Arkiv

Resultat: Cøliaki (1000) viser 801 - 820

Ønsker å bli raskt bra igjen etter glutenuhell

Ved et glutenuhell, er det noe man bør spise/ikke bør spise for å føle seg bra igjen raskest mulig? ...

Ved et glutenuhell, er det noe man bør spise/ikke bør spise for å føle seg bra igjen raskest mulig?

Helga Marie, 28. juli 2021 11:05

Nei, er uhellet først ute så må man nesten bare "stå han av". Føre var er nok det beste prinsippet.

Trond S. Halstensen, 12. august 2021 12.22

Kan krampene skyldes cøliakien?

Hei. Har nylig fått diagnosen cøliaki og har spist glutenfritt i snart en måned. Jeg sliter med kramper/sammentrekninger i øvre delen av magen. Har det konstant, det er ikke vondt men ubehagelig. Sliter med å få pustet ordentlig under fysisk aktivitet pga krampe...

Hei. Har nylig fått diagnosen cøliaki og har spist glutenfritt i snart en måned. Jeg sliter med kramper/sammentrekninger i øvre delen av magen. Har det konstant, det er ikke vondt men ubehagelig. Sliter med å få pustet ordentlig under fysisk aktivitet pga krampene. Kan dette skyldes cøliaki? Vil symptomene opphøre ved langvarig glutenfritt kosthold? På forhånd takk!

Kristian, 21. juli 2021 13:25

De cøliakirelaterte plagene vil opphøre på glutenfri kost.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 19.02

Bør jeg kreve å bli henvist videre?

Hei. Jeg har cøliaki og har gått på streng GF diett i 7 år. Magen er fortsatt ustabil og mye luft, og perioder med fatigue, omtrent som da jeg fikk diagnosen. Har gjennomgått FODMAP-prosessen og identifisert at jeg reagerer på sorbitol og kaffe. Jeg er fremdeles ...

Hei. Jeg har cøliaki og har gått på streng GF diett i 7 år. Magen er fortsatt ustabil og mye luft, og perioder med fatigue, omtrent som da jeg fikk diagnosen. Har gjennomgått FODMAP-prosessen og identifisert at jeg reagerer på sorbitol og kaffe. Jeg er fremdeles plaget av luft i magen og har lave verdier på S-protein og B12. Legen min sier det ikke er mer han kan gjøre, og at jeg må leve med det. Bør jeg kreve å bli henvist videre? Evt hva bør jeg be legen min utrede videre?

Martin, 14. juli 2021 08:55

Du kan selvsagt be om henvisning, men det er ikke så mye annet ekspertene kan gjøre enn å påpeke at du har en IBS og cøliaki, og må leve med matrestriksjoner som innebærer å holde deg borte fra maten du reagerer på.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 17.56

Har nettopp fått diagnosen; hvor begynner jeg?

Hei! Jeg fikk akkurat påvist cøliaki, og er altså helt ny i gamet. Legen sa jeg skulle google om det, ellers fikk jeg ikke veldig mye mer info enn å være streng med kostholdet.. jeg føler litt at jeg burde fått mer info.. har dere noen råd til meg me...

Hei! Jeg fikk akkurat påvist cøliaki, og er altså helt ny i gamet. Legen sa jeg skulle google om det, ellers fikk jeg ikke veldig mye mer info enn å være streng med kostholdet.. jeg føler litt at jeg burde fått mer info.. har dere noen råd til meg med det?:). Jeg er også veldig veldig sliten, har slitt med fatigue leenge nå. Virker som flere med nyoppdaget cøliaki har det? Er det noe mer enn å kutte gluten jeg kan gjøre for å bli bedre i energi? Hvor lang tid tar det før man kjenner seg bedre av fatiguen etter omlegging til glutenfritt kosthold? Jeg fikk forresten påvist at den er inaktiv, men at jeg har cøliaki.

Anonym 89, 8. juli 2021 09:38

Meld deg inn i NCF og delta på de kursene de måtte ha. Avhengig av alder og alvorlighetsgrad, det tar tid å bli frisk på glutenfri kost (GFD) (1-3 år). Bare pass på så du får etterfylt vitamin- og sporstoff-mangelene man kan ha. Så må du bare avvente tilhelingen som kommer på¨GFD.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.51

Er svært nøye med dietten, men får likevel utslag på prøver

Hei. Lever på streng glutenfri diett, men får likevel utslag på gluten på blodprøver. Høsten 2019 hadde jeg 29, og vinteren 2021 hadde jeg 19. Jeg har i perioder en del ubehag i magen, og har hatt dette over flere år. Jeg har også følt meg vel...

Hei. Lever på streng glutenfri diett, men får likevel utslag på gluten på blodprøver. Høsten 2019 hadde jeg 29, og vinteren 2021 hadde jeg 19. Jeg har i perioder en del ubehag i magen, og har hatt dette over flere år. Jeg har også følt meg veldig sliten/utmattet i perioder de siste årene. Tar nå tilskudd av D-vitamin på grunn av lave verdier der. Fastlegen har henvist meg til gastroskopi. Er det nødvendig å ta gastroskopi? Hva finner de ut der? Er det virkelig mulig at sliten-følelsen og mageproblemer kan skyldes vedvarende forhøyede verdier (gluten)? Jeg har ingen kjente uhell, og spiser heller ikke mat som er merket «spor av gluten». Jeg er svært nøye med dietten, og har spist glutenfritt i 20 år. Jeg hadde blitt så glad for mindre magevondt og mer energi!

BB, 7. juli 2021 13:04

Jeg synses du skal ta en ny gastroskopi med tynntarmsbiopsi for å utelukke at de ikke er noe annet som er årsaken til at plagene dine ikke blir borte. Dersom du spiser strengt glutenfrii så pleier IgA-anti tTG/TG2 verdiene å falle til normale verdier, men IgG mot deamdirt gliadin kan nok holde seg forhøyet lengee.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.48

Kan jeg som nydiagnostisert spise glutenfri havre?

Jeg er en uke gammel nydiagnosert, og fikk beskjed om å gå glutenfri og holde meg borte fra laktose. Men kan jeg spise glutenfri havre som havregrøt? Noen sier det ikke er anbefalt å spise havre (selv om den er glutenfri) før etter ca. er halvt år for nydiagnose...

Jeg er en uke gammel nydiagnosert, og fikk beskjed om å gå glutenfri og holde meg borte fra laktose. Men kan jeg spise glutenfri havre som havregrøt? Noen sier det ikke er anbefalt å spise havre (selv om den er glutenfri) før etter ca. er halvt år for nydiagnoserte. Stemmer dette?

Bjørn, 5. juli 2021 21:34

Ikke nå lenger, forskning har vist at man kan spise havre fra dag en.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.45

Kan det skyldes glutenuhell?

Hei, min sønn på 7 år ble diagnostisert med cøliaki for 3 måneder siden. Han var tidligere plaget med korte episoder (1-3 timer) med ekstrem kløe, noe smertefullt, i rektum, men har ikke vært plaget siden han begynte på glutenfri diett. Det er den s...

Hei, min sønn på 7 år ble diagnostisert med cøliaki for 3 måneder siden. Han var tidligere plaget med korte episoder (1-3 timer) med ekstrem kløe, noe smertefullt, i rektum, men har ikke vært plaget siden han begynte på glutenfri diett. Det er den siste uken kommet tilbake, og han sier nå at det er en stikkende eller klypende smerte som gjør kjempevondt. Dette skjer på kvelden/natten, og ender som regel til slutt opp i rikelig, myk avføring. Kan det skyldes glutenuhell som vi ikke vet om?

Cecilie, 1. juli 2021 14:44

Dette er ikke den vanlige plagen man får ved glutenuhell. Rektal kløe ved kveldstid høres mer ut som barnemark, en ufarlig, men plagsom innvolvsmark man lett kan bli kvitt med tabletter man får på apoteket (uten resept).

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.17

Finnes det dokumentasjon på langtidskonsekvenser ved hyppige uhell?

Hei. Har ei jente på 3 år som fikk cøliaki da hun var 1,5 år (var syk fra hun var 13 mnd). Det har vært noen uhell i barnehagen som har endt med kraftig oppkast samme dag og påfølgende slapphet og utilpasshet i noen dager. Jeg skal ta et møte med ba...

Hei. Har ei jente på 3 år som fikk cøliaki da hun var 1,5 år (var syk fra hun var 13 mnd). Det har vært noen uhell i barnehagen som har endt med kraftig oppkast samme dag og påfølgende slapphet og utilpasshet i noen dager. Jeg skal ta et møte med barnehagen for å snakke litt med de om konsekvenser på kort og lang sikt, og lurer på om dere kan si noe om det med konsekvenser på lang sikt. Jeg finner en del om konsekvenser ved langvarig ubehandlet cøliaki. Men finnes det noe dokumentasjon på langtidskonsekvenser ved hyppige uhell?

Siri, 1. juli 2021 14:18

Nei, vi har ingen dokumentasjon på konsekvensen av kortvarig uhell, men vi antar at tilhelingsprosessen blir forsinket.

Trond S. Halstensen, 11. august 2021 18.09

Får jeg fortsatt i meg gluten?

Jeg har hatt cøliaki i 13 år nå, har IBS, er laktoseintolerant, og fruktoseintolerant. Er ekstremt nøye med at alt er glutenfritt, og prøver å følge alt det andre også i maten jeg spiser til vanlig, men sliter fremdeles med vondt i magen. Var ...

Jeg har hatt cøliaki i 13 år nå, har IBS, er laktoseintolerant, og fruktoseintolerant. Er ekstremt nøye med at alt er glutenfritt, og prøver å følge alt det andre også i maten jeg spiser til vanlig, men sliter fremdeles med vondt i magen. Var hos legen og tok blodprøve. Her fikk vite at jeg fortsatt slår ut på transglutaminase med en verdi på 29,9. (dette er andre gang det slår ut positivt på mindre enn et år) Vil det si at jeg fortsatt får i meg gluten? Bør jeg gå videre og undersøke dette, eks ta gastroskopi? Kan dette være årsak til magesmertene mine?

Anonym, 28. juni 2021 19:41

Jeg er enig med deg, det ser ut til at du har en skjult gluten kilde i det du spiser. Dersom du ikke finner ut av det så bør du muligen få hjelp av en ernæringsfysiolog til å finne ut av det. En gastroskopi med biopsi er vel siste utvei dersom man ikke kommer til en forklaring på dette, særlig om dette er en fornyet økning av IgA mot TG2.

Trond S. Halstensen, 30. juni 2021 19.09

Kan yngstemann også ha cøliaki?

Hei, Jeg har to sønner på 6 og 3. Den eldste har tidligere fått påvist cøliaki og spiser ikke gluten. Vi testet yngstemann for et halvt års tid siden for å se om han også kan ha cøliaki. Jeg som far har også hatt for høye verdier,...

Hei, Jeg har to sønner på 6 og 3. Den eldste har tidligere fått påvist cøliaki og spiser ikke gluten. Vi testet yngstemann for et halvt års tid siden for å se om han også kan ha cøliaki. Jeg som far har også hatt for høye verdier, men gastroskopien viste ikke ødeleggelser på tarmen (latent cøliaki ble jeg fortalt – "ta ny test om et par år"). Prøven i august 2020 viste følgende: - S-Anti-tTG IgA: 15 (ref område [7). - S-Anti-Deam glia IgG: 18 (ref område [7). Vi fikk beskjed om at han også kunne ha cøliaki, men ønsket ikke da gjennomføre en gastroskopi pga. frykt for komplikasjoner i halsen og full narkose. Vi satte han på glutenfri diett og ville heller ta en ny test når han ble litt større. Eneste symptom har vært problemer med avføring (forstoppelse). Nå har vi tatt ny prøve juni 2021. Han gikk på normal diett i ca. 1 måned før blodprøven. Den viser følgende: - S-Anti-tTG IgA: 1 (ref område [7). - S-Anti-Deam glia IgG: 2 (ref område [7). Det ligger ved en kommentar på blodprøven: "Siden det foreligger cøliaki i nær familie og anti-tTG og antideamidert gliadin verdiene er normale, anbefales bestemmelse av HLA DQ2/DQ8 (EDTA-blod) hvis pasienten har symptomer på cøliaki og analysen ikke er utført tidligere." Vår lege har ikke sagt annet enn at denne cøliaki-testen er "normal". Hvorfor har verdiene endret seg såpass på så kort tid og hva kan være grunnen til det? Bør det tas en slik HLA-test?

Daniel, 28. juni 2021 08:53

Han fikk normalisert "cøliakiprøvene" i løpet av det året han var glutenfri, så mest sannsynelig så har ikke en måned på glutenholdig kost vært nok til å reaktivere cøliakien. I min forståelse av dette så har han cøliaki, og er blitt frisk på GFD. Både tarmforandringer, plager og IgA-anti-TG2 nivåer er avhengig av mengden gluten som spises. Dersom dere vil at han skal få diagnosen, må dere nesten bare gi ham normal glutenholdig kost til han blir dårlig igjen og så gjennomføre en cøliakidiagnostikk på ham. Det tar tid å reaktive den autoimmune reaksjonen cøliaki er.

Trond S. Halstensen, 30. juni 2021 19.05

Hva skjer ved gluten-uhell?

Hva skjer når en cøliaker som ikke har spist gluten på tre år er uheldig og spiser en baguette med gluten? ...

Hva skjer når en cøliaker som ikke har spist gluten på tre år er uheldig og spiser en baguette med gluten?

Marni, 26. juni 2021 17:58

Det er det egentlig ingen som vet, og det er avhengig av hvor syk man har vært og hvor godt tilhelet man er blitt som igjen er avhengig av alder. Vi antar man får en forbigående immunreaksjon (men ikke alle får det første gangen) som så roer seg ned. Enkelthendelser betyr ikke så mye, bare de ikke gjentas.

Trond S. Halstensen, 30. juni 2021 18.48

Bør brødrene mine teste seg for cøliaki?

Jeg er den eneste i hele familien min som har cøliaki. Har begge brødrene mine like stor sjanse for å få cøliaki? Burde de sjekke seg for å se om de også har det? ...

Jeg er den eneste i hele familien min som har cøliaki. Har begge brødrene mine like stor sjanse for å få cøliaki? Burde de sjekke seg for å se om de også har det?

Jente17, 25. juni 2021 02:58

I forhold til befolkningen så har nære slektinger av de med cøliaki høyere risiko for å ha/få cøliaki, så vi pleier å undersøke førstegradsslektninger (mor-far-bror-søster-barn) for cøliaki når en får diagnosen (uavhengig av evt. mageplager). 

Trond S. Halstensen, 30. juni 2021 18.19

Kan oppdelte linfrø virke irriterende for tarmen?

Blir linfrø tatt opp i tarmen? Jeg maler hele linfrø til mel for å nyttiggjøre næringsstoffene når jeg bruker det i brødbakst. Virker hele linfrø som fiber? Oppdelt linfrø ble det advart mot for de ble heller ikke løst opp, og kunne ...

Blir linfrø tatt opp i tarmen? Jeg maler hele linfrø til mel for å nyttiggjøre næringsstoffene når jeg bruker det i brødbakst. Virker hele linfrø som fiber? Oppdelt linfrø ble det advart mot for de ble heller ikke løst opp, og kunne være irriterende for tarmslimhinnen. Stemmer dette?

Aasne, 24. juni 2021 13:00

Næringsstoffene i malte linfrø tas opp i tarmen, mens hele linfrø går tvers gjennom og hjelper til på fordøyelsen. Linfrø er rike på fiber, omega-3, flerumettede fettsyrer, vitamin E og B og blant annet mineralene jod, jern, sink, magnesium og kalsium.

Vær obs på at linfrø inneholder cyanogene glukosider som frigjøres til blåsyre (hydrogencyanid; HCN) i magen. Når man spiser hele linfrø, er det bare en liten del av linfrøene som brytes opp - de fleste svelges hele. Derfor er risikoen for å få i seg blåsyre mye mindre enn hvis man spiser malte eller knuste linfrø. Blåsyren reduseres hvis de malte linfrøene varmes opp i minst 20 minutter på minimum 90-100 grader, så noe malte linfrø kan man få seg såframt de er oppvarmet i væske, for eksempel i grøt eller brød.

Jeg har ingen kjennskap til at oppdelte linfrø ikke blir løst opp og dermed er irriterende tarmslimhinnen.

Lise Friis Pedersen, 30. juni 2021 18.00

Hvorfor har datteren vår fortsatt høye transglutaminase-verdier?

Hei! Jenta vår på 8 år fikk cøliakidiagnose i mars 2020. Transglutaminase var da over 250. Har nylig tatt ny blodprøve der transglutaminase var på 197. Vi er svært nøye med glutenfri diett, hun har egen skuff på kjøkkenet med glutenfri ...

Hei! Jenta vår på 8 år fikk cøliakidiagnose i mars 2020. Transglutaminase var da over 250. Har nylig tatt ny blodprøve der transglutaminase var på 197. Vi er svært nøye med glutenfri diett, hun har egen skuff på kjøkkenet med glutenfri mat, eget område der hennes mat blir tilberedt, egen brødrister osv. Vi lager nesten alltid glutenfri middag til alle, når vi lager begge deler er vi veldig nøye på å vaske hender etter å ha tatt i glutenholdig mat før vi tar i/behandler den glutenfrie. Alt blir stekt hver for seg og med bakepapir. Vi forstår ikke hvorfor hun nå får så dårlig blodprøve, har dere noen tips om hva årsaken kan være? Hun har fått spise matvarer med glutenfri hvetestivelse og med spor av gluten, bør vi kutte ut også det?

MP, 29. juni 2021 00:05

Det er mulig dette bare tar tid siden hun var svært dårlig/hadde veldig høy IgA-TG2 verdi (usikker på hvilket nivå som er normalt i den prøven  dere bruker).

Alternativt så får hun i seg gluten uten at dere (eller hun selv) vet om det, alt fra andre barns mat/kjeks/ som tilbys, til spising av fristelser hun ikke vet inneholder gluten. Man må også vurdere hvordan hun har det, om det er noen plager. Immunsystemet har hukommelse og desto sykere man var, desto lengre tid tar det å bli frisk av sin aktive cøliaki (selv på GFD).

Trond S. Halstensen, 30. juni 2021 19.11

Bør jeg utrede opptaket av D-vitamin?

Fikk diagnosen cøliaki for 10 år siden. Hadde da helt tomme lager og måtte få to ganger ferritin intravenøst før verdiene klarte å holde seg. Siden desember 2020 har jeg vært sliten, nakkesmerter og et hodepine anfall med oppkast som varte i 11...

Fikk diagnosen cøliaki for 10 år siden. Hadde da helt tomme lager og måtte få to ganger ferritin intravenøst før verdiene klarte å holde seg. Siden desember 2020 har jeg vært sliten, nakkesmerter og et hodepine anfall med oppkast som varte i 11 timer. Lite effekt av Paracet, lå på mørkt rom aldri hatt dette før. Gikk nå til legen 2. juni -2021. Blodprøvene viser tpo>600 T4 12 TSH 7,06. Fjernet halve skjoldbruskkjertelen da jeg var 17 år. D-vitamin på 46 tross for at jeg tar tran store deler av vinteren samt spiser mye makrell i tomat og advokado og er glad i sola. Har aldri før vært lav i D vitamin tidligere. Er det noe ved opptaket som bør utredes eller skal jeg bare slå meg til ro og ta tilskudd av D-vitamin i sommer? Føler allmennleger ikke er så oppdatert på autoimmun sykdom. Bruker ikke medisin for stoffskiftet. Har normal vekt og liker å gå på turer.

Mona 57 år, 21. juni 2021 15:58

Vi må nok alle bruke ekstra tilskudd av D-vitamin, særlig dersom man er glad i solfaktorer. Du har vel tegn på lavt stoffskifte i tillegg (litt avhengig av hvilket laboriatorium prøvene dine kommer fra). Dette må du ta opp med legen din så du kan unngå å bli for lav før du får hjelp. Dersom det kun er D-vitamin som er lavt og ikke også andre næringemner som jern, så er det nok primært et D-vitamin inntaksproblem og ikke et cøliaki-tarmproblem.

Trond S. Halstensen, 23. juni 2021 18.43

Er det vanlig at cøliaki påvirker hjernen og kognitive funksjoner?

Hei Lurer på om det er vanlig at cøliaki påvirker hjernen/kognitive funksjoner? Har hatt problemer med magen i 4 år uten å vite hvorfor, og fikk nylig diagnostisert cøliaki grad marsh 3b, og hadde utslag på blodprøver som viste lgA anti TG2 >100 ...

Hei Lurer på om det er vanlig at cøliaki påvirker hjernen/kognitive funksjoner? Har hatt problemer med magen i 4 år uten å vite hvorfor, og fikk nylig diagnostisert cøliaki grad marsh 3b, og hadde utslag på blodprøver som viste lgA anti TG2 >100 (over hundre.) Har i disse årene kjent først symptomer fra mage, så mer angst og depressive symptomer. Spesielt de siste to årene har jeg følt meg veldig vimsete, glemmer hva jeg snakker om midt i en samtale, leter stadig etter nøkler o.l., føler at jeg fungerer dårligere sosialt og at jeg rett og slett er blitt litt dummere… Er veldig glad for å endelig ha fått diagnosen, men lurer på om dette er noe som kan ha sammenheng med cøliaki, siden det bare har vært der i perioden jeg har hatt mageproblem? Har gått fra å være en som elsket skole, og er nå redd jeg ikke er smart nok til å studere, men håper at jeg vil bli frisk ved glutenfritt kosthold. Lurer også på om prikking i kroppen, spesielt i ben, hovenhet og nedsatt følelse i ben kan ha sammenheng med cøliaki? Ser også at huden min på hele kroppen er tørr og «drageaktig» med ofte rød-lilla farge. Og syns det er sjenerende. Vil dette bli bedre med glutenfritt kosthold? Føler meg også (utrolig nok) veldig demotivert for å spise glutenfritt, og er lei av å alltid ha vondt i magen og å være ekstremt oppblåst. Jeg er ikke undervektig. Er det farlig om jeg i en periode spiser mindre for å dempe plager? Kjipt å ikke kunne være sosial, og å slite på jobb pga. smerter, oppblåsthet og å være ukonsentrert. Har blitt henvist til ernæringsfysiolog og skal ha time nå snart. Lurer også på om de måler beintetthet? Har følt det siste året at det er vondt å ligge på både rygg og mage fordi beina gjør vondt. Har ikke gått noe ned i vekt så har ikke med det å gjøre. Lurer også på om en kan ha krav på psykolog knyttet til å takle diagnose i starten? Tenker det nesten blir selvskadende atferd om jeg ikke greier å holde glutenfritt (og laktosefritt) kosthold i starten. Føler meg likevel demotivert og greier ikke å være streng med meg selv. Blir bare lei meg fordi mat og alt føles så vanskelig.

Mai, 19. juni 2021 22:59

Huff da, dette høres ikke greit ut og må være slitsomt å stå i. Ja, ubehandlet cøliaki kan ha ulike emosjonelle og kognetive ekstraintestinale tilleggssymptomer (les: ja du kan bli lett glemsk, sliten, ha "ammetåke" og være følelsesmessig "ustabil", etc. som ubehandlet cøliaker). Mulig blir endel av dette borte på glutenfri kost (GFD), men det tar tid så du må være tålmodig (vi snakker fort om 1-3 år, litt avhengi av din alder). Hva som er cøliaki-assosiert av dine plager og hva du har i tillegg vil fremkomme ettersom de cøliakiassosierte plagene forsvinner på GFD. Det som nok er sikkert er at om du ikke spiser glutenfritt så blir du iallfall ikke bedre, heller verre. Glutenfri kost er ikke så ille. Prikking i bena, endret følsomhet, og hudforandringene kan, men behøver ikke være koblet til cøliakien. Muligens har du annen autoimmun sykdom som må utredes uavhengig av din cøliaki, men først etter at du har blitt helt glutenfri og vært det lenge nok til å ha blitt frisk fra din aktive cøliaki. Du har neppe rett på fri privatpsykolog pga. mistenkte ekstraintestinale cøliaki plager, men ta dette opp med fastlegen din så kan du muligens få hjelp via voksenpsykiatrien. Bentetthet er noe noen, men ikke alle, sykehus måler rutinemessig hos nydiagnostiserte cøliakere så det er avhengig av hvor du bor i landet. Ta kontakt med NCF sitt lokallag så vil du få hjelp til å mestre et glutenfritt kosthold.

Trond S. Halstensen, 23. juni 2021 18.10

Effekten av ADHD-medisinen blir sterkt redusert

Glemte å spørre - hva kan årsaken være til at under matprovokasjon blir effekten av Elevanse sterkt redusert ang vanskelig å fokusere og masse forstyrrende tanker ideer som kommer samtidig. ...

Glemte å spørre - hva kan årsaken være til at under matprovokasjon blir effekten av Elevanse sterkt redusert ang vanskelig å fokusere og masse forstyrrende tanker ideer som kommer samtidig.

Nk, 9. juni 2021 14:31

Vanskelig å svare fordi jeg ikke helt vet hva du feiler. Men om matprovokasjonen gjør at tynntarmen tømmer seg raskere eller at du får dårlig absorbsjon så kan dette påvirke medikament oppsugingen. Dersom du ikke får kontroll med grunntilstanden din på medikamentdosen du benytter så bør du diskutere dette med legen din og evt. øke dosen.

Dersom det viser seg at du har en cøliaki i tillegg så blir forklaringen mer kompleks, men det viktigeste er at du får en dosering som avhjelper grunntilstanden din.

Trond S. Halstensen, 09. juni 2021 19.17

Cøliaki eller IBS eller hva?

Viderefører samtale fra 21.5. Matpanelblodprøver ble ved en feiltakelse ikke utført 2.6 og Avføringsprøver ble levert mandag. Nye prøver ble tatt i dag. Etter masseproduksjon er jeg mye slapp trøtt og slått ut. Ny vikarlege var spydig?!? Og...

Viderefører samtale fra 21.5. Matpanelblodprøver ble ved en feiltakelse ikke utført 2.6 og Avføringsprøver ble levert mandag. Nye prøver ble tatt i dag. Etter masseproduksjon er jeg mye slapp trøtt og slått ut. Ny vikarlege var spydig?!? Og spurte hva jeg ville gjøre hvis prøvene blir negative, for hun kom ikke til å sende henvisning hvis det ikke var grunn til det, siden svar ble negative for ti år siden?!? (men det var uten provokasjonsperiode) Fikk heller gå til betalt lab sa hun-og? Uhørt. Vi må vel vente på alle svar-men hvis de skulle bli negative?? Jeg spurte om de ikke skulle sjekke kalk /glutenprotein utslag? El l. Urin, noe jeg har lest om og i tillegg ta blodprøver ang dette. Har lest at Fürst gjør slik, men hun sa at de tok bare de vanlige prøvene og kunne heller ikke henvise meg til andre lab'er. Selvfølgelig venter jeg på disse første prøvene først. - men hva er det lureste jeg kan gjøre? (de prøvene hvor svar er kommet, viser normale bortsett fra at Pkolestrol (3,9-7,8) lå litt høyt:6,7.og .P-HDL(1.0-2,7)...PÅ .:2,6 og at laktose belastning viste at jeg ikke har intoleranse (noe jeg visste fra før - er ikke det jeg reagerer på. - forstår at det er vanskelig å komme med råd? Mvh meg

Novaskj, 9. juni 2021 13:59

Du må nok bare vente på prøvesvarene, og er alt negativt så tror jeg du må få en ernæringsfysiolog til å hjelpe deg med å finne fram til en FODMAP-redusert diett for en IBS tilstand (irritabel tykktarmskatar på norsk), slik jeg skrev til deg sist.

Trond S. Halstensen, 09. juni 2021 19.10

Må toåringen min spise glutenfritt resten av livet?

Min datter på 2,5 år fikk påvist cøliaki i februar etter 2 blodprøver. Verken far eller jeg har cøliaki (jeg har testet, far har ikke, men er aldri plaget). Er dette noe hun vil ha resten av livet eller kan vi om noen år prøve glutenholdige mat? &A...

Min datter på 2,5 år fikk påvist cøliaki i februar etter 2 blodprøver. Verken far eller jeg har cøliaki (jeg har testet, far har ikke, men er aldri plaget). Er dette noe hun vil ha resten av livet eller kan vi om noen år prøve glutenholdige mat? Å vi har nylig fått en sønn som er straks 4 mnd å skal begynne på smaksprøver, bør vi ikke gi han glutenholdige mat, kan det bidra til at han evt ikke utvikler cøliaki?

Andrea , 9. juni 2021 12:38

Cøliaki har hun resten av livet, men sykdommen er avhengig at man spiser gluten. Gjør man ikke det så er man fri fra sykdommen cøliaki, men har potensialet til å bli syk dersom hun spiser glutenholdig mat (kommer ofte snikende og hun reagerer ikke nødvendigvis akutt). Hun skal spise glutenfritt resten av livet.

Det er ikke så arvelig. Det er størst sannsynlighet for at ditt andre barn ikke får cøliaki. Du kan gi henne glutenholdig grøt fra 4 mnd alder, men det anbefales å være litt forsiktig med mengden i begynnelsen. 

Trond S. Halstensen, 09. juni 2021 18.55

Kan høye leververdier skyldes cøliakien?

Hei! Har cøllaki,og jeg lurer på hvor lurt er det å droppe å vaksinere seg mot covid 19? Jeg lurer på når jeg har cøllaki,og har hatt for høye leververdier det siste året når jeg har tatt prøve hos fastlegen. Er forsiktig med alko...

Hei! Har cøllaki,og jeg lurer på hvor lurt er det å droppe å vaksinere seg mot covid 19? Jeg lurer på når jeg har cøllaki,og har hatt for høye leververdier det siste året når jeg har tatt prøve hos fastlegen. Er forsiktig med alkohol, drikker sjelden, har et sunt kosthold og trimmer 3 ganger i uken helsestudio og svømming. Hvordan er muligheten for at de høye leververdien kan kan komme av at jeg har hatt cøllaki i 10år?

Ung mann på 36 år, 9. juni 2021 12:28

Ikker lurt å droppe vaksinen mot Covid-19, sykdommen kan være veldig mye mer alvorlig enn vaksinen.

Endel cøliakere har høye leverprøver, men de cøliaki-assosierte leverforndringen pleier å gå tilbake på GFD. Men du kan ha andre årsaker til de forhøyete leverprøvene dine, inkludert annen autoimmunitet, og det bør du få undersøkt (om du ikke alt har gjort det).

Trond S. Halstensen, 09. juni 2021 18.51