Arkiv

Resultat: Håndtering (115) viser 41 - 60

Kan jeg spise pizza på restauranter?

Hei! Jeg blir ikke klok på dette med pizzarestauranter. Ser det er forskjellige råd der ute på om cøliakere kan spise på steder som steker GF og vanlig pizza i samme ovn (selv om de bruker egen form for GF). Vil det være stor risiko å spise på slike s...

Hei! Jeg blir ikke klok på dette med pizzarestauranter. Ser det er forskjellige råd der ute på om cøliakere kan spise på steder som steker GF og vanlig pizza i samme ovn (selv om de bruker egen form for GF). Vil det være stor risiko å spise på slike steder? Reagerer ikke på spor, men har skjønt at tarmene gjør det likevel?

Pia, 11. desember 2023 12:33

Hvis de bruker ferdiglagede pizzabunner som er singelpakket og på aluminiumsbrett skal de gå bra, såfremt det ikke er veldig mye melstøv i ovnen og i lokalet. Men det er individuelt hvor nøye de er, så det er noe du som kunde må ta opp med dem. De aller fleste med cøliaki reagerer ikke på "spor av gluten".

Lise Friis Pedersen, 13. desember 2023 18.00

Kan hun være tilstede ved julebaksten?

Legen til min voksne datter rådet henne til å ikke være tilstede ved julebakst dersom det skulle bakes med vanlig mel. Støvet i luften fra dette melet er skadelig om man har cøliaki . Stemmer dette? ...

Legen til min voksne datter rådet henne til å ikke være tilstede ved julebakst dersom det skulle bakes med vanlig mel. Støvet i luften fra dette melet er skadelig om man har cøliaki . Stemmer dette?

Kristin, 12. desember 2023 19:03

Nei, ikke om man ikke spiser det. Tarmen har et eget enzym som omdanner gluten til det som man reagerer på (deamiderer gliadin). Dersom det kun er (litt) melstøv i luften så reagerer man ikke, og er man engstlig så kan man benytte et munnbind som forhindrer støvet i å komme inn i nese/svelg).

Trond S. Halstensen, 13. desember 2023 19.22

Hva slags rutiner anbefaler dere når det gjelder hotellfrokost?

Hei! Hva slags rutiner anbefaler dere at man følger når det gjelder hotellfrokost? Er det ok å ta sjansen på at naturlig glutenfrie matvarer som pålegg, frukt og nøtter ikke er blitt forurenset av andre gjester (som f.eks. kan ha brukt bestikket til glutenholdig...

Hei! Hva slags rutiner anbefaler dere at man følger når det gjelder hotellfrokost? Er det ok å ta sjansen på at naturlig glutenfrie matvarer som pålegg, frukt og nøtter ikke er blitt forurenset av andre gjester (som f.eks. kan ha brukt bestikket til glutenholdige ting)?

Tore, 21. november 2023 21:35

Det er et forståelig, men vanskelig spørsmål du stiller, som jeg skal forsøke å svare på så godt det lar seg gjøre. Forskning/undersøkelser og erfaring tilsier at det går som oftest bra på buffeter - men ikke alltid. Så da må man bruke sunn fornuft og være litt detektiv. Som f. eks. tenke at speilegg legger noen hotellgjester rett på den glutenholdige brødskiva, så da kan stekespaden være forurenset. Så da bør man kanskje velge kokt egg i stedet for. Hvis det er mye som tyder på at redskaper blir brukt om hverandre, så bør man kanskje ikke velge den retten. Hvis det er separate skjeer, som ikke blir brukt om hverandre er det trygt. Hvis retten ikke er merket, bør man si fra til hotellet og kanskje ikke velge den retten. Hvis de du spør ikke er helt sikre, og du ikke er helt sikker, ikke velg den retten. Dette er bare noen eksemper på ting man bør tenke på når man spiser buffetmat, så jeg håper du fikk noen tips. Lykke til.

Lise Friis Pedersen, 22. november 2023 18.00

Kan skitten oppvaskmaskin være årsak til glutenuhell?

Hei. Har en del glutenuhell uten å vite årsaken til uhellene. Barna i huset tror at oppvaskmaskinen fungerer som ein søppeldunk og setter alltid tallerknene sine i maskinen med betydelig mengde middagsrester på. Daglig må sluken i oppvaskmaskin renskes for spagetti, br...

Hei. Har en del glutenuhell uten å vite årsaken til uhellene. Barna i huset tror at oppvaskmaskinen fungerer som ein søppeldunk og setter alltid tallerknene sine i maskinen med betydelig mengde middagsrester på. Daglig må sluken i oppvaskmaskin renskes for spagetti, brødskive/skorper og lignende. Spørsmålet er: visst oppvasken blir kjørt med mengder av glutenholdig matrester. Kan glass/bestikk osv i maskinen da inneholde gluten som gjør meg syk? Selv om det tilsynelatende der rent ut? Kan legge til at det alltid er flere ting i oppvasken som inneholder synlige matrester etter den har vasket.

Tone, 06. november 2023 21:24

Interessant problemstilling som jeg tror ingen vet svaret på for det er, som du påpeker, avhengig av hvor "møkkete" man lar oppvasken være. Når det er matrester på tingene etter oppvask så er maskinen for full og eller den vasker ikke godt nok (ting står for trangt). Det å skylle av tallerkner før man setter inn oppvasken må/bør de lære uansett, så det blir en jobb å få til. Teoretisk kunne man tenke seg at de tilsynelatende rene tallerkene har et tynt glutenholdig lag man ikke ser, og som du reagerer på. Men hvordan vet du at det er gluten-reaksjoner. Har du opplevd hvordan du reagerer på spormengder gluten (når du vet du har spist små små mengder gluten)? Er dine reaksjoner nå like? Ofte tolker man reaksjoner som gluten-reaksjoner når man har cøliaki uten at det behøver å være det.
IBS (tykktarmskatarr) kan gi akutte oppblåsninger, gass, smerte, diare etc., uten at det er gluten som gir det (IBS skyldes bakteriell fermentering av FODMAP-karbohydrater). Men for å være på den sikre siden bør nok oppvasken skylles og settes med litt avstand i oppvaskmaskinen så det blir rent.

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 19.14

Hvordan bør vi håndtere et barn som ikke tør spise borte?

Hei! Har to sønner (6 og 9 år) med påvist cøliaki. Det går stort sett fint og de er kjempeflinke til å sjekke og spørre om ting inneholder gluten osv. Den siste tiden har eldstemann blitt mer og mer skeptisk til når andre enn oss i familien har lage...

Hei! Har to sønner (6 og 9 år) med påvist cøliaki. Det går stort sett fint og de er kjempeflinke til å sjekke og spørre om ting inneholder gluten osv. Den siste tiden har eldstemann blitt mer og mer skeptisk til når andre enn oss i familien har laget maten. Han er blant annet sluttet å spise hos andre i type bursdager osv. Vi merker at dette påvirker han, og han dropper blant annet overnattingsbesøk hos venner, da det innebærer at han må spise maten de serverer han. Ja, vi forsikrer oss selvsagt på alle fronter om at alle vet om hvilket kosthold han/de må ha. Noen gode råd til hvordan vi kan håndtere dette?

Far til to med cøliaki, 06. november 2023 10:21

Alle barn (og voksne) er forskjellige, så noen universalteknikk til å håndtere "angsten" for glutenforurensing i maten kjenner jeg ikke til. Har dere snakket med ham? Er det noen som har slengt noen kommentarer? Skremt ham med historier? Vet dere om han har hatt slike reaksjoner etter å ha spist ute/vært med venner/overnattet hos kompisen? Har han opplevd press på å smake på/spise glutenholdig mat (fristelses-indusert erting)?

Jeg antar han reagerer akutt på gluten inntak, så han er nok redd for reaksjonen. Dersom dette egentlig dreier seg om hvordan venner/sosiale settinger reagerer på at han har cøliaki og må ha særkost, og at han ikke orker denne (negative)  oppmerksomheten, så kan dere forsøke å snakke med ham om hva det er som plager ham. Det er ikke sikkert han vil svare, men det hjelper å åpne opp for å snake om det (men, ikke mase). Det er vanskelig å være annerledes i den alderen (og verre blir det i puberteten). Vennene hans (og deres foreldre) vet at han har cøliaki, men vet de hva det er, hvilken sykdom han ikke har fordi han spiser glutenfritt? Muliges burde de også få litt undervisning om hvorfor det er nødvendig å være glutenfri som cøliaker. 

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 18.36

Lite motivert til å spise glutenfritt

Jeg har ikke hatt symptomer på å spise gluten, men har fått vite jeg har cøliaki. Kan symptomene forverres når jeg begynner å spise glutenfritt? Også, siden jeg ikke merker noe, har jeg litt lav motivasjon for å begynne å spise GF når jeg ...

Jeg har ikke hatt symptomer på å spise gluten, men har fått vite jeg har cøliaki. Kan symptomene forverres når jeg begynner å spise glutenfritt? Også, siden jeg ikke merker noe, har jeg litt lav motivasjon for å begynne å spise GF når jeg ser hvor streng man må være. Ser ikke for meg at jeg klarer å unngå forurensing og uhell siden jeg er veldig glad i å spise ute/borte. Er det da noen gevinst i å prøve? Ser for meg at det vil gå fint i hverdagen hjemme, men vil ikke det være til noen hjelp hvis man ikke gjennomfører 100 % ellers?

Oda, 31. oktober 2023 21:38

Dersom du nylig er blitt diagnostisert med cøliaki, så vet du ikke hvordan det er å være frisk før du har spist glutenfritt i 1-3 år! gjør det før du vurderer om GFD er verdt det. Selvom du ikke reagerer akutt så nok tarmen like skadet som om du hadde reagert, men motivasjonen til å holde seg glutenfri er naturligvis lavere når man ikke "straffes" ved uhell. Hvor streng man må være er veldig avhengig av hvor kraftig man reagerer og hvor redd man er for forurensinger. Cøliaki er en dose-respons reaksjon, desto mere gluten du spiser desto sykere blir du (men mye individuell variasjon). Livet skal leves, selv det glutenfrie livet skal leves så man må ta sine nødvendige forholdsregler samtidig som det ikke går til hodet på en. Du kan leve godt med tilfeldige, ubeviste, usynelige forurensninger (uhell) så lenge du holder deg unna risikoadferd eller bevist spising av glutenholdige produkter.

Trond S. Halstensen, 01. november 2023 19.14

Hvilke konsekvenser vil det ha hvis jeg lar være å spise glutenfritt?

Hei, jeg oppdaget nesten litt tilfeldig at jeg har cøliaki. Hadde bare hatt tidvis litt vondt i magen en måneds tid da jeg tok blodprøve som viste veldig høye verdier og fikk det bekreftet av gastroskopi. Hvilke konsekvenser vil det ha hvis jeg lar være å ...

Hei, jeg oppdaget nesten litt tilfeldig at jeg har cøliaki. Hadde bare hatt tidvis litt vondt i magen en måneds tid da jeg tok blodprøve som viste veldig høye verdier og fikk det bekreftet av gastroskopi. Hvilke konsekvenser vil det ha hvis jeg lar være å spise glutenfritt? Har forstått at tarmtottene blir ødelagt uansett hvor lite symptomer man har, men hva slags konsekvens har det utenom muligens en litt større risiko for kreft og benskjørhet?

Gry, 28. oktober 2023 17:14

Du tror du er frisk, men er det ikke, så du vet ikke hvordan det er å være frisk før du har spist glutenfrit 1-3 år (det tar ofte lang tid å bli frisk fra cøliakien). De fleste voksen diagnostiserte cøliakere blir merkbart bedre (mer energi) og kjenner en tilfriskning innen kort tid (3-6 mnd), men så tar det lengere tid å bli helt frisk. Du må bare erkjenne at du har cøliaki og begynne med glutenfri kost. Konsekvensen av å fortsette er økt dødelighet, ofte av luftveisinfeksjoner (i tillegg til økt kreftrisiko). Men det viktigeste er at du ikke vet hva det vil si å være frisk før du har blitt frisk fra din cøliaki.

Trond S. Halstensen, 01. november 2023 18.03

Kan man spise glutenfritt brød som er bakt i samme lokale som vanlige brød?

Hei! Når man har cøliaki, kan man spise glutenfritt brød som er bakt i samme lokale som vanlige brød? (F. eks. så sier bakeriet Godt Brød i Oslo at de gjør dette) ...

Hei! Når man har cøliaki, kan man spise glutenfritt brød som er bakt i samme lokale som vanlige brød? (F. eks. så sier bakeriet Godt Brød i Oslo at de gjør dette)

Ion, 24. oktober 2023 20:47

Glutenfritt brød kan godt bakes i samme lokale, men ikke samtidig som glutenholdig brød og ikke hvis det er melstøv i lokalet. Det må også brukes rene redskaper og det må være rene overflater. Med andre ord må det være rent nok til at ikke det kommer glutenholdig mel i den glutenfrie baksten.

Lise Friis Pedersen, 25. oktober 2023 18.00

Er det trygt å ha matpakkene i samme boks?

Hei. Datteren min er 3 år, og går i en barnehage der de har matpakker. Om morgenen legges alle matpakkene i samme boks i garderoben. De andres matbokser er jo sannsynligvis tatt på etter tilberedning av glutenholdig mat, og inneholder jo glutenholdig mat. Er det trygt at vår ...

Hei. Datteren min er 3 år, og går i en barnehage der de har matpakker. Om morgenen legges alle matpakkene i samme boks i garderoben. De andres matbokser er jo sannsynligvis tatt på etter tilberedning av glutenholdig mat, og inneholder jo glutenholdig mat. Er det trygt at vår jente med cøliaki har sine matbokser i den samme boksen? De ansatte hjelper jo flere barn med å f.eks. å dele opp brødskiver og lignende. Hvor viktig er det at de vasker hender før de tar i den glutenfrie maten?

Jente 3 år og barnehage, 14. september 2023 10:57

Det der tror jeg går veldig bra. Det er ikke nødvendig at de vasker hendene før de hjelper ditt barn, så lenge man er litt nøye på å fjerner synlig brødsmuler mekanisk (børster/tørker av seg hendene). Det er en balansegang mellom å være så glutenfri som man må, og å ha et så normalt liv som mulig, også i barnehagen. Det kommer viktigere kamper senere.

Trond S. Halstensen, 20. september 2023 18.22

Kan jeg være nær andre når de baker med glutenholdig mel?

Kan jeg være nær andre når de baker med glutenholdig mel? ...

Kan jeg være nær andre når de baker med glutenholdig mel?

Lise, 19. august 2023 22:59

Ja, så lenge du ikke spiser av deigen.

Trond S. Halstensen, 23. august 2023 18.25

Glutenholdig mel i Mat og helse-timene

Hei, jeg skal begynne med mat og helse snart, og jeg lurer på om jeg burde beskymre meg om at det skal brukes mel rundt meg i noen timer. ...

Hei, jeg skal begynne med mat og helse snart, og jeg lurer på om jeg burde beskymre meg om at det skal brukes mel rundt meg i noen timer.

Lise, 19. august 2023 22:56

Det kommer an på mengden. Litt støv langt unna deg er ikke noe problem, men er det mye melstøv kan det bli for mye. En undersøkelse viste at en times vanlig baking uten altfor mye støving smittet ikke over på glutenfri mat som befant seg to meter unna. Hvis du kan ha det i tankene er det lettere å vurdere om det går greit eller ikke. Lykke til :-) 

Lise Friis Pedersen, 23. august 2023 18.00

Kan jeg bruke Airfryer?

Kan man bruke airfryer som det har vert gluten i? Dette diskuteres hyppig på ulike Facebook-grupper og mange sier nei, selv om den blir vasket. Personlig vasker jeg risten og det den står i. Kanskje litt ekstra oppi elementene om jeg vet noen har bakt med hvetemel, men aldri reagert. Noe...

Kan man bruke airfryer som det har vert gluten i? Dette diskuteres hyppig på ulike Facebook-grupper og mange sier nei, selv om den blir vasket. Personlig vasker jeg risten og det den står i. Kanskje litt ekstra oppi elementene om jeg vet noen har bakt med hvetemel, men aldri reagert. Noen sier også at viften i stekeovnen gjør at man kan reagere.

Kp, 03. juli 2023 14:50

En cøliaki (sykdom) holeds ved like ved å spise en viss mengde gluten pr dag. Det laveste nivået man har undersøkt er 100mg gluten pr kg mat som man spiste hver dag og da kom det tegn på at tarmen begynte å reagere.etter ca 14 dg tid. Det betyr atr vi har måttet forholde oss til den virkelige verden og livet skal leves med ikke altfor mange (unødvendige restriksjoner). Generelt har vi sagt at det holder å fjerne (med fuktet klut) de synlige forurensingene slik som benkflater/skjære platre etc. Det samme gjelder brødristere (svenskene undersøkte å fant ikke tegn på at normal renholdt brødrister spittet over, og her fuinnes det også egne brødposer). Jeg ville anta, uten å vite, at frier er det samme, fjern alt av synlige rester og gå over med en fuktet mikrofiberklut som så tar bort det som eventuelt kunne tenkes å gi vglutenindusert reaksjon. Det er veldig individuelt hvordan man reagerer, så noen generelle råd på dette som gjelder alle kan ikke gies.

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 18.44

Har lest at sigar/cigarillos/sigaretter kan inneholde gluten, stemmer det?

Hei! Eg lev med cøaliaki og har gjort det i 3 år no. Kom over ein engelsk artikkel som skriv at sigar/cigarillos/sigaretter kan inneholde gluten. Stemmer dette? Finn ingen norske truverdige kjelder på temaet - og tenker kanskje eg kunne spørre her då dette kan vere gr...

Hei! Eg lev med cøaliaki og har gjort det i 3 år no. Kom over ein engelsk artikkel som skriv at sigar/cigarillos/sigaretter kan inneholde gluten. Stemmer dette? Finn ingen norske truverdige kjelder på temaet - og tenker kanskje eg kunne spørre her då dette kan vere greit å vite :) Takk på forhand!

TKT, 02. juni 2023 10:43

Det er en diskusjon der ute om man benytter glutenholdig lim for å holde sigarbladene sammen og om man legger på en glutenholdig film utenpå sigaren for å beholde fuktighet. Noe sigarmerker bruker frukt pectin andre bruker noe som de ikke kan garantere er glutenfritt. Men betyr det så mye? Mengden glutenholdighet i limet kan umulig være spesielt høyt (har ikke funnet noen som har målt) og, ikke minst, man spiser ikke sigarer (selvom man sutter/patter på en del). Gluten må spises (og svelges) skal det kunne utløse en cøliakisk autoimmunitet. Så hvor mye gluten vil man kunne tenke seg at skulle kunne komme fra å sutte/smatte på en sigar? (Det som brenner opp har vi ingen holdepunkter for er spesielt negativt for cøliakere).

Trond S. Halstensen, 07. juni 2023 18.29

Kan jeg jobbe i et bakeriutsalg?

Kan man jobbe i et bakeriutsalg dersom man har cøliaki, eller er det ikke å anbefale? ...

Kan man jobbe i et bakeriutsalg dersom man har cøliaki, eller er det ikke å anbefale?

Fredrik, 22. mai 2023 13:12

Det går greit så lenge du ikke spiser av de glutenholdige varene.

Trond S. Halstensen, 24. mai 2023 18.51

Kan jeg bruke samme bakeutstyret som tidligere?

Hei! Har nylig fått påvist cøliaki. Har fra tidligere bakt mye glutenholdig mat, og lurer nå på om jeg kan bruke mye av det samme utstyret jeg har brukt til glutenholdigmat som nå må være glutenfritt? Kan jeg blant annet bruke samme steketakke, til fl...

Hei! Har nylig fått påvist cøliaki. Har fra tidligere bakt mye glutenholdig mat, og lurer nå på om jeg kan bruke mye av det samme utstyret jeg har brukt til glutenholdigmat som nå må være glutenfritt? Kan jeg blant annet bruke samme steketakke, til flatbrød og sveler, både til mat med og uten gluten? Må vi har to forskjellige kjøkkenmaskiner?

Cecilie, 22. mai 2023 20:44

Så lenge du gjør utstyret grundig rent før du baker glutenfritt, er det ikke noe i veien for at du kan bruke samme utstyret. Vær obs på at deig kan feste seg oppunder kjøkkenmaskinen ved eltekroken, så sjekk nøye så du får vekk alt.

Lise Friis Pedersen, 24. mai 2023 18.00

Er jeg for striks med hygienen rundt glutenfri mat?

Hei, Jeg fikk påvist cøliaki i voksen alder og jeg er den eneste av de fire hjemme som har dette. Jeg får av og til tilbakemelding på at jeg overdriver hygienen på kjøkkenet, og derfor gjør det vanskelig for meg selv og andre. I samtalen med sykehuset, de...

Hei, Jeg fikk påvist cøliaki i voksen alder og jeg er den eneste av de fire hjemme som har dette. Jeg får av og til tilbakemelding på at jeg overdriver hygienen på kjøkkenet, og derfor gjør det vanskelig for meg selv og andre. I samtalen med sykehuset, der jeg fikk påvist cøliaki, fikk jeg mye informasjon om hvor nøye jeg måtte være med hygiene på kjøkkenet. For eksempel ønsker jeg derfor ikke at de bokhvetelefsene jeg skal spise skal legges til avkjøling rett på risten hvor det også har ligget speltvafler tidligere. Jeg pleier å legge bakepapir i mellom risten og maten. Jeg får da høre av min mann at det er å overdrive ettersom risten børstes av med hånden og at man ikke kan se noen smuler. Han hørte på podcasten "Abels tårn" at det ble nevnt i ekspertpanelet i episoden fra 10.03 at de fleste med cøliaki tåler 10 milligram med gluten. Derfor mener han at jeg overdriver når jeg sier at all mat jeg spiser ikke kan blandes med ting som har vært i kontakt med gluten før det er vasket. Overdriver jeg med mine forhåndsregler eller er føringene jeg fikk på sykehuset for "strikse"?

Miriam, 07. april 2023 18:45

Du berører et veldig viktig poeng for mange. Hvor nøye skal man være med "hygienen" når man lever som glutenfri cøliaker i en familie med glutenspisere. Hva er nødvendig, rent medisinsk dokumenterbart, og hva er nødvendig for sin egen trygghetsfølelse? Her er det ingen egentlig fasitsvar. Helt glutenfritt er selvsagt, prinsippielt, best, men er det praktisk gjennomførbart og hvor mye gluten/dg skaper problemer (for de fleste)? Vi har to ulike glutengrenser: glutenfritt som er <20 ppm gluten (=20 mg gluten pr kg ferdiglaget mat) og en annen grense kalt lav-gluten som er 100 ppm = 100 mg gluten/kg. Det er ikke så mange undersøkelser, men italienske forskere testet ut en kost som tilsvarte "lav-gluten" grensen til WHO (Codex alimentarius) på unge cøliakere. De spiste 100 ppm-mat i noen uker og så så man på endringer i tarmen, og de fleste (7av 10) fikk økning av hvite blodeceller i tynnarmsepitelet, som er det førse tegnet til en cøliakireaktivering. Men de ble ikke syke. Det betyr at dersom all mat inneholder 100 ppm gluten så reaktiveres cøliakien hos de fleste, men siden aktiviteten er dose-avhengig vil 100 ppm gluten (gliadin) i all mat nok være for lite til å bli cøliakisyk, da det i praksis er en svært lav-gluten diett. Vanligvis er det 2 gram gluten i hver brødskive og man anbefaler 5-15 gram gluten pr. dag for å få reaktivert en cøliaki for å sikre at den er diagnostiserbar. 

Livet skal leves, og man må nesten være litt pragmatisk. Det er langt unna å ha noen (kake/saus/måltids) uhell (som kan gi mange gram med gluten) i uken/mnd til det å vaske alle redskaper som har vært benyttet av ikke-cøliakere, eller ha eget skap/benk eller til og med eget kjøkken til det glutenfrie kostholdet. Innimellom får vi påstander fra cøliakere at de reagerer på minimale (<5ppm) mengder gluten, men det er aldri testet med dobbelt blindet provokasjon så vi vet ikke om de faktisk reagerer eller om det er psyken som spiller dem et puss. Fra andre undersøkelser vet vi at slike mekanismer kan spille inn i personers egenoppfatning av å reagere på mat.

Som et minimum pleier vi å anbefale at man børster bort synlige smuler/tørker over benkflater med fuktig klut/snur brødfjelen, og holder seg langt unna brødsmulene i smørpakken. Til brødristere så finnes det poser man kan benytte om man ikke vil ha sin egen brødrister. En viss form for oppdragelse av de andre glutenspisende familemedlemmene, som må vise at de faktisk tar hensyn, må nok påregnes. Men rent helsemessig så viste ikke de gamle svenske undersøkelser (oppfølgning fra 1974 til 2000) at den gamle 200 ppm glutengrensen i brødmiksene (Egentlig var det kun det som hadde vært glutenholdig og som var gjort glutenfritt (f.eks. hvetestivesle) som maksimalt kunne inneholde 200ppm gluten for å kunne benyttes i produksjonen mat mat til cøliakere), var helsemessig skadelig. Dersom man grovregner på det: hvetstivelsen i brødmiksen kunne maksimalt inneholde 200 ppm gluten => 100 ppm i brødmiksen siden det maksimalt er 50% hvetestivelse i de => det ferdige brødet hadde maksimalt 50 ppm gluten (ca 50% vann i et ferdig brød)). Så om alt brødet man spiste hadde 50 ppm gluten i seg så viste etterundersøkelsene ikke tegn til at dette var forbundet med økt sykelighet/død (som kreft) dersom man startet med glutenfri diett før 12 års alder. Det er også viktig at du, som en nøye cøliaker, føler deg trygg i ditt eget hjem og da kan dine familiemedlemmer ta såpass hensyn at de respekterer din uro for å få i deg for mye "smuler". Husk at en 10 mg smule knapt er synlig, så det skal ikke så mange, gjentatte smuler til før det begynner å bli en del. Jeg ville mene at et bakepapir mellom rist og det glutenfrie produktet er et minimum av hensynstaking fra de andre familiemedlemmene, særlig om det er viktig for deg og din trygghet.

Trond S. Halstensen, 12. april 2023 18.19

Pleier familier å ha todelt kjøkken med dobbelt opp av kopper og kar?

Jeg har cøliaki og melkeintoleranse - resten av familien har ingen problemer. En ting er det å lage mat for "alle" - da bruker jeg panner/gryter som er forbeholdt glutenfri. De har "sine" panner/gryter for ting med gluten/melk. Første spørsmål:&nb...

Jeg har cøliaki og melkeintoleranse - resten av familien har ingen problemer. En ting er det å lage mat for "alle" - da bruker jeg panner/gryter som er forbeholdt glutenfri. De har "sine" panner/gryter for ting med gluten/melk. Første spørsmål: pleier andre familier å ha todelt kjøkken med dobbelt opp av kopper og kar? Andre spørsmål: I disse dager, da de ikke anbefaler teflon eller andre PFOA innholdige panner - hva anbefaler dere? Det har vært så greit å bruke de pannene fordi da vet jeg at jeg får de helt rene, men hvis jeg får i meg masse farlige stoffer så burde jeg bytte. Av erfaring så vet jeg at bl.a. melkefri risengrynsgrøt er bortimot umulig i vanlig panne, da det koker over og brenner seg fast. Har dere noen anbefalinger på gode "ikke PFOA" type panner?

Ena, 29. mars 2023 14:10

Regner med at du har melkeallergi (melkeintoleranse kan misforstås som laktoseintoleranse), og at du dermed må være ganske strikt ift. renhold. Til tross for dette skal det ikke være nødvendig å ha egne panner og gryter til gluten- og melkefritt, det holder at de er godt rengjort. Dette gjelder jo forsåvidt også tallerkener, glass, bestikk og annet. Skyller du oppvasken godt i lunkent vann og vasker i oppvaskmaskin blir den ren. Men, hvis du føler det tryggere med eget sett, er det jo ikke noe i veien for å ha det, men det er ikke noe vi anbefaler – og jeg har heller ikke inntrykk av at det er mange med cøliaki som har det heller.

Nå for tiden er vel de fleste panner og gryter fri for disse farlige PFOA stoffene, spør hos jernvarehandleren eller sjekk hjemmesidene deres for å se om det er oppgitt. Jeg har ikke veldig mye kunnskap om hva som er på markedet av PFOA-frie gryter og panner, men ser at blant andre merket Onyx Cookware har gryter og stekepanner som er fri for PFOA, og som i tillegg er slipp-lett og som ikke skades ved bruk. Det høres jo bra ut, og du kan jo sjekke ut disse.  

Til slutt vil jeg råde deg til å koke risengrynsgrøten med metoden «dynegrøt». Oppskriften står på forpakningen. Da unngår du at det koker over eller brenner seg fast – uavhengig at kjeletype.   

Lise Friis Pedersen, 31. mars 2023 15.00

Hva er tryggest å gjøre for en med cøliaki når det skal grilles?

På en grill er det ofte grillet matvarer som inneholder gluten i f.eks. marinader eller vanlige burgerbrød som varmes på grill. Hva er tryggest å gjøre for en med cøliaki når det skal grilles? Jeg er helt ny med dette, så jeg vet ikke helt hva jeg s...

På en grill er det ofte grillet matvarer som inneholder gluten i f.eks. marinader eller vanlige burgerbrød som varmes på grill. Hva er tryggest å gjøre for en med cøliaki når det skal grilles? Jeg er helt ny med dette, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Onsdag 29. mars, 2023 15:44

Vanskelig å si da ingen har testet dette og det jo vil variere veldig med hvilken marinade man har brukt/ hva man griller, temperaturen på grillen (om alt er forkullet), etc.

Bruk en stålbørste og gnikk/børst av overflatelaget så det ser rent ut, så kan du sikkert beholde en liten del av grillen for deg selv. Er det et stort party så kan man sikkert organisere seg slik at én grill er forbeholdt glutenfri grilling. Men sikker kan man kun være om man har full kontroll, og egen grillrist som legges oppå den andre kan muligens også være en strategisk måte å grille glutenfritt på. Eller man kan legge aluminiumsfolie under/rundt det man vil holde glutenfritt om det grilles på en fellesgrill.

 

Trond S. Halstensen, 29. mars 2023 19.37

Hvor og hvordan får datteren min i seg gluten?

Hei! Min datter på 11 år fikk cøliaki-diagnose høsten 2019. Smertene i magen har ikke forsvunnet helt med glutenfritt kosthold, men blitt mye bedre. Nå har hun imidlertid hatt en ganske lang periode hvor hun har vært plaget med en del vondt i magen igjen. Den si...

Hei! Min datter på 11 år fikk cøliaki-diagnose høsten 2019. Smertene i magen har ikke forsvunnet helt med glutenfritt kosthold, men blitt mye bedre. Nå har hun imidlertid hatt en ganske lang periode hvor hun har vært plaget med en del vondt i magen igjen. Den siste blodprøven viste Transglutaminase Iga 28, noe jeg forstår er for høyt. Forrige blodprøve, som ble tatt i 2021, viste 10. Jeg forstår at verdier på 28 innebærer at hun trolig får i seg noe gluten. Jeg forstår bare ikke hvordan, fordi hun / vi er veldig forsiktige. Men hvor lite / mye skal til for å få slike verdier? Bør hun kutte ut "spor av gluten" og hvetestivelse? Og dersom jeg f.eks. tar på et knekkebrød med gluten, og deretter tar på hennes brød, kan det oversmitte slik at det kan bli så høye verdier? Hilsen Liv.

Liv Berit, 24. mars 2023 11:01

Tror nok hun har fått i seg litt glutenmat. Muligens er det et uhell, muligens har noen "lurt" henne, muligens vet hun hvilken risiko hun tok. Det kreves en del gluten for å reaktivere en cøliaki, men det er mye gluten i vanlig brød så det skal muligen ikke så mange synlige smuler til hver dag før en hissig cøliaki holdes litt vedlike. Men mer sannsynlig er nok at det er vanskelig å være 11 år i prepuberteten og alltid måtte være annerledes enn de andre. Hun må lære seg å ta et stolt ansvar, og være kritisk når hun spiser borte og ikke stole blindt på påstander om at maten er glutenfri. Jeg tror ikke håndsmitte fra glutenholdige knekkebrød til glutenfrie knekkebrød er årsaken til denne TG2-IgA titerstigningen eller hennes symptom-forverrelse. Her må det nok litt større mengder til, over litt tid. Muligens merket hun ingenting i begynnelsen, men så kom det etterhvert som cøliakien ble reaktivert.

Trond S. Halstensen, 29. mars 2023 18.42

Hvor forsiktig må vi være for å unngå kontaminasjon?

Spm. om kontaminasjon ved måltid med et barn med cøliaki: Hva bør jeg gjøre hvis jeg spiser glutenholdig tacolefse og deretter skal: 1) rulle sammen glutenfri lefse til barnet? 2) bruke samme skje til grønnsakene som barnet også bruker til å forsyne seg?...

Spm. om kontaminasjon ved måltid med et barn med cøliaki: Hva bør jeg gjøre hvis jeg spiser glutenholdig tacolefse og deretter skal: 1) rulle sammen glutenfri lefse til barnet? 2) bruke samme skje til grønnsakene som barnet også bruker til å forsyne seg? 3) bruke skjeen til rømmen og gni rømme på tacolefsen? Andre spm: tror dere det er fare for betydningsfull kontaminasjon via: 4) oppvaskkost etter f.eks. oppvask av kjele med glutenholdig saus? 5) vanndamp fra koking av glutenholdig pasta i kjele like inntil kjele med glutenfri pasta? (har store silikonlokk som kan sende damp ned i motsatt kjele hvis plassert ved siden hverandre). På forhånd takk for svar - ny tilværelse for oss og vanskelig å vite hvilken linje en skal legge seg på her, med mål om å unngå inflammasjon!

Astrid, 16. mars 2023 21:55

Ulike undersøkelser viser at det er veldig liten sannsynlighet for glutensmitte ved den type mathåndering som du beskriver. Men man kan aldri være 100 % sikker, så det er lurt å lage seg noen forhåndsregler. Først å fremst så er det viktig å påpeke at det ikke finnes «usynlig gluten», dvs. at det må være synlige spor, smuler etc. før det er såpass mye at det kan gi en reaksjon.

Her er svar på dine nummererte spørsmål: 1) Passe på at man er ren på hendene når man ruller sammen barnets tacolefse. 2) Å bruke samme skje til grønnsakene er ikke noe problem. 3) La være å gni rømmen ned i tacolefsa, legg den heller oppå for eksempel kjøttdeigen. 4) Oppvaskkosten kan selvfølgelig bli kontaminert. Tips: vask den i oppvaskmaskinen, så blir den ren. Ha to oppvaskkoster så vil en av de hele tiden være ren og tilgjengelig. 5) Vanndamp er glutenfri. Det er kun vann i vanndamp.

Man må selvfølgelig være nøye når man håndterer glutenfri mat, men samtidig er det greit å vite at man ikke trenger å være «unødvendig» nøye.  

Lise Friis Pedersen, 22. mars 2023 18.00