Arkiv

Resultat: Barn (474) viser 381 - 400

Bør datteren min ta biopsi?

Jeg har ei jente på 14 år som har mye plager. Hun hatt vondt i magen siden hun var liten, og går på to poser Movicol om dagen. Ble sjekket med gastroskopi når hun var 7 år, hadde ikke cøliaki da. Nå de siste årene har hun utviklet angst og depre...

Jeg har ei jente på 14 år som har mye plager. Hun hatt vondt i magen siden hun var liten, og går på to poser Movicol om dagen. Ble sjekket med gastroskopi når hun var 7 år, hadde ikke cøliaki da. Nå de siste årene har hun utviklet angst og depresjon, og har nesten konstant vondt i hodet. Magen har blitt verre. Hun slår ikke ut på blodprøver på cøliaki, men har genet. Jeg fikk alvorlig spiseforstyrrelse, angst, depresjon og hodepine som voksen. Hadde aldri vondt i magen eller fordøyelsesproblemer, men mat føltes farlig. Fikk cøliakidiagnose etter 10 år med plager, ble helt frisk, kom tilbake i full jobb og sluttet på medisiner mot angst og depresjon. Det er snart 4 år siden nå, og livet har endret seg veldig. Jeg blir derfor redd for at barnet mitt har uoppdaget cøliaki siden vi har mange av de samme symptomene (angst, depresjon og hodepine). Samtidig skjønner jeg at dette kan ha helt andre årsaker. Kan jeg insistere på gastroskopi for henne? Jeg vet legen er skeptisk. Samtidig er det samme lege som undersøkte meg i 10 år uten å sjekke meg for cøliaki. Jeg kjenner på at det er en belastning både for helsevesen og ungdommen å ta en stor unødvendig undersøkelse. Samtidig ville det ha vært fryktelig om hun skulle gå like lenge som jeg gjorde med uoppdaget cøliaki - og spesielt nå i en fase med utdanning og ungdomstid.

Ida, 26. august 2021 10:53

Hvor mye gluteholdig mat spiser hun, egentlig? Siden du har cøliaki så er det muligens ikke så mye glutenholdig mat som konsumeres (?). Grunnen til at jeg tar det opp er at man må konsumere nok gluten til å være cøliakisyk for at man kan stille diagnosen. Dersom man spiser min 2-3 glutenholdige brødskiver og/eller 2 glutenholdige måltider pr dag, og har gjordt det i minimum 6 uker (helst mer og helst lengre) så vil de fleste cøliakere ha utviklet så stor autoantistoffproduksjon i tarmen til at nok kommer over i blodbanen til at man kan påvise de karakteristiske IgA antistoffene mot Transglutaminase-2 (ATA-IgA). Dette er en enkel blodtest som man kan starte med, men det forutsetter at man har spist nok gluten. Er denne positiv, er det ren rutine å få diagnostisk utredning med eller uten biopsi. Biopsi hos cøliakere som i praksis spiser glutenfritt eller lavgluten viser ofte svake forandringer slik at man ikke kan konkludere. Jeg forstår at du føler behov for at datteren din blir tatt på alvor, men cøliaki på lavdose gluten med ikke-klassiske symptomer kan være vanskelig å diagnostisere. 

Trond S. Halstensen, 01. september 2021 18.10

Må barn ha en anti-endomysium test for å få grunnstønad fra NAV?

Må barn ha en anti-endomysium test for å få grunnstønad fra NAV? ...

Må barn ha en anti-endomysium test for å få grunnstønad fra NAV?

Isabel, 12. august 2021 20:51

Barn kan få cøliakidiagnosen uten biopsi dersom IgA-anti transglutaminase nivået i serum (blodprøven) er over 10 ganger øvre normalområdet, målt ved to (2) uavhengige anledninger. I tillegg så skal autoantistoffnivået kontrolleres med en positiv anti-endomycium test, som er den gamle måten å påvise autoantistoff mot transglutaminasen i bindeveveshinnen som omgir glatt muskulatur (endomycium). Det er en bekreftelse på at de autoantistoffene man har målt, virkelig er rettet mot tranglutaminase-2. Dersom barnet har et autoantistoff nivå som er lavere enn 10 ganger øvre normalområdet, så må diagnosen bekreftes med tynntarmsbiopsi før man kan få en NAV-godkjent diagnose (og derigjennom grunnstønad). Diagnosen skal settes av relevant spesialist (= pediater som er spesialist i barnesykdommer).

Trond S. Halstensen, 18. august 2021 18.16

Kan barn under 2 år spise bakst med linfrømel?

Hei. Jeg lurer på om det er bra å spise linfrømel i bakst for barn under 2 år? Hvordan blir det med blåsyrenivået når det stekes/rått i luft? ...

Hei. Jeg lurer på om det er bra å spise linfrømel i bakst for barn under 2 år? Hvordan blir det med blåsyrenivået når det stekes/rått i luft?

Anki, 12. august 2021 10:28

Som du sikkert har fått med deg så har linfrø relativt mye cyanid/blåsyre i seg (200-300 mg/kg). Dødlig dose ren cyanid er fra ca. 1.5 mg/kg. En 2-åring veier vel i snitt litt under 15 kg, så alt over 20 mg cyanid er potensielt farlig. 100 gr. linfrø har nok cyanid til å kunne drepe en 2-åring. Men, man bruker oftest linfø hele, det rådes ikke å spise knuste linfø, selv ikke om man varmebehandler dem, da man ikke har data på hvor lenge, og ved hvilken temperatur en slik varmebehandling ville gjordt knuste linfrø ufarlige. Linfø skal man i utgangspunktet ikke bruke i mat uten at de varmebehandles da dette reduserer cyanidmengden i dem. Linfør brukes som tarmregulerende middel, så jeg ville nok anbefalt annet tarmregulerende (volumoppfyllende som laktulose) behandling hos barn.

Trond S. Halstensen, 12. august 2021 13.35

Kan cøliaki eller kosthold være grunnen til uren hud?

Min datter på 10 år med cøliaki har det siste året hatt en del kviser og uren hud. Mest på nesen, men nå ser jeg også at hun har fått litt på kinnene. Jeg synes det virker tidlig, og det er ellers ingen tegn til at puberteten er i anmarsj. ...

Min datter på 10 år med cøliaki har det siste året hatt en del kviser og uren hud. Mest på nesen, men nå ser jeg også at hun har fått litt på kinnene. Jeg synes det virker tidlig, og det er ellers ingen tegn til at puberteten er i anmarsj. Ved siste kontroll hos barnelege var blodprøvene helt fine, og høyde og vekt var ganske på gjennomsnittet. Kan det være cøliakien eller det glutenfrie kostholdet som slår ut på huden? Har du eventuelt noen gode råd?

B, 9. august 2021 17:34

Puberteten hos jenter starter et sted mellom 8 og 13 år, så 10 år og en begynnende pubertet er helt normalt. Dersom det er økt talkproduksjon og tilstoppet utførselgang som gir betennelsesreaksjon (= kviser), så er det normal androgen (pubertal) påvirkning av hudens talgproduksjon. Slike plager pleier å være arvelige/familiære så muligens vet dere om andre i familien som hadde tilsvarende problemer i såpass tidlig alder. Det finnes god behandling for dette så ta det opp med legen hennes.

Trond S. Halstensen, 12. august 2021 13.03

Kan sønnen min få pølse i papir på bensinstasjoner?

Hei, min sønn på 8 får iblant en pølse i papir på bensinstasjon e.l.. Jeg er nå blitt oppmerksom på at det er mange som advarer mot dette pga mulig krysskontaminasjon da det kan være pølsebrødsmuler i vannet pølsene ligger i. Hvo...

Hei, min sønn på 8 får iblant en pølse i papir på bensinstasjon e.l.. Jeg er nå blitt oppmerksom på at det er mange som advarer mot dette pga mulig krysskontaminasjon da det kan være pølsebrødsmuler i vannet pølsene ligger i. Hvor farlig vil det i så fall være?

Cecilie, 16. juli 2021 15:21

Neppe et realistisk problem. La han spise pølsene.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.59

Er det trygt å spise popcorn på kino?

Sønnen vår har fått cøliaki, og vi lurer på om det er trygt å spise popcorn på kino? ...

Sønnen vår har fått cøliaki, og vi lurer på om det er trygt å spise popcorn på kino?

Dorte, 6. juli 2021 12:08

Jeg ville anta at popcorn på kino er greit, litt avhengig av hva det er krydret med. Men dette skal de som selger popcorn kunne svare på, for om krydderet inneholder gluten så skal det opplyses/merkes.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.45

Kan det skyldes glutenuhell?

Hei, min sønn på 7 år ble diagnostisert med cøliaki for 3 måneder siden. Han var tidligere plaget med korte episoder (1-3 timer) med ekstrem kløe, noe smertefullt, i rektum, men har ikke vært plaget siden han begynte på glutenfri diett. Det er den s...

Hei, min sønn på 7 år ble diagnostisert med cøliaki for 3 måneder siden. Han var tidligere plaget med korte episoder (1-3 timer) med ekstrem kløe, noe smertefullt, i rektum, men har ikke vært plaget siden han begynte på glutenfri diett. Det er den siste uken kommet tilbake, og han sier nå at det er en stikkende eller klypende smerte som gjør kjempevondt. Dette skjer på kvelden/natten, og ender som regel til slutt opp i rikelig, myk avføring. Kan det skyldes glutenuhell som vi ikke vet om?

Cecilie, 1. juli 2021 14:44

Dette er ikke den vanlige plagen man får ved glutenuhell. Rektal kløe ved kveldstid høres mer ut som barnemark, en ufarlig, men plagsom innvolvsmark man lett kan bli kvitt med tabletter man får på apoteket (uten resept).

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.17

Finnes det dokumentasjon på langtidskonsekvenser ved hyppige uhell?

Hei. Har ei jente på 3 år som fikk cøliaki da hun var 1,5 år (var syk fra hun var 13 mnd). Det har vært noen uhell i barnehagen som har endt med kraftig oppkast samme dag og påfølgende slapphet og utilpasshet i noen dager. Jeg skal ta et møte med ba...

Hei. Har ei jente på 3 år som fikk cøliaki da hun var 1,5 år (var syk fra hun var 13 mnd). Det har vært noen uhell i barnehagen som har endt med kraftig oppkast samme dag og påfølgende slapphet og utilpasshet i noen dager. Jeg skal ta et møte med barnehagen for å snakke litt med de om konsekvenser på kort og lang sikt, og lurer på om dere kan si noe om det med konsekvenser på lang sikt. Jeg finner en del om konsekvenser ved langvarig ubehandlet cøliaki. Men finnes det noe dokumentasjon på langtidskonsekvenser ved hyppige uhell?

Siri, 1. juli 2021 14:18

Nei, vi har ingen dokumentasjon på konsekvensen av kortvarig uhell, men vi antar at tilhelingsprosessen blir forsinket.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.09

Kan yngstemann også ha cøliaki?

Hei, Jeg har to sønner på 6 og 3. Den eldste har tidligere fått påvist cøliaki og spiser ikke gluten. Vi testet yngstemann for et halvt års tid siden for å se om han også kan ha cøliaki. Jeg som far har også hatt for høye verdier,...

Hei, Jeg har to sønner på 6 og 3. Den eldste har tidligere fått påvist cøliaki og spiser ikke gluten. Vi testet yngstemann for et halvt års tid siden for å se om han også kan ha cøliaki. Jeg som far har også hatt for høye verdier, men gastroskopien viste ikke ødeleggelser på tarmen (latent cøliaki ble jeg fortalt – "ta ny test om et par år"). Prøven i august 2020 viste følgende: - S-Anti-tTG IgA: 15 (ref område [7). - S-Anti-Deam glia IgG: 18 (ref område [7). Vi fikk beskjed om at han også kunne ha cøliaki, men ønsket ikke da gjennomføre en gastroskopi pga. frykt for komplikasjoner i halsen og full narkose. Vi satte han på glutenfri diett og ville heller ta en ny test når han ble litt større. Eneste symptom har vært problemer med avføring (forstoppelse). Nå har vi tatt ny prøve juni 2021. Han gikk på normal diett i ca. 1 måned før blodprøven. Den viser følgende: - S-Anti-tTG IgA: 1 (ref område [7). - S-Anti-Deam glia IgG: 2 (ref område [7). Det ligger ved en kommentar på blodprøven: "Siden det foreligger cøliaki i nær familie og anti-tTG og antideamidert gliadin verdiene er normale, anbefales bestemmelse av HLA DQ2/DQ8 (EDTA-blod) hvis pasienten har symptomer på cøliaki og analysen ikke er utført tidligere." Vår lege har ikke sagt annet enn at denne cøliaki-testen er "normal". Hvorfor har verdiene endret seg såpass på så kort tid og hva kan være grunnen til det? Bør det tas en slik HLA-test?

Daniel, 28. juni 2021 08:53

Han fikk normalisert "cøliakiprøvene" i løpet av det året han var glutenfri, så mest sannsynelig så har ikke en måned på glutenholdig kost vært nok til å reaktivere cøliakien. I min forståelse av dette så har han cøliaki, og er blitt frisk på GFD. Både tarmforandringer, plager og IgA-anti-TG2 nivåer er avhengig av mengden gluten som spises. Dersom dere vil at han skal få diagnosen, må dere nesten bare gi ham normal glutenholdig kost til han blir dårlig igjen og så gjennomføre en cøliakidiagnostikk på ham. Det tar tid å reaktive den autoimmune reaksjonen cøliaki er.

Trond S. Halstensen, 30. juni 2021 19.05

Kan dette være symptomer på en uoppdaget cøliaki?

Jeg har en sønn på åtte år som har hatt mye vondt i magen siden han var liten. Han er ofte oppblåst, i tillegg til at han har perioder der han har diaré og har vanskeligheter med å komme seg på toalettet i tide. Han har blitt testet for cøliak...

Jeg har en sønn på åtte år som har hatt mye vondt i magen siden han var liten. Han er ofte oppblåst, i tillegg til at han har perioder der han har diaré og har vanskeligheter med å komme seg på toalettet i tide. Han har blitt testet for cøliaki, med blodprøve, ca. en gang i året de siste seks årene. Blodprøvene viser vevstypen som kan utvikle cøliaki, men han har ikke hatt noen andre utslag. Både jeg og ett søsken har cøliaki. Han er liten av vekst, og tidligere i år fikk han påvist litt lavere bentetthet enn normalt. Dette var likevel ikke over en bekymringsverdig grense mente barnelegen som gjorde undersøkelsen, så vi fikk anbefalt å gi ham kalktabletter og å se det an. Når han var hos tannlegen sist, kommenterte tannlegen at han hadde misfargede flekker på de nye tennene som mest sannsynlig skyldes emaljefeil. Jeg har lest noen artikler der emaljefeil settes i sammenheng med sykdom i barneårene, og lurer på om dette kan være tilfellet for ham. Kan dette være symptomer på en uoppdaget cøliaki? Hvorfor vises det i så fall ikke på blodprøvene? Fastlegen mener han bør fortsette å sjekkes via blodprøve en gang i året, men jeg kjenner at jeg er urolig for at dette ikke er tilstrekkelig. Hva bør vi gjøre videre?

Mamma, 26. juni 2021 11:52

Dette er et vanskelig tema, og legen hans må vurdere om det nå er tilkommet nye momenter som taler for cøliaki. Mengden gluten som spises er også viktig for om det skal synes på blodprøvene og jeg antar man vet at han/dere ikke har IgA mangel (som vil kunne skjule en evt. cøliaki om man ikke samtidig tar IgG-anti-deamidert gliadin). Jernmangel er ofte, men ikke alltid et tilleggstegn på cøliaki. Her må man nesten gjøre en totalvurdering om han skal spise ekstra mye glutenholdig mat for å fremprovosere mer cøliakisykdom og om man vil gjennomføre biopsi (i narkose) på tross av negativ blodprøve. De aller fleste har økt IgA mot TG2, men ikke alle og det er avhengig av hvor mye gluten man spiser, desto mer gluten, desto mer cøliakisyk blir man og desto tydeligere blir symptomene, inkludert antistoffene i blodet.

Trond S. Halstensen, 30. juni 2021 18.30

Hvorfor har datteren vår fortsatt høye transglutaminase-verdier?

Hei! Jenta vår på 8 år fikk cøliakidiagnose i mars 2020. Transglutaminase var da over 250. Har nylig tatt ny blodprøve der transglutaminase var på 197. Vi er svært nøye med glutenfri diett, hun har egen skuff på kjøkkenet med glutenfri ...

Hei! Jenta vår på 8 år fikk cøliakidiagnose i mars 2020. Transglutaminase var da over 250. Har nylig tatt ny blodprøve der transglutaminase var på 197. Vi er svært nøye med glutenfri diett, hun har egen skuff på kjøkkenet med glutenfri mat, eget område der hennes mat blir tilberedt, egen brødrister osv. Vi lager nesten alltid glutenfri middag til alle, når vi lager begge deler er vi veldig nøye på å vaske hender etter å ha tatt i glutenholdig mat før vi tar i/behandler den glutenfrie. Alt blir stekt hver for seg og med bakepapir. Vi forstår ikke hvorfor hun nå får så dårlig blodprøve, har dere noen tips om hva årsaken kan være? Hun har fått spise matvarer med glutenfri hvetestivelse og med spor av gluten, bør vi kutte ut også det?

MP, 29. juni 2021 00:05

Det er mulig dette bare tar tid siden hun var svært dårlig/hadde veldig høy IgA-TG2 verdi (usikker på hvilket nivå som er normalt i den prøven  dere bruker).

Alternativt så får hun i seg gluten uten at dere (eller hun selv) vet om det, alt fra andre barns mat/kjeks/ som tilbys, til spising av fristelser hun ikke vet inneholder gluten. Man må også vurdere hvordan hun har det, om det er noen plager. Immunsystemet har hukommelse og desto sykere man var, desto lengre tid tar det å bli frisk av sin aktive cøliaki (selv på GFD).

Trond S. Halstensen, 30. juni 2021 19.11

Må toåringen min spise glutenfritt resten av livet?

Min datter på 2,5 år fikk påvist cøliaki i februar etter 2 blodprøver. Verken far eller jeg har cøliaki (jeg har testet, far har ikke, men er aldri plaget). Er dette noe hun vil ha resten av livet eller kan vi om noen år prøve glutenholdige mat? &A...

Min datter på 2,5 år fikk påvist cøliaki i februar etter 2 blodprøver. Verken far eller jeg har cøliaki (jeg har testet, far har ikke, men er aldri plaget). Er dette noe hun vil ha resten av livet eller kan vi om noen år prøve glutenholdige mat? Å vi har nylig fått en sønn som er straks 4 mnd å skal begynne på smaksprøver, bør vi ikke gi han glutenholdige mat, kan det bidra til at han evt ikke utvikler cøliaki?

Andrea , 9. juni 2021 12:38

Cøliaki har hun resten av livet, men sykdommen er avhengig at man spiser gluten. Gjør man ikke det så er man fri fra sykdommen cøliaki, men har potensialet til å bli syk dersom hun spiser glutenholdig mat (kommer ofte snikende og hun reagerer ikke nødvendigvis akutt). Hun skal spise glutenfritt resten av livet.

Det er ikke så arvelig. Det er størst sannsynlighet for at ditt andre barn ikke får cøliaki. Du kan gi henne glutenholdig grøt fra 4 mnd alder, men det anbefales å være litt forsiktig med mengden i begynnelsen. 

Trond S. Halstensen, 09. juni 2021 18.55

Kan sønnen min ha cøliaki til tross for negativ prøve?

Gutt 4år har vært plaget med magen siden oppstart av fast føde. Ingen vitamin/mineralmangler. Er plaget med endel diaré, slim, tynn avføring Og magevondt. Mange avføringer i løpet av en dag. Noe bedring etter oppstart av laktosefrie produkter, men forts...

Gutt 4år har vært plaget med magen siden oppstart av fast føde. Ingen vitamin/mineralmangler. Er plaget med endel diaré, slim, tynn avføring Og magevondt. Mange avføringer i løpet av en dag. Noe bedring etter oppstart av laktosefrie produkter, men fortsatt mye ubehag vedr magen. I tilegg er han sutrete og trøtt, men samtidig sover han dårlig. Lite matlyst. Innimellom lys avføring og hvitt belegg på bæsj. Ligger i nedre grense ang høyde og vekt. Ingen utslag på cøliakiprøve. Denne var litt utenfor referanseområde. P- Iga 0.6 (referanse 1-4,5) Kan det fortsatt være cøliaki?

Bente N, 7. juni 2021 12:04

Dersom prøven din sikter til serum IgA så er referanseområdet for hans alder 0,3–1,9, så 0,6 er i nedre området og kunne muligen tyde på lave IgA verdier og derved ville en "cøliaki" blodprøve (IgA mot TG2) vanskeligere bli positiv, så han kan godt ha cøliaki. Men da ville man nok sett etter andre tegn på dårlig tarmfunksjon, og noe av det vanligeste er at man får jernmangel (i tillegg til å falle av sin høyde/vekt kurve (percentil) slik du antyder han har gjordt). Det er også mulig å teste for IgG mot TG2 som er positiv hos cøliakere med IgA mangel. Men man må huske på at det er mange andre årsaker til mageplager og løs avføring hos barn, så dette kan utmerket godt være noe helt annet. Dette er legen hans bør finne ut av og/eller formidle problemet til en spesialist, om nødvendig.

Trond S. Halstensen, 09. juni 2021 18.30

Når man ikke tåler glutenfri hvetestivelse - er det cøliakirelatert?

Hei. Barnet mitt har cøliaki. I tillegg tåler han ikke glutenfri hvetestivelse. Når man tåler ikke glutenfri hvetestivelse, er det cøliakirelatert eller er det noe annet?? ...

Hei. Barnet mitt har cøliaki. I tillegg tåler han ikke glutenfri hvetestivelse. Når man tåler ikke glutenfri hvetestivelse, er det cøliakirelatert eller er det noe annet??

Dino, 2. juni 2021 19:43

Noe annet, vi vet at noen reagerer på fruktaner (en ikke absorberbar karbohydrat, FODMAP) i hvetemelet, men det er også andre deler av hvetemel man kan reagere på. Men hvetestivelsen som inngår i glutenfri kost er nok glutenfri ( <20ppm).

 

 

Trond S. Halstensen, 02. juni 2021 19.58

Syvåringen har fått matangst av cøliakien

Hei! Jeg har en 7årig som har hatt cøliaki fra 3års-aldern. Han har på senere tid blitt skeptisk av all mat. Tror all mat kan ha hvetemel. Han hadde en uhell for noen måneder og blev dårlig. Han spiser lite av matpakka si for han tror jeg har glemt han har c&osla...

Hei! Jeg har en 7årig som har hatt cøliaki fra 3års-aldern. Han har på senere tid blitt skeptisk av all mat. Tror all mat kan ha hvetemel. Han hadde en uhell for noen måneder og blev dårlig. Han spiser lite av matpakka si for han tror jeg har glemt han har cøliaki og gir han gluten f. Eks. Han vill ikke heller gå hjem til vennene sine og jeg tror det har med maten å gjøre. Opplever han har fått angst av mat. Han er redd all mat inneholder gluten. Vet ikke hva vi kan gjøre og lurer på om dere har noen erfarenhet med dette eller noen råd. Takk

Mamma til et barn med cøliaki, 01.Jun 2021 13:24

Vanskelig å rådgi deg da dette muligens mest dreier seg om angst. Det er klart man kan argumentere, gi ham mat som er naturlig fri for gluten, men jeg tror ikke det hjelper for dette dreier seg primært om hans redsel for uhell. Muligens er det det man må snakke om, ta han med på matlaging, nistelaging. Vise ham og forklare ham hvilke matvarer han får og hva gluten egentlig er. Muligens vil kunnskap gi ham kontroll over angsten.

Trond S. Halstensen, 02. juni 2021 18.58

Bør babyen introduseres for gluten eller ikke?

Hei. Jeg fikk cøliaki for fem år siden og har levd glutenfritt siden det. Var plaget i ti år før jeg ble utredet. Er i dag i fin form, men noe overfølsom for melk, løk ol. Har nå en fire måneder gammel datter som jeg fullammer. Vi har så vidt...

Hei. Jeg fikk cøliaki for fem år siden og har levd glutenfritt siden det. Var plaget i ti år før jeg ble utredet. Er i dag i fin form, men noe overfølsom for melk, løk ol. Har nå en fire måneder gammel datter som jeg fullammer. Vi har så vidt startet med introduksjon av grøt og begynte med spesialgrøt uten melk og gluten. Hun har reagert på at jeg har fått i meg melk når hun ammes, så det har jeg holdt meg unna siden hun var 1 måned. Jeg lurer nå på hvordan bør vi introdusere gluten til babyen? Skal hun eksponeres eller ikke? Når kan vi finne ut om babyen har arvet eventuell mulighet for å få cøliaki? Hvordan tester vi det og hva bør vi gjøre hvis hun har det? På forhånd tusen takk!

Cøliakimamma, 31. mai 2021 19:03

De fleste (>80%) av barna til cøliakere får ikke cøliaki, så det er ikke så "arvelig". Man kan starte meg glutenholdig mat når som helst etter 4 mnd, men i moderate mengder.  Dersom det tilkommer problemer så vet man hva man skal se etter. De fleste barna utvikler ikke cøliaki. Den arvelige faktoren betyr lite for cøliakirisikoen siden 30% av oss har denne markøren, og kun ca 4-12% av de som har denne markøren utvikler cøliaki. Ikke overtest barnet, er det ingen plager så vent til hun er minst 2 år siden blodprøvene er litt unøyaktige før 2 årsalder (det er visst hun ikke har plager). 

Trond S. Halstensen, 02. juni 2021 18.49

Sønnen min skal ta allergiprøver for hvete og havre, men kan det være for sent?

Hei! Sønnen min skal kutte ut glutenfri hvetestivelse og havregryn i 3 mnd for å prøve å få ned nivået på cøliakitesten (avtale med barnelege). I slutten av august skal han ta allergiprøver for å sjekke om han tåler hvete og havre...

Hei! Sønnen min skal kutte ut glutenfri hvetestivelse og havregryn i 3 mnd for å prøve å få ned nivået på cøliakitesten (avtale med barnelege). I slutten av august skal han ta allergiprøver for å sjekke om han tåler hvete og havre. Bør disse prøvene tas allerde nå? Jeg er redd det ikke blir utslag etter 3 måneder uten hvete og havre i kostholdet.

Viola, 18. mai 2021 10:39

Dersom han skal testes for allergi mot hvete og havre så måles IgE (allergi-antistoffet) mot hvete, og da kan det være en fordel at han ikke har konsumert glutenfrie hvete-bestandeler på en stund, da IgE nivået stiger i blodet etter opphør av konsumering pga redusert forbruk. Men en evt allergi mot andre bestandeler av hvete enn gluten og havre kan neppe forklare hvorfor antistoffnivået hans ikke synker som forventet.

 

Trond S. Halstensen, 19. mai 2021 18.13

Er glutenuhell skadelig for barnet i magen?

Hei Jeg er gravid i uke 15 og har cøliaki. I går fikk jeg i meg en del gluten, da jeg fikk beskjed om at maten var glutenfri noe den ikke var. Er dette skadelig for barnet i magen? ...

Hei Jeg er gravid i uke 15 og har cøliaki. I går fikk jeg i meg en del gluten, da jeg fikk beskjed om at maten var glutenfri noe den ikke var. Er dette skadelig for barnet i magen?

Gravid, 5. mai 2021 16:53

Nei, vi har ingen holdepunkter for at en enkelthendelse (med gluten inntak) får noen konsekvenser for gravidieten eller for barnet.

Trond S. Halstensen, 05. mai 2021 18.51

Hvor mye bør en ettåring glutenprovoseres?

Hei, Hvor raskt vil man kunne se resultater på blodprøver etter glutenprovokasjon (tilsvarende ca 3-4 brødskiver om dagen) hos en ettåring? Vi ser ganske tydelige plager hos sønnen vår, og vil helst ikke holde på lenger enn nødvendig. (Vises ikke r...

Hei, Hvor raskt vil man kunne se resultater på blodprøver etter glutenprovokasjon (tilsvarende ca 3-4 brødskiver om dagen) hos en ettåring? Vi ser ganske tydelige plager hos sønnen vår, og vil helst ikke holde på lenger enn nødvendig. (Vises ikke resultatene, må vi dog uansett vente på gastroskopi) Jeg lurer også på om dere kjenner til andre erfaringer med diagnose så tidlig, og evt ny forskning på diagnose hos spedbarn/ettåringer? Litt historikk til bakgrunnsinfo. Vi har cøliaki i familien (søsteren min og noen grandonkler/tanter), så da sønnen vår ved ca 6 mnd alder begynte forsiktig med innføring av gluten, var vi litt ekstra oppmerksomme. Kom en ganske kraftig reaksjon etter noen få dager med både diare og tydelig misnøye. Vi testet deretter litt av og på, og utelukket alt vi kunne komme på av andre årsaker ved å isolere testing av en og en matvare. Fikk gentest med positiv DQ8 (som er genet søsteren min også har). Og ble enige med barnelege som er god på cøliaki om å avvente videre introduksjon til gluten til ett års alder. Nå har vi testet en forsiktig opptrapping og så gluten tilsvarende 3-4 brødskiver i ca fire uker. De to første ukene var ganske forferdelige. Så roet symptomene seg i ca en uke, og nå har det eskalert igjen med mye sutring og gråt. Alle innspill og informasjonskilder mottas med takk.

Mamma til ettåring, 27. april 2021 19:58

Dette er litt vanskelig fordi halvparten av alle syke, udiagnostiserte cøliakibarn under 2 år ikke har IgA antistoffer mot TG2 i blodet, vi antar de er for små og at all antistoffproduksjon bindes opp lokalt i tarmen, bundet til TG2 i tarmen. Vanligvis så pleier man ikke å glutenprovosere såpass små barn pga risikoen for emaljeskader, selvom det er uvanlig.  Ved negative blodprøver, men positive klinikk så må barnelegen evt. bestemme seg for om man skal gjennomføre gastroscopi med tynntarmsbiopsi (i narkose) for å undersøke om det kan være cøliaki. Jeg synes muligens han reagerte veldig raskt på brødintroduksjonen, så her må man vurdere alle data mhp cøliaki før man tar en avggjørelse om evt tynntarmsbiopsi. Man pleier å angi minimum 6 uker med glutenprovosering før man kan forvente endringer av tarmslimhinnen, og har man symptomer etter ca 6 uker med glutenholdig kost så burde det foreligge forandringer i tarmslimhinnen. Alternativt er at han spiser glutenfritt som dere andre til han er eldre (7-8 års alder) og man da reindtroduserer glutenholdige mat som en glutenprovosering og ser hva som skjer. Ved fornyet symptomer så ville man forventet at nivået av IgA mot TG2 i blodet ville være økt slik at man da kan gjennomføre en mer tradisjonell cøliakidiagnostikk. Men dette må nesten bli opptil legen hans å styre da det er mange hensyn å ta.

Trond S. Halstensen, 28. april 2021 19.11

Hva er sammenhengen mellom dårlig emalje på tennene og cøliaki?

Hei! Hva er de medisinske sammenhengene mellom dårlig emaljedannelse og cøliaki hos barn under 18 år? På forhånd takk for svar. ...

Hei! Hva er de medisinske sammenhengene mellom dårlig emaljedannelse og cøliaki hos barn under 18 år? På forhånd takk for svar.

Dalal, 25. april 2021 21:05

De permanente tennene dannes fra ca 3-4 mnd alder og frem til og med 7-8 års alder og så dannes visdomstennene. Det meste skjer mellom 1-2 til 5-6 års alder. Ubehandlet aktiv cøliaki i den tiden man lager tennene kan, hos noen, men ikke alle cøliakibarn, resultere i emaljeskader. Ofte bryter tennene ut, med evt emaljeskade, først etter at barnet har fått sin diagnose og er på GFD. På GFD normaliseres emaljedannelsen. Et viktig protein i tanndannelsen: Amelogenin, er veldig likt gluten-proteinet og antistoffer mot gluten kryssreagerer med viktige områder i amelogenin. Vi tror, uten å ha vist dette ennå, at ubehandlete cøliakibarn med aktiv tanndannelse som har veldig høye antistoffnivåer mot amelogenin, får hemmet emaljedannelsen og kan få emaljeskade på sine permanente tenner. Ikke alle cøliakibarn får dette, men det er en økt hyppighet av slike spesielle emaljeskader hos cøliakibarn som var udiagnostiserte og ubehandlete i 1-6 år alderen.

Trond S. Halstensen, 28. april 2021 18.35