Anne Christine , 18.Jun 2026 19:06
Takker for svar. Oppfølgings- spørsmål til " hvilke gluten- kilder overser jeg?": Siste bl.prøver er S- IgA er 1.7,og tTG er 33.7. Som da er forhøyet, og skal være 0. Har jeg fått informasjon om. Har aldri brukt Speltmel. Leser på alt ,ang matvarer, dressinger,marinader,o.sv.,og "gotteri"/ snacks, og kakebaking. Ingenting inneholder gluten! Takknemlig for svar!
Anne Christine , 18.Jun 2026 19:06
Trond svarer
Immunsystemet har hukommelse, men hva 33 U/ml egentlig betyr er litt avhengig av hvilket laboratorie som har analyserer prøven (de har ulike nivåer på hva som er normalt). Fürst lab. har øvre normale grense på 7 U/ml, så da er 33 klart forhøyet. Men hva var den da du ble diagnostisert? Dersom den var veldig høy (>128 U/ml) og har falt gjevnt siden diagnosetidspunktet så går dette helt etter boka, antistoff titeret faller gjevnt og trutt, og det tar (lang) tid å bli frissk fra sin cøliakisykdom på GFD. Dersom TG2-IgA titer-fallet stopper opp, eller begynner å stige igjen bør se over kosten, inkludert såkalte glutenfri bakevarer man kjøper hos en lokal baker, muligens er de ikke så glutenfrie som man tror (de store kjedene har kontrollrutiner så de er tryggere). Det er viktigere hvordan du har det enn hvordan blodprøven ser ut, forutsatt et glutenfritt kosthold. Er du så glutenfri som du selv mener så er ikke dette noe problem, du må bare ta tiden til hjelp.
Trond S. Halstensen, 24. juni 2026 18.40
- Kategorier:
- Medisinsk