Er det greit å spise spormerkede produkter for en som har "stille cøliaki" dvs. cøliaki uten symptomer og plager?
Dumle sjokolade «kan inneholde gluten». Er det greit å spise for en som har stille cøliaki? Hva med andre ting som «kan inneholde spor av gluten»?
Ellen, 24. juni 2026 15:57
Lise svarer
Produkter som er spormerket, dvs merket med "kan inneholde gluten" og kan inneholde spor av gluten" er stort sett alltid trygge. En nyere dansk studie viste at det ikke var noe forskjell på produkter med spormerking og produkter uten spormerking ift. glutenforurensing. Av de flere hundre produktene som var inkludert i studien, var det ett produkt som inneholdt mer enn 20 ppm. Det var en naturlig glutenfri kokoskake laget på et vanlig bakeri. Kaken var ikke spormerket. Så spormerking kan ikke anses som et god indikator på glutenforurensing. Mange produsenter spormerker kun for å "ha ryggen fri" i tilfelle søksmål. Så jeg tenker du kan godt spise produkter med spormerking.
Lise F. Pedersen, 24. juni 2026 18.00
- Kategorier:
- Merking
- Kontaminering