Arkiv

Resultat: Cøliaki (1000) viser 641 - 660

Anita, 14. juli 2023 10:14

Hei, Jeg er dame på snart 54, og har hatt lavt stoffskifte fra starten av 30 årsalderen. Jeg har fungert greit på levaxin, men etter at jeg fikk cøliaki i 2016, så har jeg brukt liothyronin med god virkning. Har målt stoffskifte jevnlig og bare brukt levaxin den ...

Hei, Jeg er dame på snart 54, og har hatt lavt stoffskifte fra starten av 30 årsalderen. Jeg har fungert greit på levaxin, men etter at jeg fikk cøliaki i 2016, så har jeg brukt liothyronin med god virkning. Har målt stoffskifte jevnlig og bare brukt levaxin den siste tiden. TSH lå på 0,17 tatt 3 juli. Har vært mye trett og innimellom svimmel, men ikke blodmangel/ jern, ferritin 129, hemoglobin 14,7, b 12 aktivt 70, MCH 30, B-HbA1c på 38,hvite 7,11,erytrocytter 5, hematrokrit 5. Jeg har også kommet i overgangsalderen, og disse symptomene kan være dette. Jeg hadde også magekatarr da jeg fikk påvist cøliaki, og sliter innimellom med løs mage, og virker som jeg tåler dårlig mat med mye fett. Jeg unngår noen matvarer for å unngå sure oppstått. Må jeg fortsette å ta b kompleks og vanlige vitaminer eller burde jeg ta b 12? Noe annet jeg burde tenke på? Alle prøvene var greie, så orker ikke spørre om flere blodprøver. Mvh Anita

Anita, 14. juli 2023 10:14

Beklager sent svar.

Det er litt vanskelig å svare direkte på spørsmålene siden det er veldig personlig og griper inn i behandlingen av deg. Jeg må derfor svare litt generelt. En glutenfri cøliaker vil bli normalisert mhp cøliakisykdommen i løpet av 5-10 år (for å ta litt godt i). Men man kan utmerket godt ha andre sykdomstilstander selvom man har cøliaki. Plagene dine bør derfor undersøkes uavhengig av din (behandlete) cøliaki for å finne ut årsaken til plagene dine.

Trond S. Halstensen, 16. august 2023 19.50

Tåler man spor av gluten?

Hei! Det står på NCF sine sider at de fleste tåler spor av gluten, men en del andre «kilder» på nett sier at tarmen kan bli irritert av spor uten at en selv merker noe, og at dette vil kunne aktivere immunforsvaret og potensielt være skadelig på sikt. ...

Hei! Det står på NCF sine sider at de fleste tåler spor av gluten, men en del andre «kilder» på nett sier at tarmen kan bli irritert av spor uten at en selv merker noe, og at dette vil kunne aktivere immunforsvaret og potensielt være skadelig på sikt. Hva er riktig her?

Christian, 05. juli 2023 18:39

Prinsippielt er det riktig at selv små mengder gluten (spor av) vil gi immunologisk reaksjon. Men dersom man ser på forskningen over hvordan det gikk med de cøliakerene som fikk diagnosen før 12 års alder og som hadde den gamle gluten-grensen på 200 ppm i produkter som var gjort glutenfrie (i praksis betydde det at brødene kunne inneholde 100 ppm gliadin/kg ferdig produkt, tilsvarende den grensen som i dag heter lav-gluten) så var det ingen oversykelighet av annen sykdom ettersom de ble eldre (svenske undersøkelser med cøliakere fra 1974 og fremover). Det er tiden man er udiagnostisert og cøliakisyk som øker risikoen for annen sykdom (som kreft i lymfesystemet). I den ideelle verden burde alle cøliakere kun spise det som er naturlig fritt for gluten eller garantert glutenfritt, men siden vi  lever i den virkelige verden og må "veie risikoen" det å spise noe som kan inneholde spor av gluten (stort sett under 100 ppm der man har målt) og om dette faktisk gir symptomer eller økt risiko for annen sykdom, mot at livet som cøliaker skal leves så ukomplisert (mhp cøliakien) som mulig og ikke være forbundet med kost-indusert økt risiko for akutte plager eller annen sykdom, så bør man ikke unngå enkeltmatvarer bare fordi produsenten ønsker å beskytte seg mot juridiske konsekvenser om det faktisk mot formodning skulle kommet noe glutenstøv over i varen. Er man spesielt bekymret og det plager en dersom man spiser noe man ikke vet er 100% glutenfritt, så må man bare ta konsekvensene av det, og holde seg til produkter som er garantert glutenfrie og/eller produkter som er naturlig glutenfrie. Det er som oftest helt andre utfordringer man som glutenfri cøliaker møter i hverdagen, særlig resturantbesøk hvor personalet tar litt lett på dette med glutenfrie produkter (så man får i seg gluten). Det å øke produktspekteret for en cøliaker ved å inkludere produkter som er merker "kan inneholde spor av gluten" (men som i praksis ikke gjør det), tror jeg gjør hverdagen enklere og livet bedre når man lever glutenfritt.

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 20.00

Hard og vond pasta

Lurer på hvorfor glutenfri pasta blir hard og vond å spise når den er helt avkjølt og kald etter at den er kokt? Lurer også på om rismel er glutenfritt og trygt for en med cøliaki å bruke i baking? ...

Lurer på hvorfor glutenfri pasta blir hard og vond å spise når den er helt avkjølt og kald etter at den er kokt? Lurer også på om rismel er glutenfritt og trygt for en med cøliaki å bruke i baking?

Lørdag 1.7, 01. juli 2023 19:57

Glutenfri kokt pasta blir hard og knekker når dagen etter fordi den består av for det meste stivelse, og stivelse klarer ikke å holde på vannet i noen særlig grad. Pasta som inneholder mye egg slik som italienerne lager den blir sikkert mindre hard når den står en stund, men jeg vet ikke om noen som lager slik glutenfri pasta. Prøv å les på ingredienslisten og se om du finner noen. Ellers så kan du jo forsøke å lage pasta selv med glutenfritt mel og egg, men det er jo litt jobb. Vi har ikke noen kjennskap til at rismel er forurenset av gluten. Ris blir jo ikke produsert i samme område som glutenholdige kornsorter, så det kan du trygt bruke. 

Lise Friis Pedersen, 05. juli 2023 18.00

Hvordan skal vi nå igjennom til en overlege?

Hei! Hvordan skal en som forelder klare å nå igjennom til overleger på norske sykehus? Hvorfor skal det være så sykt vanskelig å bli tatt på alvor når barnet vårt på 5 (snart 6) har hatt flere symptomer i over ett år og vi til n&...

Hei! Hvordan skal en som forelder klare å nå igjennom til overleger på norske sykehus? Hvorfor skal det være så sykt vanskelig å bli tatt på alvor når barnet vårt på 5 (snart 6) har hatt flere symptomer i over ett år og vi til nå kun får høre: «Det er tatt blodprøver og de ser fine ut». Så fortsetter barnet å være dårlig, uten at helsepersonell bryr seg. Mye mageproblemer og mye utmattelse og trøtthet, spiser lite, sakte vektoppgang (er fra før en liten prematurfødt og dysmatur gutt). Vi synes dette er så vanskelig og leit. Da jeg etterspurte gastroskopi var kommentaren: «vi kan nesten ikke legge små barn i narkose uten grunn». Som om jeg vil det! Men vi ønsker virkelig å finne ut av hvorfor han har disse plagene. Hva råder dere oss til å gjøre? Takk på forhånd!

Berit, 05. juli 2023 15:34

Det er nok barnets fastlege som har ansvaret for utredningen og siden dere har vært på barneavdelingen, muligens med cøliaki som fokus, så svarer ofte spesialisthelsetjenesten kun på det spørsmålet fastlegen henvender seg om. Det er mange andre årsaker til at barn har "mageproblemer" enn cøliaki (og skal cøliakien kunne diagnostiseres så må barnet spise 5-15 gram gluten pr dag i lang nok tid til å bli cøliakisyk (2-6 brødskiver pr dag eller tilsvarende med pasta/etc). Dersom det spises lite gluten vil sannsynligheten for at blodprøver og biopsi kan påvise en cøliaki være lav. Jernmangel er ofte det første som vises  når tarmen blir cøliakisyk. La fastlegen ta tak i det dere opplever som problematisk med barnet (ikke fokuser på cøliaki), muligens er det helt andre årsaker til mageproblemet.

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 19.49

Skal vi tørre å spise på restaurant når vi reiser på ferie?

Feber ved inntak av gluten? Har en jente på 4 år som fikk påvisst cøliaki for 4 måneder siden. Var ute å spiste på restaurant for første gang for noen dager siden, der jeg presiserte at hun hadde cøliaki. Dagen etterpå får hun veld...

Feber ved inntak av gluten? Har en jente på 4 år som fikk påvisst cøliaki for 4 måneder siden. Var ute å spiste på restaurant for første gang for noen dager siden, der jeg presiserte at hun hadde cøliaki. Dagen etterpå får hun veldig høy feber og løs mage, kan det være tegn på at maten vi kjøpte innholdt gluten? Har vært svært forsiktig/skeptisk til å kjøpe mat ute da jeg er engstelig for at de ikke er nøye nok når de tilbereder maten. Skal vi tørre å spise på restaurant når vi reiser på ferie?

Monica, 03. juli 2023 22:51

Feberreaksjoner (målt) ved glutenuhell er ikke vanlig, selvom mange blir dårlige og føler seg uggen som ved feber så er det ikke tempraturstigning hos de cøliakere som har reaksjon på gluten. Det behøver ikke ha vært gluten i maten, mange resturanter er flinke, men ikke alle, så man vet aldri om det forstår hva det betyr å ha cøliaki/spise glutenfritt. På ferie... lit tavhengig av hvor, Italia har mange cøliakere så der antar jeg de er godt skolert, men så varioerer det. Muligens kan man se på menyen og ikke ta det for gitt at de glutenfrie brød/pasta/pizza-erstatningene faktiske er glutenfrie. Så man velger ingredienser som er naturlig frie for gluten. Eventuell spormengder/forurensning (via tilberedning) pleier ikke å gi så sterke reaksjoner, så den risikoen må man muliges bare leve med.

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 19.20

Får mensen to dager etter glutenuhell

Hei, jeg har p-stav og merker at hver eneste gang jeg ufrivillig får i meg gluten, så får jeg mensen 2 dager etterpå. Er det noen andre som sliter med dette? ...

Hei, jeg har p-stav og merker at hver eneste gang jeg ufrivillig får i meg gluten, så får jeg mensen 2 dager etterpå. Er det noen andre som sliter med dette?

Lilu, 03. juli 2023 18:10

Jeg har forsøkt å se om noen har skrevet noe om dette, men nei, jeg finner ingen rapporter eller vitenskaplig forklaring på det. Det virker også medisinsk merkelig. Siden du bruker "p-pille stav" så påvirkes ikke mage-tarm kanalens opptaksfunksjon. Så dine uhell må derfor gi deg menstruasjon på annen måte enn pga manglende absorbsjon av hormene i p-pillene. Mulig noen andre der ute kan kommentere på dette. Er det flere av dere som opplever noe likenende?

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 19.09

Klager fremdeles over kvalme og magevondt

Hei! Jente på snart 7 fikk diagnosen i februar i år. Hun har blitt merkbart bedre, mer energi og mer tilfreds generelt. Men hun klager fremdeles over kvalme og magevondt. Er ellers meget selektiv på hva hun spiser og får i seg lite fiber. Hun har strevd med forstoppelse,...

Hei! Jente på snart 7 fikk diagnosen i februar i år. Hun har blitt merkbart bedre, mer energi og mer tilfreds generelt. Men hun klager fremdeles over kvalme og magevondt. Er ellers meget selektiv på hva hun spiser og får i seg lite fiber. Hun har strevd med forstoppelse, men har den siste uken fått til å gå ordentlig på do nesten hver dag (Fått movicol av lege). Før dette kunne det det gå tre, fire dager mellom dobesøkene. Vi hadde imidlertid håpet at kvalmen skulle gi seg nå som avføringen ikke lenger er et problem. Det skal sies at vi for tiden er på sydenferie og at vi dermed ikke kan utelukke at hun har vært utsatt for et glutenuhell på restaurant. (Hun har vært ekstra kvalm på ferie, men kan også være dette hjemme når vi har full kontroll på hva hun får i seg). Vi har også sluppet opp litt på melk på ferien ettersom det tidvis har vært vanskelig finne noe hun kan spise/liker (vi har hele tiden vært forsiktige med laktose). Er det sannsynlig at hun f.eks kan bli veldig kvalm dagen etter et inntak av mye fløteis kvelden før? Trodde egentlig at hun skulle tåle laktose etter så lang tid.

Sarah , 03. juli 2023 10:51

Enig, etter 4 mnd på GFD burde hun tåle vanlige melkemengder, men dette er veldig individuelt. Laktose som ikke spaltes av laktasen, blir spaltet av tarmbakterier som gir gassdannelse og bløt diare.En GFD inneholder ofte andre produkter enn det man spiste før og selvom havre er veldig sundt og en viktig matkilde for cøliakere, er det mange som ikke tåler de mengdene de har lyst til å spise. Det samme gjelder andre erstatningsprodukter. Mulig dere må starte med en mat-kvalme dagbok hvor det noteres hvordan hun har det og hva man har spist den dagen og så se hva det kan være hun blir kvalm av. 

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 18.37

Vil en som ikke har cøliaki kunne bli dårlig av glutenholdig mat?

Hvis en person uten cøliaki spiser glutenfri mat i noen måneder, vil han da kunne oppleve noen plager - feks magesmerter, oppblåsthet, diare etc - om han får i seg gluten? (fordi tarmen/kroppen har tilpasset seg et glutenfritt kosthold.) Eller vil aldri en ikke-cøliak...

Hvis en person uten cøliaki spiser glutenfri mat i noen måneder, vil han da kunne oppleve noen plager - feks magesmerter, oppblåsthet, diare etc - om han får i seg gluten? (fordi tarmen/kroppen har tilpasset seg et glutenfritt kosthold.) Eller vil aldri en ikke-cøliakier oppleve noen plager om han får i seg litt gluten etter noen måneder med glutenfritt kosthold?

Mulig cøliakier, 02. juli 2023 01:31

Veldig individuelt hvordan man har det som ubehandlet cøliaker, og hvordan man reagerer på glutenuhell etter å ha spist glutenfritt en stund. Mange reagerer kraftigere på glutenuhell etter en periode med GFD, mens andre glutenfrie cøliakere ikke reagerer akutt i det hele tatt. Så en slik reaksjon kan ikke benyttes til å støtte/ikke støtte cøliakidiagnosen.

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 18.25

Finnes det en ny metode for å diagnostisere cøliakere?

Hei! Mener å ha lest at det forskes på en ny metode å diagnostisere cøliaki, uten at man trenger å spise ekstremt mye gluten i mange uker. Stemmer det? Når tror du/forskerne det blir mulig, og hva konkret går den nye metoden ut på? Klarer ikke å...

Hei! Mener å ha lest at det forskes på en ny metode å diagnostisere cøliaki, uten at man trenger å spise ekstremt mye gluten i mange uker. Stemmer det? Når tror du/forskerne det blir mulig, og hva konkret går den nye metoden ut på? Klarer ikke å finne det igjen. Jeg har hatt alle mulige slags symptomer på cøliaki hele livet, da jeg var barn hadde jeg eksem, epilepsi (har lest at én viss type kan ha sammenheng med cøliaki), veldig mye mageproblemer, alltid lavt jernlager og lite energi++,og i voksen alder har jeg blant annet vært veldig mye oppblåst/hatt forstoppelse, lavt jernlager, lavt energinivå, og eksem i perioder. Kuttet derfor ut mye gluten i kosten for mange år siden, men de siste årene har jeg vært veldig plaget med magen og delvis eksem), og jeg ville teste meg for cøliaki og tok også gastroskopi, men dessverre spiste jeg for lite gluten til at det kunne påvises (ble veldig dårlig av økt mengde gluten så ga dessverre opp). Jeg har blitt veldig bra av glutenfritt kosthold, nå har jeg mer energi, ikke lenger mageproblemer, og blodprøvene har begynt å bli normale og bedre (jern, magnesium, kalsium, stoffskiftet). Siden jeg ikke ønsker å bli dårlig igjen, og også er redd for at det kan påvirke fertiliteten min (ung og barnløs kvinne), vil jeg per i dag ikke prøve å utsette meg for veldig mye gluten og ta ny gastroskopi, men skulle gjerne hatt diagnosen for å få oppfølging i årene som kommer. Derfor håper jeg at det i framtiden, om ikke så altfor mange år, kan være lettere å diagnostisere cøliaki enn i dag.

Spørrende, 02. juli 2023 00:33

Forskningsmessig har vi ulike tester som øker den diagnostiske treffsikkerheten, også hos de som ikke spiser gluten. Men ingenting av dette brukes i den vanlige diagnostikken, og de er ikke en del av de diagnostiske kriteriene som bl.a. NAV bruker for å godta cøliakidiagnosen i forbindelse med søknad om grunnstønad. Man må altså spise seg såpass cøliakisyk på glutenholdig mat, at sykdommen blir diagnostiserbar. Cøliakidiagnosen godtas kun når man kan dokumentere at man blir cøliakisyk av gluten, og hos voksne så inkluderer det tynntarmsbiopsi på glutenhodlig kost (som viser klassiske cøliakiforandringer). De andre testene vi har benyttet i forskningen, alt fra å påvise økt mengde deamidert-gliadin reaktive T-celler i blodet og at mengden av slike gliadin-reagerende T-celler øker etter at man har spist gluten i 3-5 dager; at man kan måle betennelsessignaler i blodet 2-4 timer etter glutenkonsum også hos mange (men ikke alle) glutenfrie cøliakere, eller at cøliakere har en klar økning av spesielle T-celler i tarmslimhinnen (gamma-delta T-celler) og ofte også har nedslag av IgA og transglutaminasen i tarmslimhinnen (som begge kan påvises med spesialteknikk på tynntarmsbiopsien (immunhistokjemi)), brukes ikke i diagnostiseringen av cøliaki (utenfor forskningslabbene). Samtidig er det mye i hveten, utenom gluten, man kan reagere på. Mange reagerer på enkelte matvarer og må holde seg borte fra dette uten at man kan dokumentere klassisk allergi. Dersom man ikke orker/kan/klarer å gjøre seg selv cøliakisyk (evt. på ren gluten som finnes i "glutenmel" man kan få kjøpt på nettet/helsekostbutikker) så vil man ikke kunne dokumentere at du har cøliaki. Alternativet er at du bare spiser glutenfritt fordi du blir bedre av det, men da er det mye vanskligere å få grunnstønad for fordyrende glutenfri kost.

Trond S. Halstensen

Bør vi be om gastroskopi?

Hei, jeg har nettopp fått påvist cøliaki etter gastroskopi som viste marsh 3c. Ettersom jeg har lest at sykdommen er arvelig tok min datter blodprøve som viste p-deamidert gliadinpeptid igg på 10 og p-transglutaminase [1. Det ser ikke ut som de har testet henne for hl...

Hei, jeg har nettopp fått påvist cøliaki etter gastroskopi som viste marsh 3c. Ettersom jeg har lest at sykdommen er arvelig tok min datter blodprøve som viste p-deamidert gliadinpeptid igg på 10 og p-transglutaminase [1. Det ser ikke ut som de har testet henne for hla-dq2/dq8. Fastlegen min mener dette ikke er forenlig med cøliaki, men jeg klarer ikke å slå meg til ro med det. Jeg hadde selv lave positive utslag på blodprøve selv om jeg hadde marsh 3c. Spørsmålet mitt er om du mener at dette er noe vi burde gå videre med, dvs. be om en gastroskopi? Hun har ikke uttalte problemer med magen, men sliter med oppblåsthet og luft utover det jeg vil anta er normalt. Kan nevne at hun har mye nupper på overarmene. Disse klør ikke, men vises godt og blir røde når hun er varm/trener. Hun er i god fysisk form og normalvektig.

Kvinne38, 29. juni 2023 21:32

Man arver risikoen for å kunne utvikle/ha cøliaki, men så arvelig er den ikke, selvom noen familier har mange cøliakere, er de fleste cøliaker alene om å ha cøliaki i sin nære familie. Dersom hun spiser nok glutenholdig mat (minimum 2 brødskiver pr dag) så tyder ikke hennes blodprøver på at hun har cøliaki. DGP-IgG er mye mer uspesifikk enn transglutaminase-testen (TG2-IgA). Men dersom dere vil teste dette ut så må hun bare passe på å spise nok glutenholdige produkter over en lang nok påeriode (minimum 6 uker, eventuelt kjøpe "glutenmel" og bruk 10-15 gram av det om dagen), og så ta nye blodprøver. Hos voksne som spiser nok gluten så vil TG2-IgA nivået øke slik at cøliakien er diagnostiserbar. Det er riktig at det er et dårlig forholdet mellom blodprøve-nivået og tarmens forandring, men desto høyere TG2-IgA-nivået er, desto større er sannsynligheten for at biopsien vil vise cøliakiforandringer. Man må spise seg såpass cøliakisyk (på gluten, desto mer, desto bedre) at cøliakien blir diagnostiserbar, så derfor vil nok ikke sykehusene ta gastroskopi og tynntarmsbiopsi av personer som ikke har klare tegn på cøliaki, enten via blodprøver, eller andre tegn på at tarmen ikke fungerer som den skal som jern og folinsyre (B9) - mangler som er vanlig ved cøliaki.

Trond S. Halstensen, 05. juli 2023 18.05

Kan cøliaki være grunnen til skadene på tennene?

Hei. Har et barn som i dag fikl påvist cøliaki. Glemte helt å spørre på sykehuset, men ser hun har skader på tenner. Det handler ikke om dårlig tannpuss!! Kan dette være grunnet cøliaki? Hva burde vi gjøre såfall? Finnes det ogs&a...

Hei. Har et barn som i dag fikl påvist cøliaki. Glemte helt å spørre på sykehuset, men ser hun har skader på tenner. Det handler ikke om dårlig tannpuss!! Kan dette være grunnet cøliaki? Hva burde vi gjøre såfall? Finnes det også egne apper for barn med cøliaki?

Mamma, 27. juni 2023 23:43

Ubehandlet cøliaki kan gi emaljeskader på de permanente tennene, og dersom man må gjøre noe med det, så betaler trygden det (HELFO). Det er cøliakien som da har gitt henne emaljedefektene (har nok ingenting med tannpuss å gjøre). Jeg kjenner ikke til egne apper til/for cøliakibarna, men det er en god ide.

Trond S. Halstensen, 28. juni 2023 19.17

Hva kan gjøres for å komme videre?

Mann 56 reagerer ekstremt på gluten. Det minste spor av gluten gjør ham syk i dagesvis. Han sier at overføring skjer fra hundene, pakninger fra butikk osv. Det blir ikke brukt noe med glutenspor i maltlaging. Foregår svært nøye. Han har ikke fått stilt di...

Mann 56 reagerer ekstremt på gluten. Det minste spor av gluten gjør ham syk i dagesvis. Han sier at overføring skjer fra hundene, pakninger fra butikk osv. Det blir ikke brukt noe med glutenspor i maltlaging. Foregår svært nøye. Han har ikke fått stilt diagnose, men erfarer selv at etter at gluten ble borte fra kosten er han bedre. Men bare en dag eller to, så blir han utsatt for smitte igjen, helt uforklarlig annet at det kan være overført fra hundene eller vaskemiddel osv til ham. Er det flere personer som har det slik? Han tør ikke gå ut eller være sosial i redsel for tilfeldig spor av gluten. Han får ekstreme beinsmerter, puster tungt og anspent, svimler og er kvalm. Han drar beina etter gulvet når han går. Er dette vanlig? Hvordan kan han få bekreftelse på sin diagnose uten å utsettes for glutenholdig kost? Det nekter han da han blir så syk. Hva kan gjøres for å komme videre?

Pårørende, 27. juni 2023 10:28

Reaksjonen og opplevelsen av at det skal være kontamineringssmitte fra hund/vaskemidler gir ikke medisinsk mening. Mulig dette er noe helt annet. Han bør oppsøke legen sin, men må være forberedt på at man ikke bare diskuterer cøliakidiagnostisering, men også andre medisinske tilstander som er mer forenlig med de plagene han har. 

Trond S. Halstensen, 28. juni 2023 19.00

Hva betyr det at jeg har cøliaki Marsh type 2?

Hei, jeg ble diagnostisert med cøliaki i januar 2023, og fikk vite at jeg har typen Marsh type 2, men hva betyr det og er det farlig? ...

Hei, jeg ble diagnostisert med cøliaki i januar 2023, og fikk vite at jeg har typen Marsh type 2, men hva betyr det og er det farlig?

Anonym jente , 27. juni 2023 10:40

Marsh-2 sier noe om hvor cøliakipåvirket tarmen din var, og det er IKKE farlig. Velkommen som cøliaker. Meld deg inn i NCFU eller NCF (avhengig av alder), delta på møter/samlinger så du får tips om hvordan man kan leve glutenfritt, og gled deg til at du nå kan bli frisk fra det du ikke visste (ennå) var en sykdom (og ikke slik du er/livet). Men det tar en stund, ett år eller 2-3 år på GFD før man er "normal-frisk" (avhengig av hvor syk man er/var) 

Trond S. Halstensen, 28. juni 2023 18.44

Bør vi gå videre for å finne ut om han har cøliaki?

Hei, min sønn på 10 år har varierende avføring. Ikke direkte diaré, men litt løs og blir en del tørk etter dobesøk. Han har ingen magesmerter, vokser som han skal og er ikke noe utmattet eller har utslett. Han har hatt melkeallergi fra han var f&...

Hei, min sønn på 10 år har varierende avføring. Ikke direkte diaré, men litt løs og blir en del tørk etter dobesøk. Han har ingen magesmerter, vokser som han skal og er ikke noe utmattet eller har utslett. Han har hatt melkeallergi fra han var født til han var rundt 3 år. Etter nye blodprøver og tester både når han var 3 år og 6 år, så har de ikke vist noen allergi. Tok også prikketest for andre allergier. Tok nå nye blodprøver som testet bla melk og hvete og en utvidet cøllaki blodprøve. De kom tilbake med negativt svar. Bør vi gå videre for å finne ut om han ikke har cøliaki? Han spiser brød flere ganger om dagen og pasta etc. Dette gjorde han også før blodprøvene. På forhånd takk for svar.

Monika, 26. juni 2023 12:07

Jeg må svare deg prinsippielt da jeg ikke kan gi personlige diagnostiske råd over nettet. Når det ikke er noen tegn til at han har cøliaki (blodprøver er normale, ikke jernmangel, ingen vekstretardasjon etc) så er det neppe cøliaki som årsak til den løse magen. Avføringsproblemer er veldig vanlig hos barn. Dersom han spiser godt med brød/pasta/pizza etc, så vil såpass store barn i de aller fleste tilfeller ha økt nivå av TG2-IgA i blodet ("cøliakiprøven"), og når man ikke har det eller andre tegn til cøliaki og man spiser nok gluten, så er det neppe cøliaki.

Trond S. Halstensen, 28. juni 2023 18.35

Har fått avslag på søknad om grunnstønad

Hei! Datteren min på 15 år fikk påvist cøliaki på Ahus i oktober 2022. Diagnosen kom egentlig som en overraskelse da problemet hennes var slim og klumpfølelse i halsen. Biopsien viste Marsh 3C. Hun hadde også jernmangel. Overlegen sendte med oss et s&oslas...

Hei! Datteren min på 15 år fikk påvist cøliaki på Ahus i oktober 2022. Diagnosen kom egentlig som en overraskelse da problemet hennes var slim og klumpfølelse i halsen. Biopsien viste Marsh 3C. Hun hadde også jernmangel. Overlegen sendte med oss et søknadsskjema for grunnstønad. Det ble aldri tatt noen blodprøve slik som NAV krever, og vi visste aldri at det var nødvendig. Når overlegen på sykehuset ringer og sier at hun har cøliaki, så forholder man seg jo til det. Nå vet jeg virkelig ikke hva vi skal gjøre - vi har nemlig fått avslag på søknad om grunnstønad grunnet manglende blodprøve. I avslaget skriver NAV "Cøliakidiagnosen på barn stilles først og fremst på bakgrunn av forhøyet IgA vevstransglutaminase (lgA-TG2) mer enn 10 ganger referansegrense. Diagnosen støttes av samtidig positiv endomysiumtest (lgA-EMA)..."Vilkårene for grunnstønad er ikke oppfyllt etter kriteriene i ESPGHAN. Vi har ikke funnet grunn til å fravike kravene til diagnostisering" Jeg har kontaktet barnepoliklinikken på Ahus to ganger, men overlegen ringer meg ikke tilbake. Skal vi virkelig lide for at vi aldri har blitt bedt om å ta denne blodprøven? Min datter har gått på glutenfri kost siden oktober, og vi fikk avslag i mai (NAV har brukt over 6 mnd på å behandle søknaden). Jeg kan jo ikke be datteren min begynne å spise glutenholdig mat igjen bare for å ta denne blodprøven. Blir veldig takknemlig for svar.

Tone, 21. juni 2023 21:54

Mye mulig din datter fortsatt har forhøyet IgA-TG2 verdier, selv etter 6 mnd på GFD, så det er mulig å få tatt blodprøve hos hennes fastlege. Men jeg kan vanskelig forestille meg at de har att tynntarmsbiopsi uten at de tok IgA-TG2 blodprøve (som nok har vist seg å være forhøyet), så be om kopi-utskrift av journalen hennes, der alle blodprøvesvarene står. Hva skrev sykehus-overlegen i attesten som vel følgte med NAV-søknaden? Her skal de diagnostiske premissene være inkludert.

Hun hadde jernmangel (andre mangler??), påvist flat tynntarm (Marsh-3C), men tilsynelatende har de ikke tatt IgA-TG2 (?). Uansett, dersom overlegen på sykehuset setter cøliakidiagnosen etter vanlige anerkjente diagnostiske prinsipper, så skal NAV ta overlegens konklusjon til følge, så hent inn mer data fra sykehuset, mål  nivået av TG2-IgA og GDP-IgG hos fastlegen,  klag på vedtaket og legg ved de nye dataene (send forespørsel til overlegen for mer detaljert attest slik NAV vil ha de, og send en skriftlig forespørsel til avdelingens administrative overlege om dere ikke får svar), får dere et nytt NAV-avslag så be om kopi av NAV sin saksbehandling i forbindelse med at dere forbereder saken for trygderetten. Da pleier de å gi seg, de vet de taper i trygderetten.

 

Trond S. Halstensen, 28. juni 2023 18.09

Har cøliaki og tarmkreft en sammenheng?

Har cøliaki og tarmkreft en sammenheng? ...

Har cøliaki og tarmkreft en sammenheng?

Ann-Helen, 21. juni 2023 18:14

Cøliaki gir økt risiko for lymfekreft i tynntarmen (sjeldent for "tarmkreft") og for tynntarmskreft, men ikke økt risiko for den vanligste kreftformen i tarmen, tykktarmskreft.

Trond S. Halstensen, 21. juni 2023 19.30

Har man som cøliaker (og diabetiker) rett på økt antall egenmeldingsdager?

Hei. Har man som cøliaker (og i mitt tilfelle også diabetiker) rett på økt antall egenmeldingsdager? Feks i tilfelle uhell i kosten som kan være svært plagsomt. Evt finnes det andre ordninger? ...

Hei. Har man som cøliaker (og i mitt tilfelle også diabetiker) rett på økt antall egenmeldingsdager? Feks i tilfelle uhell i kosten som kan være svært plagsomt. Evt finnes det andre ordninger?

Marianne, 21. juni 2023 09:01

Det er ingen automatikk i dette, men din arbeidsgiver kan søke om å få refundert sin utgift i arbeidsgiverperioden ved mye sykdom/egenmeldinger, dersom du er kronisk syk. (https://www.nav.no/fyllut/nav082005)

Det er litt ulike avtaler mellom partene i arbeidslivet, så det er vanskelig å gi noen generelle råd.

Trond S. Halstensen, 21. juni 2023 19.12

Hva slags oppfølging burde fastlegen gi meg etter jeg fikk påvist cøliaki?

Hva slags oppfølging burde fastlegen gi meg etter jeg fikk påvist cøliaki? Er 34 år gammel mann. Hva skal jeg be han gjøre? (benntethetsmåling?, blodprøver?, ny gastro?, sjekke for andre revmatiske/auto-immune sykdommer?) ...

Hva slags oppfølging burde fastlegen gi meg etter jeg fikk påvist cøliaki? Er 34 år gammel mann. Hva skal jeg be han gjøre? (benntethetsmåling?, blodprøver?, ny gastro?, sjekke for andre revmatiske/auto-immune sykdommer?)

Tommy, 20. juni 2023 10:13

Det er så individuelt hva som trengs av oppfølgning, mye avhengig av hvor dårlig du var før de oppdaget cøliakien. Har du fått påvist mangeltiltander (jern, folinsyre, magnesium, D-vitamin etc.) så skal du ha tilskudd og man skal se at du "fylles opp" og at du normaliseres. Var du avmagret må man vurdere om du skal ta pneumovax-vaksinen mot alvorlig pneumokokk-sykdom. Man screener ikke cøliakere rutinemessig for annen autoimmunsykdom, men har det i tankene om noe merkelig skulle dukke opp (og den vanligste autoimmune sykdommen er stoffskiftproblemer, som oftest rammer kvinner). Ofte screener legen for generelle markører på autoimmun sykdom, så det er muligens allerede gjort, uten at du nødvendigvis vet om det. Man ser også at autoantistoffnivået (TG2-IgA) synker på GFD (at du holder deg til dietten), og at du ellers har det fint. Etter ca 2 år på GFD er du nesten frisk fra din cøliaki og har ikke lenger en aktiv sykdom så lenge du holder deg glutenfri.

Trond S. Halstensen, 21. juni 2023 19.00

Betyr prøvene at man har cøliaki - og at tarmbiopsi kun er nødvendig for å få stønad?

Høye verdier på S-anti-ITGA IgA - verdi 120 og S-Anti-Deam glis Ig6, verdi 108. Betyr det da at man har cøliaki og at tarmbiopsi kun er nødvendig for å få stønad? Er det noen annen grunn for å ta tarmbiopsi? ...

Høye verdier på S-anti-ITGA IgA - verdi 120 og S-Anti-Deam glis Ig6, verdi 108. Betyr det da at man har cøliaki og at tarmbiopsi kun er nødvendig for å få stønad? Er det noen annen grunn for å ta tarmbiopsi?

Dolly, 19. juni 2023 17:40

Du har cøliaki (antar vi snakker om Fürst sin verdier hvor TG2-IgA =128 U/ml er topp, og <7 U/ml er normalt. Men man forutsetter en positiv diagnostisk biopsi for å kunne dokumentere tilstanden, for å få grunnstønad og for å være på den sikre siden (så du ikke skal starte å tvile i fremtiden). Bare ta den biopsien (og ikke slutt med gluten før biopsien er tatt), man har mange teknikker for å dope deg såpass ned at du ikke merker så mye til den. 

Trond S. Halstensen, 21. juni 2023 18.43

Kan magesmertene bety at jeg har aktiv cøliaki?

Hei. Jeg har et cøliaki-gen, men det er ikke aktivt ifølge blodprøve. Jeg har noe symptomer som luft i magen og tenkte å kutte ut gluten. Jeg har spist glutenfritt i 3 uker og spiste litt bulgur som inneholder gluten. Dagen etter var dårlig. Hadde vondt i magen....

Hei. Jeg har et cøliaki-gen, men det er ikke aktivt ifølge blodprøve. Jeg har noe symptomer som luft i magen og tenkte å kutte ut gluten. Jeg har spist glutenfritt i 3 uker og spiste litt bulgur som inneholder gluten. Dagen etter var dårlig. Hadde vondt i magen. Er det vanlige symptomer når man kutter ut gluten, eller det kan bety at jeg har aktiv cøliaki?

Aleksandra, 19. juni 2023 12:59

Nei, så lenge du bare har genet (som 30-40% av oss har) og man ikke ser noen andre tegn til cøliaki, så har du mest sannsynlig ikke cøliaki som årsaken til dine mage-plager. Det er mye annet i hvetemel man kan reagere på, inkludert FODMAP-karbohydratene (fruktaner) som klassisk gir mye luft og gassproblemer (som igjen ofte gir magevondt).

Trond S. Halstensen, 21. juni 2023 18.24