Arkiv

Resultat: Cøliaki (1000) viser 221 - 240

Har jeg en inflammatorisk sykdom i tarmen?

Helt distalt i terminale ileum inklusive ileocøkalval ses en 4 cm lang segment med lett konsenterisk veggfortykkelse i samtlige serier og det er ses veldig diskre økt kontrastladning i tarmveggen. Funn kan tyde på inflammatorisk prosess. Horisontalt stilt ventrikkel med hø...

Helt distalt i terminale ileum inklusive ileocøkalval ses en 4 cm lang segment med lett konsenterisk veggfortykkelse i samtlige serier og det er ses veldig diskre økt kontrastladning i tarmveggen. Funn kan tyde på inflammatorisk prosess. Horisontalt stilt ventrikkel med høystand av polonus og bulbus duodeni som variant. AMS-AA avstand i nivå med duodenum måler 10 mm,grenseverdi for arteria mesenterica superior syndrom eller alt normalt. Har jeg en inflammatorisk sykdom i tarmen?

mr svar, 13. august 2024 17:10

Som du vet så er dette en spørsmål/svar service innen cøliaki, og cøliaki har du ikke. Man kan ikke stille diagnosen: "Inflammatorisk tarmsykdom" på en MR undersøkelse alene, men det kan gi en mistanke. For din del kan funnet være forenlig med Crohn's sykdom i terminale ileum, men det må andre undersøkelser til, inkludert colonoskopi med biopsi fra terminale ileum og fecal calprotectin målinger, for å komme nærmere svaret.

Trond S. Halstensen, 14. august 2024 18.00

Kan kjøttkakene være årsaken?

Spiste kjøttkaker hos naboen på fredag. Vært dårlig siden. ...

Spiste kjøttkaker hos naboen på fredag. Vært dårlig siden.

Egil, 7. august 2024 13:19

Uten å vite hva som har hendt, så bør man spørre om hvordan blandingsmat er laget når man spiser borte. Mange lager kjøttkaker med hvetemel som bindemiddel og dersom man ikke spør og naboen ikke tenker seg om, så kan det være du har spist glutenholdige kjøttkaker som har gitt deg plager.

Trond S. Halstensen, 12. august 2024 19.47

Finnes det en prisoversikt på glutenfrie varer?

Finnes det en oversikt på nett med glutenfrie varer med pris? ...

Finnes det en oversikt på nett med glutenfrie varer med pris?

Tone, 6. august 2024 14:08

Ikke som jeg vet om. Men de butikkene som selger varer på nettet har nok en søkerfunksjon slik at du kan se de glutenfrie produktene og pris (slik som ODA og Meny)

Trond S. Halstensen, 12. august 2024 19.45

Kan jeg unngå å bli så oppblåst?

Hei. Jeg er en jente på 13 år som har hatt cøliaki i snart 1,5 år nå. Selv om jeg spiser glutenfritt, kjenner jeg på at jeg ofte er oppblåst i magen. Magen er rund i nederste del. Er dette normalt og er det noe jeg kan gjøre med det?  ...

Hei. Jeg er en jente på 13 år som har hatt cøliaki i snart 1,5 år nå. Selv om jeg spiser glutenfritt, kjenner jeg på at jeg ofte er oppblåst i magen. Magen er rund i nederste del. Er dette normalt og er det noe jeg kan gjøre med det? 

Amalie, 5. august 2024 21:49

Oppblåsthet og mye luftavgang (promping) kommer oftest av at man spiser endel karbohydrater som man ikke klarer å bryte ned, såkalte FODMAP-karbohydrater. For noen er fruktose innholdet i druer et problem (og de blåser opp), mais kan være gassdrivende, etc. Man må undersøke sammenhengen mellom hva man spiser og hvor oppblåst man blir, og så redusere på de matvarene man opplever at man blåses opp av. Man finner endel informasjon på nettet om redusert FODMAP diet hos pasienter med IBS (tykktarmskatar). Mange med cøliaki har også IBS.

Trond S. Halstensen, 12. august 2024 19.41

Kan datteren min med cøliaki ha reagert på maltekstrakt i colaen?

Kan barn med cøliaki reagere på maltekstrakt i cola? Det var ikke vanlig Coca Cola fra Ringnes, dette var en annen produsent. Hun fikk skikkelig allergisk reaksjon etter å ha drukket av en glass flaske. Først etterpå så vi at det sto maltekstrakt ...

Kan barn med cøliaki reagere på maltekstrakt i cola? Det var ikke vanlig Coca Cola fra Ringnes, dette var en annen produsent. Hun fikk skikkelig allergisk reaksjon etter å ha drukket av en glass flaske. Først etterpå så vi at det sto maltekstrakt som innhold.

Bt, 2. august 2024 11:35

Nei, vi anser det for veldig usannsynlig, og cøliakireaksjonene er ikke allergiske reaksjoner, så her har det nok vært noe annet i colaen hun reagerte allergisk på.

Trond S. Halstensen, 12. august 2024 19.39

Bør 8-åringen testes på nytt for cøliaki?

Sønnen vår på 8 har vært plaget med magesmerter fra han var veldig liten. Rundt 1,5 år fikk han påvist refluks. Vi har tenkt at det kan ha hatt sammenheng når han i perioder har klaget over magesmerter. Nå har magesmertene tatt seg opp igjen og tannle...

Sønnen vår på 8 har vært plaget med magesmerter fra han var veldig liten. Rundt 1,5 år fikk han påvist refluks. Vi har tenkt at det kan ha hatt sammenheng når han i perioder har klaget over magesmerter. Nå har magesmertene tatt seg opp igjen og tannlegen forteller at han har emaljeskade på de nye tennene. Lillebror fikk påvist cøliaki i fjor og sønnen vår på 8 har derfor spist mye glutenfritt det siste året. Dette tenkte ikke vi på da han nylig var hos legen og testet for cøliaki. Prøveresultatene var fine. Bør han testes på nytt?

H, 31. juli 2024 23:26

Som du sikkert vet så bør han kun testes etter å ha spist nok gluten, lenge nok til at cøliakien er såpass aktiv at den er diagnostiserbar. Man angir at det trengs 5-15 gram gluten pr dag, så et minimum er 2 brødskiver om dagen i minimum 6 uker (ofte trengs det mer gluten i lengere tid før cøliakien er så aktiv at den er entydig diagnoistiserbar). Dersom dere går for en glutenprovoseringsperiode, så gjør dette i samråd med legen hans. Bruk eventuelt "Glutenmel" som er nesten ren gluten (fås på helsekostforetninger og via nettet) som glutenkilde. Som bror av en med cøliaki, så har han høyere sansynlighet for cøliaki, men fortsatt har >85% av førstegradsslektinger av en cøliaker ikke selv cøliaki.

Trond S. Halstensen, 12. august 2024 19.34

Er det sannsynlig at jeg har cøliaki?

Hei! Fastlegen min testet meg nylig for cøliaki i forbindelse med at jeg ble sykemeldt på grunn av utbrenthet. Jeg var ganske lav på jern (b-hemoglobin var 11.8 og s-ferritin 18 / prøver analysert av Furst lab.) Jeg har hatt lavere verdier enn dette før og da tatt je...

Hei! Fastlegen min testet meg nylig for cøliaki i forbindelse med at jeg ble sykemeldt på grunn av utbrenthet. Jeg var ganske lav på jern (b-hemoglobin var 11.8 og s-ferritin 18 / prøver analysert av Furst lab.) Jeg har hatt lavere verdier enn dette før og da tatt jernpiller over en lengre periode. Cøliaki-blodprøven viste at Anti-tTG verdien var 18, dvs over normalen som gikk opp til 7. I kommentaren fra Furst sto det: «Anti-tTG verdien er klart økt og aktiv cøliaki er sannsynlig. Pasienten bør henvises til spesialist før oppstart av diettbehandling, for å avgjøre om tarmbiopsi er nødvendig og sikre at diagnosekriteriene for grunnstønad er oppfylt.» Jeg var overrasket, men innstilte meg på at jeg hadde cøliaki. Jeg spiste brød, pasta etc som normalt for ikke å ødelegge for en sikker diagnose før gastroskopi. Spesialisten jeg ble henvist til var overrasket over kommentaren fra Furst. Før gastroskopien sa han at det ikke var sannsynlig at jeg hadde cøliaki med et så lavt tall som 18. Da jeg gikk derfra innstilte jeg meg på at jeg ikke hadde det likevel. Resultatet fra biopsien (det ble tatt fire vevsprøver) viste normal høyde på tarmtottene. Men legen skrev: det er «områder med økt antall av hvite blodlegemer. Det er helt uspesifikke funn som ikke trenger bety cøliaki, men samtidig kan helt lettgradig cøliaki heller ikke utelukkes.» I kommentaren fra A-hus står det bl.a: «det er ingen totteatrofi, men fokalt ses lett økt antall intraepiteliale lymfocytter. Forandringene er lette, uspesifikke og av usikker signifikans - klinikopatologisk korrelasjon er nødvendig.» Cøliaki-gentest var positiv. Ingen andre som jeg vet om med cøliaki i familien. Jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til dette videre. Hva tenker du? Er det sannsynlig at jeg har cøliaki med disse funnene? Jeg skal ha en samtale med spesialisten en gang etter sommeren og ønsker å være forberedt til samtalen.

Forvirret, 30. juli 2024 22:07

Prøv å følg følgende logiske resonnement: Cøliaki er en autoimmun reaksjon på gluten karakterisert ved produksjon av autoantistoffer mot det aktivert enzymet: Transglutaminase-2 (TG2). Produksjonen av anti-TG2 autoantistoffene (oftest IgA) drives av glutenspising. Desto mere gluten man spiser, desto høyere aktivitet av cøliakisykdommen. Man kan kun diagnostisere en aktiv cøliaki. Cøliakiaktiviteten er avhengig av mengden gløuiten man spiser og ens immunreaksjon (som kan variere gjennom livet). Prosessen fremstår som selv-aktiverende, så desto mer gluten man spiser, desto større blir cøliakiforandringene i tarmen og desto høyere blir autoantistoffnivået mot TG2. Ved selvpåført gluten-redusert kost vil cøliakiaktiviteten reduseres til den blir vanskligere å entydig dokumentere. Ved glutenfri kost blir man frisk av sin cøliakisykdomsprosess, så lenge man forblir glutenfri. Du har nok cøliaki, du har positiv IgA-anti TG2 og påvist flekkvise Marsh-1 forandringer i tynntarm. Vi vet at cøliakiforandringene i tynntarmen kan være flekkvis, men selv NAV sine nye diagnostiske kriterier for å gi grunnstønad ved cøliaki godtar nå Marsh-1 forandringer dersom man har positive cøliakiblodprøver. Nav skriver i sin instruksjon: (https://lovdata.no/nav/rundskriv/r06-00  skroll ned til ca midt i det store dokumentet)

"Sannsynlig diagnose

[Tilføyd 1/24]

Ved Marsh grad 1 og 2 er diagnosen cøliaki sannsynlig dersom det foreligger minst to typer antistoffer over øvre referansegrense, altså minst to av de tre typene (IgA/IgG-tTG, IgA-EMA, IgA/IgG-DGP).

Disse sakene kan avgjøres uten at saken fremlegges for rådgivende lege dersom dokumentasjonen fremstår som klar og tydelig."

Dersom patologen ved Aker tolker funnet som Marsh-1 (>25 intraepiteliale T celler pr 100 epitelceller), om enn flekkvis, og du ikke bare har TG2-IgA forhøyet men også forhøyet nivå av IgG mot deamidert gliadin (DGP-IgG) (ofte tas disse to blodprøvene samtidige), så har du oppfylt NAV sine premisser for å få cøliakidiagnosen uten at saken bør via rådgivende lege. Mange gastroenterologer ser veldig syke cøliakere som har høye TG2-IgA nivåer og klar flat tarm (Marsh-3a -> 3c), dersom det kun er lettere forandringer så vil en del avvente situasjonen avhengig av andre tilleggsplager. Du har hatt slike tilleggsplager (lav jern og B12) og kan ha endret matvaner til en med lite brødmat (ofte en effekt av f.eks. lav-karbo diet). Dersom legen (spesialisten) din ikke er enig i at du har cøliaki, så "tvinges du" til å øke cøliakiaktiviteten ved å spise mye mere glutenholdige produkter i minimum 6 uker før du tester deg på nytt (blodprøver, både TG2-IgA og DGP-IgG) og du fortsetter da å spise så mye glutenholdige matvarer du orker til tynntarmsbiopsien er tatt, for å få en konklusiv diagnose. 

Trond S. Halstensen, 12. august 2024 18.53

Er det en sammenheng mellom cøliaki og andre autoimmune sykdommer?

Du har tidligere skrevet at det er en sammenheng mellom cøliaki og ADHD (og andre utviklingsforstyrrelser). Jeg har også lest at det er en sammenheng mellom cøliaki og andre autoimmune sykdommer. Kan du utdype dette, eventuelt vise til hvor jeg finner mer informasjon? Hilsen mor ...

Du har tidligere skrevet at det er en sammenheng mellom cøliaki og ADHD (og andre utviklingsforstyrrelser). Jeg har også lest at det er en sammenheng mellom cøliaki og andre autoimmune sykdommer. Kan du utdype dette, eventuelt vise til hvor jeg finner mer informasjon? Hilsen mor til 7-åring med cøliaki.

Elisabeth, 29. juli 2024 14:19

Jeg har nok ikke sagt direkte at det er en sammenheng mellom ADHD og cøliaki, det jeg nok har påpekt er at enkelete med ubehandlet cøliaki får påvirkning av hjernens funksjon og at dette da kan etterlikne andre mentale diagoser som autisme, ADHD/ADD, og faktisk psykoser. Disse blir da helbredet på glutenfri kost, men jeg må påpeke at dette er en sjelden årsak til disse mentale tilstandene. Det dreier seg om å etterape symptomene på en slik måte at man blir feildiagnostisert, ikke at man har disse tilstandene. Alle med cøliaki har noen bestemte vevstyper som også går igjen ved mange autoimmune sykdommer. I tillegg er det nok noe med immunsystemets evne til å hemme autoimmune reaksjoner som er felles, slik at dersom man har cøliaki så er man identifisert i gruppen av de som har en tendens til å få autoimmun sykdom og man har en vevstype som forbindes med mange autoimmune sykdommer. Det er ikke slik at cøliaki (ubehandlet eller behandlet) gir deg en økt risiko for annen autoimmunsykdom pga selve betennelsestilstanden i tarmen, men cøliakien er et uttrykk for den autoimmune tendensen man har.

Trond S. Halstensen, 12. august 2024 18.44

Kan jeg ta en pille mot cøliakien i ferien?

Hei, er en mann på snart 38 som har påvist cøliaki (mest sannsynlig). Har aldri hatt store plager, og har ikke noen åpenbare problemer med ernæring/blodverdier etc. Jeg synes det blir vansklig å legge helt over til glutenfritt i alle sammenhenger, selv om det i h...

Hei, er en mann på snart 38 som har påvist cøliaki (mest sannsynlig). Har aldri hatt store plager, og har ikke noen åpenbare problemer med ernæring/blodverdier etc. Jeg synes det blir vansklig å legge helt over til glutenfritt i alle sammenhenger, selv om det i hverdagen neppe er et problem for meg. Men har dessverre skjønt det slik at selv små mengder i ny og ne, kan skape problemer. Hvordan er forskning på medisin mot dette? Ser det er flere typer piller mot glutenallergi som kan prøves på apotekt etc. Har dere noen anbefalinger/råd for å prøve noe av dette? Det kan jo være dager/ferier - hvor det å holde seg helt glutenfritt blir vansklig.

Preben, 27. juli 2024 15:35

Når diagnosen er endelig må du nok erkjenne realitetene. Dersom du har cøliaki så => glutenfri. Mulig det er vanskelig, men umulig er det ikke. Ingen medisin er utviklet for at en med cøliaki skal kunne spise glutenholdig mat. Det er kun snakk om glutennedbrytende enzymer, som vil kunne avhjelpe utilsiktede spormengder av gluten i maten. Du må la den glutenfrie kosten gi deg en mulighet til å kjenne på hvordan det er å bli helt frisk, men det tar en stund å roe ned sykdommen (1-2 år), du må minimum spise glutenfritt i 6 mnd før du kan vurdere om det faktisk er "umulig å spise glutenfritt ved alle anledninger". Etter 6 mnd på glutenfri diett bør du kunne begynne å kjenne forskjellen og hvordan det egentlig burde ha vært.  Det er ikke mage-tarmplager som dominerer hos en med cøliaki, men slapphet/energiløshet og andre diffuse plager.

Trond S. Halstensen, 12. august 2024 18.38

Kan man være forstoppet og likevel ha cøliaki?

Er det mulig å få cøliaki selv om man har forstoppelse? Jeg er 41 og har hatt b12 siden jeg var 28,fikk da sprøyter uten å utrede årsak til lav b12, folsyremangel, jernmangel. Har og hatt perioder med depresjon. Er sliten hele tiden, og går ofte i «b...

Er det mulig å få cøliaki selv om man har forstoppelse? Jeg er 41 og har hatt b12 siden jeg var 28,fikk da sprøyter uten å utrede årsak til lav b12, folsyremangel, jernmangel. Har og hatt perioder med depresjon. Er sliten hele tiden, og går ofte i «bunn» med vitaminer, så må hele tiden ta disse for ikke få underskudd. Har ofte magesmerter, men ikke nødvendigvis under måltid. Men oftes før jeg kjenner jeg må på wc.. og da er det fast og mørk.. ikke lys grå, slik cøliaki beskrives. Har nå hatt smerter i øvre del av magen, og brennende/sviende følelse i øvre del av ryggen, rundt midjen og ned over armer.. tenker nevropati smerter.. kan jeg ha cøliaki selv om jeg har forstoppelse og farget avføring? Hører nevropatiske smerter med i cøliaki? Mistenker at fer iallefall er noe med tarmen pga dårlig opptak siden jeg konstant må ta vitaminer for å ikke gå ned i vitaminnivåer.. hva bør jeg spør lege om for å få sjekket om cøliaki?

Amira, 25. juli 2024 15:18

Ja, du kan godt ha cøliaki og forstoppelse. Fortsett med glutenholdig mat, gå til legen din for å få utredet muligheten for cøliaki med blodprøver. Det er en viss overhyppighet av polynevropati hos cøliakere, men de fleste med polynevropati har ikke cøliaki.

Trond S. Halstensen, 12. august 2024 18.34

Kan jeg slippe glutenprovokasjon?

Hei! Jeg er en 17 år gammel jente som har slitt med utmattelse, varierende mage og hodepine lenge (spesielt det siste halve året, men egentlig så lenge at jeg ikke kan huske når det startet). I vår har det bare forverret seg, men jeg klarte å komme meg gjennom sko...

Hei! Jeg er en 17 år gammel jente som har slitt med utmattelse, varierende mage og hodepine lenge (spesielt det siste halve året, men egentlig så lenge at jeg ikke kan huske når det startet). I vår har det bare forverret seg, men jeg klarte å komme meg gjennom skoleåret (men måtte alltid legge meg ned og hvile/sove etter skolen). Jeg har derimot ikke klart å være med på trening, og har heller ikke hatt noe overskudd til å være med ut sammen med venninnene mine. Noen dager har bare det å klare å gå til middagsbordet eller ta en dusj krevd alle kreftene mine. Jeg har vært til legen og fortalt om plagene, samt tatt blodprøver flere ganger gjennom våren uten at disse har vist noe annet enn at jeg generelt ligger i den nedre normalen på noen vitaminer og særlig vitamin D. Nå i sommer har jeg prøvd ut å spise glutenfritt for å se om det har noen effekt på meg. Jeg informerte legen om dette i forkant, men det ble ikke tatt noen blodprøver av meg for cøliaki før jeg startet. Nå har jeg spist glutenfritt i 3 uker og opplever stor bedring med et større overskudd i hverdagen. Det er fortsatt ikke tilbake til normalt, og hodepinen og mageplagene er der fortsatt til tider. Midt i uke 2 gikk jeg på en litt større glutensmell og ble løs i magen og var utmattet i noen dager etterpå. Dette skremte meg litt, med tanke på hva jeg eventuelt må igjennom med glutenprovokasjon for å teste meg for en eventuell cøliakidiagnose. I forrige uke tok jeg blodprøver for å sjekke om antistoffene for cøliaki fortsatt var i kroppen. (Da hadde jeg altså vært på glutenfri kost i to uker). Jeg har ikke fått svar på disse enda, men dette opptar meg veldig. Siden jeg ikke egentlig føler jeg har fått stilt alle spørsmålene jeg sitter på til fagpersoner (hovedsak fastlegen min) vet jeg ikke helt hva veien videre er, uansett hvordan blodprøven kommer tilbake. Er det slik at om blodprøven kommer tilbake med høye verdier av antistoffer at jeg kan regne det som at jeg har cøliaki? Eller må jeg uansett tilbake på gluten for å gjennomføre gastropi? (blir usikker på om jeg regnes som barn eller voksen her). Om den kommer tilbake som uklar, og at det kan være tegn til cøliaki (egentlig ikke sikker på om det er mulig) burde jeg da begynne å spise gluten med en gang? Kan det da være at jeg kan slippe en glutenprovokasjon på 6 uker, mtp at tarmtottene ikke eventuelt er helt friske men fortsatt skadet? Har også sett at noen bare slår seg til ro med at man har det bedre uten gluten uten å søke etter en eventuell diagnose, men for meg er dette en psykisk belastning som jeg trenger å få enten bekreftet eller utelukket. Nå som jeg begynner å komme tilbake til en litt mer normal hverdag, hvor jeg for eksempel klarer å dusje og vaske håret selv uten å måtte sette meg for å hvile, er det vanskelig å se for seg hvordan jeg skal klare 6 uker tilbake på gluten nå som skolen snart starter opp igjen. Vet dette er individuelt og slikt, men finnes det noen råd til når man burde starte en glutenprovokasjon? evt hvordan man kan få fag som gym tilrettelagt under denne periode? Det jeg avslutningsvis lurer på er om jeg har dårlig tid med dette, har en slik konstant spenning i kroppen hvor dette opptar meg konstant, da jeg hele tiden leser ulike ting og vet at jeg (egentlig) har valgt feil fremgangsmåte ved å begynne å spise glutenfritt før testing.

17 år gammel jente, 23. juli 2024 14:33

Beklager at svaret kommer litt sent, men jeg var på ferie med en PC som ikke hadde laderen sin, så...

Du illusterer hvor vanskelig det kan være å selvteste seg for cøliaki ved å starte prøveperiode med glutenfri kost uten å gjennomføre de diagnostiske testene. Ved klassisk cøliaki så henger de forhøyete antistoiffnivåene og tarmforandringene igjen i lang tid, men ved negative prøver så blir man i tvil om den glutenfrie kosten har påvirket prøvesvarene så derfor vil man ta nye blodprøver og eventuell biopsi etter en 6 ukers glutenprovokasjonsperiode for å være på den sikre siden. Du er som barn å betrakte da du er <18 år. Det betyr at om blodprøvene dine er veldig positive (over 10x over øvre normale grensenivå), så slipper du tynntarmsbiopsi. Ta nye blodprøver mhp cøliaki og gjør vurderingen din sammen med legen din, etter hva slags svar du får. Det er også andre ting i hveten som man kan reagere på, så selv om du ikke har cøliaki så kan du ha annen type reaksjon mot andre bestandeler i hveten som rettferdiggjør at du spiser en hvete (korn) fri diet.

Trond S. Halstensen, 12. august 2024 18.25

Hjelp - avføringen har endret seg

Hei! Jeg fikk påvist cøliaki for fire måneder siden, med marsh 3b. Mine mageproblemer har blitt mye bedre etter at jeg begynte å spise glutenfritt. Derimot opplever jeg nå at avføringen ser ufordøyd ut. Det er daglig mange lyse biter av ufordøyd ma...

Hei! Jeg fikk påvist cøliaki for fire måneder siden, med marsh 3b. Mine mageproblemer har blitt mye bedre etter at jeg begynte å spise glutenfritt. Derimot opplever jeg nå at avføringen ser ufordøyd ut. Det er daglig mange lyse biter av ufordøyd mat i avføringen, som jeg tror kan være havregryn som ikke har blitt fordøyd. Hva kan dette skyldes, og er dette noe jeg bør få utredet videre?

Julie, 24. juli 2024 18:38

Det er nok veldig vanlig og ikke noe du behøver å bekymre deg for. Det lyse er mest sannsynlig skalldelen av havren som går ufordøyd igjennom systemet. Du har nok ikke sett dette tidligere, fordi man ikke ser etter, men de fleste av oss har slike ufordøyde bestandeler i avføringen inkludert mais (skall), erte (skall) etc.

Trond S. Halstensen, 12. august 2024 18.22

Kan hun ha cøliaki uten at det slår ut på antistoffer?

Hei! Har to barn på straks 3 og 5 år. Begge har både dq2 og dq8. Er det større sjans å utvikle cøliaki ved å ha begge genene? Svigermor har cøliaki. Minste barnet på snart 3 har slitt veldig med forstoppelse fra ca 1/2 års alder. Få...

Hei! Har to barn på straks 3 og 5 år. Begge har både dq2 og dq8. Er det større sjans å utvikle cøliaki ved å ha begge genene? Svigermor har cøliaki. Minste barnet på snart 3 har slitt veldig med forstoppelse fra ca 1/2 års alder. Får Movicol i ganske høy dose, nylig økt. Avf prøve kalprotektin viste 584. Fått beskjed om at det taler mot cøliaki. Men hvorfor er denne forhøyet da? Fått beskjed om at den kan vise falsk forhøyet ved forstoppelse, men så mye forhøyet? Tatt antistoffer i mai og juli 2024, transglutaminase 3 og 1,3, deamidert gliadin 3 og 1,7. Så disse regnes jo som negative. Barnet har mye vondt i magen knyttet til forstoppelse. Kan hun ha cøliaki uten at det slår ut på antistoffer?

Maria , 19. juli 2024 21:35

Beklager litt forsinket svar, men jeg har vært på ferie og uten PC.

Først. det å ha både DQ2.5 og DQ8 gir ikke spesiell høyere risiko for cøliaki (men det å ha HLA-DQ2.5 i dobbelt dose, gir en høyere sansynlighet for å få cøliakidiagnosen). Husk at de fleste med denne vevstypen ikke får cøliaki og ca 35-40% av oss har en av disse cøliaki-assosierte vevstypene uten å ha cøliaki.

Forstoppelse er vanlig hos barn og gir ofte magesmerter (og ved sprekkdannelse i endetarmen gjør det vondt å gå på do så det forsterker problemet). Problemet med barn og positive/negative cøliaki -blodprøver er at cøliaki-barn under 2 år ofte ikke har positive blodprøver (ca 50%). Noe man antar skyldes at de rett og slett er for små til at nok antistoffer kommer over i sirkulasjonen da antistoffene dannes i tarmen. Siden mage-tarm plagerer er så vanlig hos barn så kan man ikke tynntarmsbiopsere (som må gjøres i narkose) alle småbarn med mageplager og "riktig" HLA (som også er veldig vanlig). Man er derfor avhengig av å ha andre kliniske/ biokjemiske tegn på dårlig opptak av næringsstoffer fra tarmen, og jernmangel er et av de tidligeste tegnene på cøliakiforandringer i tynntarmen. Likledes er manglende vektoppgang og redusert lengdevekst (men det er sene tegn på cøliaki). Utover 2-årsalder så øker sannsynligheten for at man har positive blodprøver ved cøliaki, til at de fleste cøliakere er positive ved 4 års alder. Problemet er også at mange barn i risikogrupppen har varierende (fluktuerende) positivitet for cøliakiblodprøvene uten at de utvikler/har utviklet "tarmcøliaki" når de undersøkes på et senere alderstrinn. Man har derfor mange falske positive (positive cøliaki-blodprøver uten å ha cøliakiforandringer i tarmen) og falske negative blodprøver (cøliaki i tarmen uten positive cøliakiblodprøver) i denne aldersgruppen, noe som gjør det diagnostiske arbeidet vanskelig. Fecal Kalprotektin (fCal) kan være lett forhøyet ved cøliaki og ved forstoppelse, men det skal ikke så mye blod i avføringen (pga f.eks. sprekkdannelse i analkanalen) til før fcal øker. Her må man faktisk stole på barnelegene som nok har den beste oversikten over hva som er den mest sannsynelige årsaken til plagene. Litt på siden, men jeg antar dere har blitt frarådet å gi barnet kumelk da det vel er en av de vanligeste årsakene til forstoppelse hos små barn.

Trond S. Halstensen, 12. august 2024 18.03

Kan jeg drikke Aas Lite Vienna lager når jeg har cøliaki?

Halla, har cøliaki, kan jeg drikke Aass Lite Vienna Lager selvom det står at det er byggmalt i produktet? ...

Halla, har cøliaki, kan jeg drikke Aass Lite Vienna Lager selvom det står at det er byggmalt i produktet?

Glutenfriboy, 24. juli 2024 12:54

Aas Lite Vienna Lager er sertifisert glutenfritt øl. Det betyr at Aas bryggeri har testet ølet for glutenrester, og funnet at innholdet ligger under grenseverdien for glutenfritt. Altså helt trygt å drikke for deg med cøliaki :) 

Therese Lensnes, 05. august 2024 18.00

Er Bacardi Breezer glutenfri?

Hei, lurte på om jeg kan drikke breezer? Og om det inneholder noen form for gluten. ...

Hei, lurte på om jeg kan drikke breezer? Og om det inneholder noen form for gluten.

Iben, 17. juli 2024 19:18

Bacardi breezer rusbrus er glutenfri, og trygg for deg med cøliaki. 

Therese Lensnes, 05. august 2024 18.00

Er vanlig brennevin glutenfritt i utlandet?

Hei! Er det sånn at vanlig brennevin uten tilsatt smak er glutenfri i utlandet også? Skal til Spania. Det samme med smirnoff ice og cider, er disse glutenfrie i Spania. Finnes det andre alternativer enn glutenfri øl som er trygg for oss med cøliaki å drikke i utlandet...

Hei! Er det sånn at vanlig brennevin uten tilsatt smak er glutenfri i utlandet også? Skal til Spania. Det samme med smirnoff ice og cider, er disse glutenfrie i Spania. Finnes det andre alternativer enn glutenfri øl som er trygg for oss med cøliaki å drikke i utlandet?

Anonym, 15. juli 2024 18:14

Antakelig er vanlig brennevin uten tilsatt smak glutenfritt i utlandet også. Såvidt meg bekjent kan whiskey være en felle (brygget på korn), der vil gluteninnholdet avgjøres av destilleringsgrad. Smirnoff ice og cider er nok også glutenfritt, men jeg ville uansett alltid sjekket ingredienslisten for å være sikker. Spania plikter å følge det samme EU-regelverket som oss når det gjelder innhold av allergener i mat og drikke. Ellers ville jeg faktisk heller valgt vin, om du liker det, det er alltid trygt. 
Håper ferien ble fin! :) 

Therese Lensnes, 05. august 2024 18.00

Er det trygt å spise McFlurry på McDonalds?

Er det trygt å spise McFlurry på McDonald's- hvis smaken man velger er glutenfri? Eller blir risikoen for forurensing for høy? ...

Er det trygt å spise McFlurry på McDonald's- hvis smaken man velger er glutenfri? Eller blir risikoen for forurensing for høy?

Silje, 23. juli 2024 17:24

Jeg er ikke kjent med detaljene i rutinene hos McDonalds, men vet at de er gode på glutenfritt (bl.a. gjennom kursing av oss i NCF), og at de har kontroll. Du kan derfor spise McFlurry med god samvittighet. 

Therese Lensnes, 05. august 2024 18.00

Kan jeg bruke Gluten Go på reise?

Hei, jeg har cøliaki og skal snart på reise i ulike land i Asia. Jeg ikke supersensitiv til små mengder gluten (f.eks. reagerer jeg ikke ved bruk av samme frityr som noe med gluten), men reagerer om jeg ved en feil spiser en rett som inneholder gluten. Enkelte steder i Asia ser je...

Hei, jeg har cøliaki og skal snart på reise i ulike land i Asia. Jeg ikke supersensitiv til små mengder gluten (f.eks. reagerer jeg ikke ved bruk av samme frityr som noe med gluten), men reagerer om jeg ved en feil spiser en rett som inneholder gluten. Enkelte steder i Asia ser jeg for meg at det kan bli utfordrende å få 100% glutenfri mat. Jeg lurer derfor på om det kan være en mulighet å ta med Gluten Go-tabeletter til nødstilfeller, for eksempel hos en lokal restaurant som bruker en skvett soyasaus i retten. Jeg kommer uansett ikke til å bruke det som erstatning for å spise matvarer med mye gluten (som brød eller nudler), men det hadde vært fint å vite om det er mulig å bruke i enkelte tilfeller der det er lite gluteninnhold i retten, som f.eks. litt soyasaus i stekt ris. Vil også presisere at jeg er klar over at Gluten Go ikke kan erstatte ett glutenfritt kosthold for personer med cøliaki, men spørsmålet er om det kan brukes i enkelte tilfeller på reise der det ikke er noe annet alternativ.

Anna, 29. juli 2024 13:28

Asia oppleves av mange med cøliaki som litt ekstra utfordrende, nettopp grunnet det du nevner der, men også mangel på kunnskap om cøliaki - og man kan ikke alltid stole på svarene man får på restaurantene.  Tenker at du kan ha med Gluten go tablettene, og samtidig passe på å spørre og grave litt når du snakker med servitører og personalet på restaurantene. Men ikke vær bekymret, for det blir sikkert en fantastisk reise. Kos deg på tur! 

Therese Lensnes, 05. august 2024 15.00

Cøliaki eller intoleranse?

Hei, Datteren vår på 8 år har følt seg sliten og hatt litt vondt i magen en lang stund. Hun har aldri slitt med avføring, hatt løs mage eller lignende. Det siste året har hun noen ganger klaget over at hun har vært kvalm ved bilkjøring. I jun...

Hei, Datteren vår på 8 år har følt seg sliten og hatt litt vondt i magen en lang stund. Hun har aldri slitt med avføring, hatt løs mage eller lignende. Det siste året har hun noen ganger klaget over at hun har vært kvalm ved bilkjøring. I juni fikk vi disse testsvarene hos fastlegen: S-Anti-tTG lgA 31 og S-Anti-Deam glia lgG 14. Oppfølgingsprøver tatt noen uker senere viste S-Anti-tTG lgA 31, S-Anti-Deam glia lgG 11 og HLA DQ8 positiv. Vi ønsker ikke å utsette henne for narkose og gastroskopi nå når hun er såpass ung. Er det stor sannsynlighet for at hun har cøliaki? Kan det også være at hun har glutenintoleranse, og er det da mulighet for at hun kan tåle f.eks. emmer, enkorn og spelt? Jeg har hørt fra venner med glutenintoleranse at surdeigsbrød kan være bedre for dem enn brød bakt med gjær. Er det noe i dette? Vennlig hilsen mor

Mor , 22. juli 2024 11:35

Hun har nok cøliaki, og bør gjennomføre den vanlige diagnostiske prosedyren som for hennes del inkluderer tynntarmsbiopsi i narkose (da kjenner hun ingenting). Men man må være veldig forsiktig med å redusere på glutenmengden i kosten, heller tvert imot til hun har tatt tynntarmsbiopsi, så cøliakiforandringene i tarmen forblir entydige og tolkbare. Dette er ikke en "gluten intoleranse".

Trond S. Halstensen, 12. august 2024 18.19

Tar forskning hensyn til oss som er supersensitive overfor gluten?

Jeg er veldig følsom for små mengder gluten. Jeg skulle gjerne ha vært med i forskning, men jeg takler ikke å få i meg gluten. Jeg fungerer ikke i flere måneder etterpå et glutenuhell. Tror du de tar høyde for dette i forskningen? Det står at m...

Jeg er veldig følsom for små mengder gluten. Jeg skulle gjerne ha vært med i forskning, men jeg takler ikke å få i meg gluten. Jeg fungerer ikke i flere måneder etterpå et glutenuhell. Tror du de tar høyde for dette i forskningen? Det står at man skal gi dem kontaktinformasjon hvis man vil være med i forskningen, men jeg ville bare gi beskjed om hvorfor jeg ikke kan være med

Megacøliaki , 15. juli 2024 22:32

Det er fint du føler du burde bidra i forskningen, men jeg er sikker på at de som aktivt rekruterer cøliakere til ulike prosjekter, forstår at du vegrer deg for ville være med dersom det innebærer en risiko for å få i deg gluten siden du er såpass glutenfølsom. Medisinsk så forstår vi ikke de som har slike superfølsomme glutenreaksjoner. Annen forskning på andre, oftest allergiske tilstander har påvist at bortsett fra reelle superfølesomme individer, så er det endel personer som feiltolker reaksjonene og som ikke får tilsvarende reaksjoner om inntaket er "blindet" for dem. De klarer ikke å gjenkjenne om de får mat med slike små-mengder allergener (gluten) og når det er helt allergenfritt (glutenfritt). Det var en slik blindet provokasjon som viste at de som man tidligere trodde hadde en ikke-cøliakisk glutensensitivitet ikke reagerte på ren gluten, men mest sannsynlig på FODMAP-karbohydratene i hvetemel (Fruktaner) som kan gi sterke mage-tarm plager på tilsvarende måte som for mye FODMAP-karbohydrater kan gi (IBS). Denne reaksjonen var da en IBS-reaksjon. Derfor ble grunnstønaden for denne pasientgruppen fjernet siden det ikke var gluten i hvetemelet som var årsaken til plagene, men FODMAP-karbydratene i hvetemelet. Dersom du skulle ha nytte av eventuell forskning på cøliaki ville det vært enten å få dokumentert hvor lite gluten som faktisk gir plager hos enkelte med cøliaki, som deg, eller, alternativt, at du tåler mer gluten enn du tror. Men jeg vet ikke om noen som driver denne formen for forskning for øyeblikket, men det er noe å tenke på om man burde gjennomføre en slik blindet ren glutenprovokasjon med minimale mengder gluten hos pasienter som er superfølsomme.

Trond S. Halstensen, 17. juli 2024 18.43