Man kan bare stille diagnosen cøliaki på en aktiv cøliaki som er betinget av at han spiser nok gluten (minimum 2 brødskiver pr. dag eller 2 gluteholdige måltider pr dag. Jernmangel er en av de få blodprøver som er typisk ved udiagnostisert cøliaki. Legen hans bør derfor vurdere om hans arvelige belastning, kliniske tegn på cøliaki og tegn på dårlig tarmfunksjon, bør føre til at man vurderer tynntarmsbiopsi i narkose. Den blodprøven du refererte til, sier bare at han produserer normale mengder med IgA slik at en negativ IgA mot transglutaminasen (ATG-IgA) ikke skyldes IgA mangel. Dersom dere starter på GFD, så kan det bli vanskelig å reintrodusere gluten på et senere tidspunkt (om han blir frisk av gluten). Men hvilket alternativer har dere? Øke mengden gluten i kosten så han evt. utvikler tydelig cøliaki?

Trond S. Halstensen, 15. september 2021 18.33

Er tTG 13 for mye?

Hei. Sønnen min (f.2013) fikk påvist cøliaki i juli 2018. Han spiser fullstendig glutenfritt, men hadde ett uhell med gluteninntak i juli 2019. Han spiser heller ikke produkter merket med «kan inneholde (spor av) gluten». På blodprøven tatt i sommer hadde...

Hei. Sønnen min (f.2013) fikk påvist cøliaki i juli 2018. Han spiser fullstendig glutenfritt, men hadde ett uhell med gluteninntak i juli 2019. Han spiser heller ikke produkter merket med «kan inneholde (spor av) gluten». På blodprøven tatt i sommer hadde han tTG 13. Han er frisk og har ingen plager med magen eller lengdevekst. Fine jernverdier. Er tTG 13 for mye? Burde den vært lavere? Siden han fikk cøliaki i 2018 har kun målt tGT nå i sommer. Burde han måle dette oftere? Fastlegen skal følge han opp med tanke på de forhøyede verdiene. Til info: Jeg har også cøliaki og har over flere år selv hatt forhøyede verdier, med tTG 29 i august 2019, 18 i mars 2021 og tGT 16 i august 2021. Jeg jukser aldri med dietten, og er generelt svært forsiktig (tar ingen sjanser ved tvil etc).

Bente, 04. september 2021 09:55

Vanskelig å si, men så lenge tTG-veriden faller jevnt og trutt så er det innenfor forventet tilheling. Han bør muligen følges opp, rutinemessig. Det tar tid å bli kvitt den immunologiske aktiviteten, lengere tid dersom man var veldig syk ved diagnosetidspunktet

Trond S. Halstensen, 08. september 2021 18.34

Tør ikke spille kort i matpausen

Barnet mitt har cøliaki. Han er redd for å vere med å spille kort i lag med andre elever når de har matpause, der andre elevene spiser mat med gluten.  Er det så farlig. kan han ikke vere med å spille når alle spiser mat? ...

Barnet mitt har cøliaki. Han er redd for å vere med å spille kort i lag med andre elever når de har matpause, der andre elevene spiser mat med gluten.  Er det så farlig. kan han ikke vere med å spille når alle spiser mat?

Mor, 01. september 2021 14:36

Nei, det bør ikke være noe fare. Skulle de andre grise til kortene med matrester så får han bare tørke kortene av med et tørkepapir el. Han reagerer ikke på så små mengder gluten som de som er hyperallergiske kan gjøre, så dette går nok greit.

Trond S. Halstensen, 01. september 2021 20.00

Bør vi få ham utredet for cøliaki?

Vi har et barn på 2.5 år som har har slitt med kronisk forstoppelse siden han var litt under 2. Han har også vært ekstremt småspist helt siden vi startet med fast føde. Han har nå begynt å avta i vekst, og ligger flere centimeter og kilo bak sine jevn...

Vi har et barn på 2.5 år som har har slitt med kronisk forstoppelse siden han var litt under 2. Han har også vært ekstremt småspist helt siden vi startet med fast føde. Han har nå begynt å avta i vekst, og ligger flere centimeter og kilo bak sine jevnaldrende. Vi har oppsøk lege flere ganger, og siden far har cøliaki, var det naturlig for oss å spørre om vi burde utrede det. Legen er kategorisk avvisende til det, ettersom diagnosen er sjelden blant så små barn, og det dessuten er delvis inngripende å utrede, og ofte vanskelig å påvise. Min magefølelse sier jo at den betingede sannsynligheten for cøliaki, gitt fars diagnose og barnets symptomer, må være klart høyere enn for et tilfeldig trekt barn (som jeg antar er sannsynligheten legen refererer til). Eller er det slik at cøliaki er helt usannsynlig gitt alder? Vi har tatt hjemmetest som man får kjøpt på apoteket (antistoffer), og denne var negativ. Har dog skjønt at disse testene ikke er konklusive, særlig for små barn. Vi har også vurdert å kjøre et glutenfritt kosthold uten diagnosen, men har ikke forsøkt det fordi vi ikke ønsker å eliminere noe i kostholdet dersom det ikke er fornuftig. Har dere noen formening om dette - bør vi prøve å få til en utredning, teste glutenfritt kosthold selv eller bare godta svaret legen har gitt? Han har forøvrig gått på Movicol noen måneder nå, som er nødvendig for å holde systemet i gang.

Hilde, 28. august 2021 09:23

Cøliaki er jo forsåvidt sjeldent, men ikke så sjeldent, selv ikke blandt 2-3 åringer, men det kan være vanskligere å diagnostisere de små cøliaki-barna (<2 år) da de ofte (ca 50%) mangler autoantistoffene mot transglutaminase-2 i blodet (cøliakitesten). I tillegg kan det være nødvendig med et rikholdig glutenholdig kosthold,  hvor man faktisk spiser seg cøliakisyk, for å kunne stille diagnosen. Men mange barn sliter med forstoppelse, også de som ikke har cøliaki. Men når barnet faller på vekt/vekstkurven har plager og far med cøliaki, burde det føre til nærmere undersøkelser med tanke på cøliaki, og da må barnet spise så mye glutenholdig mat som det er mulig å få i ham, og så monitorere hvordan barnet reagerer på en slik glutenprovokasjon, samtidig som man tar de nødvendige blodprøvene (gjør ikke vondt om man husker bedøvelseskremen EMLA). Familierisikoen varierer, men det å ha et nært familiemedlem med cøliaki utløser oftes screening for cøliaki hos de de andre i nær-familien (mor/far-barn, søsken), så det er såpass vanlig i "cøliakifamilier". 

Trond S. Halstensen, 01. september 2021 19.03

Bør datteren min ta biopsi?

Jeg har ei jente på 14 år som har mye plager. Hun hatt vondt i magen siden hun var liten, og går på to poser Movicol om dagen. Ble sjekket med gastroskopi når hun var 7 år, hadde ikke cøliaki da. Nå de siste årene har hun utviklet angst og depre...

Jeg har ei jente på 14 år som har mye plager. Hun hatt vondt i magen siden hun var liten, og går på to poser Movicol om dagen. Ble sjekket med gastroskopi når hun var 7 år, hadde ikke cøliaki da. Nå de siste årene har hun utviklet angst og depresjon, og har nesten konstant vondt i hodet. Magen har blitt verre. Hun slår ikke ut på blodprøver på cøliaki, men har genet. Jeg fikk alvorlig spiseforstyrrelse, angst, depresjon og hodepine som voksen. Hadde aldri vondt i magen eller fordøyelsesproblemer, men mat føltes farlig. Fikk cøliakidiagnose etter 10 år med plager, ble helt frisk, kom tilbake i full jobb og sluttet på medisiner mot angst og depresjon. Det er snart 4 år siden nå, og livet har endret seg veldig. Jeg blir derfor redd for at barnet mitt har uoppdaget cøliaki siden vi har mange av de samme symptomene (angst, depresjon og hodepine). Samtidig skjønner jeg at dette kan ha helt andre årsaker. Kan jeg insistere på gastroskopi for henne? Jeg vet legen er skeptisk. Samtidig er det samme lege som undersøkte meg i 10 år uten å sjekke meg for cøliaki. Jeg kjenner på at det er en belastning både for helsevesen og ungdommen å ta en stor unødvendig undersøkelse. Samtidig ville det ha vært fryktelig om hun skulle gå like lenge som jeg gjorde med uoppdaget cøliaki - og spesielt nå i en fase med utdanning og ungdomstid.

Ida, 26. august 2021 10:53

Hvor mye gluteholdig mat spiser hun, egentlig? Siden du har cøliaki så er det muligens ikke så mye glutenholdig mat som konsumeres (?). Grunnen til at jeg tar det opp er at man må konsumere nok gluten til å være cøliakisyk for at man kan stille diagnosen. Dersom man spiser min 2-3 glutenholdige brødskiver og/eller 2 glutenholdige måltider pr dag, og har gjordt det i minimum 6 uker (helst mer og helst lengre) så vil de fleste cøliakere ha utviklet så stor autoantistoffproduksjon i tarmen til at nok kommer over i blodbanen til at man kan påvise de karakteristiske IgA antistoffene mot Transglutaminase-2 (ATA-IgA). Dette er en enkel blodtest som man kan starte med, men det forutsetter at man har spist nok gluten. Er denne positiv, er det ren rutine å få diagnostisk utredning med eller uten biopsi. Biopsi hos cøliakere som i praksis spiser glutenfritt eller lavgluten viser ofte svake forandringer slik at man ikke kan konkludere. Jeg forstår at du føler behov for at datteren din blir tatt på alvor, men cøliaki på lavdose gluten med ikke-klassiske symptomer kan være vanskelig å diagnostisere. 

Trond S. Halstensen, 01. september 2021 18.10

Må barn ha en anti-endomysium test for å få grunnstønad fra NAV?

Må barn ha en anti-endomysium test for å få grunnstønad fra NAV? ...

Må barn ha en anti-endomysium test for å få grunnstønad fra NAV?

Isabel, 12. august 2021 20:51

Barn kan få cøliakidiagnosen uten biopsi dersom IgA-anti transglutaminase nivået i serum (blodprøven) er over 10 ganger øvre normalområdet, målt ved to (2) uavhengige anledninger. I tillegg så skal autoantistoffnivået kontrolleres med en positiv anti-endomycium test, som er den gamle måten å påvise autoantistoff mot transglutaminasen i bindeveveshinnen som omgir glatt muskulatur (endomycium). Det er en bekreftelse på at de autoantistoffene man har målt, virkelig er rettet mot tranglutaminase-2. Dersom barnet har et autoantistoff nivå som er lavere enn 10 ganger øvre normalområdet, så må diagnosen bekreftes med tynntarmsbiopsi før man kan få en NAV-godkjent diagnose (og derigjennom grunnstønad). Diagnosen skal settes av relevant spesialist (= pediater som er spesialist i barnesykdommer).

Trond S. Halstensen, 18. august 2021 18.16

Kan barn under 2 år spise bakst med linfrømel?

Hei. Jeg lurer på om det er bra å spise linfrømel i bakst for barn under 2 år? Hvordan blir det med blåsyrenivået når det stekes/rått i luft? ...

Hei. Jeg lurer på om det er bra å spise linfrømel i bakst for barn under 2 år? Hvordan blir det med blåsyrenivået når det stekes/rått i luft?

Anki, 12. august 2021 10:28

Som du sikkert har fått med deg så har linfrø relativt mye cyanid/blåsyre i seg (200-300 mg/kg). Dødlig dose ren cyanid er fra ca. 1.5 mg/kg. En 2-åring veier vel i snitt litt under 15 kg, så alt over 20 mg cyanid er potensielt farlig. 100 gr. linfrø har nok cyanid til å kunne drepe en 2-åring. Men, man bruker oftest linfø hele, det rådes ikke å spise knuste linfø, selv ikke om man varmebehandler dem, da man ikke har data på hvor lenge, og ved hvilken temperatur en slik varmebehandling ville gjordt knuste linfrø ufarlige. Linfø skal man i utgangspunktet ikke bruke i mat uten at de varmebehandles da dette reduserer cyanidmengden i dem. Linfør brukes som tarmregulerende middel, så jeg ville nok anbefalt annet tarmregulerende (volumoppfyllende som laktulose) behandling hos barn.

Trond S. Halstensen, 12. august 2021 13.35

Kan cøliaki eller kosthold være grunnen til uren hud?

Min datter på 10 år med cøliaki har det siste året hatt en del kviser og uren hud. Mest på nesen, men nå ser jeg også at hun har fått litt på kinnene. Jeg synes det virker tidlig, og det er ellers ingen tegn til at puberteten er i anmarsj. ...

Min datter på 10 år med cøliaki har det siste året hatt en del kviser og uren hud. Mest på nesen, men nå ser jeg også at hun har fått litt på kinnene. Jeg synes det virker tidlig, og det er ellers ingen tegn til at puberteten er i anmarsj. Ved siste kontroll hos barnelege var blodprøvene helt fine, og høyde og vekt var ganske på gjennomsnittet. Kan det være cøliakien eller det glutenfrie kostholdet som slår ut på huden? Har du eventuelt noen gode råd?

B, 9. august 2021 17:34

Puberteten hos jenter starter et sted mellom 8 og 13 år, så 10 år og en begynnende pubertet er helt normalt. Dersom det er økt talkproduksjon og tilstoppet utførselgang som gir betennelsesreaksjon (= kviser), så er det normal androgen (pubertal) påvirkning av hudens talgproduksjon. Slike plager pleier å være arvelige/familiære så muligens vet dere om andre i familien som hadde tilsvarende problemer i såpass tidlig alder. Det finnes god behandling for dette så ta det opp med legen hennes.

Trond S. Halstensen, 12. august 2021 13.03

Kan sønnen min få pølse i papir på bensinstasjoner?

Hei, min sønn på 8 får iblant en pølse i papir på bensinstasjon e.l.. Jeg er nå blitt oppmerksom på at det er mange som advarer mot dette pga mulig krysskontaminasjon da det kan være pølsebrødsmuler i vannet pølsene ligger i. Hvo...

Hei, min sønn på 8 får iblant en pølse i papir på bensinstasjon e.l.. Jeg er nå blitt oppmerksom på at det er mange som advarer mot dette pga mulig krysskontaminasjon da det kan være pølsebrødsmuler i vannet pølsene ligger i. Hvor farlig vil det i så fall være?

Cecilie, 16. juli 2021 15:21

Neppe et realistisk problem. La han spise pølsene.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.59

Er det trygt å spise popcorn på kino?

Sønnen vår har fått cøliaki, og vi lurer på om det er trygt å spise popcorn på kino? ...

Sønnen vår har fått cøliaki, og vi lurer på om det er trygt å spise popcorn på kino?

Dorte, 6. juli 2021 12:08

Jeg ville anta at popcorn på kino er greit, litt avhengig av hva det er krydret med. Men dette skal de som selger popcorn kunne svare på, for om krydderet inneholder gluten så skal det opplyses/merkes.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.45

Kan det skyldes glutenuhell?

Hei, min sønn på 7 år ble diagnostisert med cøliaki for 3 måneder siden. Han var tidligere plaget med korte episoder (1-3 timer) med ekstrem kløe, noe smertefullt, i rektum, men har ikke vært plaget siden han begynte på glutenfri diett. Det er den s...

Hei, min sønn på 7 år ble diagnostisert med cøliaki for 3 måneder siden. Han var tidligere plaget med korte episoder (1-3 timer) med ekstrem kløe, noe smertefullt, i rektum, men har ikke vært plaget siden han begynte på glutenfri diett. Det er den siste uken kommet tilbake, og han sier nå at det er en stikkende eller klypende smerte som gjør kjempevondt. Dette skjer på kvelden/natten, og ender som regel til slutt opp i rikelig, myk avføring. Kan det skyldes glutenuhell som vi ikke vet om?

Cecilie, 1. juli 2021 14:44

Dette er ikke den vanlige plagen man får ved glutenuhell. Rektal kløe ved kveldstid høres mer ut som barnemark, en ufarlig, men plagsom innvolvsmark man lett kan bli kvitt med tabletter man får på apoteket (uten resept).

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.17

Finnes det dokumentasjon på langtidskonsekvenser ved hyppige uhell?

Hei. Har ei jente på 3 år som fikk cøliaki da hun var 1,5 år (var syk fra hun var 13 mnd). Det har vært noen uhell i barnehagen som har endt med kraftig oppkast samme dag og påfølgende slapphet og utilpasshet i noen dager. Jeg skal ta et møte med ba...

Hei. Har ei jente på 3 år som fikk cøliaki da hun var 1,5 år (var syk fra hun var 13 mnd). Det har vært noen uhell i barnehagen som har endt med kraftig oppkast samme dag og påfølgende slapphet og utilpasshet i noen dager. Jeg skal ta et møte med barnehagen for å snakke litt med de om konsekvenser på kort og lang sikt, og lurer på om dere kan si noe om det med konsekvenser på lang sikt. Jeg finner en del om konsekvenser ved langvarig ubehandlet cøliaki. Men finnes det noe dokumentasjon på langtidskonsekvenser ved hyppige uhell?

Siri, 1. juli 2021 14:18

Nei, vi har ingen dokumentasjon på konsekvensen av kortvarig uhell, men vi antar at tilhelingsprosessen blir forsinket.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.09

Kan yngstemann også ha cøliaki?

Hei, Jeg har to sønner på 6 og 3. Den eldste har tidligere fått påvist cøliaki og spiser ikke gluten. Vi testet yngstemann for et halvt års tid siden for å se om han også kan ha cøliaki. Jeg som far har også hatt for høye verdier,...

Hei, Jeg har to sønner på 6 og 3. Den eldste har tidligere fått påvist cøliaki og spiser ikke gluten. Vi testet yngstemann for et halvt års tid siden for å se om han også kan ha cøliaki. Jeg som far har også hatt for høye verdier, men gastroskopien viste ikke ødeleggelser på tarmen (latent cøliaki ble jeg fortalt – "ta ny test om et par år"). Prøven i august 2020 viste følgende: - S-Anti-tTG IgA: 15 (ref område [7). - S-Anti-Deam glia IgG: 18 (ref område [7). Vi fikk beskjed om at han også kunne ha cøliaki, men ønsket ikke da gjennomføre en gastroskopi pga. frykt for komplikasjoner i halsen og full narkose. Vi satte han på glutenfri diett og ville heller ta en ny test når han ble litt større. Eneste symptom har vært problemer med avføring (forstoppelse). Nå har vi tatt ny prøve juni 2021. Han gikk på normal diett i ca. 1 måned før blodprøven. Den viser følgende: - S-Anti-tTG IgA: 1 (ref område [7). - S-Anti-Deam glia IgG: 2 (ref område [7). Det ligger ved en kommentar på blodprøven: "Siden det foreligger cøliaki i nær familie og anti-tTG og antideamidert gliadin verdiene er normale, anbefales bestemmelse av HLA DQ2/DQ8 (EDTA-blod) hvis pasienten har symptomer på cøliaki og analysen ikke er utført tidligere." Vår lege har ikke sagt annet enn at denne cøliaki-testen er "normal". Hvorfor har verdiene endret seg såpass på så kort tid og hva kan være grunnen til det? Bør det tas en slik HLA-test?

Daniel, 28. juni 2021 08:53

Han fikk normalisert "cøliakiprøvene" i løpet av det året han var glutenfri, så mest sannsynelig så har ikke en måned på glutenholdig kost vært nok til å reaktivere cøliakien. I min forståelse av dette så har han cøliaki, og er blitt frisk på GFD. Både tarmforandringer, plager og IgA-anti-TG2 nivåer er avhengig av mengden gluten som spises. Dersom dere vil at han skal få diagnosen, må dere nesten bare gi ham normal glutenholdig kost til han blir dårlig igjen og så gjennomføre en cøliakidiagnostikk på ham. Det tar tid å reaktive den autoimmune reaksjonen cøliaki er.

Trond S. Halstensen, 30. juni 2021 19.05

Kan dette være symptomer på en uoppdaget cøliaki?

Jeg har en sønn på åtte år som har hatt mye vondt i magen siden han var liten. Han er ofte oppblåst, i tillegg til at han har perioder der han har diaré og har vanskeligheter med å komme seg på toalettet i tide. Han har blitt testet for cøliak...

Jeg har en sønn på åtte år som har hatt mye vondt i magen siden han var liten. Han er ofte oppblåst, i tillegg til at han har perioder der han har diaré og har vanskeligheter med å komme seg på toalettet i tide. Han har blitt testet for cøliaki, med blodprøve, ca. en gang i året de siste seks årene. Blodprøvene viser vevstypen som kan utvikle cøliaki, men han har ikke hatt noen andre utslag. Både jeg og ett søsken har cøliaki. Han er liten av vekst, og tidligere i år fikk han påvist litt lavere bentetthet enn normalt. Dette var likevel ikke over en bekymringsverdig grense mente barnelegen som gjorde undersøkelsen, så vi fikk anbefalt å gi ham kalktabletter og å se det an. Når han var hos tannlegen sist, kommenterte tannlegen at han hadde misfargede flekker på de nye tennene som mest sannsynlig skyldes emaljefeil. Jeg har lest noen artikler der emaljefeil settes i sammenheng med sykdom i barneårene, og lurer på om dette kan være tilfellet for ham. Kan dette være symptomer på en uoppdaget cøliaki? Hvorfor vises det i så fall ikke på blodprøvene? Fastlegen mener han bør fortsette å sjekkes via blodprøve en gang i året, men jeg kjenner at jeg er urolig for at dette ikke er tilstrekkelig. Hva bør vi gjøre videre?

Mamma, 26. juni 2021 11:52

Dette er et vanskelig tema, og legen hans må vurdere om det nå er tilkommet nye momenter som taler for cøliaki. Mengden gluten som spises er også viktig for om det skal synes på blodprøvene og jeg antar man vet at han/dere ikke har IgA mangel (som vil kunne skjule en evt. cøliaki om man ikke samtidig tar IgG-anti-deamidert gliadin). Jernmangel er ofte, men ikke alltid et tilleggstegn på cøliaki. Her må man nesten gjøre en totalvurdering om han skal spise ekstra mye glutenholdig mat for å fremprovosere mer cøliakisykdom og om man vil gjennomføre biopsi (i narkose) på tross av negativ blodprøve. De aller fleste har økt IgA mot TG2, men ikke alle og det er avhengig av hvor mye gluten man spiser, desto mer gluten, desto mer cøliakisyk blir man og desto tydeligere blir symptomene, inkludert antistoffene i blodet.

Trond S. Halstensen, 30. juni 2021 18.30

Hvorfor har datteren vår fortsatt høye transglutaminase-verdier?

Hei! Jenta vår på 8 år fikk cøliakidiagnose i mars 2020. Transglutaminase var da over 250. Har nylig tatt ny blodprøve der transglutaminase var på 197. Vi er svært nøye med glutenfri diett, hun har egen skuff på kjøkkenet med glutenfri ...

Hei! Jenta vår på 8 år fikk cøliakidiagnose i mars 2020. Transglutaminase var da over 250. Har nylig tatt ny blodprøve der transglutaminase var på 197. Vi er svært nøye med glutenfri diett, hun har egen skuff på kjøkkenet med glutenfri mat, eget område der hennes mat blir tilberedt, egen brødrister osv. Vi lager nesten alltid glutenfri middag til alle, når vi lager begge deler er vi veldig nøye på å vaske hender etter å ha tatt i glutenholdig mat før vi tar i/behandler den glutenfrie. Alt blir stekt hver for seg og med bakepapir. Vi forstår ikke hvorfor hun nå får så dårlig blodprøve, har dere noen tips om hva årsaken kan være? Hun har fått spise matvarer med glutenfri hvetestivelse og med spor av gluten, bør vi kutte ut også det?

MP, 29. juni 2021 00:05

Det er mulig dette bare tar tid siden hun var svært dårlig/hadde veldig høy IgA-TG2 verdi (usikker på hvilket nivå som er normalt i den prøven  dere bruker).

Alternativt så får hun i seg gluten uten at dere (eller hun selv) vet om det, alt fra andre barns mat/kjeks/ som tilbys, til spising av fristelser hun ikke vet inneholder gluten. Man må også vurdere hvordan hun har det, om det er noen plager. Immunsystemet har hukommelse og desto sykere man var, desto lengre tid tar det å bli frisk av sin aktive cøliaki (selv på GFD).

Trond S. Halstensen, 30. juni 2021 19.11

Må toåringen min spise glutenfritt resten av livet?

Min datter på 2,5 år fikk påvist cøliaki i februar etter 2 blodprøver. Verken far eller jeg har cøliaki (jeg har testet, far har ikke, men er aldri plaget). Er dette noe hun vil ha resten av livet eller kan vi om noen år prøve glutenholdige mat? &A...

Min datter på 2,5 år fikk påvist cøliaki i februar etter 2 blodprøver. Verken far eller jeg har cøliaki (jeg har testet, far har ikke, men er aldri plaget). Er dette noe hun vil ha resten av livet eller kan vi om noen år prøve glutenholdige mat? Å vi har nylig fått en sønn som er straks 4 mnd å skal begynne på smaksprøver, bør vi ikke gi han glutenholdige mat, kan det bidra til at han evt ikke utvikler cøliaki?

Andrea , 9. juni 2021 12:38

Cøliaki har hun resten av livet, men sykdommen er avhengig at man spiser gluten. Gjør man ikke det så er man fri fra sykdommen cøliaki, men har potensialet til å bli syk dersom hun spiser glutenholdig mat (kommer ofte snikende og hun reagerer ikke nødvendigvis akutt). Hun skal spise glutenfritt resten av livet.

Det er ikke så arvelig. Det er størst sannsynlighet for at ditt andre barn ikke får cøliaki. Du kan gi henne glutenholdig grøt fra 4 mnd alder, men det anbefales å være litt forsiktig med mengden i begynnelsen. 

Trond S. Halstensen, 09. juni 2021 18.55

Kan sønnen min ha cøliaki til tross for negativ prøve?

Gutt 4år har vært plaget med magen siden oppstart av fast føde. Ingen vitamin/mineralmangler. Er plaget med endel diaré, slim, tynn avføring Og magevondt. Mange avføringer i løpet av en dag. Noe bedring etter oppstart av laktosefrie produkter, men forts...

Gutt 4år har vært plaget med magen siden oppstart av fast føde. Ingen vitamin/mineralmangler. Er plaget med endel diaré, slim, tynn avføring Og magevondt. Mange avføringer i løpet av en dag. Noe bedring etter oppstart av laktosefrie produkter, men fortsatt mye ubehag vedr magen. I tilegg er han sutrete og trøtt, men samtidig sover han dårlig. Lite matlyst. Innimellom lys avføring og hvitt belegg på bæsj. Ligger i nedre grense ang høyde og vekt. Ingen utslag på cøliakiprøve. Denne var litt utenfor referanseområde. P- Iga 0.6 (referanse 1-4,5) Kan det fortsatt være cøliaki?

Bente N, 7. juni 2021 12:04

Dersom prøven din sikter til serum IgA så er referanseområdet for hans alder 0,3–1,9, så 0,6 er i nedre området og kunne muligen tyde på lave IgA verdier og derved ville en "cøliaki" blodprøve (IgA mot TG2) vanskeligere bli positiv, så han kan godt ha cøliaki. Men da ville man nok sett etter andre tegn på dårlig tarmfunksjon, og noe av det vanligeste er at man får jernmangel (i tillegg til å falle av sin høyde/vekt kurve (percentil) slik du antyder han har gjordt). Det er også mulig å teste for IgG mot TG2 som er positiv hos cøliakere med IgA mangel. Men man må huske på at det er mange andre årsaker til mageplager og løs avføring hos barn, så dette kan utmerket godt være noe helt annet. Dette er legen hans bør finne ut av og/eller formidle problemet til en spesialist, om nødvendig.

Trond S. Halstensen, 09. juni 2021 18.30

Klikk på logoene for mer info