Tuvis, 18.Jun 2026 12:25

Hei, hvordan er i i forhold til cøliaki og kjøring av skurtresker og tresking av korn med gluten? Har blitt fortalt at det støver en del, men at man pleier å bruke støvmaske. Er det dumt for en med cøliaki å være med å kjøre skurtresker, når kornet har gluten i seg?

Trond svarer

En cøliaker reagerer på et enzymatisk endret gluten, ikke det som er naturlig i kornet. Du må konsumere (spise) gluten, som så blir endret av enzymet Transglutaminase-2 i tarmen (endrer aminosyren glutamin til glutamat (såkalt deamidering), og det er dette enzymforandrete gluten som driver cøliakireaksjonen. Gluten i støv vil kunne gi eksponering om det er masse støv man får i munnen og som man svelger, så bruk støvmaske.