Arkiv

Resultat: Alkohol (41) viser 21 - 40

Er det gluten i akevitt?

Hei. Jeg lurer på om akevitt inneholder gluten. Har nylig kjøpt en gammel Opland, og Vinmonopolets kundeservice sa at denne typen ikke skal inneholde gluten. De rådet meg uansett til å spørre dere. ...

Hei. Jeg lurer på om akevitt inneholder gluten. Har nylig kjøpt en gammel Opland, og Vinmonopolets kundeservice sa at denne typen ikke skal inneholde gluten. De rådet meg uansett til å spørre dere.

Vegard, 20. desember 2022 13:47

Akevitt er glutenfri, og det samme gjelder annen destillert brennevin. Så den kan du trygt drikke! 

Lise Friis Pedersen, 21. desember 2022 18.00

Er det gluten i Baileys salted caramel?

Jeg har kjøpt Baileys salted caramel til jul. På flasken står det ikke noe om gluteninnhold, men på Vinmonopolets sider står det at den inneholder gluten (og laktose). Har spurt hos Vinmonopolet, men de kan ikke svare - og hos Diaego får jeg ikke respons. Whisky ...

Jeg har kjøpt Baileys salted caramel til jul. På flasken står det ikke noe om gluteninnhold, men på Vinmonopolets sider står det at den inneholder gluten (og laktose). Har spurt hos Vinmonopolet, men de kan ikke svare - og hos Diaego får jeg ikke respons. Whisky er jo glutenfri......

Hilde, 1. desember 2022 11:44

Alkoholholdig drikke er ikke pliktig til å ha ingrediensliste på emballasjen, derfor er den ikke merket. Vinmonopolet merker derimot hvis det er allergener i produktene deres. Denne drikken er nok tilsatt malt som smaksforsterker etter destillering, for det er som du sier riktig at whisky er glutenfri. Om drikken er glutenholdig eller ikke (<20 ppm) er vanskelig å si, det kommer an på gluteninnholdet i malten og mengden malt som er brukt. Riktig informasjon om dette får du bare fra produsent importør, så du får spørre de igjen. 

Lise Friis Pedersen, 07. desember 2022 18.00

Kan glutenfritt øl på fat forurenses av vanlig øl på samme linje?

Jeg lurer på om glutenfritt øl på fat fortsatt regnes som glutenfritt om det har vært annet øl på samme linje tidligere som ikke er glutenfritt. ...

Jeg lurer på om glutenfritt øl på fat fortsatt regnes som glutenfritt om det har vært annet øl på samme linje tidligere som ikke er glutenfritt.

Tørst , 2. november 2022 18:05

Det er vanskelig å svare på, da vi ikke kjenner de nøyaktige rutinene til bryggeriene. Men de skal jo ha rutiner for tømming av tårnet og utvasking ved bytte av fat på linja, så sjansene for at det skal være rester av gluten er nok ganske liten. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med et av bryggeriene som leverer glutenfritt øl og spørre dem direkte. Det er det tryggeste. 

 

Lise Friis Pedersen, 09. november 2022 18.00

Vil en gryterett med øl inneholde for mye øl?

Vil en gryterett med kjøtt og grønnsaker, kokt med vanlig øl i kraften, gi for mye gluten totalt sett? Ble servert dette forleden, og ble veldig i tvil. Kokken «hadde ikke tenkt på det», og det kom fram tilfeldig da det ble snakk om oppskriften. ...

Vil en gryterett med kjøtt og grønnsaker, kokt med vanlig øl i kraften, gi for mye gluten totalt sett? Ble servert dette forleden, og ble veldig i tvil. Kokken «hadde ikke tenkt på det», og det kom fram tilfeldig da det ble snakk om oppskriften.

Randi, 12. oktober 2022 20:48

Det kommer an på type øl. En vanlig pilsner (en klar øl) inneholder ikke mye gluten - kanskje så lite som 20 ppm gluten, mens et mørkt øl og et hveteøl inneholder en del mer (testet av Livsmedelsverket). Om selve retten er glutenfri (<20 ppm gluten) eller ikke kommer an på øltype og mengde øl. Uansett, hvis du ikke fikk en reaksjon får du mest sannsynlig ikke skader i tarmen heller. Husk at man må spise glutenholdig kost i 6-8 uker før man får såpass skader på tarmen at man kan få en diagnose. Nå skal jeg ikke friskmelde øl, for vi anbefaler aldri en med cøliaki å bruke annet enn glutenfritt øl.

Lise Friis Pedersen, 19. oktober 2022 18.00

Bør cøliakere holde seg unna øl merket glutenfritt?

Hei! Leste tidligere svar vedr glutenfritt øl: "Dette gjøres ved å tilsette et klaringsmiddel til ølet som klipper opp glutenproteinene i mindre biter og dermed uskadeliggjør dem. Men hvor mye de blir uskadeliggjort, og hvilken betydning det har for en med c&os...

Hei! Leste tidligere svar vedr glutenfritt øl: "Dette gjøres ved å tilsette et klaringsmiddel til ølet som klipper opp glutenproteinene i mindre biter og dermed uskadeliggjør dem. Men hvor mye de blir uskadeliggjort, og hvilken betydning det har for en med cøliaki, er forskerne ikke helt sikre på, derfor er det noe de ser på for tiden. Det blir spennende å se hva forskerne kommer fram til." Har googlet litt, og ser at det er en del skepsis der ute i verden. Tror dere det som cøliaker er lurt å være føre var og holde seg unna øl basert på opprinnelig glutenholdige ingredienser, men som er merket glutenfritt?

Niko, 19. august 2022 18:22

Man har ulike metoder for å gjøre øl glutenfritt, enzymatisk og filtrering (og kombinasjon). Byggets viktigeste gluten, Hordein, er mindre "farlig" for cøliakere enn gliadin (hvetens gluten), men farlig nok. Når man måler mengden gluten i en matvare brukes ulike test-metoder, men de er alle basert på å gjenkjenne en proteinstruktur som er mer eller mindre felles for hvetens Gliadin og byggets Hordein. Det finnes mer følsomme metoder som kartlegger protein-bitenes aminosyre-rekkefølge (peptid-sekvensen), men de brukes ikke rutinemessig. Når man enzymatisk behandler øl slik at proteinene spaltes opp, til små proteinbiter (peptider) forsvinner området, overflatestrukturen til Hordeinet som test-metoden bruker. Da forsvinner Hordein-reaktiviteten, testmetoden sier da at man ikke kan påvise Hordein, eller det blir svær tlite igjen (under minste målbare grense som p.t. er satt til 10-20 parts per million (ppm). Diskusjonen går på om det er igjen små proteinbiter i ølet som cøliakere kan reagere på (peptider) siden de reagerer på endrete (såkalt deamiderte) proteinbiter som bare er ca 10-12 aminosyrer store. Metodene som nå benyttes for å gjøre bygg-øl glutenfritt er en enzymatisk prosess under selve bryggingen. Enzymene som tilsettes klipper glutenproteinene midt i det området som gjør peptidene farlige for cøliakere. De som har undersøkt dette har vist at det ikke er noen cøliaki-toksiske proteinbiter (peptider) igjen i ølet. Det skal da være helt trygt å drikke mhp cøliaki. At noen reagerer på ølgjær og/eller andre bestandeler i øl er velkjent, men det er uavhengig av cøliakien. Cøliakiforeningen har testet ulike glutenfrie øltyper (https://ncf.no/aktuelt/vi-tester-ol) og der er det også endel informasjon om metoder som brukes for å gjøre øl glutenfritt. 

Trond S. Halstensen, 24. august 2022 18.00

Hvor mye glutenfritt øl er trygt å drikke?

Jeg har et spørsmål angående glutenfritt øl og mengder som er trygt å drikke. Hvis man ser bort fra det faktum at det ikke er bra å drikke større mengder alkohol, hvor mye glutenfritt øl antas som trygt å drikke med tanke på mengde glut...

Jeg har et spørsmål angående glutenfritt øl og mengder som er trygt å drikke. Hvis man ser bort fra det faktum at det ikke er bra å drikke større mengder alkohol, hvor mye glutenfritt øl antas som trygt å drikke med tanke på mengde gluten for en med cøliaki? Jeg har ikke funnet noe svar på dette ved generelt internettsøk, men leser dette på Systembolaget sine nettsider i Sverige: «Vuxna med glutenintolerans, eller celiaki, bör inte få i sig mer än 30 milligram gluten per dag och i det ingår allt man äter och dricker. Ta hjälp av vårt räkneexempel: En glutenfri öl på 33 centiliter innehåller upp till 6,6 milligram gluten baserat på maxhalten 20 mg/l. Om du dricker två flaskor har du fyllt nästan hälften av ditt totala dagsintag». Vil dette si at man i teorien risikerer å få i seg mer enn 20ppm gluten hvis man drikker mer enn 1 liter glutenfritt øl på en kveld?

Mads, 11. august 2022 12:44

Det er et vanskelig spørsmål du stiller, og mest sannsynlig er det foreløpig ingen som kan gi et godt svar. Det som Systembolaget skriver, er bare en «teoretisk øvelse» der de har laget et worst case scenario-regnestykke. Det er riktig at cøliakere ikke bør få i seg mer enn 30 ppm daglig, det er det forskning som viser, men mest sannsynlig inneholder ikke spesialprodusert glutenfri øl så mye som 20 ppm – trolig under 10 ppm.

Det er to måter å fremstille glutenfritt øl; enten å bruke bare glutenfrie råvarer, eller å rense en tradisjonelt brygget øl for glutenproteiner. Dette gjøres ved å tilsette et klaringsmiddel til ølet som klipper opp glutenproteinene i mindre biter og dermed uskadeliggjør dem. Men hvor mye de blir uskadeliggjort, og hvilken betydning det har for en med cøliaki, er forskerne ikke helt sikre på, derfor er det noe de ser på for tiden. Det blir spennende å se hva forskerne kommer fram til.

Da glutenfritt øl er betraktet som trygt for en med cøliaki, er det ikke satt en øvre grense for inntak. Samtidig bør man kanskje bruke sunn fornuft og ikke få i seg altfor mye, både med hensyn til et mulig gluteninntak, men også alkoholinntaket generelt. 😊  Men jeg tenker at mer enn 1 liter i løpet av en kveld innimellom er nok ikke noe problem.

Lise Friis Pedersen, 17. august 2022 18.00

Er det greit å drikke Corona?

Det verserer mange ulike svar på spørsmålet om en med cøliaki kan drikke ølet "Corona". Er det mulig å få en fasit fra en av ekspertene? Jeg har en sønn på 18 år med cøliaki, som drikker corona på fest. Er det gre...

Det verserer mange ulike svar på spørsmålet om en med cøliaki kan drikke ølet "Corona". Er det mulig å få en fasit fra en av ekspertene? Jeg har en sønn på 18 år med cøliaki, som drikker corona på fest. Er det greit, eller bør han unngå det?

Mor til gutt på 18, 04. august 2022 10:57

Slik vi har fått det forklart så tilsettes Corona enzymer for å unngå at øllet blir blakket. Ingen, hverken vi eller svenskene har noen gang kunnet påvise gluten i Corona, og ikke har vi fått noen tilbakemelding på at man reagerer på det. Selskapet som lager Corona "gidder" ikke proklamere det som glutenfritt, men det er nok det. 

Trond S. Halstensen, 04. august 2022 13.43

Er glutenfritt øl i Norge glutenfritt eller glutenredusert?

Er glutenfritt øl i Norge glutenfritt eller glutenredusert? Ser at noen kaller det glutenredusert. I USA og noen land i Europa finnes glutenfritt øl som er laget uten glutenfri malt og brygget på 100 % glutenfrie råvarer som hirse, sorghum osv. Finnes sånne helt glute...

Er glutenfritt øl i Norge glutenfritt eller glutenredusert? Ser at noen kaller det glutenredusert. I USA og noen land i Europa finnes glutenfritt øl som er laget uten glutenfri malt og brygget på 100 % glutenfrie råvarer som hirse, sorghum osv. Finnes sånne helt glutenfrie øl i Norge? Eg blir selv syk av dei som tilbys på t.d Coop.

Glutenfritt øl, 8. juni 2022 17:14

Det finnes øl brygget på ikke-glutenholdige råvarer også i Norge, men tilgjengeligheten er nok blitt begrenset ettersom vi har fått så mange "glutenreduserte" ølvarianter. Det å bli dårlig er ikke nødvendigvis pga gluten-restene. De som tester disse ølsortene påviser ofte lang under 20ppm gliadin-reaktive propteiner i ølet, og man kan reagere på andre komponenter i øl inkludert ølgjær. Ingen som har testet Corona har kunnet påvise noe som helst gliadin-reaktivitet i dette ølet, selvom de ikke merker det som glutenfritt. Det er også et glutenredusert øl, ved at man tilsetter protein-nedbrytende enzymer i ølet for å unngå at det blir blakket. Du har sikker sett NCF sin siste øltest som vel kun hadde en øl-variant som var laget av glutenfrie ingredienser (mais-øl; https://ncf.no/aktuelt/vi-tester-ol.). NCF har også en oversikt over alle glutenfrie ølsorter som selges i Norge, men i lsiten står det ikke om det er glutenredusert eller naturlig fri for gluten-øl: https://ncf.no/glutenfri-mat/ol/copy_of_trygt-ol

Lykke til :-)

 

Trond S. Halstensen, 08. juni 2022 18.41

Are all cider gluten free?

Are all cider gluten free? I understand that some producers use yeast in their cider production, and this can be brewers yeast. Is it safe or do we need to check the ingredients for cider also? ...

Are all cider gluten free? I understand that some producers use yeast in their cider production, and this can be brewers yeast. Is it safe or do we need to check the ingredients for cider also?

Cidalia, 1. april 2022 11:05

I have no knowledge of in whitch degree brewers yeast are beeing used in the production of cider. But if the cider have an ingredients list (not all ciders have), and contains gluten containing grains in some form, it will be marked in the ingredients list in bold, italic or underlined writing.

Lise Friis Pedersen, 06. april 2022 18.00

Kan jeg drikke ølet Mythos?

Hei :) Jeg lurer på om jeg med cøliaki kan drikke den greske ølen Mythos? Hvordan er gluteninnholdet i denne ølen? ...

Hei :) Jeg lurer på om jeg med cøliaki kan drikke den greske ølen Mythos? Hvordan er gluteninnholdet i denne ølen?

Tale, 5. mars 2022 22:20

Med alle de forbehold man må gjøre når ting ikke er garantert glutenfrie, så har noen faktisk testet Mythos og ikke funnet gluten i den flasken de testet (påstår at det da er < 2ppm). Se link her: http://www.lowgluten.org/mythos-gluten-test/

Som du ser av de andre kommentarene så virker det greit nok, men du drikker det på eget ansvar, siden produsenten ikke garanterer at det er glutenfritt.

 

Trond S. Halstensen, 09. mars 2022 18.41

Kan jeg drikke Kalinka?

Hei. Jeg lurte på om Kalinka sprit 20 % er glutenfri? Jeg har sjekket på vinmonopolet.no at Vikingfjord, for eksempel, er potetbrennevin, men på samme plass på nettsiden når jeg går inn på Kalinka så står det landbruksetanol. Hva er det? Og er de...

Hei. Jeg lurte på om Kalinka sprit 20 % er glutenfri? Jeg har sjekket på vinmonopolet.no at Vikingfjord, for eksempel, er potetbrennevin, men på samme plass på nettsiden når jeg går inn på Kalinka så står det landbruksetanol. Hva er det? Og er det glutenfritt?

Marie, 5. mars 2022 21:08

Alle de rene brennevinene er glutenfrie. Noen likører og andre alkoholholdige drikker som er tilsatt glutenholdige produkter, er ikke glutenfrie, men selv korn-brennevin som vodka er glutenfri.

Trond S. Halstensen, 09. mars 2022 18.37

Hvor mye gluten vil øl brukt i middag utgjøre?

Hei! To ganger etter at jeg fikk cøliakidiagnosen har det skjedd at jeg midt i middagen (på besøk) får vite at det er brukt øl, ikke glutenfritt, i maten. Begge gangene én flaske (0,33 eller 0,5 l) på et helt måltid til ca 8 personer. Jeg har da va...

Hei! To ganger etter at jeg fikk cøliakidiagnosen har det skjedd at jeg midt i middagen (på besøk) får vite at det er brukt øl, ikke glutenfritt, i maten. Begge gangene én flaske (0,33 eller 0,5 l) på et helt måltid til ca 8 personer. Jeg har da valgt å spise videre. Jeg er ikke av de som merker om jeg får i meg gluten, men har omtrent ikke tarmtotter selv etter 3,5 år på gf diett. Hvor mye gluten vil dette utgjøre? Hvis jeg skulle avbrutt måltidet disse gangene sitter jeg da uten middag mens alle andre spiser.

Ida , 13. oktober 2021 21:31

Mengden gluten i øl (som byggets gluten, hordein) varierer veldig i de ulike ølsortene så jeg kan ikke svare generelt på det, men generelt er det slik at desto mørkere øl, desto mer gluten, men mye er det ikke, fordelt i en rett og på 8 individer. Det er nok neppe årsaken til at du ikke har fått normalisering av slimhinnen etter 3,5 år på GFD. Det tar lang tid å få full slimhinnenormalisering (90 % tilfrisknet etter 10-12 år på GFD), og stadig små "uhell" må vi anta forsinker tilhelingen. Har du noen andre kilder til gluteninntak du ikke vet om? Hvordan har IgA anti-TG2 falt, er det normalisert? Det er en del ting som vil kunne tyde på at du er på riktig vei, men at det tar tid, eller om du faktisk får i deg for mye gluten så tilhelingen forsinkes. Ta det opp med legen din.

Trond S. Halstensen, 20. oktober 2021 18.03

Hvorfor reagerer jeg på glutenfritt øl?

Hei, jeg har non-cøliakisk glutenintoleranse og får vondt i magen når jeg drikker noen typer alkohol. Jeg må ha glutenfritt kosthold for å være frisk, men får likevel vondt og mye luft i magen av glutenfri øl, hvorfor skjer dette? Har dette sammenhen...

Hei, jeg har non-cøliakisk glutenintoleranse og får vondt i magen når jeg drikker noen typer alkohol. Jeg må ha glutenfritt kosthold for å være frisk, men får likevel vondt og mye luft i magen av glutenfri øl, hvorfor skjer dette? Har dette sammenheng med at det er en andel gluten på under 20 ppm som jeg reagerer på?

Thomas, 07. september 2021 11:15

Siden vi og andre har funnet ut at tilstanden: ikke-cøliakisk GLUTEN-sensitivitet ikke lar seg dokumentere, har man lett etter andre bestandeler i hvet/bygg/rug som kan være ansvarlige for de plagen pasientene melder om, uten at man har kommet fram til enighet. Muligens er det helt andre deler av ølet du reagerer på, som f.eks. en allergi mot gjærsoppen i ølet. 

Trond S. Halstensen, 08. september 2021 18.53

Finnes det hjemmetester for å måle gluteninnholdet?

Har i flere år drevet med brygging av øl hjemme. Jeg bruker klarningsmiddelet Brewers clarex som skal bryte ned glutenet til harmløse pepsider. Sier ihvertfall reklamen. Jeg blir ikke syk av å drikke dette ølet, men jeg kunne godt ha tenkt meg å teste om det fa...

Har i flere år drevet med brygging av øl hjemme. Jeg bruker klarningsmiddelet Brewers clarex som skal bryte ned glutenet til harmløse pepsider. Sier ihvertfall reklamen. Jeg blir ikke syk av å drikke dette ølet, men jeg kunne godt ha tenkt meg å teste om det faktisk er så lite gluten i det at det kan kalles glutenfritt. Vet dere om det finnes hjemmetester for å måle gluteninnholdet? Og i tilfelle hvor det kan kjøpes?

Svein Frode, 06. september 2021 20:20

Når du søker på internett så dukker det opp en rekke hjemmetester som du skulle kunne bruke, men jeg ser ingen som er i salg i Norge, så du må muligens importere det selv fra f.eks amazone. Det finnes også tester av de ulike testene som du kan lese deg opp på. Vanligvis gjør vi dette som prosjekter via laboriatorietester, men det virker som om hjemmetestene er gode. Du kan starte på denne siden: https://www.verywellhealth.com/gluten-detectors-and-test-kits-comparing-the-options-4126736

 

Trond S. Halstensen, 08. september 2021 18.47

Om det kun er en mindre mengde med øl i en varmrett, fraråder dere meg å spise den?

Om det kun er en mindre mengde med øl i en varmrett, fraråder dere meg likefullt å spise den? ...

Om det kun er en mindre mengde med øl i en varmrett, fraråder dere meg likefullt å spise den?

Torunn, 31. august 2021 15:38

Her må man stille spørsmål om hva slags type øl, mengder og hvor mye man spiser av retten. Mørke, tunge øltyper inneholder mer gluten enn lyse varianter. Men er det mindre mengder i maten og du ikke spiser enorme mengder av retten, så burde fortynningseffekten gi mindre enn 100ppm hordein (byggets gluten) i sluttretten, som er grensen for lavgluten og tillatt for cøliakere å konsumere (noe avhengig av hvor følsom man er). Men det er nesten umulig å gi deg et absolutt råd, så her må du nesten selv vurdere hva du skal gjøre.

Trond S. Halstensen, 01. september 2021 19.36

Er det gluten i sprit, brennevin eller vodka?

Hei Jeg lurer på om det er gluten i sprit/ brennevin/vodka? ...

Hei Jeg lurer på om det er gluten i sprit/ brennevin/vodka?

Hans, 11. august 2021 13:31

Nei, ikke som betyr noe (ikke påvist på diverse tester). Brennevin som er tilsatt glutenholdige produkter kan selvsagt inneholde gluten, men rent brennevin (vodka/whisky) er glutenfrie.

Trond S. Halstensen, 12. august 2021 13.28

Er Peachtree likør og Vieux Concorde Brandy glutenfri?

Jeg lurer på om original Peachtree (likør) og Vieux Concorde Brandy er glutenfri? ...

Jeg lurer på om original Peachtree (likør) og Vieux Concorde Brandy er glutenfri?

Merethe, 21. juni 2021 15:08

Begge er glutenfrie. Peachtree inneholder vann, sukker, brennevin, ferskenaroma, ferskendestillat og matsyre og Concorde brandy inneholder kun druer. Omtrent all alkoholholdig drikke, unntatt (glutenholdig) øl, er glutenfri. Noen få merker kan være tilsatt glutenholdige smaksforsterkninger etter destillering, men der snakker vi om så små mengder at det er trygt for de aller fleste med cøliaki. Lurer du på hva de ulike drikkevarene inneholder finner du informasjon om dette på Vinmonopolets nettsider.

Lise Friis Pedersen, 23. juni 2021 18.00

Inneholder Voss bryggeri sin fjellcider gluten?

Inneholder Voss bryggeri sin fjellcider gluten? ...

Inneholder Voss bryggeri sin fjellcider gluten?

Øyvind H., 09. juli 2020 16:27

På nettet står det at den er brygget utelukkende på eple og bringebær, men for å være helt sikker på at de ikke har tilsatt f.eks. malt eller tilsvarende smaksforsterkere, ville jeg ha tatt kontakt med produsenten. De er de eneste som kan svare på det siden det ikke er krav om innholdsfortegnelse på alkoholholdige drikker.

Lise Friis Pedersen, 12. august 2020 18.00

Hvilket øl er tryggest å drikke?

Hei! Hvilket øl er tryggest/inneholder minst gluten? Jeg tror jeg reagerte på Corona (ølet). Men det kan også ha noe med at jeg ikke er vandt til å drikke alkohol. ...

Hei! Hvilket øl er tryggest/inneholder minst gluten? Jeg tror jeg reagerte på Corona (ølet). Men det kan også ha noe med at jeg ikke er vandt til å drikke alkohol.

Janne, 25. mai 2020 01:27

Det finnes mange typer glutenfritt øl i handelen og alle disse er trygge for en med cøliaki. Selv om Corona inneholder lite gluten, er det ikke hverken merket glutenfritt eller lisensiert med Crossed Grain-symbolet. Jeg ville holdt meg til en av de glutenfrie typene. Det kan selvsagt være andre grunner til at du reagerer på Corona utenom gluten, men det er vanskelig å vite.

Lise Friis Pedersen, 27. mai 2020 18.15

Er Grevens Cider glutenfri?

Er Grevens Cider glutenfri? Alle? ...

Er Grevens Cider glutenfri? Alle?

Anonym, 12. mai 2020 00:54

Ja, det ser ut til at de kun er brygget på eplejuice så de er glutenfrie.

Trond S. Halstensen, 13. mai 2020 18.39