Arkiv

Resultat: Håndtering (110) viser 21 - 40

Kan jeg spise mat som er fritert i samme olje som glutenholdig mat?

Rekechipsen på sabrura blir stekt i samme olje som friterte matvarer, kan jeg spise det da? På menyen står det «Spor av» som jeg har hørt at jeg kan spise.  ...

Rekechipsen på sabrura blir stekt i samme olje som friterte matvarer, kan jeg spise det da? På menyen står det «Spor av» som jeg har hørt at jeg kan spise. 

Amanda, 20. juni 2024 20:14

I hovedsak anbefaler vi at restauranter og serveringssteder bytter olje før de friterer mat som er glutenfri (som skal spises av noen med cøliaki). I praksis vil gluteninnholdet i rekechipsen avhenge av hvor mye glutenrester som er igjen i frityren, hvilken tekstur/klebrighet det har, og dermed hvor mye av det som vil sette seg på den i utgangspunktet glutenfrie rekechipsen. Antakelig vil glutenmengden du til syvende og sist får i deg være svært liten, men det er vanskelig å gi deg en garanti for at det vil være helt rent i dette tilfellet. I og med at sabrura serverer mye sushi med fritystekt mat, er sannsynligheten stor for at det kan være noe gluten igjen i frityren. Tenker derfor at det kan være lurt å bruke skjønn (og øyne), og spørre restauranten om de kan bytte olje ved behov. 

Therese Lensnes, 26. juni 2024 18.00

Fjernes glutenrester godt nok i oppvaskmaskinen på restaurant?

Hei, Kan en restaurant oppvaskmaskin, som vasker med damp og såpe, fjerne gluten rester? ...

Hei, Kan en restaurant oppvaskmaskin, som vasker med damp og såpe, fjerne gluten rester?

Andrea , 23. juni 2024 22:45

Ikke helt min kompetanse, men om en industri-vaskemaskin ikke vasker rent/superrent, så ville den ikke blitt godkjent som resturant (industri) oppvaskmaskin. Den vasker nok med vann, men dampen brukes for å dekontaminere mikrobiologisk smittestoffer (= drepe bakterier og vira). Derfor er nok alle glutenrestene også vasket bort.

Trond S. Halstensen, 26. juni 2024 18.41

Kan man bake med vanlig hvetemel og glutenfritt mel samtidig, i samme rom?

Kan man bake med vanlig hvetemel og glutenfritt mel samtidig, i samme rom? Når man har cøliaki? Og hvis man for eksempel baker med hvetemel og samtidig visper fløte til krem til en kake? Går det fint? ...

Kan man bake med vanlig hvetemel og glutenfritt mel samtidig, i samme rom? Når man har cøliaki? Og hvis man for eksempel baker med hvetemel og samtidig visper fløte til krem til en kake? Går det fint?

Lurer, 18. juni 2024 13:40

Forskning viser at det sannsynligvis er mindre risiko for kontaminering ved samtidig matlaging av glutenfritt og glutenholdig mat enn man har trodd. Så lenge man holder maten adskilt, enten ved å holde en avstand på minimum 2 meter mellom, eller ved et fysisk skille, så blir kontamineringen minimal. Rent praktisk vil det komme an på hvor stort kjøkken du har, og hvilke muligheter du har til å skille maten godt nok dersom det ikke er mulig å holde 2 meter mellom. Dersom det blir vanskelig, anbefaler vi å lage den glutenfrie maten først. Forskningen jeg henviser til ble utført i en pizzarestaurant. 

Therese Lensnes

Bekymret mamma., 12. juni 2024 18:36

Hei. Har ei datter på 5 som er veldig sensitiv for gluten. Hun skal utredes videre da hun reagerer med kraftige anfall der hun buer seg, hyler og det eksploderer på do. Dette skjer opptil 2 ganger i måneden, og mange ganger har vi ingen forklaring. Hun spiser ALDRI glutenholdig mat...

Hei. Har ei datter på 5 som er veldig sensitiv for gluten. Hun skal utredes videre da hun reagerer med kraftige anfall der hun buer seg, hyler og det eksploderer på do. Dette skjer opptil 2 ganger i måneden, og mange ganger har vi ingen forklaring. Hun spiser ALDRI glutenholdig mat, men enten forurensning eller uforsiktighet. Her om dagen, ga barnehagen henne en lekedeig laget av hvetemel og sørget for at hun vasket hender veldig godt etterpå samt at hun ikke tok seg i ansiktet. Da hun ikke hadde reagert etter 2 timer, anser barnehagen at dette gikk bra. 7 timer etterpå spiser vi mat og da går det 15 minutter, så får hun et sånt anfall igjen. Kan det skje så fort, bare 15 minutter? Og er det i det hele tatt innenfor å gi jenta en lekedeig laget av hvetemel?

Bekymret mamma., 12. juni 2024 18:36

Mange barn med cøliaki har i tillegg annen matvareallergi som kan gi slike akutte mageplager. Lekedeig av hvetemel er ikke lurt å gi et barn med cøliaki. Men man må spise på lekedeigen for at den skal kunne utløse cøliakiske reaksjoner. 

Trond S. Halstensen, 12. juni 2024 19.31

Kan gluten smitte fra vannflaske?

1. Kan søsken dele vannflaske når det ene barnet spiser kjeks som har gluten innhold? 2. Hvis et barn spiser ostebriks (gluten innhold) og så er borte å tar på barnet med cøliaki, er det risk at barnet blir dårlig? 3. Bakeri som baker gluten og glutenfritt...

1. Kan søsken dele vannflaske når det ene barnet spiser kjeks som har gluten innhold? 2. Hvis et barn spiser ostebriks (gluten innhold) og så er borte å tar på barnet med cøliaki, er det risk at barnet blir dårlig? 3. Bakeri som baker gluten og glutenfritt i samme kjøkken til samme tid, er det trygt å spise det glutenfrie? Eller er det egentlig ikke glutenfritt? 4. Er det nok å ta vekk gluten for å senke nivået? Eller kan det være andre ting som må tas vekk i tillegg? 5. Kan man si at en sjokoladebolle som består av vanlig havre (ikke glutenfri) er glutenfri?

Maria, 4. juni 2024 23:10

Ja, men unngå "ubåtene" (eller la være om det er for mye "ubåter" i saftflasken). Gluten må spises for å kunne påvirke en cøliaker, så å bli tatt på er ufarlig. De bakere som baker glutenfritt skal ha rutine på vasking etc så det skal være OK, men dersom det lages i lite lokalt bakerlokale så vet man aldri. Glutenfrie brød lages ved å ta bort allt glutenhodlig korn, så det skal nå være glutenfritt. En sjokoladebolle som er laget med vanlig komersiell havre kan ha brukt have som kan være forurenset med annet korn. Havren i seg selv er glutenfri, men den vanlige havren kan inneholde inntil 5 % andre kornsorter og da blir ikke havremelet glutenfritt.

Trond S. Halstensen, 05. juni 2024 18.47

Hvordan skal vi organisere et trygt kjøkken hjemme?

Har dere noen praktiske råd til hvordan man innreder et kjøkken i en familie der et barn har cøliaki, mens andre barn er ivrige brødspisere? Vi har en streng glutenfri sone der cøliakibarnet lager sin mat, men den er ikke så stor. Så den felles middagen ...

Har dere noen praktiske råd til hvordan man innreder et kjøkken i en familie der et barn har cøliaki, mens andre barn er ivrige brødspisere? Vi har en streng glutenfri sone der cøliakibarnet lager sin mat, men den er ikke så stor. Så den felles middagen blir ofte laget på en benk som er stor og lett å vaske av, men som også blir brukt til å skjære brød. Vi vasker av benken før vi lager middag. Men får likevel en del glutenuhell som vi mistenker kommer fra brødsmulesmitte (finner ingen annen årsak). Vi har oppdaget at brødsmuler faller ned i skuffer der vi har bestikk og matbokser, som da blir er en mulig smittekilde. Hvordan kan vi tilrettelegge for at søsken kan spise brød (som de er vokst opp med), samtidig som vi sikrer at smulene ikke havner i maten som er til alle i familien? Bør vi lage en egen "glutenbrød-sone" heller? Og hvordan gjør vi det når barna uten cøliaki vil bake kake med gluten i, bortsett fra å vaske ned hele kjøkkenet etterpå? Hvilke løsninger har andre god erfaring med? Det virker inngripende å nekte søsken å bake og å lage toast og ristet brød med venner etter skolen.

Stine, 21. mai 2024 16:22

Først og fremst tenker jeg at det er viktig at barnet med cøliaki venner seg til, og er trygg på, å befinne seg i et hjem der det både lages mat med og uten gluten. Det er i utgangspunktet helt supert at dere har en egen glutenfri sone, det er akkurat det vi ville anbefalt i slike situasjoner. Dere gjør også helt rett i å vaske av benken før dere lager felles glutenfri middag. At smuler kan falle ned i bestikkskuffen er dessverre et kjent problem. Kanskje dere kan flytte på bestikkskuffen, eller ha noe (nok) bestikk som er rent og kan brukes til glutenfritt separat, i tilknytning til den glutenfrie sonen? Dere andre tåler jo godt bestikk som har ligget i smuler. Jeg synes også definitivt at søsknene må få lov til å fortsette å spise vanlig brød, lage seg toast, og bake vanlige kaker. Selv om det er litt jobb å vaske etterpå. Det viktige er å begrense muligheten for at melstøv kommer over på den glutenfrie maten, så å skure/vaske ned hele kjøkkenet er strengt tatt ikke nødvendig. Fra forskning ser vi at det går fint å lage glutenholdig og glutenfri mat ved siden av hverandre, men at det bør være en avstand mellom på 2 meter. En annen løsning er å legge bakepapir/aluminimusfolie/noe annet som kan dekke flaten, før dere begynner med noe glutenfritt (dersom det blir kjedelig og tidkrevende å vaske hele tiden). Stå på, det er slett ikke lett med denne kombinasjonen innad i en familie i en hektisk hverdag! 

Therese Lensnes, 22. mai 2024 18.00

Finnes det en man test man kan kjøpe og utføre selv for å verifisere at glutenfritt hjemmebrygget øl faktisk er glutenfritt?

Finnes det en man test man kan kjøpe og utføre selv for å verifisere at glutenfritt hjemmebrygget øl faktisk er glutenfritt? ...

Finnes det en man test man kan kjøpe og utføre selv for å verifisere at glutenfritt hjemmebrygget øl faktisk er glutenfritt?

Arve, 30. april 2024 08:29

Dessverre finnes det per nå såvidt oss bekjent ingen slike tester som er godkjente for å verifisere gluteninnholdet i hjemmebrygget øl. Foreløpig enkleste (men også dyr) løsning er å sende inn til kommersielt godkjent laboratorie. 

Therese Lensnes, 02. mai 2024 18.00

Kan vi steke glutenfri pizza i samme vedfyrte ovn som vi har brukt tidligere, til vanlig pizza?

Vår datter har fått påvist cøliaki og vi er i den bratte læreperioden. I den forbindelse har jeg ett spørsmål. Vi har pleid å bake mye pizza ute i vedfyrt pizzaovn, noe vi nå må finne en ny løsning på. Det vi lurer på e...

Vår datter har fått påvist cøliaki og vi er i den bratte læreperioden. I den forbindelse har jeg ett spørsmål. Vi har pleid å bake mye pizza ute i vedfyrt pizzaovn, noe vi nå må finne en ny løsning på. Det vi lurer på er: kan glutenfri pizza stekes i denne samme ovnen på samme flate dersom de stekes først? Ovnen fyres lenge og er oppe i 400-500 grader. Utover det vil alt utstyr være adskilt fra vanlig mel. 

Nybegynner, 21. april 2024 17:28

Det som er viktig i vurderingen av spørsmålet ditt er hvor mye glutenrester (fra tidligere pizzasteking) som kommer over på og kontaminerer den glutenfrie pizzaen. I dette tilfellet vil jeg nok anbefale å steke den glutenfrie pizzaen først (som du skriver), og på en form for underlag (bakepapir/varmesikker form/brett) slik det typisk gjøres på pizzarestauranter. Kos dere med glutenfri pizza fra vedfyrt ovn! 

Therese Lensnes, 24. april 2024 18.00

Har dere noe informasjonsmateriell på ukrainsk?

Hei, Har dere noe informasjonsmateriell på ukrainsk? ...

Hei, Har dere noe informasjonsmateriell på ukrainsk?

Mathilde, 22. april 2024 09:36

Vi har dessverre ikke noe informasjonsmateriell på ukrainsk utover oversettelseskortene våre. Men vi tar med oss spørsmålet ditt, og vil se på mulighetene for å få oversatt noe av materialet vårt til flere språk. 

Therese Lensnes, 24. april 2024 18.00

Er bakerivarer mer forurenset enn vanlige dagligvarer?

Er det sannsynlig at "spor av gluten" i varer fra et bakeri er mer forurenset enn "spor av gluten" i vanlige dagligvarer fra butikken? ...

Er det sannsynlig at "spor av gluten" i varer fra et bakeri er mer forurenset enn "spor av gluten" i vanlige dagligvarer fra butikken?

Anonym, 20. mars 2024 14:57

I utgangspunktet er merkingen entydig og skal innebære det samme, nemlig at produktet kan inneholde spor av gluten uten at gluten befinner seg blant ingrediensene.

I praksis kan man tenke seg at det kan være større kontamineringsrisiko i et bakeri enn i ferdigpakkede varer i butikken, og særlig dersom den glutenfrie baksten bakes på stedet. Da vil man typisk tenke at melstøv kan være synderen. Imidlertid er ofte bakeriene som tilbyr glutenfrie bakverk godt innforstått med denne risikoen, og de glutenfrie produktene kan typisk være bakt på et separat produksjonskjøkken og levert til bakerifilialen i frossen tilstand. I så tilfelle vil det ikke være noe høyere sannsynlighet for kontaminering enn i varer du kan kjøpe på butikken. Husk også at kontamineringsfaren er like stor/liten i et produksjonslokale for matvarer som selges i butikken, her har jo vi som vanlige forbrukene null innsyn i produksjonslinjen.

Merkeplikten for allergener gjelder også for utsalg og serveringssteder, som betyr at glutenfrie varer solgt i et bakeri skal være riktig merket, og vi skal kunne stole på merkingen. Jeg tenker derfor at svaret på spørsmålet ditt er nei, varer fra et bakeri er like trygge som matvarer du kan kjøpe i butikken. 

Therese Lensnes, 27. mars 2024 18.00

Kan jeg bruke samme stekeovn eller airfryer til glutenfri og glutenholdig mat?

Hvordan er det å bruke samme stekeovn som andre uten cøliaki? Burde man f. eks. holde seg unna varmluft, eller skal det gå fint så lenge det ikke er smuler på brettet? Og hva med airfryer? ...

Hvordan er det å bruke samme stekeovn som andre uten cøliaki? Burde man f. eks. holde seg unna varmluft, eller skal det gå fint så lenge det ikke er smuler på brettet? Og hva med airfryer?

J, 28. februar 2024 16:02

Samme stekeovn kan brukes til glutenfri og glutenholdig mat samtidig, men det er viktig å påse at den glutenfrie maten ikke kan bli kontaminert av den glutenholdige. Vær derfor forsiktig med å bruke varmluft dersom det er sannsynlighet for at melstøv eller smuler kan spres fra glutenmaten over på den glutenfrie. Det sikreste er over og undervarme, samt å sette det glutenfrie øverst i ovnen (for at smuler/mel ikke skal drysse ned, dersom det ligger på rist for eksempel). Dersom du bruker varmluft kan du også dekke til den glutenfrie med folie for å unngå kontaminering. Airfryer blir litt samme konsept som varmluft, men med større risiko for kontaminering fordi alt stekes i samme rom (ikke mulighet til å adskille maten med stekeplate eller rist på samme måte som i ovn). Airfryer kan også være vanskelig å rengjøre godt nok dersom den er brukt til glutenholdig mat. 

Lise Friis Pedersen, 06. mars 2024 18.00

Hvordan reagerer immunforsvaret til som er hypersensitive mot gluten, og tåler mindre enn 20 ppm?

Hvis en matvare inneholder mindre enn 20 ppm kan jeg som cøliaker spise den. Men jeg vet om flere som blir syke av "en smule", altså så vidt jeg forstår det syke av mindre enn 20 ppm. Hva slags reaksjon skjer i kroppen hos de som er meget f...

Hvis en matvare inneholder mindre enn 20 ppm kan jeg som cøliaker spise den. Men jeg vet om flere som blir syke av "en smule", altså så vidt jeg forstår det syke av mindre enn 20 ppm. Hva slags reaksjon skjer i kroppen hos de som er meget følsomme for gluten? 

Berit, 19. februar 2024 13:42

Cøliakisykdommen krever en viss mengde gluten for å reaktiveres. Dersom du har vært cøliakisyk har du glutengjenkjennende celler i tarmslimhinnen som kan reagere.  Teoretisk kan man tenke at noen reagerer på så små mengder, men det har ikke vært vist i forskning at det faktisk er tilfellet. En italiensk forskningsgruppe undersøkte om cøliakere med behandlet cøliaki reagerte på å spise mat som inneholdt 100ppm gluten. De spiste ulike doser opp mot 100 ppm gluten i 6 uker før man undersøkte tarmen deres. Tilsynelatende reagerte de ikke på å spise mat med litt gluten, men man kunne observere en mild start på cøliaki (totteødeleggelse), når maten inneholdt 100ppm gluten (økning av de intraepiteliale lymfocyttene hos 7/10). Skal man verifisere at noen faktisk reagerer på så små mengder gluten må det gjøres dobbelt blindet provokasjon med renset gluten og samtidig overkrysning med placebo. Det betyr at man blander inn ren gluten i mat uten at noen vet hvilken mat som inneholder hvor mye gluten. Da kan deltakerne/pasienten f.eks. spise en sjokolademuffins med 20ppm gluten kanskje opptil 3 stk/dag i en uke, etterfulgt av normal glutenfri kost en uke (wash out periode). Deretter spises sjokolademuffins en uke til, uvitende om den inneholder gluten eller ikke. Underveis skriver man dagbok for å fange opp symptomer på gluteninntak (og deltakeren/pasienten vet jo ikke om hen faktisk får muffins med en viss mengde gluten eller ikke). Dette gjentas i 4 uker (2 uker med gluten, 2 uker uten gluten), før man ser på dagboknotatene og sammenlikner med hva som faktisk er blitt gitt av gluten. Det var slik vi og andre fant ut at de som reagerte på hvete (men som ikke hadde cøliaki) reagerte på noe annet enn gluten, da de ikke merket forskjell på glutenholdige (5 gram gluten) muffis, og glutenfrie muffins. Alle vitenskaplige undersøkelser man gjør på folk som mener de reagerer på mat må gjøres med slik omstendig "blindet" teknikk. I Storbritannia og Nederland har så mange som 21 % av befolkningen ment at de reagerer på en eller flere matvarer, mens den ekte forekomsten er 2,3 % (når man benytter en slik dobbeltblindet metode). Derfor er slike påstander interessante, men de må verifiseres med riktig type forskning før vi kan forholde oss til det på allment nivå. Muligens er det andre deler av maten de reagerer på og feilaktig tolker som gluten. Vi mistenker eksempelvis at FODMAP-karbohydratene i hvetestivelse (Fruktaner) muligens kan gi IBS-plager ved inntak, og at dette mistolkes som cøliakiplager.

Trond S. Halstensen, 21. februar 2024 19.08

Hvordan håndtere glutenuhell på barneskolen/SFO?

Hvis SFO eller skole har gitt elever på småtrinnet, som har cøliaki, godteri eller mat som inneholder gluten. Hva kan man gjøre? Kan man melde dette inn noe sted? Få noen erstatning noe sted eller lignende? Dette kan jo fort slutte med at eleven blir borte fra skolen ...

Hvis SFO eller skole har gitt elever på småtrinnet, som har cøliaki, godteri eller mat som inneholder gluten. Hva kan man gjøre? Kan man melde dette inn noe sted? Få noen erstatning noe sted eller lignende? Dette kan jo fort slutte med at eleven blir borte fra skolen og at foresatte må bli hjemme fra jobben opp mot en uke. Det føles jo veldig utrygt for eleven i tillegg.

Maria, 31. januar 2024 23:18

Slike uhell skjer dessverre, og det er svært leit å bli syk både for barnet det gjelder, og foreldrene. Dersom slike uhell skjer ofte, er vår erfaring at det lønner seg å forsøke å løse utfordringene i direkte kommunikasjon med skolen/SFO i første omgang. Barnet har krav på tilrettelegging, og foreldrene har ansvaret for å informere om behovet på en tydelig måte. Bruk gjerne også oss i NCF som ressurs i denne kommunikasjonen. Vi har bl.a. gratis nettkurs for skole/SFO og barnehage, om trygg tilrettelegging av glutenfri mat. Vi kan også bistå med å finne riktig instans for neste steg dersom skolen/SFO ikke får til, og ikke ønsker å lære mer om trygg tilrettelegging. Barnet skal oppleve at det er trygt å spise mat på skole/SFO! 

Lise Friis Pedersen, 07. februar 2024 18.00

Er det risikabelt å kjøpe frø og belgfrukter fra dagligvarebutikk når jeg har cøliaki?

Hei! Er det noen risiko ved å kjøpe vanlige frø og belgfrukter (hermetiske eller tørre) fra dagligvarebutikk når jeg har cøliaki? Kan de være forurenset slik at dette også må være sertifisert? ...

Hei! Er det noen risiko ved å kjøpe vanlige frø og belgfrukter (hermetiske eller tørre) fra dagligvarebutikk når jeg har cøliaki? Kan de være forurenset slik at dette også må være sertifisert?

Solfrid, 6. januar 2024 22:02

Vanlige frø og belgfrukter i dagligvarebutikk går under kategorien naturlig glutenfri mat. Matvarer i denne kategorien trenger ikke å merkes glutenfritt, fordi produktet (eller oppskriften på produktet) i utgangspunktet ikke inneholder noen glutenholdige ingredienser. Samtidig er det åpnet opp for å merke enkelte produkter av frø/belgfrukter som glutenfrie (eksempelvis kikertmel), fordi man har sett i forskning eller stikkprøver at disse typisk kan bli kontaminert under produksjon. Du vil også se på en del innpakninger at det står "kan inneholde spor av gluten" (eller "hvete"). Slike matvarer anser vi som trygge å bruke for de med cøliaki. Det hypotetiske svaret på spørsmålet ditt blir derfor at ja, slike produkter kan være kontaminerte. Men - i utgangspunktet skal du som forbruker kunne stole på at de ikke er det. Når kontaminering på et nivå som ikke er trygt for en med cøliaki oppdages, vil også merkingen på produktet måtte endres, fordi informasjonen på produktet skal stemme. Eventuelle spor av gluten vil også reduseres ved å skylle tørrvaren i vann før bruk, som mange gjør med belgfrukter før koking. Konklusjon: spis gjerne frø og belgfrukter, det er både sunt og godt og veldig lurt å inkludere i et godt glutenfritt kosthold! 

Lise Friis Pedersen, 10. januar 2024 18.00

Kan jeg bake med vanlig mel?

Hei! I fare for at dette er et håpløst spørsmål, lurer jeg på følgende: Kan jeg håndtere vanlig mel når jeg baker med alt det innebærer, selvsagt uten å spise det selv? Spør fordi jeg har nyoppdaget cøliaki, uten at jeg had...

Hei! I fare for at dette er et håpløst spørsmål, lurer jeg på følgende: Kan jeg håndtere vanlig mel når jeg baker med alt det innebærer, selvsagt uten å spise det selv? Spør fordi jeg har nyoppdaget cøliaki, uten at jeg hadde noen store plager.

Elin, 11. desember 2023 18:27

Det er vanligvis ikke noe problem for en med cøliaki å håndtere vanlig mel, såfremt det ikke støver så mye at man får det inn i munnen og nesen. Å få støv på huden er ikke noe problem. Vær obs på at det kan legge seg deig under neglene som man senere kan få inn i munnen. Så hold de kortklipte og rens de godt etter at du har håndtert deig/mel. Husk at selv om du ikke har noen plager kan du bli "syk" av å få i deg gluten.

Lise Friis Pedersen, 13. desember 2023 18.00

Kan jeg spise pizza på restauranter?

Hei! Jeg blir ikke klok på dette med pizzarestauranter. Ser det er forskjellige råd der ute på om cøliakere kan spise på steder som steker GF og vanlig pizza i samme ovn (selv om de bruker egen form for GF). Vil det være stor risiko å spise på slike s...

Hei! Jeg blir ikke klok på dette med pizzarestauranter. Ser det er forskjellige råd der ute på om cøliakere kan spise på steder som steker GF og vanlig pizza i samme ovn (selv om de bruker egen form for GF). Vil det være stor risiko å spise på slike steder? Reagerer ikke på spor, men har skjønt at tarmene gjør det likevel?

Pia, 11. desember 2023 12:33

Hvis de bruker ferdiglagede pizzabunner som er singelpakket og på aluminiumsbrett skal de gå bra, såfremt det ikke er veldig mye melstøv i ovnen og i lokalet. Men det er individuelt hvor nøye de er, så det er noe du som kunde må ta opp med dem. De aller fleste med cøliaki reagerer ikke på "spor av gluten".

Lise Friis Pedersen, 13. desember 2023 18.00

Kan hun være tilstede ved julebaksten?

Legen til min voksne datter rådet henne til å ikke være tilstede ved julebakst dersom det skulle bakes med vanlig mel. Støvet i luften fra dette melet er skadelig om man har cøliaki . Stemmer dette? ...

Legen til min voksne datter rådet henne til å ikke være tilstede ved julebakst dersom det skulle bakes med vanlig mel. Støvet i luften fra dette melet er skadelig om man har cøliaki . Stemmer dette?

Kristin, 12. desember 2023 19:03

Nei, ikke om man ikke spiser det. Tarmen har et eget enzym som omdanner gluten til det som man reagerer på (deamiderer gliadin). Dersom det kun er (litt) melstøv i luften så reagerer man ikke, og er man engstlig så kan man benytte et munnbind som forhindrer støvet i å komme inn i nese/svelg).

Trond S. Halstensen, 13. desember 2023 19.22

Hva slags rutiner anbefaler dere når det gjelder hotellfrokost?

Hei! Hva slags rutiner anbefaler dere at man følger når det gjelder hotellfrokost? Er det ok å ta sjansen på at naturlig glutenfrie matvarer som pålegg, frukt og nøtter ikke er blitt forurenset av andre gjester (som f.eks. kan ha brukt bestikket til glutenholdig...

Hei! Hva slags rutiner anbefaler dere at man følger når det gjelder hotellfrokost? Er det ok å ta sjansen på at naturlig glutenfrie matvarer som pålegg, frukt og nøtter ikke er blitt forurenset av andre gjester (som f.eks. kan ha brukt bestikket til glutenholdige ting)?

Tore, 21. november 2023 21:35

Det er et forståelig, men vanskelig spørsmål du stiller, som jeg skal forsøke å svare på så godt det lar seg gjøre. Forskning/undersøkelser og erfaring tilsier at det går som oftest bra på buffeter - men ikke alltid. Så da må man bruke sunn fornuft og være litt detektiv. Som f. eks. tenke at speilegg legger noen hotellgjester rett på den glutenholdige brødskiva, så da kan stekespaden være forurenset. Så da bør man kanskje velge kokt egg i stedet for. Hvis det er mye som tyder på at redskaper blir brukt om hverandre, så bør man kanskje ikke velge den retten. Hvis det er separate skjeer, som ikke blir brukt om hverandre er det trygt. Hvis retten ikke er merket, bør man si fra til hotellet og kanskje ikke velge den retten. Hvis de du spør ikke er helt sikre, og du ikke er helt sikker, ikke velg den retten. Dette er bare noen eksemper på ting man bør tenke på når man spiser buffetmat, så jeg håper du fikk noen tips. Lykke til.

Lise Friis Pedersen, 22. november 2023 18.00

Kan skitten oppvaskmaskin være årsak til glutenuhell?

Hei. Har en del glutenuhell uten å vite årsaken til uhellene. Barna i huset tror at oppvaskmaskinen fungerer som ein søppeldunk og setter alltid tallerknene sine i maskinen med betydelig mengde middagsrester på. Daglig må sluken i oppvaskmaskin renskes for spagetti, br...

Hei. Har en del glutenuhell uten å vite årsaken til uhellene. Barna i huset tror at oppvaskmaskinen fungerer som ein søppeldunk og setter alltid tallerknene sine i maskinen med betydelig mengde middagsrester på. Daglig må sluken i oppvaskmaskin renskes for spagetti, brødskive/skorper og lignende. Spørsmålet er: visst oppvasken blir kjørt med mengder av glutenholdig matrester. Kan glass/bestikk osv i maskinen da inneholde gluten som gjør meg syk? Selv om det tilsynelatende der rent ut? Kan legge til at det alltid er flere ting i oppvasken som inneholder synlige matrester etter den har vasket.

Tone, 06. november 2023 21:24

Interessant problemstilling som jeg tror ingen vet svaret på for det er, som du påpeker, avhengig av hvor "møkkete" man lar oppvasken være. Når det er matrester på tingene etter oppvask så er maskinen for full og eller den vasker ikke godt nok (ting står for trangt). Det å skylle av tallerkner før man setter inn oppvasken må/bør de lære uansett, så det blir en jobb å få til. Teoretisk kunne man tenke seg at de tilsynelatende rene tallerkene har et tynt glutenholdig lag man ikke ser, og som du reagerer på. Men hvordan vet du at det er gluten-reaksjoner. Har du opplevd hvordan du reagerer på spormengder gluten (når du vet du har spist små små mengder gluten)? Er dine reaksjoner nå like? Ofte tolker man reaksjoner som gluten-reaksjoner når man har cøliaki uten at det behøver å være det.
IBS (tykktarmskatarr) kan gi akutte oppblåsninger, gass, smerte, diare etc., uten at det er gluten som gir det (IBS skyldes bakteriell fermentering av FODMAP-karbohydrater). Men for å være på den sikre siden bør nok oppvasken skylles og settes med litt avstand i oppvaskmaskinen så det blir rent.

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 19.14

Hvordan bør vi håndtere et barn som ikke tør spise borte?

Hei! Har to sønner (6 og 9 år) med påvist cøliaki. Det går stort sett fint og de er kjempeflinke til å sjekke og spørre om ting inneholder gluten osv. Den siste tiden har eldstemann blitt mer og mer skeptisk til når andre enn oss i familien har lage...

Hei! Har to sønner (6 og 9 år) med påvist cøliaki. Det går stort sett fint og de er kjempeflinke til å sjekke og spørre om ting inneholder gluten osv. Den siste tiden har eldstemann blitt mer og mer skeptisk til når andre enn oss i familien har laget maten. Han er blant annet sluttet å spise hos andre i type bursdager osv. Vi merker at dette påvirker han, og han dropper blant annet overnattingsbesøk hos venner, da det innebærer at han må spise maten de serverer han. Ja, vi forsikrer oss selvsagt på alle fronter om at alle vet om hvilket kosthold han/de må ha. Noen gode råd til hvordan vi kan håndtere dette?

Far til to med cøliaki, 06. november 2023 10:21

Alle barn (og voksne) er forskjellige, så noen universalteknikk til å håndtere "angsten" for glutenforurensing i maten kjenner jeg ikke til. Har dere snakket med ham? Er det noen som har slengt noen kommentarer? Skremt ham med historier? Vet dere om han har hatt slike reaksjoner etter å ha spist ute/vært med venner/overnattet hos kompisen? Har han opplevd press på å smake på/spise glutenholdig mat (fristelses-indusert erting)?

Jeg antar han reagerer akutt på gluten inntak, så han er nok redd for reaksjonen. Dersom dette egentlig dreier seg om hvordan venner/sosiale settinger reagerer på at han har cøliaki og må ha særkost, og at han ikke orker denne (negative)  oppmerksomheten, så kan dere forsøke å snakke med ham om hva det er som plager ham. Det er ikke sikkert han vil svare, men det hjelper å åpne opp for å snake om det (men, ikke mase). Det er vanskelig å være annerledes i den alderen (og verre blir det i puberteten). Vennene hans (og deres foreldre) vet at han har cøliaki, men vet de hva det er, hvilken sykdom han ikke har fordi han spiser glutenfritt? Muliges burde de også få litt undervisning om hvorfor det er nødvendig å være glutenfri som cøliaker. 

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 18.36