S 16-17 Kathrine Skjelvan_bredde.jpg

– Det er viktig å sette søkelys på tilgjengelighet for de med matintoleranser, sier Kathrine Skjelvan, som tidligere i år mottok Tilgjengelighetsprisen for sitt arbeid. Foto: Privat.

– Det er lov å si ifra

– Noe av det viktigste for meg er å gi folk hjelp til å mestre hverdagen, og styrke og tro på at det er lov å si ifra. Det å være tydelig på at du har et behov, det gjør deg ikke til en vanskelig person. Det at du hevder din rett er både viktig og riktig. Hvis vi ikke gjør det, så vil ikke de rundt oss lære, sier Kathrine Skjelvan. I juni mottok hun en pris for arbeidet hun gjør.

Tekst: Tone Amundsen Nyvold


Kathrine Skjelvan startet bloggen «Gluten og melkefri inspirasjon» allerede i 2010. Siden det har hun jobbet for å vise hvor «enkelt» det kan være å leve gluten- og melkefritt ved å dele sine oppskrifter og erfaringer. Hun har vært opptatt av å formidle at det er viktig å se på all maten man faktisk kan spise, som alle de rene og gode råvarene som ikke står i Fri for-hyllene. Etter hvert har hun også utgitt flere kokebøker.

Men det stopper ikke der. Kathrine er et engasjert menneske som ikke er redd for å si ifra om hva hun mener om saker som opptar henne. Som tilgjengelighet for alle – særlig for sønnen som sitter i rullestol – men også for seg selv – og alle som trenger tilrettelegging i matveien.

I juni fikk hun utdelt Tilgjengelighetsprisen av Trøndelag fylkeskommune. Prisen fikk hun for sin mangeårige innsats mot utenforskap knyttet til mat og måltider. Tilgjengelighetsprisen er en pris som løfter frem personer som har gjort en innsats for å gjøre samfunnet vårt mer tilgjengelig og inkluderende for mennesker med funksjonsnedsettelser. Den blir delt ut av «Rådet for likestilling av mennesker med nedsatt funksjonsevne» av ulike regionale myndigheter i Norge. I dette tilfellet var det Trøndelag fylkeskommune som delte ut prisen, og deres begrunnelse var:

«Tilgjengelighetsprisen 2024 deles ut til Kathrine Skjelvan for hennes arbeid med å øke bevisstheten rundt matallergier og intoleranse, spesielt gluten og melkeprotein. Hun har bidratt til å redusere utenforskap knyttet til mat, og har inspirert til bedre tilrettelegging i restauranter og andre matserveringssteder».

Mestring og trygghet

Kari Frøseth Johansen er fylkessekretær i Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) Trøndelag, og det var de som nominerte Kathrine Skjelvan til Tilgjengelighetsprisen i år. Dette var andre gang de nominerte Kathrine Skjelvan, og er glade for at hun nå fikk prisen for det arbeidet hun gjør.

– Vi i FFO er opptatt av å vise at tilgjengelighet handler om mer enn rullestolramper. Det med tilgjengelighet i samfunnet handler også om tilgjengelighet på mat man tåler å spise, sier Kari Frøseth Johansen, fylkessekretær i FFO Trøndelag. 

Prisen ble delt ut av fylkesordfører i Trøndelag, Tomas Iver Hallem, i juni.
– Gjennom formidling av kunnskap, oppskrifter og praktiske råd har Kathrine bidratt til å redusere usikkerhet og frykt, og til å skape mestring og trygghet. Hun viser at tilgjengelighet ikke bare handler om fysisk tilrettelegging, men også om deltakelse i sosiale fellesskap – rundt middagsbordet, i familieselskaper og på spisesteder, forteller fylkesordfører Hallem.

Viktig og riktig

Kathrine Skjelvan ble både glad og stolt over å få prisen.
– Det er viktig å sette søkelys på tilgjengelighet for de med matintoleranser, sier den glade prisvinneren på tråden fra Trøndelag.
– Noe av det viktigste jeg holder på med, er å gi folk hjelp til å mestre hverdagen, og styrke og tro på at det er lov å si ifra. Det å være tydelig på at du har et behov, det gjør deg ikke til en vanskelig person. Det at du hevder din rett er både viktig og riktig. Hvis vi ikke gjør det, så vil ikke de rundt oss lære, sier hun.
 

Legg bort skammen

– Jeg kjente ekstra på det da jeg fikk et barn som er rullestolbruker. For hans del må jeg si ifra, og det respekterer folk. Hvorfor skal det være greit å si i fra, og bli tatt seriøst når det gjelder fysisk tilrettelegging, mens når det kommer til mat, så blir jeg fort «hun sure»?

– Vi har forskjellige behov, men vi har begge behov for tilrettelegging. Folk sliter med å forstå hvor hemmende det med mat faktisk er, sier Kathrine Skjelvan.

– Følelsen av å være til bry, eller å være kravstor er noe mange cøliakere kan kjenne på; men den følelsen må vi legge bort. Skammen må heller overføres til de som ikke evner å tilrettelegge. Men det er utrolig hvor hjelpsomme mange er dersom man sier ifra på en blid og hyggelig måte, sier hun. 

Og selv om hun helst vil spise det samme som andre, så takker hun for eksempel ja dersom hun får tilbud om en god kyllingsalat som et alternativ til glutenholdige rundstykker.
 

Gi tilbakemelding

Hun er opptatt av at det er viktig å avklare forventninger på forhånd, og å gi tilbakemeldinger på en skikkelig måte. Det er kanskje ikke nok å si «jeg har cøliaki», ofte er det lurt å gi beskjed om hva du da ikke kan spise. Man kan tenke at det ikke er nødvendig, men da hjelper du de som skal hjelpe deg, mener Kathrine.
Hun tar også direkte kontakt med hoteller og spisesteder hun ser har fått en dårlig tilbakemelding sosiale medier, slik at de kan få en mulighet til å rette opp i tilbudet sitt. Det synes hun de fortjener.

– Og det viktigste av alt, er at de lærer noe, slik at tilbudet kan bli bedre – for det vil komme alle til gode, avslutter hun.



KATHRINES TIPS
› Du er ikke kravstor når du sier fra om dine behov.
› Forklar hva du kan spise – ikke alle skjønner det.
› Ta kontakt med hotell eller arrangør på forhånd for å høre hva som står på menyen, og gi tips om eventuelle alternativer du tåler.
› Be om at kjøkkenet klargjør en tallerken fra buffeten dersom det er fare for kontaminering.
› Gi tilbakemelding på en skikkelig måte.

 

Denne artikkelen ble først publisert i glutenFRI 3-2025.