Arkiv

Resultat: (1000) viser 401 - 420

Kan jeg stole på at glutenfritt byggmaltekstrakt faktisk er glutenfritt?

Har funnet et nytt glutenfritt knekkebrød fra Semper. Det inneholder glutenfri byggmaltekstrakt, er det mulig? Kan jeg stole på at det er glutenfritt? Har også lest at Semper glutenfritt er overtatt av Schär, men får ingen svar fra de på spørsmål...

Har funnet et nytt glutenfritt knekkebrød fra Semper. Det inneholder glutenfri byggmaltekstrakt, er det mulig? Kan jeg stole på at det er glutenfritt? Har også lest at Semper glutenfritt er overtatt av Schär, men får ingen svar fra de på spørsmålet mitt. 

Tante!, 13. februar 2024 10:58

Ja, det finnes glutenfritt byggmaltekstrakt. Siden produktet og selve byggmalten er er merket glutenfritt, skal du kunne stole på at produktet er glutenfritt. Byggmalt kan gjøres glutenfritt ved å tilsette et enzym, slik man typisk gjør i ølproduksjon av glutenfritt øl. 

Lise Friis Pedersen, 14. februar 2024 18.00

Har dere en god oppskrift på flatbrød?

Jeg er veldig glad i flatbrød, har dere en god oppskrift?  ...

Jeg er veldig glad i flatbrød, har dere en god oppskrift? 

Hallvard, 09. februar 2024 15:51

NCF har bakekurs for medlemmer, og arrangerer bl.a. lefsebakstkurs der oppskrift på flatbrød inngår. Anbefaler deg å delta på et slikt kurs dersom du har mulighet. Du kan også ta kontakt med oss for å få oppskriften på flatbrød. Det finnes helt sikkert også andre gode oppskrifter på glutenfrie flatbrød på nett. 

Lise Friis Pedersen, 14. februar 2024 18.00

Kan jeg ha blitt dårlig av godteri som "kan inneholde spor av gluten"?

Jeg lurer på om colagodteri innholdet gluten, og om det er trygt å spise? Spiste nylig en del av disse, og det sto "kan inneholde spor av". Det skal vel ikke være farlig? Jeg ble skikkelig dårlig av det og fikk diare i etterkant. Kan det ha ...

Jeg lurer på om colagodteri innholdet gluten, og om det er trygt å spise? Spiste nylig en del av disse, og det sto "kan inneholde spor av". Det skal vel ikke være farlig? Jeg ble skikkelig dårlig av det og fikk diare i etterkant. Kan det ha vært på grunn av colagodteriet jeg spiste?

Anna, 14. februar 2024 13:43

"Kan inneholde spor av" er en merkeordning som opplyser om at produktet ikke inneholder glutenholdige ingredienser, men kan ha blitt forurenset under produksjon. Vi anser slike produkter for å være glutenfrie. I praksis er denne merkeordningen både frivillig (du har altså ingen større garanti for å slippe potensielle spormengder dersom det ikke står "kan inneholde spor av"), og brukt mer som en juridisk ansvarsfraskrivelse. Du kan dermed helt trygt spise colagodteriet, og det var nok ikke gluten du ble dårlig av denne gangen. Husk at det er mye annet i mat man kan reagere på, som bakterier og sopp (mugg). Det er man ikke immun mot med cøliaki. 

Lise Friis Pedersen, 14. februar 2024 18.00

Er det mulig å lage god glutenfri bakst?

Hei! Jeg fikk cøliaki for eit par år siden. Synst til tider det kan være litt kjipt å ha cøliaki, og føler det er teit av meg. Vi er jo heldige som er friske og kan spise typ det alle andre kan, bare uten gluten. Likevel så synst jeg av og til det er...

Hei! Jeg fikk cøliaki for eit par år siden. Synst til tider det kan være litt kjipt å ha cøliaki, og føler det er teit av meg. Vi er jo heldige som er friske og kan spise typ det alle andre kan, bare uten gluten. Likevel så synst jeg av og til det er kjipt når hele familien koser seg med boller og annen bakst. Er egentlig veldig glad i å bake, men ikke etter jeg fikk cøliaki. Har ikke fått dreisen på det. Er det mulig å lage faktisk god bakst uten gluten? Da tenker jeg spesielt på gjærbakst.

Andrea, 12. februar 2024 22:04

Det er fullt mulig å lage god glutenfri bakst, men det kan være uvant for mange i starten. Når bakverket er uten gluten kan man for eksempel oppleve at deigen er vesentlig mer klissete å arbeide med, og vanskeligere å forme enn vanlig gjærbakst. Da kan det hjelpe å bruke enkle hjelpemidler som sprøyteposer, hansker eller ekstra olje/smør på hendene ved utbaking, og silikonunderlag. for å nevne noe. Prøv gjerne ut våre oppskrifter på gjærbakst, og ikke gi deg med bakingen! Øvelse gjør mester. De fleste opplever at man må knekke noen koder, men glutenfri bakst er egentlig ikke så mye vanskeligere enn vanlig bakst. NCF arrangerer glutenfrie gjærbakstkurs over store deler av landet med dyktige bakeledere, så jeg anbefaler deg sterkt å delta på bakekurs dersom du har mulighet. Her kan du lære deg triksene for å mestre den glutenfrie baksten, og samtidig bli kjent med andre mennesker i samme situasjon som deg. Synes også du kan tipse de rundt deg om at de fleste kaker enkelt kan lages glutenfritt. Kanskje dere heller kan dele en god glutenfri kake i godt lag sammen? 

Lise Friis Pedersen, 14. februar 2024 18.00

Kan jeg få i meg gode kilder til langsomme karbohydrater på glutenfri kost?

Jeg ønsker å spise ca 100 gr langsomme karbohydrater (og færrest mulig hurtige), fordelt på 3 måltider (og 1-2 mellommåltider). Glutenfrie produkter med langsomme karbohydrater har ofte lite karbohydrater og ved å spise f.eks. frøknekkebrød f&...

Jeg ønsker å spise ca 100 gr langsomme karbohydrater (og færrest mulig hurtige), fordelt på 3 måltider (og 1-2 mellommåltider). Glutenfrie produkter med langsomme karbohydrater har ofte lite karbohydrater og ved å spise f.eks. frøknekkebrød får jeg i meg for lite karbohydrater. Jeg baker nå grovt brød av havremiks etter oppskrift fra kristinkoker.com. Her er det tapioka og potetmel som vel er raske karbohydrater, og xanthangummi som jeg ønsker å unngå. Er det mulig å bake glutenfritt brød uten melk (kan bruke ghee) kun av langsomme karbohydrater, men med nok karbohydrater? Har dere noen oppskrifter? Hvordan kan jeg finne ut ca. hvor mye karbohydrater det er pr. skive av ulike oppskrifter? Hvilke glutenfrie mel som teff, hirse, quinna, bokhvete, ris, mais, mm. er langsomme? Jeg bruker en del hel kokt glutenfri havre som karbohydratkilde til middag, istedenfor ris, pasta og potet? Har dere andre forslag til sunne karbohydratkilder til middag?

Blodsukkervennlig , 12. februar 2024 14:47

Med langsomme karbohydrater antar jeg at du mener for eksempel fullkornsprodukter der fiber, protein, fett og vitaminer/mineraler er bevart i kornet. Fullkorn og andre komplekse karbohydrater fordøyes saktere enn stivelse og sukker, som er lett tilgjengelig næring. Antar videre at du har gode medisinske grunner for å fordele karbohydratene slik du beskriver (ellers ville jeg revurdert om det er nødvendig å være så rigid med mengdene). Det er fullt mulig å bake glutenfritt fullkornsbrød, og kornsortene du nevner er gode eksempler på hva slags mel som kan inkluderes i slik bakst. Som bindemiddel i baksten kan du også bruke psyllium husk eller po(tet)fiber i stedet for xanthangummi. Se gjerne nettsidene våre for gode oppskrifter på grovt glutenfritt brød. For å finne ut hvor mange gram karbohydrater det er per brødskive, må du først regne ut totalt antall karbohydrater i baksten og deretter dele på vekten av en brødskive (som regel ca. 30-40 g). Matvaretabellen og kostholdsplanleggeren er gode verktøy for å beregne dette. Andre forslag til sunne karbohydratkilder til middag er stivelsesrike grønnsaker (søtpotet, gulrot, andre rotgrønnsaker) og belgfrukter. 

Lise Friis Pedersen, 14. februar 2024 18.00

Hvordan eksponere datteren vår for gluten?

Hei. Min datter har fått påvist cøliakigen ved blodprøve, men har ikke aktiv cøliaki da hun lever med for lite gluten i kostholdet. Så fastlegen vil eksponere henne for gluten. Dette vil vi gjerne gjøre i samarbeid med spesialist, men hvor kan vi bl...

Hei. Min datter har fått påvist cøliakigen ved blodprøve, men har ikke aktiv cøliaki da hun lever med for lite gluten i kostholdet. Så fastlegen vil eksponere henne for gluten. Dette vil vi gjerne gjøre i samarbeid med spesialist, men hvor kan vi bli henvist? Hun tåler heller ikke melkeprodukter. Er utredet for andre tarm-problemer med negativt resultat.

Fortvilet mor, 13. februar 2024 11:33

Det å ha cøliaki-genet betyr veldig lite da ca 35% av oss har det. Har man ikke cøliaki-genet (HLA-DQ2.5 eller -DQ8) så er det veldig lite sannsynlig at man har cøliaki som forklaring på plagene man har (God negativ prediktiv verdi, elendig til å påvise cøliaki). Det betyr at hun kan få cøliaki, men 96% av de med genet får det ikke. Det er legen hennes som må vurdere om problemstillingen krever henvisning til spesialist, og forslaget hens er godt: skal man diagnostisere en cøliaki så må den være aktiv og det fordrer at man spiser nok gluten lenge nok til at den er aktiv nok til at man kan diagnostisere den (minimum 2 brødskiver om dagen i minimum 6 uker, ofte mer gluten i lenger tid før cøliakien aktiveres). Jeg tror du er i gode hender mhp. legen hennes når det gjelder gjennomføringen av glutenprovosering og cøliakidiagnostisering.

Det er mange barn med mageplager, ofte er det vanskelig å finne ut hva de reagerer på, men de fleste klassiske matallergier vokser man av seg (blir bedre/borte med alderen). Endel ikke-allergiske intoleranser beholder man (som å reagere på jordbær, citrus-frukter etc.). Når det gjelder cøliaki se annet svar i dag på samme spørsmål. En henvisning til barnelege er det hennes lege som henviser til, når hen mener at det er nødvendig.

Trond S. Halstensen, 14. februar 2024 19.00

Hvor kan jeg utrede min datter for cøliaki, når hun allerede spiser tilnærmet glutenfritt?

Hvor skal jeg henvende meg for å få utredet min datter for cøliaki? Hun har gjennom blodprøve fått påvist gendisposisjon for cøliaki, men lever til daglig med lite gluten i kostholdet. Blodprøven er derfor negativ. Fastlegen vil eksponere henne for...

Hvor skal jeg henvende meg for å få utredet min datter for cøliaki? Hun har gjennom blodprøve fått påvist gendisposisjon for cøliaki, men lever til daglig med lite gluten i kostholdet. Blodprøven er derfor negativ. Fastlegen vil eksponere henne for gluten, men jeg vil gjerne gjøre denne prosessen i samarbeid med en spesialist. Hvor kan jeg bli henvist?

Fortvilet mor, 13. februar 2024 11:25

Å ha genene for cøliaki betyr veldig lite, fordi ca. 35% av oss har disse genene. Har man derimot ikke cøliakigenet (HLA-DQ2.5 eller -DQ8) er det veldig lite sannsynlig at man har cøliaki som forklaring på plagene (God negativ prediktiv verdi, lite egnet til å påvise cøliaki). Det betyr at hun kan få cøliaki, men 96% av de med genet får det ikke. Det er legen hennes som må vurdere om problemstillingen krever henvisning til spesialist, og forslaget hens er godt: skal man diagnostisere en cøliaki må den være aktiv, og det fordrer at man spiser nok gluten, lenge nok til at den kan diagnostiseres (min. 2 brødskiver om dagen i min. 6 uker, og ofte enda mer gluten i lengre tid før cøliakien aktiveres). Jeg tror du er i gode hender mhp legen hennes når det gjelder gjennomføringen av glutenprovosering og cøliakidiagnostisering.

Trond S. Halstensen, 14. februar 2024 18.39

Har jeg potensiell cøliaki, med forhøyede blodprøver og negativ biopsi?

Hei, Jeg fikk påvist følgende resultater på blodprøve: Anti-Vevstransglutaminase IgA: > 100.0*H (referanse: < 4) Kommentar: Sterk positiv. Anti-Deamidert-gliadinpeptid IgG: 57*H (referanse: < 20) Kommentar: Positiv. Etter dette reduserte jeg noe på gluten i k...

Hei, Jeg fikk påvist følgende resultater på blodprøve: Anti-Vevstransglutaminase IgA: > 100.0*H (referanse: < 4) Kommentar: Sterk positiv. Anti-Deamidert-gliadinpeptid IgG: 57*H (referanse: < 20) Kommentar: Positiv. Etter dette reduserte jeg noe på gluten i kosten, før jeg tok gastroskopi to uker senere. Da var alt normalt i tarmen og biopsi av tarmtottene var normal. Slik jeg har forstått det har jeg derfor såkalt "potensiell cøliaki". Hva er farene ved å spise litt gluten av og til når man har det? Vil det kunne føre til mer alvorlige sykdommer i det lange løp? Har aldri hatt særlige plager med magen eller allmenntilstanden ellers, og har ikke merket noe spesielt i det jeg sluttet å spise gluten heller.

Cølli, 12. februar 2024 17:59

Cøliakiforandringene i tynntarmen kan være flekkvise, så cøliakisyke områder kan finnes ved siden av "friske" områder (de er ikke normale, men ikke påfallende syke heller). Blodprøvene dine var klart positive for cøliaki, så den cøliakispesifikke immunreaksjonen din er der. Din immunologiske aktivitet kan variere utover i livet og cøliakiaktiviteten er et produkt av mengde gluten du spiser x immunologisk aktivitet. Når du ikke får symptomer når du spiser gluten, og tenker at du bare kan redusere glutenmengden litt så går det bra, løper du en risiko for at dette utvikler seg og blir en mer aktiv cøliaki. Symptomene kommer gjerne snikende og ikke nødvendigvis med mage-tarmplager. Utmattelse, "hjernetåke"/konsentrasjonsproblemer, og andre diffuse plager som man tradisjonelt ikke forbinder med cøliaki (eller med sykdom i mage-tarmkanalen) er like vanlig. Ingen har nøyaktige data på hvordan det går med de som har potensiell cøliaki om de fortsetter på glutenholdig kost. Det er en dose-respons sammenheng, så desto mer gluten man spiser desto høyere sansynlighet er det for å få en aktiv cøliaki med tarmforandringer. Når man ser på personer som har gitt blod til blodbanken, har man kunnet følge disse over mange år. Blant de som hadde positive cøliakiprøver (men som aldri ble forsøkt diagnostisert), døde flere "før tiden" sammenliknet med de som ikke hadde slike antistoffer. Særlig var dette tydelig blandt menn. Blant disse var det nok også en del med udiagnostisert cøliaki i tillegg. Husk at 3/4 av alle voksne med cøliaki fremdeles er udiagnostiserte ifølge store screeningstudier (som egentlig har en aktiv cøliaki). Jeg vil anbefale deg å enten spise så mye gluten du bare kan en 6-8 ukers tid for så å ta en ny blodprøve og ny tynntarmsbiopsi ( i håp om at biopsien blir konklusiv), eller, alternativt starte med glutenfri kost (helt glutenfri) i minimum 6 mnd før du avgjør om du vil fortsette med en glutenfri kost. Det tar tid å bli frisk fra en cøliaki, og hvilke cøliakiplager du egentlig har, oppdager du først etter å ha vært glutenfri lenge nok til at du begynner å bli frisk. 

Trond S. Halstensen, 14. februar 2024 18.21

Bør mitt 19 mnd gamle barnebarn utredes for cøliaki?

Hei. Jeg har et barnebarn på 19 mnd som plages mye med hard avføring, og har smerter ved avføring. Hun har vært plaget med vekselsvis løs og hard mage siden hun var baby. Etter introduksjon av fast føde, er det i hovedsak forstoppelsen som er dominerende....

Hei. Jeg har et barnebarn på 19 mnd som plages mye med hard avføring, og har smerter ved avføring. Hun har vært plaget med vekselsvis løs og hard mage siden hun var baby. Etter introduksjon av fast føde, er det i hovedsak forstoppelsen som er dominerende. Foreldrene er oppfordret til å bruke Movicol, og bruker det jevnt og trutt. Barnet kan våkne om nettene grunnet magesmerter. Jeg har cøliaki, min sønn (far til barnet) har cøliaki og oldefar til barnet (min far) hadde cøliaki. Det hadde vært fint å kunne få bekreftet/avkreftet om hun har cøliaki. Hvordan vil du anbefale at foreldrene går fram for å finne ut av dette? Jeg vet det kan være utfordrende å sette diagnose på så små barn. Fastlegen ville de skulle ta vekk både gluten og melk, for å teste om barnet ble bedre. Fastlege ønsket heller ikke å ta blodprøver. Jeg ønsker helst at det bør være en spesialist/barnelege som følger de opp og bestemmer veien videre. Fint med en faglig tilbakemelding fra dere. Hilsen bestemor

Bestemor, 09. februar 2024 09:39

Som et barn av en cøliaker (+ de andre i familien) skal man være raskt ute med å screene for cøliaki. Problemet er, som du muligens vet, at cøliaki barn <2 år ofte (~50%) ikke er positive på de tradisjonelle cøliakiblodprøvene (IgA-TG2). Dersom barnet har forhøyede nivåer av IgA-TG2 er saken enklere. Det er barna som har cøliaki uten forhøyede nivåer av disse autoantistoffene (IgA-TG2) som gir legen en diagnostiske utfordring, særlig når man har plager. Ofte ser man da etter andre klassiske tegn til cøliaki, som at barnet har forsinket lengdevekst (faller på sin lengdepercentil) eller manglende vektoppgang (flater ut på vekstkurven). Dette er imidlertid sene tegn på aktiv og alvorlig cøliaki. Oftest vil mengden gluten i kosten til familier der én har cøliaki (og spiser glutenfri kost), være lavere enn det som skal til for å få høy nok cøliakiaktivitet til at tarmens absorbsjonsfunksjon påvirkes. Men, de aller fleste barn av cøliakere får ikke selv cøliaki (kun ca. 10% får det). Vi ser opphopning i noen familier, men ofte er det kun ett familiemedlem med cøliaki. Eksklusjon av melkeproteiner ved forstoppelse hos barn er blitt veldig vanlig (med god grunn), så det er et godt råd (bare husk på å gi ham tilskudd av D-vitamin). Å ekskludere gluten for å teste om det bedrer tilstanden før man får en diagnose, er derimot svært uheldig fordi barnet etter å ha blitt bedre, må spise gluten igjen en stund for å få en NAV-godkjent diagnose. Det kan by på store utfordringer da mange reagerer sterkere på glutenreindtroduksjon enn tidligere (og da blir det vanskelig å spise det).

Be om en henvisning til en barnelege på bakgrunn av cøliakiopphopningen i familien. Før legebesøket hvor det skal tas blodprøve, bruk bedøvende EMLA-krem over stikkestedet så det ikke gjør vondt, og la barnet spise så mye glutenholdige matvarer han kan frem mot blodprøvetakingen. Det vil øke cøliakiaktiviteten og bedre muligheten til å få en avklaring. Desto mer gluten, desto høyere cøliakiaktivitet, og desto enklere er det å diagnostisere cøliakien (som bare kan diagnostiseres når den er aktiv, på glutenholdig mat).

Trond S. Halstensen, 14. februar 2024 18.03

Er det trygt å spise pommes frites på McDonalds når en har cøliaki?

Hei! Er det trygt å spise på mcdonalds når en har cøliaki? Tenker spesielt på fries, og at de kanskje blir friter sammen med glutenholdige produkt? ...

Hei! Er det trygt å spise på mcdonalds når en har cøliaki? Tenker spesielt på fries, og at de kanskje blir friter sammen med glutenholdige produkt?

Katrine, 07. februar 2024 10:12

Det skal være trygt å spise på McDonalds med cøliaki. De har gode rutiner for tilberedning av glutenfri mat, og adskilte frityrer til pommes frites for å holde denne unna glutenholdige frityrstekte produkter. I tillegg har NCF kvalitetssikret opplæringen for ansatte i tilberedning av glutenfri mat. Med det sagt kan det selvfølgelig forekomme menneskelige feil, som vi må regne med når vi spiser måltider laget av andre. Hvis du er i tvil om trygghet og hygiene, kan du alltid spørre de ansatte på restauranten. 

Lise Friis Pedersen, 07. februar 2024 18.00

Hvordan håndtere glutenuhell på barneskolen/SFO?

Hvis SFO eller skole har gitt elever på småtrinnet, som har cøliaki, godteri eller mat som inneholder gluten. Hva kan man gjøre? Kan man melde dette inn noe sted? Få noen erstatning noe sted eller lignende? Dette kan jo fort slutte med at eleven blir borte fra skolen ...

Hvis SFO eller skole har gitt elever på småtrinnet, som har cøliaki, godteri eller mat som inneholder gluten. Hva kan man gjøre? Kan man melde dette inn noe sted? Få noen erstatning noe sted eller lignende? Dette kan jo fort slutte med at eleven blir borte fra skolen og at foresatte må bli hjemme fra jobben opp mot en uke. Det føles jo veldig utrygt for eleven i tillegg.

Maria, 31. januar 2024 23:18

Slike uhell skjer dessverre, og det er svært leit å bli syk både for barnet det gjelder, og foreldrene. Dersom slike uhell skjer ofte, er vår erfaring at det lønner seg å forsøke å løse utfordringene i direkte kommunikasjon med skolen/SFO i første omgang. Barnet har krav på tilrettelegging, og foreldrene har ansvaret for å informere om behovet på en tydelig måte. Bruk gjerne også oss i NCF som ressurs i denne kommunikasjonen. Vi har bl.a. gratis nettkurs for skole/SFO og barnehage, om trygg tilrettelegging av glutenfri mat. Vi kan også bistå med å finne riktig instans for neste steg dersom skolen/SFO ikke får til, og ikke ønsker å lære mer om trygg tilrettelegging. Barnet skal oppleve at det er trygt å spise mat på skole/SFO! 

Lise Friis Pedersen, 07. februar 2024 18.00

Hvorfor er det så mye stivelse i glutenfrie melblandinger, og kan jeg bake gjærbakst uten stivelse?

Hei! Ser at de fleste melblandingene som finnes, typ. fra Semper osv. inneholder mye stivelse. Stivelse kommer som første ingrediens i melblandingen. Slik jeg har forstått det er stivelse veldig usunt, og at det raskt omdannes til "sukker" i kroppen. Hvorfor er stivelse s&arin...

Hei! Ser at de fleste melblandingene som finnes, typ. fra Semper osv. inneholder mye stivelse. Stivelse kommer som første ingrediens i melblandingen. Slik jeg har forstått det er stivelse veldig usunt, og at det raskt omdannes til "sukker" i kroppen. Hvorfor er stivelse så høyt i melblandingene? Og er det mulig å bake typ gjærbakst som brød og rundstykker med å bruke mel uten stivelse?

Jenny, 07. februar 2024 09:42

Stivelse er karbohydrater bygget opp av mange glukosemolekyler, og fungerer som energilageret i planter. Disse karbohydratene er enkle for kroppen å fordøye og gir energi. Vi kaller de derfor gjerne for "raske karbohydrater". I glutenfri bakst brukes stivelse for å gi smak, (riktig) konsistens og ønskede bakeegenskaper. I vanlig mel av fullkorn (både glutenholdige og glutenfrie korn) finner vi både stivelse, protein, fiber og litt fett. Siden stivelse er en naturlig bestanddel av kornet er det imidlertid vanskelig å bake uten noe stivelse. Dessuten er stivelsen god mat for gjær, og gir derfor et luftigere bakeresultat. Bak gjerne gjærbakst med glutenfritt fullkornsmel, det er fullt mulig, sunnere og faktisk bedre på smak! 

Lise Friis Pedersen, 07. februar 2024 18.00

Kan en med cøliaki kysse en som har drukket øl?

Kan en med cøliaki kysse en som har drukket øl? ...

Kan en med cøliaki kysse en som har drukket øl?

Julie, 05. februar 2024 22:50

Ja, ikke tenk på det engang. Kyss i vei :-)

Trond S. Halstensen, 07. februar 2024 18.40

Kan jeg ha cøliaki selv om antistoffblodprøvene er negative?

Jeg har vært i kontakt med fastlegen for å finne ut om jeg har cøliaki, ettersom jeg daglig har oppblåst mage, løs mage, samt mye fatique, og har begynt å reagere på laktose (som jeg tidligere ikke har reagert på). Har ogs&ar...

Jeg har vært i kontakt med fastlegen for å finne ut om jeg har cøliaki, ettersom jeg daglig har oppblåst mage, løs mage, samt mye fatique, og har begynt å reagere på laktose (som jeg tidligere ikke har reagert på). Har også funnet ut at jeg har mangel på folsyre og d-vitamin, som jeg har lest er vanlig ved uoppdaget cøliaki. Kuttet ut gluten og melk for en ukes tid siden, hvorpå alle plagene forsvant og energien er tilbake. Problemet er nå at min lege mener at blodprøven som jeg tok ikke slo ut på cøliaki, og at det dermed er bortkastet å utrede det videre (han mener at jeg mest sannsynlig kun har glutensensitivitet). Jeg har lest og hørt at man enten har cøliaki eller ikke, og lurer derfor på om jeg fortsatt burde be fastlegen om å bli ordentlig utredet for cøliaki.

Camilla, 05. februar 2024 20:09

Dersom du på normalkost med plager, ikke hadde tegn til cøliaki i blodprøvene dine, og ble bra på gluten- og melkefri kost i løpet av en uke, så forstår jeg fastlegen din. Plagene du beskriver er forenlig med irritabel tarmsyndrom (IBS) og da er det kostens innhold av ikke-absorberbare karbohydrater (FODMAP) som er problemet. Hvete inneholder mye av disse (Fruktaner), som kan gi plager som likner de man kan se ved ubehandlet aktiv cøliaki. Det typiske er at plagene raskt blir borte når man slutter å spise gluten. Videre utredning av en pasient med dine plager som ikke har tegn på cøliaki i blodet (bortsett fra folinsyre og vitamin -D mangel, som er vanlig også hos de uten cøliaki) fører som oftest ikke frem til noen diagnose med mindre det er flere klare tegn på cøliaki, som jernmangel, fallende vekt, etc. Det blir da en vurdering om mengden symptomer og tegn tilsammen rettferdiggjør tynntarmsbiopsi. Man kan bare stille diagnosen ut ifra en aktiv cøliaki og det fortstetter at man spiser nok gluten (2 brødskiver om dagen) i minimum 6 uker før man blir forsøkt diagnostisert. Desto mer gluten, desto høyere cøliakisykdomsaktivitet. Forandringene i tynntarmen blir da tydelige nok til å få diagnosen. Alt for mange biopsier har inkonklusive forandringer som kan skyldes cøliaki, men som ikke nødvendigvis er cøliaki. Muligens må du spise mer gluten. For å unngå inntak av mer vanlig hvete som gir deg symptomer (pga fruktanene), kan du tilsette 15-20 gram "glutenmel" i annen mat daglig. Glutenmel får man kjøpt over nettet eller i helsekostforetninger og er nesten rent gluten.

Trond S. Halstensen, 07. februar 2024 18.19

Er det vanlig å være utmattet i lang tid etter etablert cøliakidiagnose?

I juli 2023 begynte min sønn å bli merkbart sliten og utmattet. Han gikk til lege og fikk vite at det ikke var noe galt, men at han manglet noe D-vitamin, og måtte ta tilskudd av dette. Han gikk flere ganger til lege, som ikke fant noe galt med ham og han ble mer og mer syk. Fordi...

I juli 2023 begynte min sønn å bli merkbart sliten og utmattet. Han gikk til lege og fikk vite at det ikke var noe galt, men at han manglet noe D-vitamin, og måtte ta tilskudd av dette. Han gikk flere ganger til lege, som ikke fant noe galt med ham og han ble mer og mer syk. Fordi han fikk vite at det ikke var noe galt fortsatte han livet som før, 100% arbeid, trening 2-3 timer hverdag og tok to skolefag over nett. I november gikk det ikke lenger og han var fullstendig utmattet, problemer med konsentrasjonen/hukommelse, og hadde lite fysisk styrke i kroppen. Arbeidsoppgaver som skulle tatt 30 min brukte han et par timer på. Han klarte ikke de enkleste ting som å skifte lysrør i en lampe. Han gikk til lege, men fremdeles var det ikke noe galt med ham og fikk beskjed om at han måtte ta det litt med ro for han hadde nok arbeidet for mye. Han fikk en ukes sykemelding. Han sov unormalt mange timer og uken etter ble det tatt prøver på cøliaki. Noen dager senere fikk han tlf om at blodprøvesvar viste høye verdier og at det ikke var tvil om at han hadde cøliaki, men måtte ta gastroskopi for å få diagnosen satt. Han ble sykmeldt en uke om gangen til han hadde fått gastroskopi, den 11.12.23. Denne dagen startet han også med glutenfri mat. Og har holdt seg GF frem til d.d. Hans symptomer derimot har ikke blitt noe merkbart bedre og han får hodepine og begynner å svette/bli slakk ved aktivitet. Han klarer å kjøre til butikk og handle et par ting nå, og kan være med i samtaler, hvis det ikke er lange samtaler som trenger konsentrasjon. Han må legge seg ned å hvile inn imellom hver dag. Lege har, selv om vi har forklart hvor utmattet og syk han er, villet ha ham i arbeid. Han fikk 90% sykmelding i to uker, og firmaet han jobbet for klarte å legge tilrette for det. Han fikk beskjed om å sette seg og hvile hvis han ble dårlig. Hans kollega hadde bedt ham flere ganger om å sette seg første dagen han var i halv dags jobb, men sønnen min prøvde å holde ut. Til slutt maktet han ikke mer og måtte avslutte arbeidet og sette seg. Det samme skjedde påfølgende uke. Han har ikke overskudd til å arbeide, ingen energi til å bruke. Selv om dette ble kommunisert, klart og tydelig til legen, fikk han neste gang han var der 80% sykemelding. Altså skulle jobbe dobbelt så mye, selv om han ikke klarte de 10% ukene før. Vi føler at han ikke blir hørt av lege og at det å få ham i arbeid fortest mulig, fordi han «må ha kontakt med arbeidsplassen og kollegaer» går foran det å hjelpe kroppen hans til å bli frisk. Min sønn er ikke arbeidssky og har god dialog med jobb og kollegaer, han har bare ikke energi til å gjennomføre arbeidet eller være sosial akkurat nå. Han har planer om å studere til høsten, men slik han er nå kommer han ikke til å klare det sier han. Er det normalt at det tar så lang tid å se bedringer etter å ha begynt på GF mat? Kan dette være en utbrenthet i kombinasjon med cøliaki? Når kan han evt forvente å føle bedring? Noen råd til hvordan kommunisere dette til lege på en måte som blir forstått? Det skal også nevnes at han har vært innom 4 forskjellige leger på legekontoret, da hans fastlege ikke alltid er tilgjengelig. Mvh bekymret mor.

KC, 05. februar 2024 08:26

Når man blir veldig cøliakisyk i voksen alder, tar det ofte lang tid på glutenfri kost før man føler seg frisk igjen (1-3 år). De fleste merker markant bedring de første 3-6 mnd, før det deretter langsomt avtar. Jeg antar han er undersøkt for mangeltilstander som jernmangel, folinsyre/B12 mangel etc, og at man har fylt opp lagrene hans dersom det ble påvist lave verdier. I tillegg håper jeg det også er sjekket for annen autoimmun sykdom som stoffskifteproblemer (vanligst hos kvinner) etc, slik at slitenheten og "hjernetåken" kan tilskrives hans ennå ikke tilfrisknet cøliaki. Han har kun spist glutenfri kost i ca. 2 mnd. Fall og normalisering i blodprøvenivåer av cøliakiantistoffer (TG2-IgA) kommer gjerne før tarmen blir frisk, men kan likevel være lurt å måle i løpet av det første året for å vurdere tilfriskning. 

Behovet for sykemelding kan jeg ikke kommentere, det må være den behandlende legens vurdering. Selv om utmattelse og slitsomhet er veldig vanlig ved aktiv cøliaki kan man godt ha andre årsaker til utmattelsen i tillegg, slik som CytoMegaloVirus (CMV) reaktivering (som er av mange vanskelig diagnostiserbare årsaker til utmattelse). Dersom cøliakien er årsaken til utamattelsen vil han gradvis kvikne til på glutenfri kost, men mange voksne opplever at det kan ta opptil 3-5 års tid før de er tilbake (selv om de var blitt bedre på glutenfri kost tok det forbausende lang tid å bli kvitt " betennelsesreaksjonen" i kroppen). 

Trond S. Halstensen, 07. februar 2024 18.00

Vil bruk av kosttilskudd med glutenenzymer kunne ødelegge for diagnostiseringen av cøliaki?

Hei! Jeg ønsker gjerne å teste meg for cøliaki, da jeg hele livet har slitt med magen. Spiser vanligvis glutenfri kost og har hatt det fint etter dette. Da jeg jobber som frivillig i et land (i 3 måneder) hvor det ikke er mulig å spise glutenfritt, spiser jeg gluten h...

Hei! Jeg ønsker gjerne å teste meg for cøliaki, da jeg hele livet har slitt med magen. Spiser vanligvis glutenfri kost og har hatt det fint etter dette. Da jeg jobber som frivillig i et land (i 3 måneder) hvor det ikke er mulig å spise glutenfritt, spiser jeg gluten hvor det ikke er andre muligheter. Sammen med dette tar jeg «Gluten Go» tabletter i håp om at det skulle føles bedre. Det gjør det absolutt ikke, og jeg har hatt masse trøbbel. Ønsker dermed å ta blodprøve for cøliaki når jeg kommer hjem. Jeg lurer på om dere vet om «Gluten Go» tablettene har noe påvirkning på blodprøven jeg tar når jeg kommer hjem igjen? Eller vil prøven fortsatt være representativ selv om jeg bruker disse ved måltid? Anbefales det at jeg dropper å bruke tablettene i form av representativt svar på prøven? Takk på forhånd.

Heidi, 03.Dec 2023 20:33

Beklager, men denne posten ble av en eller annen grunn, forglemt. Jeg ble tipset om det så derfor besvares den nå. For å stille diagnosen cøliaki må sykdommen være aktiv som forutsetter at man spiser nok gluten (minimum 2 brødskiver om dagen) i lang nok tid (minimum 6 uker om man har spist glutenfritt lenge) for å reaktivere cøliakisykdommen. Tablettene du nevner evner i veldig begrenset grad å redusere mengden gluten som aktiverer cøliakien, så de betyr ikke så mye. Skal du kunne ta blodprøver og eventuell en tynntarmsbiopsi når du kommer hjem må du uansett fortsette å spise nok gluten til at cøliakien er aktiv, slik at den lar seg diagnostisere. Eventuelt må du spise mer gluten i lengere tid etter at du har kommet hjem slik at cøliakiprøvene blir entydige, og slik at eventuell tynntarmsbiopsi viser tydelige nok forandringer (om du har cøliaki). 

Trond S. Halstensen, 05. februar 2024 21.37

Kan jeg gi Nurofen til barn med cøliaki?

Nurofen til barn inneholder gluten (det står på forpakningen). Da burde man vel ikke gi det til barn som har cøliaki? Apoteket visste ikke om det var trygt å bruke. Vet dere om det er trygt eller ikke? Eventuelt hvor jeg kan finne ut av dette? ...

Nurofen til barn inneholder gluten (det står på forpakningen). Da burde man vel ikke gi det til barn som har cøliaki? Apoteket visste ikke om det var trygt å bruke. Vet dere om det er trygt eller ikke? Eventuelt hvor jeg kan finne ut av dette?

Maria, 31. januar 2024 23:16

Jeg antar at du mener Nurofen (flytende mikstur med ibuprofen). Den inneholder "hvetestivelse" som vi må anta er glutenfri hvetestivelse. Miksturen er derved glutenfri.

Trond S. Halstensen, 31. januar 2024 19.32

Har datteren vår cøliaki?

Hei! Vår datter på 12 år var hos legen og tok blodprøver for et par uker siden. Årsaken var at hun har klaget mye på at hun er sliten, og hatt veldig lite energi en god stund (noen måneder kanskje). Hun er i puberteten, og vi valgte å se det an litt i...

Hei! Vår datter på 12 år var hos legen og tok blodprøver for et par uker siden. Årsaken var at hun har klaget mye på at hun er sliten, og hatt veldig lite energi en god stund (noen måneder kanskje). Hun er i puberteten, og vi valgte å se det an litt i tilfelle det gikk over. Vi tenkte kanskje hun manglet noen vitaminer. Bortsett fra slitenheten har hun ingen symptomer på at noe er galt. Aldri vondt i magen, normal avføring (mulig litt treg mage), osv. Overraskelsen var stor da legen ringer og sier hun har utslag både på glutenintoleranse (jeg fikk ikke med meg tallene), lavt stoffskifte, og at hun i tillegg har lavt D vitamin. Legen sa at utslagene på gluten var lave, og at han trodde det bare kunne være «støy» på prøven, og at det antakeligvis ikke betød noe. Et par dager senere ringer legekontoret, og sier at legen har konferert med en lege som anbefaler gastroskopi for å utrede for cøliaki. Far har arvelig lavt stoffskifte i familien, ingen cøliakere. Mor har tilfeller av lavt stoffskifte, og en kusine med cøliaki. Vi er litt i sjokk, og hadde aldri sett for oss at det var noe sånt som kunne være galt! Såvidt vi har sett er det lange ventetider til gastroskopi. Vi lever selvsagt som normalt som vi har fått beskjed om. Vi bestilte quicktest hjemmetest og har testet far og datter i dag. Far var negativ, datter hadde en svakt positiv strek på testen sin. Bør vi hjemmeteste mor og våre tre andre barn? Tyder prøvene på at vi må forberede oss på at i hvertfall datter faktisk har cøliaki? Vi er så utrolig overrasket over å plutselig få denne beskjeden.

Overrasket Mamma, 31. januar 2024 18:30

Det lave stoffskifte blir antakelig håndtert raskt av legen hennes. Ja, alle i nærmeste familie (mor/far/søsken, evt. egne barn) skal screenes for cøliaki. Det er ventetid til gastroskopien, så i mellomtiden bør hun spise normalt, eller til og med mer glutenholdige produkter enn før slik at cøliakien blir så aktiv som mulig før gastroskopien (for å gjøre den så diagnostiserbar som mulig!). Man kan nemlig kun diagnostisere en aktiv cøliaki. Slike autoimmune sykdommer er til en viss grad arvelige, så man bør sjekke sine nærmeste.

Trond S. Halstensen, 31. januar 2024 19.00

Finnes det personer med cøliaki som er hypersensitive for minimale mengder gluten?

Finnes det personer med cøliaki som er hypersensitive for minimale mengder gluten? Vi lærte av ernæringsfysiolog at det må en "synlig" mengde gluten til for å reagere, altså en liten smule eller en bit av noe. Vårt barn har etter diagnostiser...

Finnes det personer med cøliaki som er hypersensitive for minimale mengder gluten? Vi lærte av ernæringsfysiolog at det må en "synlig" mengde gluten til for å reagere, altså en liten smule eller en bit av noe. Vårt barn har etter diagnostisering for 10 måneder siden blitt "glutensyk" gjentatte ganger uten at vi klarer å finne ut hvor glutenet kan ha kommet fra. Er det mulig at noen med cøliaki får klare symptomer av f.eks "usynlig" melstøv som havner oppi et glass man så drikker av, eller på en frukt man spiser? Eller at man får gluten på hendene etter å ha tørket seg på et håndkle dersom noen har tørket hendene med små mengder glutenholdig deig på hendene? Eller finnes det andre tilstander som er assosiert med cøliaki, som kommer og går, og gir lignende symptomer? Andre matallergier eller andre allergier som opptrer samtidig med cøliaki? Vi anser barnet som friskt og sprekt mellom disse episodene.

Hypersensitiv?, 31. januar 2024 16:50

Det er ikke dokumentert at noen cøliakere faktisk reagerer på slike små mengder gluten, ei heller ved hudoverføringer. De med cøliaki reagerer nemlig på forandrede (deamiderte) glutenpeptider, og disse forandringene skjer i tarmslimhinnen. Derfor må gluten spises før det gir en immunreaksjon. Cøliaki (ødelagt tarmslimhinne) er en langsom prosess som krever mye større glutenmengder enn ved allergier. En klassisk IgE-mediert hveteproteinallergi kan derimot gi akutte reaksjoner, og man kan reagere på svært små mengder. Spørsmålet er derfor om reaksjonen er en cøliakireaksjon eller noe annet. 

 

Trond S. Halstensen, 31. januar 2024 19.01

Kan man fryse glutenfri gjærdeig og bake ut ved en senere anledning?

Fryse gjærdeig. Hei. Jeg prøver å hjelpe barnehagen å tilrettelegge så mitt barn også kan være med på bake-ativiteter når de har det. Kan man fryse ned en gjærdeig, så de kan ha det klart og ta det opp dagen før de skal bake r...

Fryse gjærdeig. Hei. Jeg prøver å hjelpe barnehagen å tilrettelegge så mitt barn også kan være med på bake-ativiteter når de har det. Kan man fryse ned en gjærdeig, så de kan ha det klart og ta det opp dagen før de skal bake rundstykker. Barnehagen kan da la en gruppe bake glutenfritt med eget mel på eget bord tenker jeg. Har god erfaring med å gjøre det på vanlig glutenholdig gjærdeig, men den glutenfrie er jo annerledes på alle måter :)

Agnethe, 26. januar 2024 10:54

Vi har ikke testet dette, men teoretisk bør det ikke være noe i veien for at det skal fungere. Den glutenfrie gjærdeigen er jo i hovedsak annerledes fordi den ikke inneholder gluten. Hvorvidt gluten har noen innvirkning på fryst gjærdeig er litt vanskelig å si. I teorien vil gjæren overleve frysing (men gå i dvale), og deigen vil kunne trekke til seg noe mer vann. Det er ikke sikkert at det er negativt for den glutenfrie deigen, snarere tvert imot. En deig som skal brukes til rundstykker eller pizza (hvor det kanskje ikke er så essensielt at deigen hever masse) kan nok fungere greit etter frysing. Det finnes også leverandører av glutenfri mat som selger ustekte fryste boller som fungerer kjempegodt å tine og steke opp selv. spørsmålet er om selve utbakingen blir annerledes når barna skal bake selv. Siden du har god erfaring med fryst glutenholdig gjærdeig må du gjerne prøve med den glutenfrie også, og gjerne gi oss en tilbakemelding på hvordan det fungerte. Vi skal også sørge for å få testet det ut! 

Lise Friis Pedersen, 31. januar 2024 18.00