Jente-drikker-melk_Foto_Sam-Edwards_iStock_1280x720.jpg

Trygt å drikke melk for barn med cøliaki

Norsk cøliakiforening har mottatt mange henvendelser fra bekymrede foreldre som lurer på om de må slutte å gi barna sine melk, etter at det i går ble kjent at et protein i melk kan gi emaljeskader på varige tenner. Svaret fra forskerne er at det er trygt å drikke melk for barn med cøliaki.

✎ Tone Amundsen Nyvold 📷 iStock

Det har lenge vært kjent at ubehandlet cøliaki kan gi emaljeskader på de varige tennene hos barn. Det som er nytt, er at forskere ved Haukeland universitetssjukehus og Universitetet i Bergen har funnet ut at emaljeskader på varige tenner kan skyldes en autoimmun reaksjon mot proteinet kappa-kasein, som finnes i all animalsk melk og morsmelk.

Vår fagrådsleder, Trond S. Halstensen, er professor dr. med. ved Institutt for oral biologi, og kan berolige de som nå er bekymret etter å ha lest artikkelen Barn med cøliaki får dårligere tenner av melk på nrk.no.

– Barn med behandlet cøliaki, altså de som spiser glutenfri mat, trenger ikke kutte ut melk fra kostholdet sitt. Det er kun de som er udiagnostiserte og som ikke har startet på en glutenfri diett, som kan få skader på emaljen av å drikke melk, forklarer Trond S. Halstensen.

Forskerne anbefaler melk

Han får støtte av professor og forsker Anette Bøe Wolff, som er en av forskerne bak studien ved Haukeland universitetssjukehus og Universitetet i Bergen.

– Vi har funnet et protein i melk som noen, men ikke alle med cøliaki, reagerer på. Men vi har ikke noe i forskningen vår som tilsier at barn med cøliaki bør slutte å drikke melk. Jeg er veldig for at barn skal drikke melk, og er lei meg for at dette ikke ble kommunisert godt nok ut i første omgang, sier professor Anette Bøe Wolff.

Studien er publisert i Nature, og gir viktig kunnskap om sammenhengen mellom autoimmun sykdom og skader på tannemaljen.

Både professor Anette Bøe Wolff og professor Trond S. Halstensen vil fortsatt anbefale å gi melk til barn med cøliaki, da melk inneholder viktige næringsstoffer.

Laktosefri i starten

– Vi anbefaler at nydiagnostiserte barn kan få laktosefri melk de første månedene på glutenfri diett, fordi en cøliakisyk tarm kan ha vanskelig for å spalte melkesukker. Dette er imidlertid forbigående, til tarmen er blitt frisk på glutenfri kost, så etter noen måneder kan man gjeninnføre vanlig melk, forklarer professor Trond S. Halstensen.
Se faktaark om laktoseintoleranse her.