Marit, 18.Jun 2026 10:29

Hei! Jeg har vært mye plaget med kvalme den siste mnd, samt tidvis plaget med forstoppelse. Jeg har tatt 1/2 Imovane nesten daglig over en periode på ca to mnd nå, og begynner å lure på om det kan være hvetestivelsen i medikamentet som gjør meg dårlig. Ser jo at det er så lite at det skal være trygt for cøliakere, men tror dere det er mulighet for å reagere på det? Har dere hørt om lignende tilfeller før?

Trond svarer

Nei, gluteninnholdet i den hvetestivelsen som benyttes er ytterst lite, så dette er nok ikke årsaken til plagene dine. Men Imovane (som inneholder Zopiclone) er kjent for å kunne gi endel bivirkninger, bl.a. fortsoppelse og kvalme. Det mest sansynlige er at du reagerer på medikamentet med bivirkningene, forstoppelse og kvalme.