10 tips til et sunt glutenfritt liv_1280x720.jpg

Naturlig glutenfri mat

Hva er naturlig glutenfri mat, og hvilke fordeler er det ved å spise naturlig glutenfritt? Her får du noen tips til hvordan mestre naturlig glutenfri mat i hverdagen!

Tekst: NCF

 

Hva er naturlig glutenfri mat?

Naturlig glutenfri mat er som navnet tilsier, mat som er fri for gluten fra naturens side – og som trygt kan spises av de med cøliaki. Når vi snakker om naturlig glutenfri mat så mener vi blant annet rent kjøtt, fisk, egg, frukt og grønt, poteter, ris, nøtter, belgfrukter og glutenfrie kornsorter. I tillegg har vi krydder og urter, smør og matoljer som setter god smak på maten.

Hva er fordelen med å spise naturlig glutenfri mat?

Fordelene med å spise naturlig glutenfri mat er at vi får i oss viktige næringsstoffer:

  • Proteiner, som er kroppens byggesteiner.
  • Sunne fettsyrer for et friskt hjerte.
  • Fiber for en sunn tarm og stabilt blodsukker som er viktig for konsentrasjon og velvære.
  • Og mange vitaminer og mineraler som kroppen trenger for å fungere normalt.

Ved å spise mest mulig råvarer og lage mat fra bunnen av, så vet vi litt mer om hva vi faktisk får i oss, og at det er bra for oss, i motsetning til ultraprosessert mat.

5 tips til hvordan spise naturlig glutenfritt

  1. Spis mer av de sunne glutenfrie kornsortene. Kanskje du lage en kjøleskapsgrøt til frokosten i morgen? Sjekk ut våre glutenfrie oppskrifter. Du kan også delta på bakekurs og lære mer om den glutenfrie baksten. 
  1. Spis mer frukt og grønt (5 om dagen). En porsjon tilsvarer omtrent 100 gram og er på størrelse med en knyttneve. Halvparten bør være grønnsaker, og både friske, hermetiske, frosne og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær er fint å bruke. 
  1. Spis mer belgfrukter. Kanskje en linsesuppe til middag, hummus til lunsj og tilføy bønner i tacomiddagen på fredag? Sunt, bærekraftig og mettende. Godt for både kroppen og kloden! 
  1. Spis mer fisk. Ha f.eks. to faste dager i uken med fisk til middag. Og bruk fisk som pålegg på den glutenfrie brødskiven. Start i det små, ta et punkt av gangen, og gjør det til en vane før du går videre til neste punkt.

Husk også at smak, lukt, konsistens og utseende sammen med det sosiale laget rundt et måltid er med på å gi matglede.

Hvordan mestre 5 om dagen?

alt​​​​​​​​​​​​​​

1. Fyll halve tallerkenen med grønnsaker til middag og eventuelt til lunsj.

2. Varier hvordan du tilbereder grønnsakene – kok, stek de gjerne i ovnen, eller wok eller mos de.

3. "Lur" ekstra grønnsaker inn i matrettene, som f.eks. revet gulrot og selleri i lasagne.

4. Bruk grønnsaker som pålegg og ha paprika, spirer, tomat og/eller agurk til pynt på brødskiva, eller server ved siden av.

5. Skjær opp frukt og grønnsaker og ha de lett tilgjengelig f.eks. til et mellommåltid.

6. Fargelegg yoghurten, havregrøten og kornblandingen med bær eller frukt.

7. Lag smoothies, friske og fargerike!

8. Ha frukt og grønt i baksten – most, eller revet.