Arkiv

Resultat: Symptomer (421) viser 321 - 340

Bør jeg kreve å bli henvist videre?

Hei. Jeg har cøliaki og har gått på streng GF diett i 7 år. Magen er fortsatt ustabil og mye luft, og perioder med fatigue, omtrent som da jeg fikk diagnosen. Har gjennomgått FODMAP-prosessen og identifisert at jeg reagerer på sorbitol og kaffe. Jeg er fremdeles ...

Hei. Jeg har cøliaki og har gått på streng GF diett i 7 år. Magen er fortsatt ustabil og mye luft, og perioder med fatigue, omtrent som da jeg fikk diagnosen. Har gjennomgått FODMAP-prosessen og identifisert at jeg reagerer på sorbitol og kaffe. Jeg er fremdeles plaget av luft i magen og har lave verdier på S-protein og B12. Legen min sier det ikke er mer han kan gjøre, og at jeg må leve med det. Bør jeg kreve å bli henvist videre? Evt hva bør jeg be legen min utrede videre?

Martin, 14. juli 2021 08:55

Du kan selvsagt be om henvisning, men det er ikke så mye annet ekspertene kan gjøre enn å påpeke at du har en IBS og cøliaki, og må leve med matrestriksjoner som innebærer å holde deg borte fra maten du reagerer på.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 17.56

Er svært nøye med dietten, men får likevel utslag på prøver

Hei. Lever på streng glutenfri diett, men får likevel utslag på gluten på blodprøver. Høsten 2019 hadde jeg 29, og vinteren 2021 hadde jeg 19. Jeg har i perioder en del ubehag i magen, og har hatt dette over flere år. Jeg har også følt meg vel...

Hei. Lever på streng glutenfri diett, men får likevel utslag på gluten på blodprøver. Høsten 2019 hadde jeg 29, og vinteren 2021 hadde jeg 19. Jeg har i perioder en del ubehag i magen, og har hatt dette over flere år. Jeg har også følt meg veldig sliten/utmattet i perioder de siste årene. Tar nå tilskudd av D-vitamin på grunn av lave verdier der. Fastlegen har henvist meg til gastroskopi. Er det nødvendig å ta gastroskopi? Hva finner de ut der? Er det virkelig mulig at sliten-følelsen og mageproblemer kan skyldes vedvarende forhøyede verdier (gluten)? Jeg har ingen kjente uhell, og spiser heller ikke mat som er merket «spor av gluten». Jeg er svært nøye med dietten, og har spist glutenfritt i 20 år. Jeg hadde blitt så glad for mindre magevondt og mer energi!

BB, 7. juli 2021 13:04

Jeg synses du skal ta en ny gastroskopi med tynntarmsbiopsi for å utelukke at de ikke er noe annet som er årsaken til at plagene dine ikke blir borte. Dersom du spiser strengt glutenfrii så pleier IgA-anti tTG/TG2 verdiene å falle til normale verdier, men IgG mot deamdirt gliadin kan nok holde seg forhøyet lengee.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.48

Prøver er negative, kan det likevel være gluten/laktose jeg reagerer på?

Hei! Jeg har i lengre tid hatt diaré. En nabo forklarte at jeg kan ha gluten- og/eller laktoseallergi og derfor prøver jeg nå å leve gluten- og laktosefritt. Jeg ble bedre etter bare et par dager. Legen min har tatt en del prøver, og sier at de ikke viser at det er n...

Hei! Jeg har i lengre tid hatt diaré. En nabo forklarte at jeg kan ha gluten- og/eller laktoseallergi og derfor prøver jeg nå å leve gluten- og laktosefritt. Jeg ble bedre etter bare et par dager. Legen min har tatt en del prøver, og sier at de ikke viser at det er noe galt med tarmen eller avføringen min. Kan det likevel være gluten og/eller laktose jeg reagerer på?

Line, 2. juli 2021 11:55

Det er det vanskelig for meg å svare på. Dersom legen din har tatt de riktige prøvene mtp cøliaki så er det neppe cøliaki som er årsaken til plagene. Muligens har du en irritabel tykktarmskatar (IBS) og da gjelder det å redusere på inntaket av de ikke-absorberbare karbohydratene (FODMAP) som finnes i en del matvarer. Ta dette opp med legen din så får du nok hjelp til å redusere plagene.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.36

Kan det skyldes glutenuhell?

Hei, min sønn på 7 år ble diagnostisert med cøliaki for 3 måneder siden. Han var tidligere plaget med korte episoder (1-3 timer) med ekstrem kløe, noe smertefullt, i rektum, men har ikke vært plaget siden han begynte på glutenfri diett. Det er den s...

Hei, min sønn på 7 år ble diagnostisert med cøliaki for 3 måneder siden. Han var tidligere plaget med korte episoder (1-3 timer) med ekstrem kløe, noe smertefullt, i rektum, men har ikke vært plaget siden han begynte på glutenfri diett. Det er den siste uken kommet tilbake, og han sier nå at det er en stikkende eller klypende smerte som gjør kjempevondt. Dette skjer på kvelden/natten, og ender som regel til slutt opp i rikelig, myk avføring. Kan det skyldes glutenuhell som vi ikke vet om?

Cecilie, 1. juli 2021 14:44

Dette er ikke den vanlige plagen man får ved glutenuhell. Rektal kløe ved kveldstid høres mer ut som barnemark, en ufarlig, men plagsom innvolvsmark man lett kan bli kvitt med tabletter man får på apoteket (uten resept).

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.17

Kan dette være symptomer på en uoppdaget cøliaki?

Jeg har en sønn på åtte år som har hatt mye vondt i magen siden han var liten. Han er ofte oppblåst, i tillegg til at han har perioder der han har diaré og har vanskeligheter med å komme seg på toalettet i tide. Han har blitt testet for cøliak...

Jeg har en sønn på åtte år som har hatt mye vondt i magen siden han var liten. Han er ofte oppblåst, i tillegg til at han har perioder der han har diaré og har vanskeligheter med å komme seg på toalettet i tide. Han har blitt testet for cøliaki, med blodprøve, ca. en gang i året de siste seks årene. Blodprøvene viser vevstypen som kan utvikle cøliaki, men han har ikke hatt noen andre utslag. Både jeg og ett søsken har cøliaki. Han er liten av vekst, og tidligere i år fikk han påvist litt lavere bentetthet enn normalt. Dette var likevel ikke over en bekymringsverdig grense mente barnelegen som gjorde undersøkelsen, så vi fikk anbefalt å gi ham kalktabletter og å se det an. Når han var hos tannlegen sist, kommenterte tannlegen at han hadde misfargede flekker på de nye tennene som mest sannsynlig skyldes emaljefeil. Jeg har lest noen artikler der emaljefeil settes i sammenheng med sykdom i barneårene, og lurer på om dette kan være tilfellet for ham. Kan dette være symptomer på en uoppdaget cøliaki? Hvorfor vises det i så fall ikke på blodprøvene? Fastlegen mener han bør fortsette å sjekkes via blodprøve en gang i året, men jeg kjenner at jeg er urolig for at dette ikke er tilstrekkelig. Hva bør vi gjøre videre?

Mamma, 26. juni 2021 11:52

Dette er et vanskelig tema, og legen hans må vurdere om det nå er tilkommet nye momenter som taler for cøliaki. Mengden gluten som spises er også viktig for om det skal synes på blodprøvene og jeg antar man vet at han/dere ikke har IgA mangel (som vil kunne skjule en evt. cøliaki om man ikke samtidig tar IgG-anti-deamidert gliadin). Jernmangel er ofte, men ikke alltid et tilleggstegn på cøliaki. Her må man nesten gjøre en totalvurdering om han skal spise ekstra mye glutenholdig mat for å fremprovosere mer cøliakisykdom og om man vil gjennomføre biopsi (i narkose) på tross av negativ blodprøve. De aller fleste har økt IgA mot TG2, men ikke alle og det er avhengig av hvor mye gluten man spiser, desto mer gluten, desto mer cøliakisyk blir man og desto tydeligere blir symptomene, inkludert antistoffene i blodet.

Trond S. Halstensen, 30. juni 2021 18.30

Er det vanlig at cøliaki påvirker hjernen og kognitive funksjoner?

Hei Lurer på om det er vanlig at cøliaki påvirker hjernen/kognitive funksjoner? Har hatt problemer med magen i 4 år uten å vite hvorfor, og fikk nylig diagnostisert cøliaki grad marsh 3b, og hadde utslag på blodprøver som viste lgA anti TG2 >100 ...

Hei Lurer på om det er vanlig at cøliaki påvirker hjernen/kognitive funksjoner? Har hatt problemer med magen i 4 år uten å vite hvorfor, og fikk nylig diagnostisert cøliaki grad marsh 3b, og hadde utslag på blodprøver som viste lgA anti TG2 >100 (over hundre.) Har i disse årene kjent først symptomer fra mage, så mer angst og depressive symptomer. Spesielt de siste to årene har jeg følt meg veldig vimsete, glemmer hva jeg snakker om midt i en samtale, leter stadig etter nøkler o.l., føler at jeg fungerer dårligere sosialt og at jeg rett og slett er blitt litt dummere… Er veldig glad for å endelig ha fått diagnosen, men lurer på om dette er noe som kan ha sammenheng med cøliaki, siden det bare har vært der i perioden jeg har hatt mageproblem? Har gått fra å være en som elsket skole, og er nå redd jeg ikke er smart nok til å studere, men håper at jeg vil bli frisk ved glutenfritt kosthold. Lurer også på om prikking i kroppen, spesielt i ben, hovenhet og nedsatt følelse i ben kan ha sammenheng med cøliaki? Ser også at huden min på hele kroppen er tørr og «drageaktig» med ofte rød-lilla farge. Og syns det er sjenerende. Vil dette bli bedre med glutenfritt kosthold? Føler meg også (utrolig nok) veldig demotivert for å spise glutenfritt, og er lei av å alltid ha vondt i magen og å være ekstremt oppblåst. Jeg er ikke undervektig. Er det farlig om jeg i en periode spiser mindre for å dempe plager? Kjipt å ikke kunne være sosial, og å slite på jobb pga. smerter, oppblåsthet og å være ukonsentrert. Har blitt henvist til ernæringsfysiolog og skal ha time nå snart. Lurer også på om de måler beintetthet? Har følt det siste året at det er vondt å ligge på både rygg og mage fordi beina gjør vondt. Har ikke gått noe ned i vekt så har ikke med det å gjøre. Lurer også på om en kan ha krav på psykolog knyttet til å takle diagnose i starten? Tenker det nesten blir selvskadende atferd om jeg ikke greier å holde glutenfritt (og laktosefritt) kosthold i starten. Føler meg likevel demotivert og greier ikke å være streng med meg selv. Blir bare lei meg fordi mat og alt føles så vanskelig.

Mai, 19. juni 2021 22:59

Huff da, dette høres ikke greit ut og må være slitsomt å stå i. Ja, ubehandlet cøliaki kan ha ulike emosjonelle og kognetive ekstraintestinale tilleggssymptomer (les: ja du kan bli lett glemsk, sliten, ha "ammetåke" og være følelsesmessig "ustabil", etc. som ubehandlet cøliaker). Mulig blir endel av dette borte på glutenfri kost (GFD), men det tar tid så du må være tålmodig (vi snakker fort om 1-3 år, litt avhengi av din alder). Hva som er cøliaki-assosiert av dine plager og hva du har i tillegg vil fremkomme ettersom de cøliakiassosierte plagene forsvinner på GFD. Det som nok er sikkert er at om du ikke spiser glutenfritt så blir du iallfall ikke bedre, heller verre. Glutenfri kost er ikke så ille. Prikking i bena, endret følsomhet, og hudforandringene kan, men behøver ikke være koblet til cøliakien. Muligens har du annen autoimmun sykdom som må utredes uavhengig av din cøliaki, men først etter at du har blitt helt glutenfri og vært det lenge nok til å ha blitt frisk fra din aktive cøliaki. Du har neppe rett på fri privatpsykolog pga. mistenkte ekstraintestinale cøliaki plager, men ta dette opp med fastlegen din så kan du muligens få hjelp via voksenpsykiatrien. Bentetthet er noe noen, men ikke alle, sykehus måler rutinemessig hos nydiagnostiserte cøliakere så det er avhengig av hvor du bor i landet. Ta kontakt med NCF sitt lokallag så vil du få hjelp til å mestre et glutenfritt kosthold.

Trond S. Halstensen, 23. juni 2021 18.10

Cøliaki eller IBS eller hva?

Viderefører samtale fra 21.5. Matpanelblodprøver ble ved en feiltakelse ikke utført 2.6 og Avføringsprøver ble levert mandag. Nye prøver ble tatt i dag. Etter masseproduksjon er jeg mye slapp trøtt og slått ut. Ny vikarlege var spydig?!? Og...

Viderefører samtale fra 21.5. Matpanelblodprøver ble ved en feiltakelse ikke utført 2.6 og Avføringsprøver ble levert mandag. Nye prøver ble tatt i dag. Etter masseproduksjon er jeg mye slapp trøtt og slått ut. Ny vikarlege var spydig?!? Og spurte hva jeg ville gjøre hvis prøvene blir negative, for hun kom ikke til å sende henvisning hvis det ikke var grunn til det, siden svar ble negative for ti år siden?!? (men det var uten provokasjonsperiode) Fikk heller gå til betalt lab sa hun-og? Uhørt. Vi må vel vente på alle svar-men hvis de skulle bli negative?? Jeg spurte om de ikke skulle sjekke kalk /glutenprotein utslag? El l. Urin, noe jeg har lest om og i tillegg ta blodprøver ang dette. Har lest at Fürst gjør slik, men hun sa at de tok bare de vanlige prøvene og kunne heller ikke henvise meg til andre lab'er. Selvfølgelig venter jeg på disse første prøvene først. - men hva er det lureste jeg kan gjøre? (de prøvene hvor svar er kommet, viser normale bortsett fra at Pkolestrol (3,9-7,8) lå litt høyt:6,7.og .P-HDL(1.0-2,7)...PÅ .:2,6 og at laktose belastning viste at jeg ikke har intoleranse (noe jeg visste fra før - er ikke det jeg reagerer på. - forstår at det er vanskelig å komme med råd? Mvh meg

Novaskj, 9. juni 2021 13:59

Du må nok bare vente på prøvesvarene, og er alt negativt så tror jeg du må få en ernæringsfysiolog til å hjelpe deg med å finne fram til en FODMAP-redusert diett for en IBS tilstand (irritabel tykktarmskatar på norsk), slik jeg skrev til deg sist.

Trond S. Halstensen, 09. juni 2021 19.10

Blodprøveverdien har steget fra 135 til 451 - hva skjer?

Cøliaki diagnostiset via biopsi og veldig høy verdi ved blodprøve for 2 år siden. Høsten 2020 var verdi nede i 135. Ved ny blodprøve mai 21 har verdi økt til 451!! Hva skjer? Jeg følger glutenfri diett, men drikker laktosefri mel og sp...

Cøliaki diagnostiset via biopsi og veldig høy verdi ved blodprøve for 2 år siden. Høsten 2020 var verdi nede i 135. Ved ny blodprøve mai 21 har verdi økt til 451!! Hva skjer? Jeg følger glutenfri diett, men drikker laktosefri mel og spiser Cottage Cheese og litt krem fra laktosefri fløte. Spiser jeg feil, kaster jeg opp og blir dålig. Det har ikke skjedd siste 6 mnd. Kan det være indikasjon på andre sykdommer som har med TG2 å gjøre?? Hva gjør jeg nå??

X60, 3. juni 2021 12:23

Dersom det er blodprøvesvaret med IgA mot TG2 du referer til så er det vanskelig å forstå at den stiger såpass kraftig uten at du har fått i deg gluten, i en for deg skjult glutenkilde. Selv om det kan ta tid å få ned serumverdien for disse autoantistoffene på GFD, så pleier de ikke å gå opp av seg selv. Mulig du burde oppsøke legen for å sikre at det ikke var en målefeil (som også er mulig). En gjennomgang av kosten din hos en ernæringsfysiolog kan muligens også være nyttig. Muligens må legen din også undersøke deg med tanke på uspesifikk immunaktivering/overproduksjon av slike autoantistoffer. 

Trond S. Halstensen, 09. juni 2021 18.09

Er det kebaben eller indisk take away som er synderen?

Hei! Jeg fikk min diagnose ifjor høst og har levd glutenfritt siden. Det har funket bra, og jeg har fått tilbake mye av min energi. Men de siste ukene føler jeg at jeg har fått tilbakeslag med mye rumling i magen, slapphet og uforklarlige smerter i venstre side av magen. En...

Hei! Jeg fikk min diagnose ifjor høst og har levd glutenfritt siden. Det har funket bra, og jeg har fått tilbake mye av min energi. Men de siste ukene føler jeg at jeg har fått tilbakeslag med mye rumling i magen, slapphet og uforklarlige smerter i venstre side av magen. Eneste jeg spiser som jeg ikke har 100% kontroll på er kebabmiddag. Selvsagt uten pitabrød, men kan kebabfarse være synderen, eller pommes fritesen tilberedt på gatekjøkken? Spiser litt indisk take-away også, kan det være det som er synderen? Eller er det mulig å føle på symptomer før tarmen er helt leget uten å ha fått i seg gluten? Et siste spørsmål går på dette med hvor sensitiv man er, og hvordan «type» cøliaki man har. Er det noen tester man kan ta utover den første blodprøven og gastroskopien? Noe som kan fortelle mer om tilstanden man har og som da kan hjelpe i tilfriskningen? (Leser om noe som heter Marsch3, uten å helt klare å skjønne hva det er).

Kenneth, 30. mai 2021 15:53

Litt avhengig av alder, men det tar tid å bli helt frisk fra en aktiv cøliaki, ofte mange år (på GFD). Men når du får nye mageproblemer så behøver ikke det være pga glutenforurensninger, du kan få andre mageproblemer pga andre mekanismer i tillegg. Slik som IBS (iritabel tykktarmskatar) pga konsum av ikke-absorberbare karbohydrater (FODMAP). Indisk take away kan inneholde gluten så det bør du spørre spesifikt om det. Marsh 3 betyr bare at du har en cøliaki-lesjon i tynntarmen, og den vil heles på GFD.

Trond S. Halstensen, 02. juni 2021 18.37

Har jeg den fremgangen jeg bør kunne forvente?

Jeg er 80 år og fikk påvist cøliaki for tre uker siden hos fastlegen. Dette etter en blodprøve. Det er ikke gjort andre undersøkelser, men jeg fikk tydelig beskjed om å unngå glutenholdig mat. Det har jeg også gjort. Jeg føler meg ikke s&arin...

Jeg er 80 år og fikk påvist cøliaki for tre uker siden hos fastlegen. Dette etter en blodprøve. Det er ikke gjort andre undersøkelser, men jeg fikk tydelig beskjed om å unngå glutenholdig mat. Det har jeg også gjort. Jeg føler meg ikke så slapp lenger og jeg har ikke lenger magesmerter, men jeg har nesten daglig mer eller mindre diaré. Dvs. et par dobesøk på formiddagen hver dag. Avføringen er fortsatt gulgrå. Synes du det virker som at jeg har den fremgangen jeg bør kunne forvente?

Helge, 26. mai 2021 14:00

Ja, og du må nok ikke forvente så veldig sterk fremgang, det tar tid å bli frisk fra sin cøliaki, så forbered deg på at du blir vesentlig bedre de første 3-6 mnd, så langsomt bedring i opptill 3 år før du er "normalisert".

Trond S. Halstensen, 26. mai 2021 19.04

Bør jeg slutte med gluten før jeg får prøvesvarene?

Hei! Jeg tok blodprøve hos legen, og hadde utslag på langt over 100. Har også symptomer som leddsmerter/smerter i skjelletet, vekslende avføring mellom diare og forstoppelse. Oppblåsthet, ekstrem hjernetåke, depresjonsfølelse/utmattelse, muskelsvakhet og ...

Hei! Jeg tok blodprøve hos legen, og hadde utslag på langt over 100. Har også symptomer som leddsmerter/smerter i skjelletet, vekslende avføring mellom diare og forstoppelse. Oppblåsthet, ekstrem hjernetåke, depresjonsfølelse/utmattelse, muskelsvakhet og problem med motorikk syn. Har dårlig syn fra før, men er redd at det er blitt verre pga at jeg har udiagnostisert cøliaki. Har ikke noen andre diagnoser, og føler at motorikken er blitt dårligere etter dette året der jeg har fått større plager. Føler meg hemmet i hverdagen, men har samtidig ikke fått en endelig diagnose. Var på gastroskopi 19.april, og har enda ikke fått noe svar på biopsiprøvene. Burde jeg slutte med gluten nå, eller tror du at det fortsatt kan hende at jeg ikke har det?

Mai, 23. mai 2021 11:52

"Blodprøve på over hundre" kan tolkes som at IgA mot transglutaminase (cøliaki blodprøven) nivået ditt var > 100 U/ml (skal normalt være < 7 U/ml hos f, eks Fürst laboriatorier), og da er den veldig forhøyet og du har cøliaki til det dobbelte er motbevist. Når biopsien er tatt og du har så mange plager, og et såpass høyt blodprøvesvar så ville jeg antatt at man har informert deg om at du kunne starte opp med glutenfri mat. Men det forutsetter at blodprøvesvaret er slik jeg tolker informasjonen fra deg. Det er noen laboriatorier som bruker et annet system og da er 100 ikke så veldig høyt.  Dersom dine plager skyldes cøliaki må du forvente at det tar tid å bli helt frisk, ofte 3 år før man er føler seg helt frisk igjen (og enda lengere før tarmen er helt frisk).

Trond S. Halstensen, 26. mai 2021 18.53

Hvor sannsynlig er det at jeg har cøliaki?

Hei. Jeg har i dag fått svar fra en gastroskopi. Fastlegen skriver at de nå har fått svar fra vevsprøvene og at svaret kunne gi mistanke om cøliaki. De skriver at det er ønskelig at jeg tar blodprøver som hun har bestilt hos laben, og at jeg får en...

Hei. Jeg har i dag fått svar fra en gastroskopi. Fastlegen skriver at de nå har fått svar fra vevsprøvene og at svaret kunne gi mistanke om cøliaki. De skriver at det er ønskelig at jeg tar blodprøver som hun har bestilt hos laben, og at jeg får en time til henne 2 uker etter at prøvene er tatt. Jeg lurer nå på hvor sannsynlig det er at det er cøliaki jeg har? Normalt er det vel en blodprøve som tas - og at man ut fra de svarene sendes til gastroskopi ved mistanke. I denne situasjonen skulle jeg til gastroskopi for kontroll av lukkemuskelproblematikk - og så blir dette fanget opp. Det kan nevnes at jeg har mistet hår i store mengder i 8 år nå, konstant mangel på d-vitamin, jern, kalium og b-12. Har spurt legen utallige ganger om HVORFOR kroppen ikke tar opp disse vitaminene, men bare fått til svar at det ikke er så lett å finne svar på...... Jeg er konstant trøtt og sliten, oppblåst mage, diare og forstoppelse om hverandre, vekttap, og en uttørket hud over hele kroppen.

Marita, 21. mai 2021 11:35

Plagene dine er forenlig med cøliaki, men de må sees i  sammenheng med blodprøvene dine, og hvor store forandringene du hadde i tynntarmen (tynntarmsbiopsien).

Trond S. Halstensen, 26. mai 2021 18.47

Usikker på hvordan jeg skal gjennomføre matallergiutredningen

Hei! Fikk svar på spørsmål-kontakt lege.her.9. 5.Tusen takk! Men - fikk time 10.5 og ba om utredning. Fastegen ba meg spise full "normal kost" framover og ta blodprøver-ift evt matalllergier - en hel masse. 2.6,og levere avføringsprøver. Samtidi...

Hei! Fikk svar på spørsmål-kontakt lege.her.9. 5.Tusen takk! Men - fikk time 10.5 og ba om utredning. Fastegen ba meg spise full "normal kost" framover og ta blodprøver-ift evt matalllergier - en hel masse. 2.6,og levere avføringsprøver. Samtidig - så ta dette videre derfra. Gjør dette, men forsøker samtidig å notere ned fra starten, da jeg prøvde ut melk/soya/gluten hver for seg, noterte reaksjoner. Deretter mye sammenblanding av både melk gluten soya, mandler nøtter etc - blir slapp, stor mage, i starten smerter, og v første gangs iskrem diaré. Legen sier full normalkost og har ikke bedt meg skille de ulike stoffene. Eller wshout. Blir veldig utmattet også og likeglad, røde utslett på nese. Uansett skriver opp i xcel tabell. Jeg har spist Losec forebyggende i mange år nå, legen sa jeg skulle ta en om kvelden og den vanlige om morgenen, men en halvtime før matt noe jeg aldri har gjort. Jeg har ikke tatt den om kvelden. Spørsmålet er bla. Vil losec motvirke effekten av gluten og dette andre på kroppen og tarmer i tillegg til stabilisering av magesekk? Bør jeg fortsette eller kutte helt Losec for "optimalt resultat? - for tiden ikke veldig " syk" - men bør jeg skille enda mer på stoffene(gluten/melk)) slik at disse resultatene blir tydeligere mht forenkling av videre utredning? Min lege er jo kun almenlege... Mvh Novaskj

Novaskj, 20. mai 2021 22:23

Det er ikke så enkelt å svare på hvordan man bør gå frem. Nå virker det som om legen din først vil ha deg syk, for å se om du faktisk reagerer, for så å ta bort det du mener du reagerer mest på. Men, dersom du har en FODMAP-indusert IBS så er det totalmengden av såkalt ikke-absorberbare FODMAP-karbohydrater du spiser i løpet av en ca. 10 dagers periode som avgjør om tarmen "starter å leve sitt eget liv" - at du får diareplager + +. Disse FODMAP-karbohydratene kan komme fra mange ulike kilder, så da må man forsøke en elimineringsdiett med nesten total FOODMAP-fri kost en 10 dagers tid for å se hva som blir igjen av plager (disse endringene går langsomt, ca 10-14 dagers perioder). En slik elimineringsdiett kan f.eks. være å bare (BARE) spise kyllingfilet og ris morgen, middag og kveld (puh), til plagene opphører. Er plagene der fortsatt etter ca 10 dager på denne veldige begrensende dietten så er det neppe en FODMAP-indusert IBS som er årsaken til plagene, og man bør lete etter andre årsaker.

Slike kostendringer bør foregå i samarbeid med legen din og helst styrt via en klinisk ernæringsfysiolog, dersom du har tilgang til dette. Utfordringen kan være at dersom du blir frisk av denne elimineringsdietten, så skal du tilbake på en FODMAP-redusert diett og du må være klar over at symptomendringer kommer langsomt (ca 10-14-dagers perioder), så dersom du igjen får plager så må man redusere de(n) mest FOODMAP inneholdende matingrediensen du har introdusert i kosten (finnes masse lister på internett over hvilke matvarer som er FODMAP-rike). Hos noen er det en kombinasjon av spesifikk intoleranse/IBS så de klarer å identifisere hvilken matvare de reagerer spesielt på, ofte er det også klassisk FODMAP-rike matvarer som løk, hvitløk, sopp, epler etc. 

Selvsagt kan man også ha klassisk matvareallergier, men gjentatte store kliniske undersøkelser har vist at selv om ca 20-25% av befolkningen mener de reagerer på en spesiell matvareingrediens, så er det kun ca 2-2,5% som faktisk reagerer dersom de spiser den angjeldende matvaren uten å vite det (såkalt dobbelt-blindet placebo-kontrollert matvareprovokasjonsforsøk). Så "ekte" IgE-mediert matvareallergi er relativt sjeldent hos voksne.

Håper du og legen din finner ut av det.

Trond S. Halstensen, 21. mai 2021 09.36

Hjelp! Jeg har levd glutenfritt i elleve år, men har fortsatt smerter!

Jeg ble diagnosert med cøliaki i en alder av 11. Jeg er nå 22 og lever fortsatt glutenfritt. Jeg er mye syk, dårlig og lever mye med smerter uten at leger har noe svar. Kan det være mulig at dette har noe med cølliakien min å gjøre - selv om jeg lever glu...

Jeg ble diagnosert med cøliaki i en alder av 11. Jeg er nå 22 og lever fortsatt glutenfritt. Jeg er mye syk, dårlig og lever mye med smerter uten at leger har noe svar. Kan det være mulig at dette har noe med cølliakien min å gjøre - selv om jeg lever glutenfritt?

Kira, 20. mai 2021 17:58

Dersom du vet du lever glutenfri, burde man tenke at smertene har annen årsak, og utrede det som om du ikke har cøliakisykdommen (siden du er frisk fra den på GFD).

Mange har IBS-relaterte mageplager/smerter, så legen din og du burde muligens se litt nøyere på denne tilstanden (irritabel tykktarmskatar).

Trond S. Halstensen, 19. mai 2021 19.00

Hva feiler det meg?

Hva er feil med meg? For ca ti år siden: 6ukers sammen hengende diaré - magekatarr, ødelagte tarmtotter v gastroskopi, legen sa unngå gluten, melk, nøtter og egg. Hadde unngått melk allerede i ti år. Ofte oppblåst i magen og mye utmattethet. Alltid ...

Hva er feil med meg? For ca ti år siden: 6ukers sammen hengende diaré - magekatarr, ødelagte tarmtotter v gastroskopi, legen sa unngå gluten, melk, nøtter og egg. Hadde unngått melk allerede i ti år. Ofte oppblåst i magen og mye utmattethet. Alltid hoven endetarm v nøtte/frøinntak. Ellers alltid hard mage selv med 8-10 svisker daglig. Nå også. Spurte da hva diagnosen var, men fikk ikke skikkelig svar av spesialisten, som heller ikke orket å gi meg dokumentasjon mht å søke grunnstønad for fordyret kost. Fastlegen tok blodprøver som ikke slo ut den gangen. Var for sliten til å gjøre noe annet enn å eliminere. Fikk et friskere liv, bedre immunforsvar og energien tilbake. Vil gå igang igjen, siden jeg er så sliten av alt..

Novaskj, 9 mai 2021 13:59

Jeg vet ikke hva som er feil med deg, og jeg kan dessverre ikke diagnostisere deg over nettet. Dette er opplagt en oppgave for legen din, så du må nok ta dette opp med fastlegen din.

Trond S. Halstensen, 12. mai 2021 18.55

Jeg har spist to donuts uten å bli dårlig, så har jeg egentlig cøliaki?

Hei Jeg har cøliaki og har spist 2 donuts, ble ikke dårlig. Kan det være at jeg ikke har cøliaki? Mine prøver viser; Labsvar P-Transglutaminase (tTG) IgA:Positiv (21,5)*H ([ 14,9) Kommentar: Cøliakiassosiert antistoff påvises. Funnet kan støtte di...

Hei Jeg har cøliaki og har spist 2 donuts, ble ikke dårlig. Kan det være at jeg ikke har cøliaki? Mine prøver viser; Labsvar P-Transglutaminase (tTG) IgA:Positiv (21,5)*H ([ 14,9) Kommentar: Cøliakiassosiert antistoff påvises. Funnet kan støtte diagnosen cøliaki. [2+/5+] Pasienten har vevstypen HLA-D2,5 i form av HLA-DQB1*02 og HLA-DQA1*05. Gastroskopi; Duodenalslimhinne med flekkvis øket intraepitelial lymfocytose og fokal mulig lett totteatrofi. Forandringene er uspesifikke, men kan være forenelige med cøliaki, marsh grad 1 og og fokalt grad 3A. Kan det være jeg ikke har cøliaki da jeg ikke ble noe dårlig? At det er noe annet som gir meg mageproblemer?

Skeptiker, 5. mai 2021 16:55

Du har cøliaki. Du bør spise GFD og ikke slurve! Det at du ikke reagerer akutt på glutenholdig mat, er svært vanlig, Du kan derfor få problemer med å motivere deg til å spise GFD (det går jo greit å ta en donut, en kake, et pizzastykke), men over tid påvirker det hele kroppen og siden dette er en autoimmun reaksjon på gluten, så får du like mye en systemsykdom som en tarmsykdom av å spise glutenholdig mat. Plagen kommer ofte snikende og er ukarakteristiske og ikke nødvendigvis preget av tarmplager, men mer av tretthet/slitenhet, ubehag i mageområdet, evt jernmangel, noen kan i ettertid, etter at de har stått på GFD en stund fortelle at de er blitt mer emosjonelt stabile. Dette varierer mye fra person til person, men statestikken sier klart at cøliakere som fortsetter å spise glutenholdig mat, og som derved har aktiv cøliaki, har økt dødlighet. 

Trond S. Halstensen, 05. mai 2021 19.24

Kan jeg spise glutenfritt før jeg får svar på biopsien?

Jeg venter svar på biopsi etter gastroskopi, jeg har ventet på svaret i 2 mnd, og da jeg ringte sykehuset for å etterlyse var svaret at jeg nok måtte vente noen uker til. Da jeg var på gastroskopi, fikk jeg beskjed om å vente med å gå over på GFD...

Jeg venter svar på biopsi etter gastroskopi, jeg har ventet på svaret i 2 mnd, og da jeg ringte sykehuset for å etterlyse var svaret at jeg nok måtte vente noen uker til. Da jeg var på gastroskopi, fikk jeg beskjed om å vente med å gå over på GFD til biopsisvaret forelå, i tilfelle jeg måtte ta en gastroskopi til. Jeg har noen veldig krevende uker foran meg pga eksamenstid, og jeg har derfor egentlig ikke overskudd/kapasitet til å gå og være dårlig i magen og dårlig form denne perioden. Dersom jeg velger å gå glutenfritt de neste to ukene, hvor mye "ødelegger" jeg da for en eventuell ny biopsi, og hvor lenge må jeg da spise gluten igjen for å gjøre opp for dette? På blodprøver hadde jeg deaminert gliadinpeptit IgG på 20 (referanseverdi 0-10) og transglutaminase tTG IgA på 65 (referanseverdi 0-10). Takk for svar :)

Mira, 5. mai 2021 16:49

Det var lang ventetid på et biopsisvar, men sykehusene har vel vært veldig Corona-belastet. Har du såpass høy IgA anti-TG2 (6,5 X over øvre normalområde) så har du cøliaki (til det motsatte er dobbelt bevist). Her må du ta et valg, dersom biopsien ikke viser tydelig nok en klassisk cøliakiforandring (Marsh-3a eller mer), men kun økt mengde hvite blodceller i overflateepitelcellelaget (såkalt Marsh-1 forandringer) så kan det være spesialisten må argumentere ovenfor NAV at du faktisk har cøliaki og må få grunnstønad for fordyrende kosthold (det lille som er igjen), men du bør nok spise glutenfri kost uavhengig av hva NAV sier (og da klager du vedtaket, og gir de deg ikke medhold så ta kontakt igjen så vi kan se om saken din bør inn til trygderetten, ikke gi deg),

Du bør nok spise GFD, særlig dersom du merker at du blir bedre (og det antar jeg du vet du blir siden du nå vil starte opp med GFD). Oftest står tarmforandringene lenge hos voksne med alvorlige tarmforandringer (mnd - år), og mange responderer raskt på glutenholdig kost etter en kort periode med GFD, mange innen 3 uker, de fleste innen 6 uker på glutenholdig kost (2 brødskiver om dagen eller 2 glutenholdige måltider pr dag). Så.. ja, men det er du som må ta det valget :-).

Trond S. Halstensen, 05. mai 2021 19.05

Er glutenuhell skadelig for barnet i magen?

Hei Jeg er gravid i uke 15 og har cøliaki. I går fikk jeg i meg en del gluten, da jeg fikk beskjed om at maten var glutenfri noe den ikke var. Er dette skadelig for barnet i magen? ...

Hei Jeg er gravid i uke 15 og har cøliaki. I går fikk jeg i meg en del gluten, da jeg fikk beskjed om at maten var glutenfri noe den ikke var. Er dette skadelig for barnet i magen?

Gravid, 5. mai 2021 16:53

Nei, vi har ingen holdepunkter for at en enkelthendelse (med gluten inntak) får noen konsekvenser for gravidieten eller for barnet.

Trond S. Halstensen, 05. mai 2021 18.51

Hvorfor blir ikke datteren min smertefri på glutenfri diett?

Hei Min datter på 10 fikk cøliaki nå i høst og har spist glutenfritt siden oktober. På kontrollen på barneklinikken i januar svarte hun at magen har blitt mye bedre, og oppfølgingen der ble avsluttet. Etter kontrollen har hun nesten daglig klaget på...

Hei Min datter på 10 fikk cøliaki nå i høst og har spist glutenfritt siden oktober. På kontrollen på barneklinikken i januar svarte hun at magen har blitt mye bedre, og oppfølgingen der ble avsluttet. Etter kontrollen har hun nesten daglig klaget på smerter i magen likt de hun har hatt før diagnosen. Vi er veldig nøye her hjemme på hygiene ift gluten, så jeg tror ikke hun får i seg noe her hjemme, og spiser hos lite hos venner. Hvor lang tid kan vi forvente at det tar før hun er kvitt smertene? Jeg lager mye brød/grøt/frokostblanding av glutenfri havregryn. Kan det være det hun reagerer på? Må vi bare ha is i magen og vente på at det blir bedre, eller bør vi be om en ny henvisning til barneklinikken?

Oline, 30. april 2021 09:51

Spørsmålet er om det har endret seg, eller var det bra for så å bli dårlig igjen? Vi antar at de fleste barn blir bra innen det første året (ca 10 % må gå intill 2 år på GFD før de friskner til). Har det aldri egentlig vært bra så kan dette være etterslep fra den aktive cøliakien, men har det tilkommet samme type magesmerter så må man vurdere hva disse smertene består i. Er det knip og luftsmerter med bedring ved luftavgang eller mer kontinuerlig murring. Noen reagerer på havre så en runde med redusert mengde/opphør kan testes ut. Andre igjen reagerer på hvetestivelse og vi tror det er pga at de reagerer på ikke absorberbare karbohydrater (Fruktaner i hvetemelet som er et såkalt FODMAP karbohydrat) og dersom de gjør det så er det i landskapet med det vi kaller irritabel tykktarmskatar (IBS), Så det er mange alternativer til magevondt hos barn (inkludert matallergier). Det er til og med mulig at magesmerten egentlig kom fra noe annet (f. eks. matallergi) men så oppdages cøliakien i utredningen, og det andre med cøliaki bedres, men magesmerten som ikke var cøliakiassosiert blir ikke borte. Så det er mange ulike mulige årsakssammenhenger, inkludert at det er vanskelig å si nei til mat/kjeks etc ute blandt venner. Blir ikke magesmertene borte så bør dere iallfall ta det opp med legen hennes og så ta det derfra.

Trond S. Halstensen, 05. mai 2021 18.09

Er det sammenheng mellom ulcerøs kolitt og cøliaki?

Hei. Jeg fikk i feb 2021 konstatert at sykdommen cøliaki hadde nådd meg etter blodig diare i noen uker. Begynte straks på glutenfritt, men diaren var der ennå. Etter koloskopi var det slik at jeg også hadde fått ulcerøs kolitt.Hvor vanlig er det &arin...

Hei. Jeg fikk i feb 2021 konstatert at sykdommen cøliaki hadde nådd meg etter blodig diare i noen uker. Begynte straks på glutenfritt, men diaren var der ennå. Etter koloskopi var det slik at jeg også hadde fått ulcerøs kolitt.Hvor vanlig er det å få disse sykdommene så tett? Går på medisiner så den ulcerøse kolitten er litt mindre agressiv, fikk den litt akutt. Mye oppblåst i mage, ikke i god form akkurat.Takk for medlemskap her.

Inger, 27. april 2021 09:14

Først må jeg spørre om hvordan cøliakidiagnosen ble stilt, siden du skriver at du fikk diagnosen etter blodig diare. Cøliaki gir ikke blodig diare, men det gjør ulcerøs kolitt. Men ja, det er ca 9 ganger økt sannsynlighet for å få tykktarmbetennelse (ulcerøs kolitt og Mb. Crohn) hos de som har cøliaki. Likeledes er en annen tykktarmstilstand, lymfocytær kolitt som gir vandige diareer, også vanligere hos de med cøliaki. Man vet ikke hvorfor, men anter det skyldes en generelt økt tendensen til å få autoimmune sykdommer hos de med cøliaki.

Trond S. Halstensen, 28. april 2021 18.47