Arkiv

Resultat: Medisinsk (398) viser 61 - 80

Gustav , 22.Feb 2023 09:33

Datter på 7 år som nettopp fikk diagnosen (marshgrad 3 a/b). Hun har bare spist glutenfritt noen dager, så skjønner at det er altfor tidlig å skulle merke noen bedring, men hun klager over at hun er så innmari kvalm hele tiden. Hun sier at det meste gjør h...

Datter på 7 år som nettopp fikk diagnosen (marshgrad 3 a/b). Hun har bare spist glutenfritt noen dager, så skjønner at det er altfor tidlig å skulle merke noen bedring, men hun klager over at hun er så innmari kvalm hele tiden. Hun sier at det meste gjør henne kvalm og at det er en del ting hun ikke vil spise mer fordi hun blir kvalm av det. Nesten så det har blitt etter at hun begynte på diett. Eller så er det muligens fordi vi har vinterferie og er sammen hele tiden… Et par ganger har hun gulpet litt. Når kan man forvente at kvalmen avtar? Jeg har cøliaki selv, så veldig nøye med hygiene og diett generelt. Lurer også på hårtap, har tenkt lenge at datteren min røyter mye, særlig når hun grer seg. Ellers ganske så tynt og pistrete hår, samt kjempetørr hodebunn med masse flak. Ser litt gulaktig ut i fargen. Kan disse tingene ha sammenheng med cøliakien? Ser legen har sjekket jern som var normalt, men det er ikke sjekket noe annet som f.eks vitaminer. Er det nødvendig å sjekke dette eller tenker man at tarmen har klart å ta opp vitaminer ettersom jernlagrene er normale ? På forhånd tusen takk for svar!!

Gustav , 22.Feb 2023 09:33

Legen bør vel, for ordensskyld, sjekke ut de vanligeste vitaminene. Noe glutenfrie erstatningsprodukter er uvante og kan være vanskelig å venne seg til. Det meste av maten er uansett glutenfri, så det burde være mulig å tilby henne vanlig glutenfri mat. De guleaktige flakene i hodebunnen bør dere få undersøkt, mulig det er psoriasis, og det kan da behandles for seg (det er en viss overhyppighet av psoriasis hos cøliakere).

Trond S. Halstensen, 22. februar 2023 19.42

Beate, 22.Feb 2023 00:38

Hei! Jente på 6 år har nettopp fått påvist cøliaki. Ble veldig lettet over det, ettersom formen den siste tiden har vært veldig dårlig. Hun klager konstant over kvalme og magevondt og at hun er sliten. Hun er dessuten irritabel, gått ned i vekt, veldi...

Hei! Jente på 6 år har nettopp fått påvist cøliaki. Ble veldig lettet over det, ettersom formen den siste tiden har vært veldig dårlig. Hun klager konstant over kvalme og magevondt og at hun er sliten. Hun er dessuten irritabel, gått ned i vekt, veldig urolig spesielt på kveldstid og sovner i tolvtiden hver kveld. Det har vært en kamp å få henne på skolen den siste tiden, og jeg har måttet bære henne både frem og tilbake fordi hun er for utmatta til å gå. Men nå som vi vet årsaken, føles det ikke riktig å skulle tvinge henne av gårde på skolen. Har forstått at vi kan søke om 10(?) ekstra sykt barn-dager, men har skjønt at det kan ta en god stund å bli frisk også, så dette kan jo bli litt knapt. (Har allerede brukt opp de fleste sykt barn-dagene på vannkopper tidligere i år)Kjenner dere til hva foresatte pleier å gjøre i en slik situasjon ? Vil jo gjerne få henne på skolen, men hvor mye skal hun presses? Kan den ene forelderen få pleiepenger en periode til hun har kommet seg litt mer til hektene? Er taxi en mulighet? Takk for svar!

Beate, 22.Feb 2023 00:38

De fleste barna kommer seg raskt, men det kan ta ett år eller to før de er friske. Dersom hun er for sliten til å gå til skolen så må man kunne be om taxi for henne, og det er det legen som ordner søknad om. Men man vil nok ha vanskeligheter med å forstå at hun er så sliten. Har hun blodmangel/jernmangel/vitaminmangel?

Trond S. Halstensen, 22. februar 2023 19.39

Asbjørn, 21.Feb 2023 15:43

Hei, vår datter (fyller 7 år i sommer) fikk påvist cøliaki i 2020 og oppfølging etter endret diett viste fin nedgang med følgende verdier (aug. 2021): S-Anti-tTG IgAPatologisk= 31 og S-Anti-Deam glia IgGPatologisk = 7. Nye prøver feb i år viser: S-...

Hei, vår datter (fyller 7 år i sommer) fikk påvist cøliaki i 2020 og oppfølging etter endret diett viste fin nedgang med følgende verdier (aug. 2021): S-Anti-tTG IgAPatologisk= 31 og S-Anti-Deam glia IgGPatologisk = 7. Nye prøver feb i år viser: S-Anti-tTG IgAPatologisk = 34 og S-Anti-Deam glia IgG = 1. Kommentar til siste prøve: "Anti-tTG: Ikke fallende konsentrasjon sammenliknet med tidligere prøve fra august 2021. Hvis diettbehandling, synes denne å ha potensiale for forbedring. 07.02.23." I familien har også storebror (13 år) cøliaki og vi har tilpasset oss glutenfri diett med adskilt sone, god hygiene. På skolen (AKS) har de hatt et glutenfritt alternativ og vår datter har også en annen i klassen med cøliaki, inntil de nylig kuttet ned mat-tilbud for alle. Vi skjønner ikke helt hvorfor nivået ikke har gått ned da vi er så sikre som vi kan være på at dietten hennes er riktig. Storebror skal også ta nye prøver nå slik at vi får et bedre bilde av situasjonen, men vil du uansett f.eks. anbefale å prøve laktosefri melk i en periode? Eventuelt andre tips? Hun er til tider, oftere enn andre barn i samme alder, plaget med vond mage. På forhånd takk for svar!

Asbjørn, 21.Feb 2023 15:43

Jeg er enig i mistanken om dietsvikt. Men det er vanskelig å være 7 år og ha cøliaki og de andre barna er ikke alltid så forståelsesfulle. Dersom det er en dietsvikt hvordan skal man da komme til bunds i det dersom hun ikke vil fortelle (eller vet om at det hun spiser inneholder gluten). Det er ikke så lett, (hun vil neppe innrømme noe man vet kan bety trøbbel).  Med 2 barn med cøliaki, kan alt da bli glutenfritt (og dere voksne og andre barn er testet og funnet ikke å ha cøliaki?). Laktosefri melk vil i utgangspunktet ikke hjelpe med mindre hun har en aktiv cøliaki med midlertidig cøliaki-relatert mangel på laktase-enzymet. 

Trond S. Halstensen, 22. februar 2023 19.26

Rakel, 21.Feb 2023 13:18

Jeg har en datter på 6 år som har mye vondt i magen. Noen ganger så vondt at hun kaster opp. Etter oppkast er det vonde over. Gikk til legen og tok blodprøver, og fikk følgende svar: "Anti-deamidert gladin IgG på 8 (normalen er under 7). Ikke utslag på...

Jeg har en datter på 6 år som har mye vondt i magen. Noen ganger så vondt at hun kaster opp. Etter oppkast er det vonde over. Gikk til legen og tok blodprøver, og fikk følgende svar: "Anti-deamidert gladin IgG på 8 (normalen er under 7). Ikke utslag på øvrige cøliakiprøver. Normal IgA som tilleggsprøve laboratoriet har gjort - normalt funn. Normale vitaminverdier. Dette peker ikke mot en sikker cøliaki, men vi kan ikke se bort ifra grenseverdiene." Vi har fått beskjed fra legen om å fjerne gluten fra kosten i 4 uker, for så å gå tilbake med 4 uker med gluten i kosten. Er dette riktig måte å gå frem på, og en normal prosedyre? Vi har testet uten gluten i noen dager, men hun klager mer enn tidligere på vondt i magen og våkner på nettene med vondt. Er det slik det skal være?

Rakel, 21.Feb 2023 13:18

Vondt i magen med oppkast, er ikke den typiske cøliakiplagen og økt IgG mot deamidert gliadin uten samtidig IgA mot vevs-transglutaminasen (Cøliakitesten; IgA-TG2) er notorisk uspesifikk mhp å kunen diagnostisere cøliaki. Cøliaki er en langsom prosess som kommer og går langsomt og uansett om hun har cøliaki eller ikke så vil en 4 ukers glutenfri periode gjøre eventuell cøliakidiagnostisering vanskelig, så det anbefales ikke. Man må spise nok gluten (5-15 gram gluten pr dag => 2-7 brødskiver pr dag) lenge nok (>6 uker) før en cøliaki kan forventes å være diagnostiserbar. Men akutte magesmerter med oppkast kan tyde på andre underliggende sykdommer slik som matvareallergier som muligens burde utredes samtidig.

Trond S. Halstensen, 22. februar 2023 19.20

Maria, 20.Feb 2023 13:12

Hei! Jeg har nylig fått påvist cøliaki med marsh 3C, men har aldri hatt noen av de "typiske symptomene" som magevondt eller andre reaksjoner ved gluteninntak. Jeg forstår godt at jeg likevel må legge om til et glutenfritt kosthold - jobber med saken - men sku...

Hei! Jeg har nylig fått påvist cøliaki med marsh 3C, men har aldri hatt noen av de "typiske symptomene" som magevondt eller andre reaksjoner ved gluteninntak. Jeg forstår godt at jeg likevel må legge om til et glutenfritt kosthold - jobber med saken - men skulle gjerne hatt bedre oversikt over hvor "streng" jeg må være. Slik jeg har forstått det kan enkelte cøliakere ikke engang få i seg spor av gluten, mens andre kan fint spise ting som har vært tilberedt på samme flater som glutenholdig mat. Siden jeg (foreløpig) ikke har noen symptomer, hvordan skal jeg vite hvor mye gluten min tarm tåler før den får skader? Og hvis jeg skulle komme til å få i meg en større mengde gluten (feks et pizzastykke) etter en periode der jeg ikke har spist noe gluten, vil det ødelegge alt "arbeidet" jeg har lagt ned i perioden i forkant? Eller vil tarmen kunne tåle et slikt uhell en gang i blant? Tusen takk for svar!

Maria, 20.Feb 2023 13:12

Spis glutenfritt og ikke ta noen sjanser. Arbeidet du legger ned ved å være glutenfri, får du igjen, og selv om enkeltuhell reaktiverer cøliakien litt, er cøliaki en langsom prosess som kommer langsomt og går langsomt. Mange voksne må spise glutenfritt i flere år før de føler seg friske/ normale. Du vil muligens oppleve fordelen med å være glutenfri etterhvert, men vær tolmodig, la det gå noen år før du gjør opp status. Hvert uhell vil være uheldig, og en serie med uhell vil reaktivere cøliakien.

Trond S. Halstensen, 22. februar 2023 19.12

Ragsto, 17.Feb 2023 20:02

Jeg fikk påvist cøliaki i november.Har slitt med ufattelig treg mage i mange år.Da jeg begynte med glutenfritt mel ble det om mulig enda verre.Jeg har kuttet ut all mel mat og det har hjulpet, må jeg leve helt melfritt resten av mitt liv? ...

Jeg fikk påvist cøliaki i november.Har slitt med ufattelig treg mage i mange år.Da jeg begynte med glutenfritt mel ble det om mulig enda verre.Jeg har kuttet ut all mel mat og det har hjulpet, må jeg leve helt melfritt resten av mitt liv?

Ragsto, 17.Feb 2023 20:02

Ja du må leve uten glutenholdig mel resten av livet, men det er mye du kan spise som hjelper på fordøyelsen, inkludert havre (spesialdyrket så du vet den er fri for andre, glutenholdige kornsorter). I tillegg til mye kli-produkter som holder på avføringens fuktighet. Vær også oppmerksom på at kumelk har vært koblet til obstipasjon, så om du konsumerer mye melkeprodukter så bør du redusere (kraftig) på det i allfall forsøksvis.

Trond S. Halstensen, 22. februar 2023 19.07

Tommy, 17.Feb 2023 15:37

Hei kjære eksperter! Jeg er tilbake med en liten oppdatering etter 6mnd. Har tidligere spurt spørsmål angående kryss-kontamineringens faren ved å jobbe i barnehage. Der jeg følte jeg kunne av og til kjenne følelsen av å bli syk mens jeg var på...

Hei kjære eksperter! Jeg er tilbake med en liten oppdatering etter 6mnd. Har tidligere spurt spørsmål angående kryss-kontamineringens faren ved å jobbe i barnehage. Der jeg følte jeg kunne av og til kjenne følelsen av å bli syk mens jeg var på jobb. Nå noen måneder etter dette har jeg blitt sykmeldt. Har vært noe som føles ut som "glutensyk" 1 eller flere ganger i uka. Nå kan vi utelukke barnehagen en stund. Problemet er at jeg også bor i et hjem hvor det er mange katter. Bor sammen en dame som driver katteoppdrett. Ble sykmeldt på Mandagen som var, og ble noe som føltes ut som "glutensyk" nå på Torsdag. Har kun vært hjemme og kun lagd mat jeg tåler. Basic mat, og grundig vasker alt sammen. Noe sier meg at dette har et sammenheng med alle kattene. De bor i alle rom her, har tørrforskåler i alle rom og er fritt til å hoppe opp på kjøkkenbenker, sofaer, bord og alt annet de har lyst til. Vi snakker opp mot 10-15 katter (inkludert katteunger). Er i en situasjon hvor jeg føler jeg burde flytte ut for en periode for å finne ut om dette kan lette symptomene mine. Hva tenker du om saken? Forresten så er hvetemel en av ingrediensene i det tørre katteforet. Og er den eneste synlige kilden til gluten vi har i huset nå. Til gjengjeld har skåler stått overalt. Både i tvstuen, kjøkkenet og et par andre steder.

Tommy, 17.Feb 2023 15:37

Slik vi forstår cøliaki og mekanismen, så må du spise det for å få plager og du spiser neppe katteforet. Så spørsmålet er om dette er noe helt annet. Da bør du egentlig oppsøke lege og be om undersøkels mtp plagene dine uavhengig av din behandlete cøliaki, glem den, og fokuser på hva du opplever og i hvilke situasjoner og er det noe tegn til annen årsak til plagene?  Du kan få/ha andre plager/sykdommer selvom du har (behandlet) cøliaki.

Trond S. Halstensen, 22. februar 2023 18.41

Margrethe, 16.Feb 2023 17:18

Hei. Ettåringen begynt i barnehagen nå på nyåret. Har etter det fått endret avføringsmønster (både konsistens og lukt), oppblåst mage (navlen står ut), promper mye ("stygg" lukt) innimellom veldig sliten og sutrete, og nå ...

Hei. Ettåringen begynt i barnehagen nå på nyåret. Har etter det fått endret avføringsmønster (både konsistens og lukt), oppblåst mage (navlen står ut), promper mye ("stygg" lukt) innimellom veldig sliten og sutrete, og nå litt matvegring. Hen spiser 3 måltider i barnehagen, der 2-3 av de per nå består av brødskiver. Alle vi snakker med sier, det må man bare regne med. Er dette reaksjoner som det er verdt å undersøke nærmere, eller er det noe vi "bare noe vi må regne med"? Jeg, mor, har mange allergier, bl.a. glutensensitiv (kanskje cøliaki, ikke testet). Har derfor brukt svært lite glutenholdig mat hjemme, men de gangen hen har fått har vi sett de samme reaksjonene. Har lest at barnet da er i risikogruppe for å få allergier. Gjelder dette også cøliaki?

Margrethe, 16.Feb 2023 17:18

Barn av cøliakere har økt risiko for å få/ha cøliaki, men >85% av førstegradsslektninger av en cøliaker har ikke cøliaki, så det er ikke så arvelig. Det er vanligere at tendensen til å utvikle allergier arves. Hen kan godt reagere på maten/brødskivene i barnehagen, og dette kan være et tegn til cøliaki som blir tydelig pga mengden gluten som konsumeres, så jeg synes absolutt du burde ta hen med til en lege for blodprøver mhp cøliaki. Det er andre ting man kan reagere på, inkludert brødets innhold av ikke-absorberende karbohydrater (Fruktaner) som hos endel, primært voksne, gir gassdannelse slik man ofte ser ved irritabel tarmsyndrom (IBS). Så dette behøver ikke være cøliaki, men man trenger å utelukke det.

Trond S. Halstensen, 22. februar 2023 18.22

Sofie, 16.Feb 2023 10:16

Hei. Finnes det noe forskning på at økt svetting, kviser, økt behåring(kvinner) kan ha noe sammenheng med ubehandlet cøliaki? Har du evt link til gode forskningsartikler om «sjeldne» symptom på cøliaki? ...

Hei. Finnes det noe forskning på at økt svetting, kviser, økt behåring(kvinner) kan ha noe sammenheng med ubehandlet cøliaki? Har du evt link til gode forskningsartikler om «sjeldne» symptom på cøliaki?

Sofie, 16.Feb 2023 10:16

Det er mange "uvanlige" plager som pasienter med ubehandlet cøliaki kan ha, men økt kviser/behåring er ikke blandt de. Dersom dette gjelder en (ung) kvinne så kan dette tyde på hormonforandringer hvorav polycystisk ovarielt syndrom er den vanligeste årsaken til økt produksjon av "mannlige" hormoner som gir økning av kviser og "mannlig" behåring. Dersom dette kommer i den klassiske alderen (pubertet) så er det som oftest kun det, pubertet.

Trond S. Halstensen, 22. februar 2023 18.10

Ellen , 16.Feb 2023 07:50

Jeg har et barnebarn på 2 1/2 år med nydiagnostisert cøliaki. Foreldrene har ikke fått noen kostråd el snakket med lege i forbindelse med dette, de har kun fått et brev med beskjed fra lege på sykehuset. Da min datter, barnets mor, fikk diagnosen for snart ...

Jeg har et barnebarn på 2 1/2 år med nydiagnostisert cøliaki. Foreldrene har ikke fått noen kostråd el snakket med lege i forbindelse med dette, de har kun fått et brev med beskjed fra lege på sykehuset. Da min datter, barnets mor, fikk diagnosen for snart 30 år siden fikk vi oppfølging av ernæringsfysiolog og mange gode råd og tips den første tiden. Så kommer spørsmålet mitt. Er det ikke sånn at melk også bør unngås den første tiden mens tarmtottene leges?

Ellen , 16.Feb 2023 07:50

Jo, de fleste med nyoppdaget cøliaki har mangel på enzymet som bryter ned melkesukkeret, så da blir det lett diare av melkekonsum. Melkefrihet ica 3 mnd og så kan man prøve seg frem. Denne diareen og mageknipene er ikke som plagene ved cøliaki så det er ikke farlig, men veldig plagsomt. Får barnet diare/mageknip av melken så får man vente litt til (på glutenfri kost). Synd ikke sykehuset kunne bidra med mer, men som din datter da vet så er NCF en god kilde til kunskap (og du har vel måttet håndtere dette da din datter var liten, så du vet vel også endel).

Trond S. Halstensen, 22. februar 2023 18.04

AKS, 13.Feb 2023 13:27

Hei! Har et spørsmål til FindOut Celica Testen: Dersom testen ikke oppdager vevstransglutaminase- antistoffer i blodet, er man da helt sikker på at man ikke har cøliaki? Har flere med cøliaki i slekten, og opplever å ha symptomer som disse hadde før de f...

Hei! Har et spørsmål til FindOut Celica Testen: Dersom testen ikke oppdager vevstransglutaminase- antistoffer i blodet, er man da helt sikker på at man ikke har cøliaki? Har flere med cøliaki i slekten, og opplever å ha symptomer som disse hadde før de fikk diagnosen cøliaki.

AKS, 13.Feb 2023 13:27

All diagnostisering av cøliaki forutsetter at du har en aktiv cøliaki (= er cøliakisyk), og det forutsetter at du spiser (og har spist slik > 6uker) nok gluten til at sykdommen er aktiv og diagnostiserbar. Vi antar at de fleste får en høy nok aktivitet av 2 brødskiver vanlig brød pr dag i minimum 6 uker (desto mer gluten, desto raskere og tydligere blir en eventuell cøliaki). Dersom du har spist glutenfattig/fritt en god stund så kan du ha selvhelbredet deg og da forsvinner IgA-TG2 antistoffene fra blodet og testen blir negativ. Selvtesten er nok mindre følsom enn testen tatt hos legen, så en negativ test kan forekomme selvom man har cøliaki (ofte da spist litt lite gluten en stund). Men de klassiske mage-plagene ved cøliaki er svært vanlige ved andre tilstander (IBS) som gjør det vanskelig å klinisk skille de ulike tilstandene fra hverandre. Det er best å ta dette opp med legen etter at man har "provosert" seg selv med nok gluten, lenge nok til at en eventuell cøliaki blir diagnostiserbar.

Trond S. Halstensen, 15. februar 2023 18.43

Kristine , 10.Feb 2023 16:20

Eg stilte ein spørsmål 9/2-23. Kor tid vil eg få svar? ...

Eg stilte ein spørsmål 9/2-23. Kor tid vil eg få svar?

Kristine , 10.Feb 2023 16:20

Kjære Kristine. Nettpraten går hver onsdag fra kl 1800-2000, så når du stilte spørsmålet den torsdag den 9 februar, ja så fikk du svar i dag, onsdag den 15 :-)

Trond S. Halstensen, 15. februar 2023 18.36

Irene, 10.Feb 2023 07:59

Hei, Jeg ble diagnostisert med cøliaki for ca 35 år siden, og har spist glutenfritt siden da. Er nå 60 år. Jeg blir skikkelig dårlig om jeg ved uhell får i meg gluten, så jeg holder dietten strengt. De siste månedene har jeg hatt et utslett som det ha...

Hei, Jeg ble diagnostisert med cøliaki for ca 35 år siden, og har spist glutenfritt siden da. Er nå 60 år. Jeg blir skikkelig dårlig om jeg ved uhell får i meg gluten, så jeg holder dietten strengt. De siste månedene har jeg hatt et utslett som det har blitt tatt flere biopsier av. Foreløpig antydet diagnose er DH. Utredning er ikke ferdig og diagnosen ikke bekreftet. Det jeg lurer på er: Kan DH oppstå selv om jeg har spist glutenfritt i så mange år? Hvis ja, betyr det at da er det ingen diett som kan hjelpe - kun medisinering? På forhånd tusen takk for svar. Supert med denne spørre-muligheten :)

Irene, 10.Feb 2023 07:59

Nei, slik vi oppfatter "ekte" DH så kan den ikke oppstå eller ha utbrudd etter så lang tid på GFD. Du får se hva det viser seg å være.

Trond S. Halstensen, 15. februar 2023 18.23

Zanzan, 08.Feb 2023 21:46

Hei. Lurer på om jeg kan ha DH. Derfor har jeg nå byttet til glutenfri kost for å se om dette kan ha effekt. Har vært glutenfri siden 5. desember. Kan dere di noe om hvordan forløpet kan være c med ta kr på utslettet. Når det vil gi seg? Og hvor lenge...

Hei. Lurer på om jeg kan ha DH. Derfor har jeg nå byttet til glutenfri kost for å se om dette kan ha effekt. Har vært glutenfri siden 5. desember. Kan dere di noe om hvordan forløpet kan være c med ta kr på utslettet. Når det vil gi seg? Og hvor lenge må jeg ha glutenfri kost før det gir seg?

Zanzan, 08.Feb 2023 21:46

Du må spise glutenfritt lenge før utbruddene slutter (vi snakker raskt noen år til 5-7 år). Dersom det er DH kan du få det diagnostisert ved å få tatt en biopsi fra frisk hud (f.eks. underarmen) som blir sendt til et spesiallaboriatorium for å undersøke om det sitter IgA-komplekser i det som kalles hudens papiller. En hudlege vet hvordan dette gjøres. Det finnes medisiner mot utslettene (som er intenst kløende), så det er en fordel å få en riktig diagnose.

Trond S. Halstensen, 15. februar 2023 18.05

Silje, 08.Feb 2023 18:02

Jeg har lest at man kan få falsk positiv eller enda høyere igA tTG test av å være syk. Stemmer dette? ...

Jeg har lest at man kan få falsk positiv eller enda høyere igA tTG test av å være syk. Stemmer dette?

Silje, 08.Feb 2023 18:02

Det forekommer falske positive prøver, ofte i det lave positive området. Mange autoimmune og ikke autoimmune sykdommer er beskrevet å gi falsk positive TG2-IgA reaksjoner. Derfor gjøøres derfor flere ulike tester, slik som både TG2-IgA og IgG mot deamidert gliadin. Hos barn må man også påvise de tradisjonelle IgA mot endomycium på vevssnitt fra apespiserør. De ter derfor man hos voksne tar tynntarmsbiopsier for å bekrefte/avkrefte en evt. cøliakidiagnose, for å være p den sikre siden.

Trond S. Halstensen, 08. februar 2023 19.02

Jente 19, 02.Feb 2023 13:03

Hei, eg lurar på om det er vanleg å få tørr og sår hud av glutenfri kost? ...

Hei, eg lurar på om det er vanleg å få tørr og sår hud av glutenfri kost?

Jente 19, 02.Feb 2023 13:03

I utgangspunktet ikke, med mindre du får (får forverrelse av) atopisk eksem fordi du reagerer allergisk på noe av det som ofte inngår i det glutenfrie kosholdet, slik som havre, teft, etc. 

Trond S. Halstensen, 08. februar 2023 18.50

Frank R Andersen. , 08.Feb 2023 17:38

En artikkel i Dagbladet i dag 8/02 står det om at cøliaki kan linkes til alvorlig sykdom. ...

En artikkel i Dagbladet i dag 8/02 står det om at cøliaki kan linkes til alvorlig sykdom.

Frank R Andersen. , 08.Feb 2023 17:38

Engelsk undersøkelse som så på faren for hjerte-karsykdommer og hendelser hos litt over 2000 cøliakere. Vanligvis er cøliakerer sunnere enn resten av befolkningen, og de hadde lav risiko for hjerte-kar sykdom, men disse UK-cøliakerene, hadde 27% flere hjerte-kar hendelser enn de uten cøliaki. Forfatterene er ikke sikre på hvorfor det er slik. Mulig er det den systemiske inflammasjon de hadde mens de var udiagnostiserte som har gitt de økt arteriosklerose, muligens er det en hitil ukjent faktor og muligens er den glutenfrie maten ikke sund nok. Studien gir ikke svar på hvorfor det er slik, den bare peker på at det er slik. 

Trond S. Halstensen, 08. februar 2023 20.48

Camilla, 08.Feb 2023 10:41

Angående forhøyet leververdi og cøliaki. Jeg har ved flere prøver hatt veldig høye leververdi. Den siste prøven viste : A-alat : 114 Alp :243 Asat : 50. Jeg lever ikke 100 prosent glutenfritt, kan de påvirke leveren i så stor grad? ...

Angående forhøyet leververdi og cøliaki. Jeg har ved flere prøver hatt veldig høye leververdi. Den siste prøven viste : A-alat : 114 Alp :243 Asat : 50. Jeg lever ikke 100 prosent glutenfritt, kan de påvirke leveren i så stor grad?

Camilla, 08.Feb 2023 10:41

Tja, men du kan ha andre årsaker til leverprøvene evt. i tillegg. Ubehandlet cøliakere har ofte økte leververdier i det nivået du har, noe som blir borte på glutenfri kost. Burde nok gå over til glutenfri kost (minimum ett år) og se om ikke prøvene normaliseres.

Trond S. Halstensen, 08. februar 2023 19.45

Nils, 07.Feb 2023 14:41

Hva skjer om en med cøliaki spiser gluten resten av livet? Jeg ønsker å vite alle konsekvensene. ...

Hva skjer om en med cøliaki spiser gluten resten av livet? Jeg ønsker å vite alle konsekvensene.

Nils, 07.Feb 2023 14:41

Individuelt og glutenmengdeavhengige kosekvenser. Dårlig livskvalitet, men for å kunne vite hvordan det er å være frisk må man være glutenfri i minst ett år. Dødligheten og sykeligheten øker, særlig hos menn. Ettersom man blir eldre så endres immunreaksjonen seg så man kan reagerer kraftigere på gluten. Økt kreftrisiko særlig for lymfekreft i mage-tarmkanalen. Økt risiko for å dø av luftveisinfeksjoner. Ernæringssvikt med mangeltilstander og økt risiko for osteoporose. Mange ubehandlete cøliakere raporterer også om ulike varianter av psykisk uhelse og konsentrasjonssvikt, som bedres på glutenfri kost. 

Trond S. Halstensen, 08. februar 2023 19.44

Silje, 07.Feb 2023 14:25

Hei Mine prøve svar er: Labsvar P-Transglutaminase (tTG) IgA:Positiv (93,4)*H ([ 14,9) DQ2 [2+/5+] Pasienten har vevstypen HLA-D2,5 i form av HLA-DQB1*02 og HLA-DQA1*05. * Gastroskopi; Duodenalslimhinne med flekkvis øket intraepitelial lymfocytose og fokal mulig lett totteatrofi. Foran...

Hei Mine prøve svar er: Labsvar P-Transglutaminase (tTG) IgA:Positiv (93,4)*H ([ 14,9) DQ2 [2+/5+] Pasienten har vevstypen HLA-D2,5 i form av HLA-DQB1*02 og HLA-DQA1*05. * Gastroskopi; Duodenalslimhinne med flekkvis øket intraepitelial lymfocytose og fokal mulig lett totteatrofi. Forandringene er uspesifikke, men kan være forenelige med cøliaki, marsh grad 1 og fokalt grad 3A. Er du 100% sikker på at jeg har cøliaki? Jeg elsker å bake med gluten og har prøvd livet med glutenfritt og synes ikke særlig mye om det. Så jeg vil bare være 100% sikker på at jeg har cøliaki. Det står fokal MULIG lett totteatrofi kan det være det ikke er totteatrofi? Kan tTG testen få feil positiv om jeg hadde feber og var syk den dagen den ble tatt? Må bare være 100% sikker. tTG var negativ for 3 uker siden. Vil bare være sikker.

Silje, 07.Feb 2023 14:25

Fortsatt overbevist om at du har cøliaki

Trond S. Halstensen, 08. februar 2023 19.33