Arkiv

Resultat: Andre sykdommer/tilstander (445) viser 121 - 140

Er spiserørsbetennelse vanlig ved cøliaki?

Da har det seg slik at jeg måtte ta en tur innom legen etter litt over 1 år på GFD. Har slitt med smerter i øvre del av magen/under brystbeinene og har hjertebank til tider. Merker det påvirkes av hva jeg spiser også. Har trodd disse symptomene skyldtes cø...

Da har det seg slik at jeg måtte ta en tur innom legen etter litt over 1 år på GFD. Har slitt med smerter i øvre del av magen/under brystbeinene og har hjertebank til tider. Merker det påvirkes av hva jeg spiser også. Har trodd disse symptomene skyldtes cøliaki, men de har blitt verre siste ukene. Legen mener det kan være spiserørsbetennelse så han putta meg på Pantoprazol. Er dette en vanlig sidekomplikasjon for cøliakere? Kan jeg forvente å bli bedre i form med den medisinen? Har merket jeg har hard mage nå, sikkert fordi jeg prøver unngå matvarer som har mye syre (tomat, appelsin, sitron, lime, osv) pluss går på den medisinen.

Tommy, 12. desember 2023 11:57

Spiserørsbetennelse pga magesyre som kommer opp i spiserøret og etser slimhinnen (reflukssykdom) er en vanlig, men plagsom tilstand. I utgangspunktet har dette ingenting med din cøliaki å gjøre. Dersom dette er en ukomplisert refluks-tilfelle så burde du bli bedre/bra. Om plagene vedvarer og du er >50 år bør du nok forberede deg på en gastroskopi for å se hva det kan være, utover en reflukssykdom.

Trond S. Halstensen, 13. desember 2023 18.46

Kan jeg få studerblære selv om jeg har cøliaki?

Hei, Jeg er 41 år, og har hatt cøliakidiagnose i 20 år. Jeg har også spiserørsbrokk og refluks. Selv om jeg har en del løs mage og noe kramper i tarm/mage føler jeg at jeg har cøliakien under kontroll. Jeg har alltid vært streng med kosten o...

Hei, Jeg er 41 år, og har hatt cøliakidiagnose i 20 år. Jeg har også spiserørsbrokk og refluks. Selv om jeg har en del løs mage og noe kramper i tarm/mage føler jeg at jeg har cøliakien under kontroll. Jeg har alltid vært streng med kosten og har hatt ytterst få uhell. Blodprøvene mine har vært fine, og jeg har ikke antistoffer. For tre år siden utviklet jeg etter en rekke urinveisinfeksjoner blæresykdommen interstiell cystitt. Jeg er desverre en av de som er hardt angrepet, og det kjennes ut som 10 000 maur kravler rundt i blæren min døgnet rundt. For å få sove må jeg bruke store doser lyrica. Jeg har gått gjennom alt som finnes av mulige behandlinger (legene kan lite om sykdommen, og man må prøve og feile seg gjennom mye for å se om man finner behandling som kan virke). Jeg har ingen livskvalitet, og blæresykdommen har ødelagt hele livet mitt. Jeg har gått fra å være en ressurssterk dame til å isolere meg, ikke kunne jobbe og ikke kunne ta meg av barna. Ic er en kronisk, sannsynligvis autoimmun, sykdom. Jeg er nå derfor enig med urologene at neste steg kan være å fjerne blæren. Det finnes tre måter de kan gjøre dette på; 1. Stomi med pose på magen. 2. Kutte opp fra brystbein til skambein, og fra hofte til hofte, og lage ny blære av tykktarm med tapping på magen. 3. Studerblære der man lager ny blære der den gamle var med 50 cm tynntarm. Dette gir bare et lite arr/lite sårsmerter, og muligheter for å tisse normalt. Mitt spørsmål er; studerblære anbefales ikke til pasienter med tarmsykdom fordi det kan påvirke næringsopptaket da man tar en del av tynntarmen. Urologen min sier jeg ikke kan få studerblære fordi jeg har cøliaki. Studerblære er det som gir mest mulig normalt liv, og jeg kjenner ei som har fått det og er kjempefornøyd. Jeg ønsker meg virkelig denne løsningen foran de andre. Er det virkelig slik at jeg ikke kan bruke tarmen min tror dere? Cøliakien har jo vært under kontroll i 20 år. Mvh Oda

Oda, 10. desember 2023 10:00

Du har ingen aktiv cøliaki = du er frisk fra cøliaki i tarmen. Du burde kunne vuderes som en frisk person da din tarmfunksjon nok er normal, siden du er en glutenfri cøliaker på det 20-nde året.

Jeg antar du har vært igjennom de ulike behandlingsregimene for tilstanden din, for videre lesing (litt populistisk fagstoff) så kan du se de siste anbefalinger her: https://www.ic-network.com/new-ic-bps-guidelines-released-in-usa/

 

Trond S. Halstensen, 13. desember 2023 18.32

Hvor lite symptomer kan man ha ved cøliaki?

Hei! Jeg har hørt at man kan ha «stille» cøliaki. Hvor lite symptomer kan man ha? Hvis blodprøver er ok mtp vitaminer o.l., man har normal avføring, men er ofte kvalm og har lite energi, er det da nødvendig å ta en ordentlig sjekk ang. cøli...

Hei! Jeg har hørt at man kan ha «stille» cøliaki. Hvor lite symptomer kan man ha? Hvis blodprøver er ok mtp vitaminer o.l., man har normal avføring, men er ofte kvalm og har lite energi, er det da nødvendig å ta en ordentlig sjekk ang. cøliaki? Datteren min har i alle år slitt med magevondt og kvalme. Mye av det kan skyldes tidligere mistrivsel på skolen, men stusser over kvalmen hennes også når vi har det fint på ferie ol. Har vært på Balderklinikken da hun var 4 og der var det nivå 3 på IgG når det gjaldt hvete/gluten. Legen hennes sier at det er psykisk, så vi har gitt litt opp (er jo mulig det bare er psykisk også). Synes det ikke er normalt å være kvalm hele tiden, men hun har ikke de typiske andre symptomene på cøliaki. Kusina hennes og onkelen til mannen min har cøliaki. Mvh M

M, 1. desember 2023 11:44

Forstår hvordan du tenker. Energiløshet er et vanlig symptom på cøliaki. Har dere vært hos fastlegen for å ta blodprøve for å se om hun har cøliaki?

Man kan bare diagnostisere en aktiv cøliaki og det krever nok gluten i kosten over lang nok tid til å ha en aktiv cøliaki. Som et MINIMUM trengs det 5 gram gluten pr dag = 2 brødskiver pr dag, i minimum 6 uker. Man kan bruke brødskiver, spagetti/pizza/boller/loff som glutenkilde eller kjøpe seg "glutenmel" som er gluten i pulverform og tilsette dette til annen mat slik at man kommer opp i 5-15 gram gluten pr dag, for å få cøliakien aktiv nok til at den lar seg diagnostisere.

Balderklinikkens nivå 3 for IgG mot hvetegluten kan jeg nok ikke forholde meg til, vet ikke hva de egentlig måler. Psykisk årsak til kvalme er absolutt mulig, men man bør ha noen klare tegn til at det er psykisk før man slår seg til ro med det, slik som forverrelse ved psykiske belastende situasjoner. Ser man ikke et slikt mønster så må man nesten tenke på en fysisk årsak. Det er mange årsaker til magevondt hos barn, så det er vanskelig.

Her kan du lese mer om symptomer på cøliaki for barn.

 

Trond S. Halstensen, 06. desember 2023 18.21

Kan man få stress i kroppen eller blodsukkerfall av glutenfri mat?

Hei! Jeg opplever et høyt stress i en lang tid i etterkant av at jeg har spist glutenfrie ferdigprodukter. Er dette pga. at de produktene inneholder så mye stivelse, eller kan det også være andre ting jeg også reagerer på? Opplever også at jeg får plu...

Hei! Jeg opplever et høyt stress i en lang tid i etterkant av at jeg har spist glutenfrie ferdigprodukter. Er dette pga. at de produktene inneholder så mye stivelse, eller kan det også være andre ting jeg også reagerer på? Opplever også at jeg får plutselig blodsukkerfall når jeg ikke har spist på en stund etter et måltid med glutenfrie produkter. Har ikke opplevd dette før jeg begynte å spise glutenfrie produkter.

J, 6. desember 2023 13:18

Prinsippielt vanskelig å svare på, da det er avhengig av hva du spiser (og kaffedrikking), om du virkelig har blodsukker fall (har du målt) etc. Dette er ikke kjente problemer med glutenfri kost.

Trond S. Halstensen, 06. desember 2023 18.44

Har NCF tilbud om psykologhjelp?

Hei! Jeg ser den danske cøliaki-foreningen tilbyr samtale med psykolog. Kjenner dere til noe tilsvarende tilbud i Norge? ...

Hei! Jeg ser den danske cøliaki-foreningen tilbyr samtale med psykolog. Kjenner dere til noe tilsvarende tilbud i Norge?

NN, 05. desember 2023 19:15

Nei, NCF har ikke noe slikt tilbud. Men man får mye praktsik og omsorgshjelp ved å møte andre cøliakere i samme situasjon så der er lokallaget av NCF og deres møter en viktig ressurs.

Trond S. Halstensen, 06. desember 2023 18.32

Er det vanlig for cøliakere å ha andre magerelaterte plager?

Er det vanlig for cøliakere å ha andre magerelaterte plager? Har et barn som har gått 8 måneder på glutenfri kost, men strever fremdeles med mageplager og har en periode det hun spiser veldig lite. Ganske fortvilende. Er det vanlig at det er gode og dårlige perio...

Er det vanlig for cøliakere å ha andre magerelaterte plager? Har et barn som har gått 8 måneder på glutenfri kost, men strever fremdeles med mageplager og har en periode det hun spiser veldig lite. Ganske fortvilende. Er det vanlig at det er gode og dårlige perioder? Eller kan det dreie seg om noe annet?

Gudrun , 29. november 2023 19:16

Ja, det er vanlig å ha perioder med magetrøbbel mens cøliakiaktiviteten avtar. Det tar en stund å roe ned betennelsen i tarmen. I tillegg kan magevondtet ha andre årsaker enn cøliakien (og at cøliakien ble funnet fordi man undersøkte magevondtet). Både reaksjon på ikke-absorberbare FODMAP-karbohydrater, som er en viktig årsak til IBS (tykktarmskatar), og andre årsaker kan gi magevondt. Så det kan være vanskelig å sortere hva som er hva. Men om magevondtet egentlig ikke er blitt bedre, bør hun få en ny vurdering hvor cøliakien ikke er i fokus.

Trond S. Halstensen, 29. november 2023 19.59

Kan det være refluks?

Gutt 6 år fikk diagnose i vinter. Har slitt med forstoppelse etter glutenfri diett. Gått på movicol, men det har vært vanskelig å få i ham. Etter råd fra barnelege begynte vi med movicol med sjokoladesmak med Oboy, noe som funket bra. Avføring nå...

Gutt 6 år fikk diagnose i vinter. Har slitt med forstoppelse etter glutenfri diett. Gått på movicol, men det har vært vanskelig å få i ham. Etter råd fra barnelege begynte vi med movicol med sjokoladesmak med Oboy, noe som funket bra. Avføring nå nesten hver dag, men fremdeles kvalm. Han kan noen ganger si at det kommer opp noe i munnen med ekkel smak. Kan det være refluks ?

Grethe, 25. november 2023 15:30

Ordet kan er stort, men dette er ikke det vanligeste tegnet på refluks. Han er jo ikke frisk ennå, så det tar ennå litt lengre tid før han blir frisk fra sin cøliaki. Mulig dette er restaktivitet etter sykdommen.

Trond S. Halstensen, 29. november 2023 19.12

Bør en frisk cøliaker unngå melkeprodukter?

Hei! Så på NRK at man har funnet ut at « Forskningen viser at mennesker med cøliaki reagerer på proteinet kappa-kasein, som finnes i kumelk.» Betyr dette at man som (frisk, glutenfri) cøliaker kanskje bør begynne å unngå melkeprodukter? ...

Hei! Så på NRK at man har funnet ut at « Forskningen viser at mennesker med cøliaki reagerer på proteinet kappa-kasein, som finnes i kumelk.» Betyr dette at man som (frisk, glutenfri) cøliaker kanskje bør begynne å unngå melkeprodukter? Håper ikke det..

Nico, 22. november 2023 18:03

Nei, men det er lett å misforstå det som ble referert i avisen. Vi måtte gå ut med en melding + se annet svar i denne ukes nettprat.

Trond S. Halstensen, 29. november 2023 18.33

Bør jeg kutte ut melk?

Hei, viser til artikkel på nrk.no om forskningsfunn at emaljen skades av melk hos cøliakere. Betyr dette at man også bør kutte ut melk, i tillegg til gluten? https://www.nrk.no/vestland/forskere-ser-sammenheng-mellom-coliaki-og-emaljeskader-1.16645841 ...

Hei, viser til artikkel på nrk.no om forskningsfunn at emaljen skades av melk hos cøliakere. Betyr dette at man også bør kutte ut melk, i tillegg til gluten? https://www.nrk.no/vestland/forskere-ser-sammenheng-mellom-coliaki-og-emaljeskader-1.16645841

Nina, 22. november 2023 17:52

Nei, som det fremkommer av det vi la ut så var dette noe det ble spekulert på, men det gjelder kun personer med ubehandlet aktiv cøliaki, og de vet ikke at de har cøliaki. Når de får diagnosen så skal de på glutenfri og melkefri kost (pga problemer med å bryte ned melkesukker). Når man har fått roet ned tarmen på GFD har vi ingen holdepunkter for at melkedrikking påvirker emaljedannelsen til de permanente tennene.

Trond S. Halstensen, 29. november 2023 18.10

Er det riktig at jeg har større sannsynlighet for å få diabetes type 1?

Jeg har fått cøliaki i voksen alder. Er det riktig at jeg da har større sannsynlighet for å få diabetes type 1? Noe jeg eventuelt kan gjøre for å minske risikoen? ...

Jeg har fått cøliaki i voksen alder. Er det riktig at jeg da har større sannsynlighet for å få diabetes type 1? Noe jeg eventuelt kan gjøre for å minske risikoen?

Ingvar, 19. november 2023 11:29

Ikke fordi du har fått cøliaki i voksen alder, men siden du har oppdaget at du har cøliaki (og har nok hatt det en stund) har kroppen din avslørt at du er i den gruppen mennesker som har økt risiko for diabetes type 1. Dels deler du vevstyper med det som høyrisiko HLA-variantene for å utvikle diabetes (HLA-DQ2.5/DQ8 kombinsajonen) som også gir høyere risiko for å få cøliaki, og dels deler man andre risiko-gener for utvikling av autoimmun sykdom. Derfor ser vi en økt forekomst av diabetes blandt cøliakere og visa versa.

Trond S. Halstensen, 22. november 2023 18.27

Kan man få vondt i magen og kvalme av Valerina natt?

Hei! Jeg har en datter med cøliaki som har testet ut melatonin, rettere sagt Valerina Natt først 3 mg fått av lege. Da fikk hun store magesmerter i 1-2 uker. Etter å ha prøvd en-to netter. Deretter har vi nå (med lang tid i mellom) prøvd 1 mg og hun fikk...

Hei! Jeg har en datter med cøliaki som har testet ut melatonin, rettere sagt Valerina Natt først 3 mg fått av lege. Da fikk hun store magesmerter i 1-2 uker. Etter å ha prøvd en-to netter. Deretter har vi nå (med lang tid i mellom) prøvd 1 mg og hun fikk vondt i magen og kvalme. Har dere noen erfaring?

Annie, 18. november 2023 13:25

Valerina/Valerina forte inneholder ikke Melatonin, men er et ekstrakt/tørket produkt fra Valerina-roten. Hyppig bivirkning er gastrointestinale symptomer (f.eks. kvalme, abdominale kramper) kan forekomme etter inntak av valerianarot. Så dette er vel en reaksjon på valerinaroten.

Trond S. Halstensen, 22. november 2023 18.24

Kan en være overvektig og ha cøliaki?

Kan en være overvektig og ha cøliaki? Kan tarmen ta opp næring selv om en har cøliaki? ...

Kan en være overvektig og ha cøliaki? Kan tarmen ta opp næring selv om en har cøliaki?

Mariann, 17. november 2023 14:00

Ja, du kan være overvektig og ha cøliaki. Faktisk er 2/3 av alle voksendiagnostiserte cøliakere på pluss siden av idealvekten. Det er kun de sykeste som spiser mye glutenholdig mat (hvete, bygg rug) som får en så skadet tarm at de ikke klarer å ta til seg næring. I dag spiser vi mye annet så man kan godt ha en moderat aktivitet av sin cøliaki (fordi man ikke spiser så mye gluten), og legge på seg da man spiser så mye annet, kalorikrik mat.

Trond S. Halstensen, 22. november 2023 18.14

Brokkoperasjon og cøliaki

Mesh og cøliaki. Hei! Jeg er anbefalt brokkoperasjon med nett. Det haster ikke veldig, så kan utsette det litt. Jeg er over 40. Ble diagnostisert for 1 års tid siden med cøliaki. Har levd glutenfritt siden. Antistoffene har ikke vært påvist på lang tid n&a...

Mesh og cøliaki. Hei! Jeg er anbefalt brokkoperasjon med nett. Det haster ikke veldig, så kan utsette det litt. Jeg er over 40. Ble diagnostisert for 1 års tid siden med cøliaki. Har levd glutenfritt siden. Antistoffene har ikke vært påvist på lang tid nå og laktosetoleransen gikk over etter 7 mnd. Litt småsymptomer som oppblåsthet og kronisk obstipasjon siden (tar visiblin). Et MESH nett er jo et fremmedlegeme. Kan det lage kronisk inflammasjon og være uheldig for en med cøliaki om det ikke strengt tatt er helt nødvendig?

Karo, 16. november 2023 10:10

Vurder om Mesh'en skal ut, uavhengig av at du nå er en cøliaker i rekonvalisens på god vei til å bli helt frisk fra din cøliaki. Du har ikke noe mer eller mindre risiko for å reagere på MESH'en fordi om du nå er en (frisk) cøliaker på glutenfri kost.

Trond S. Halstensen, 22. november 2023 18.04

Bør jeg være bekymret?

Hei, har spist glutenfritt i 6,5 mnd, etter at jeg fikk cøliaki i slutten av april. Hadde transglutaminase på over 128. Målte etter 4 mnd, da var den på 36. Magen har fungert bra, og avføring er normal etter start på GFD. I dag hadde jeg plutselig blanke fettdr&...

Hei, har spist glutenfritt i 6,5 mnd, etter at jeg fikk cøliaki i slutten av april. Hadde transglutaminase på over 128. Målte etter 4 mnd, da var den på 36. Magen har fungert bra, og avføring er normal etter start på GFD. I dag hadde jeg plutselig blanke fettdråper i do ved avføring, men avføring var normal . Er dette vanlig eller er det grunn til bekymring? Mvh Finn

Finn, 15. november 2023 12:55

Vanskelig å vite hvor de blanke dråpene kom fra. Tror ikke det var fra din avføring, og ei heller at du har fett i avføringen etter så lang tid på GFD. Cøliaki-indusert fett i avføringen vil da også være gjevnt fordelt i avføringen og gjøre hele avføringen fet som gjør den vanskelig å skylle ned etc, ikke bare noen blanke dråper. Mulig de blanke dråpene kom fra et annet sted (penis-prostatsekret?)

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.48

Kan man være allergisk for glutenfrie meltyper om man har allergi mot bjørkepollen og gress?

Kan man være allergisk eller sensitiv for glutenfrie meltyper om man har allergi mot bjørkepollen og gress (Timotei,Raigress og Burot)? ...

Kan man være allergisk eller sensitiv for glutenfrie meltyper om man har allergi mot bjørkepollen og gress (Timotei,Raigress og Burot)?

Unn S., 12. november 2023 15:17

Ja, men muligens på en annen måte enn den jeg tror du tenker på. Allergiske personer med gresspollen allergi viser kryssreaksjon mot hveteproteiner, så de kan reagere allergisk på inhalasjon av melstøv. Bakere med mel-astma har ikke samme kryssreaksjon mot gresspollen. Når det gjelder matvareallergi kan man reagere allergisk på hveteproteiner inkludert gliadin (omega-5 gliadin) og da kan man reagere på mindre enn 20ppm gliaidn, så en hvete-allergisk person kan reagere på glutenfritt brød. I tillegg kan allergiske personer ha allergier mot de alternative glutenfrie "meltypene" som inkluderes i den glutenfrie maten. Men om dette skyldes kryssreaksjon fra en sterk gresspollen allergi eller en egen utviklet allergi er det mindre data på. Reagerer man så får man holde seg borte fra det, eller finne andre typer glutenfrie brødvarianter som man takler.

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.20

Har ofte følelsen av at mat er et problem

Har. .ofte følelser. At. Mat er problem. Spise svelge. .har det noko med kosthold. . .når man spiser og svelger ned i halsen. .irastasjon. I halsen … . ...

Har. .ofte følelser. At. Mat er problem. Spise svelge. .har det noko med kosthold. . .når man spiser og svelger ned i halsen. .irastasjon. I halsen … .

Arthur, 09. november 2023 21:56

Det er vanskelig å svare på i denne kommunikasjonskanalen, så det bør nok utredes hos lege. Det kan også være et mentalt problem, men som sagt det er best at du tar det med legen din.

Lise Friis Pedersen, 15. november 2023 18.00

Hvordan bør vi håndtere et barn som ikke tør spise borte?

Hei! Har to sønner (6 og 9 år) med påvist cøliaki. Det går stort sett fint og de er kjempeflinke til å sjekke og spørre om ting inneholder gluten osv. Den siste tiden har eldstemann blitt mer og mer skeptisk til når andre enn oss i familien har lage...

Hei! Har to sønner (6 og 9 år) med påvist cøliaki. Det går stort sett fint og de er kjempeflinke til å sjekke og spørre om ting inneholder gluten osv. Den siste tiden har eldstemann blitt mer og mer skeptisk til når andre enn oss i familien har laget maten. Han er blant annet sluttet å spise hos andre i type bursdager osv. Vi merker at dette påvirker han, og han dropper blant annet overnattingsbesøk hos venner, da det innebærer at han må spise maten de serverer han. Ja, vi forsikrer oss selvsagt på alle fronter om at alle vet om hvilket kosthold han/de må ha. Noen gode råd til hvordan vi kan håndtere dette?

Far til to med cøliaki, 06. november 2023 10:21

Alle barn (og voksne) er forskjellige, så noen universalteknikk til å håndtere "angsten" for glutenforurensing i maten kjenner jeg ikke til. Har dere snakket med ham? Er det noen som har slengt noen kommentarer? Skremt ham med historier? Vet dere om han har hatt slike reaksjoner etter å ha spist ute/vært med venner/overnattet hos kompisen? Har han opplevd press på å smake på/spise glutenholdig mat (fristelses-indusert erting)?

Jeg antar han reagerer akutt på gluten inntak, så han er nok redd for reaksjonen. Dersom dette egentlig dreier seg om hvordan venner/sosiale settinger reagerer på at han har cøliaki og må ha særkost, og at han ikke orker denne (negative)  oppmerksomheten, så kan dere forsøke å snakke med ham om hva det er som plager ham. Det er ikke sikkert han vil svare, men det hjelper å åpne opp for å snake om det (men, ikke mase). Det er vanskelig å være annerledes i den alderen (og verre blir det i puberteten). Vennene hans (og deres foreldre) vet at han har cøliaki, men vet de hva det er, hvilken sykdom han ikke har fordi han spiser glutenfritt? Muliges burde de også få litt undervisning om hvorfor det er nødvendig å være glutenfri som cøliaker. 

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 18.36

Er dårligere etter overgang til glutenfri diett, bør jeg ta flere intoleransetester?

Hei! Jeg har nylig fått diagnostisert cøliaki, men føler vel egentlig symptomene nå er dårligere enn noen gang, og da ofte spesielt når jeg spiser ulike glutenfrie produkter som f.eks. pasta eller rundstykker som er ferdiglaget. Har spist glutenfritt i ca. 2 mnd...

Hei! Jeg har nylig fått diagnostisert cøliaki, men føler vel egentlig symptomene nå er dårligere enn noen gang, og da ofte spesielt når jeg spiser ulike glutenfrie produkter som f.eks. pasta eller rundstykker som er ferdiglaget. Har spist glutenfritt i ca. 2 mnd, så vet at det tar tid for tarmen å bygge seg opp. Er det vanlig å reagere på glutenfrie meltyper? Kan det evt. hende det er flere ting jeg ikke tåler? Jeg føler vel egentlig generelt at jeg tåler minimalt med mat, det gjelder også andre ting. Har dere noe erfaring med intoleransetester som man kan bestille på nett, med blodprøve i fingeren? Kan det være en løsning for å finne ut hva man reagerer på akkurat nå når jeg er i starten av den glutenfrie dietten?

Dårlig av glutenfritt + intoleransetest, 05. november 2023 18:53

Du har nok en veldig følsom tarm, for tiden. Muligens vil dette roe seg ettersom tarmen tilheles. Når man ikke blir bra av GFD alene så er det vanligste at man har en irritabel tykktarskatar (IBS) i tillegg og da må man spise minimalt med såkalt FODMAP-rike matvarer. Et slikt FODMAP-redusert og glutenfritt kosthold kan være utfordrende å få til, og det krever en viss kunnskap om matens FODMAP innhold. Hvetstivelse, inneholder FODMAP karbohydrater (Fruktaner) som endel reagerer akutt på (bulder oppblåsthet med/ute smerter, mye luftavgang og småskvetting av avføring. Andre klassiske FODMAP-rike matvarer er løk/hvitløk, epler, sopp etc. (står mye om dette på nettet). IBS-plager kommer og går langsomt så du må spise FODMAP-redusert kost i minimum 10 dager før du kan merke forskjellen, og dersom du går tilbake til normal, FODMAP-rik kost så tar det noen dager før tarmen begynner å leve sitt eget liv igjen. En elimineringsdiett for å se om det er dette er en sannsynlig forklaring er å spise kylling brystfilet og ris til alle måltider i 7-10 dager (jada, man blir lei) eller til du merker at plagen er borte. Ofte blir plagene borte etter 3-6 dager, og da vet du muligens litt mer om hva du tåler. Allergitester på nettet (dråpe blod) er neppe lurt. Da taper du penger og får mange påstander tilbake som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Først bør du finne ut om det er en FODMAP-indusert IBS som plager deg, og om det ikke hjelper med FODMAP redusert mat (eller eliminsasjonsdietten) kan du gå tilbake til legen din å få underøkt om du har noen klare tegn på matvareallergi, og evt. få en ny vurdering av tarmen for å få bekreftet at tilhelingen har startet.
(Som medlem i NCF får du også tilbud om en gratis samtale med ernæringsrådgiver.)

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 18.22

Er det noen sammenheng mellom intakt tarm og autoimmune sykdommer, som regnbuehinnebetennelse?

Takk for svar, men har du noen kommentar til siste spørsmålet mitt; er det noen sammenheng mellom intakt tarm og autoimmune sykdommer, i mitt tilfelle regnbuehinnebetennelse. Er det håp om å bli bedre når tarmen er frisk? ...

Takk for svar, men har du noen kommentar til siste spørsmålet mitt; er det noen sammenheng mellom intakt tarm og autoimmune sykdommer, i mitt tilfelle regnbuehinnebetennelse. Er det håp om å bli bedre når tarmen er frisk?

Maria, 01. november 2023 19:45

Såkalt "lekk tarm" er et begrep som er mye omdiskutert og som har vært vanskelig å måle. Slik det tradisjonelt har vært målt har det vært ganske vanlig å ha en mindre tett tarm slik at småmolekyler (biter av proteiner) lettere kommer over slimhinnen. Noen mener dette øker riskikoen for autoimmun sykdom, men bevisene har vært sparsomme. Cøliaki har mye mer "lekk tarm" og gluten i seg selv løser opp de tette forbindelsene mellom tarmcellene så det blir mer lekk tarm. Om dette påvirker din regnbuehinnebetennelse får du først klarhet i om det roer seg etter at du har spist glutenfritt en god stund (1-3 år som et minimum). Det er mulig dette er en egen selvstendig cøliaki-uavhengig autoimmun prosess som du dessverre også har fått. Uansett, "gå glutenfritt så blir alt så mye bedre" :-)

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 18.04

Håper å bli kvitt regnbuehinnebetennelsen

Hei, Jeg er ei kvinne i begynnelsen av 60-årene. Fikk cøliakidiagnosen for ca. 7 år siden. Spist glutenfri diett etter det. For ca. 4 år siden testet jeg positivt på melkeprotein. Har altså melkefri diett også. Flere plager som uregelmessig puls, matthet, a...

Hei, Jeg er ei kvinne i begynnelsen av 60-årene. Fikk cøliakidiagnosen for ca. 7 år siden. Spist glutenfri diett etter det. For ca. 4 år siden testet jeg positivt på melkeprotein. Har altså melkefri diett også. Flere plager som uregelmessig puls, matthet, anspenthet har stort sett blitt borte. Men jeg har gått ned i vekt ca, 7 kg , fra slank til mager. Har fått god kostveiledning, tror jeg, men likevel vanskelig å legge på meg. Men det som plager meg mest er en annen autoimmun sykdom, regnbuehinnebetennelse. Det startet for ca. 10 år siden. I jakten på årsaken til dette, ble cøliaki oppdaget (jeg har ingen revmatisk sykdom). Jeg har tenkt at det kunne være et håp om å bli bedre/bli kvitt regnbuehinnebetennelsen når tarmen var intakt igjen. Men det er kanskje ikke riktig?

Maria, 31. oktober 2023 19:53

La oss anta at du er blitt klinisk frisk fra din cøliaki, og at tarmen har gjenopptatt normal funksjon (men vi vet fra andre undersøkelser at den bruker lang tid på å bli helt normal). Spørsmålet er derfor om du har en annen tilstand som forklarer vektnedgangen. Jeg vil anbefale deg å ta dette opp med legen din, og hold cøliakien utenfor, for den er du i utgangspunktet ikke syk av fordi du spiser og har spist glutenfritt i lang tid.

Trond S. Halstensen, 01. november 2023 19.10