Arkiv

Resultat: (1000) viser 541 - 560

Kan uhell påvirke humøret eller psyken hennes?

Hei! Datteren vår på 6 år (hatt cøliaki i snart 2 år) har nylig hatt et glutenuhell hvor hun spiste et rundstykke med gluten som gjorde at hun spydde flere ganger og var dårlig i et par timer. Kan slike uhell påvirke humøret/psyken hennes før ...

Hei! Datteren vår på 6 år (hatt cøliaki i snart 2 år) har nylig hatt et glutenuhell hvor hun spiste et rundstykke med gluten som gjorde at hun spydde flere ganger og var dårlig i et par timer. Kan slike uhell påvirke humøret/psyken hennes før «glutenet» er ute av kroppen?

Anette, 15. november 2023 13:36

Ja. Selv om ordet "kan" er et stort ord, så er det ikke så unaturlig at hun blir påvirket, både av ubehaget og oppkastingen, men i tillegg er det mange cølaikere som opplever emosjonelle "forstyrrelser" etter glutenuhell. Det kan lett ta en 5 dagers tide å få reaksjonen ut av kroppen

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.51

Bør jeg være bekymret?

Hei, har spist glutenfritt i 6,5 mnd, etter at jeg fikk cøliaki i slutten av april. Hadde transglutaminase på over 128. Målte etter 4 mnd, da var den på 36. Magen har fungert bra, og avføring er normal etter start på GFD. I dag hadde jeg plutselig blanke fettdr&...

Hei, har spist glutenfritt i 6,5 mnd, etter at jeg fikk cøliaki i slutten av april. Hadde transglutaminase på over 128. Målte etter 4 mnd, da var den på 36. Magen har fungert bra, og avføring er normal etter start på GFD. I dag hadde jeg plutselig blanke fettdråper i do ved avføring, men avføring var normal . Er dette vanlig eller er det grunn til bekymring? Mvh Finn

Finn, 15. november 2023 12:55

Vanskelig å vite hvor de blanke dråpene kom fra. Tror ikke det var fra din avføring, og ei heller at du har fett i avføringen etter så lang tid på GFD. Cøliaki-indusert fett i avføringen vil da også være gjevnt fordelt i avføringen og gjøre hele avføringen fet som gjør den vanskelig å skylle ned etc, ikke bare noen blanke dråper. Mulig de blanke dråpene kom fra et annet sted (penis-prostatsekret?)

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.48

Vil det være spor av ev. cøliaki i avføringen?

Gutten skal igjennom utredning av cøliaki, og da det til nå har vært vanskelig å ta blodprøver (livredd) ville barnelege starte med en avføringsprøve. Han sa noe om at det «alltid» vil være spor der av noe, har han cøliaki. Stemm...

Gutten skal igjennom utredning av cøliaki, og da det til nå har vært vanskelig å ta blodprøver (livredd) ville barnelege starte med en avføringsprøve. Han sa noe om at det «alltid» vil være spor der av noe, har han cøliaki. Stemmer dette? Mener å ha lest flere steder at cøliaki ikke vises i avføringsprøver, og derfor er det blodprøver som brukes til diagnose? Nå har avføringsprøvene kommet tilbake med ingen funn, så redd de da utelukker cøliaki på grunnlag av dette.

Monica, 15. november 2023 09:14

Du har rett, en avføringsprøve vil som oftest ikke si noe om cøliaki med mindre man er svært dårlig og da kan avføringen inneholde fett.

Angst for blodprøver løses best med EMLA-krem, en lokalbedøvende krem (padd) som settes på hver arm ca. 2 timer før man har tenkt å stikke. Så holdes gutte gjemt i mors arner med løfte om at det ikke kommer til å gjøre det minste vondt, og dersom han kjenner noe så skal han få..... (noe fint). Da går blodprøvetaking som en lek. Men husk, man kan kun diagnostisere en aktiv cøliaki og det fordrer at man spiser (nok) gluten i lang nok tid til at cøliakien blir aktiv nok til at den lar seg diagnostisere. Den europeiske barnelegeforeningen anbefaler fra 5-15 gram gluten/dag for å fremprovosere en cøliakireaksjon, så det er 2-7 brødskiver om dagen så her må det spises masse gluten før man tar blodprøve.

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.41

Ønsker å finne ut hvor mye gram gluten det er i matvarer

Hei, er det noen enkel måte å finne gluteninnhold i gram på ulike matvarer? F.eks. hvor mange g gluten er det i en brødskive? ...

Hei, er det noen enkel måte å finne gluteninnhold i gram på ulike matvarer? F.eks. hvor mange g gluten er det i en brødskive?

Frida, 15. november 2023 08:33

Da må man ta tak i gjennomsnittsvekt og hvor mye gluten det er i melet. En norsk  brød "blings" inneholder ca 2 g gluten. 

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.39

Kan kjæresten min få cøliaki når han spiser glutenfritt?

Hei, kjæresten min som ikke har cøliaki eller glutenallergi lurer på om han kan få glutenallergi eller cøliaki om han spiser gluten fritt. Kan personer som ikke har en form for glutenallergi få utfordringer med magen om han spiser glutenfritt? ...

Hei, kjæresten min som ikke har cøliaki eller glutenallergi lurer på om han kan få glutenallergi eller cøliaki om han spiser gluten fritt. Kan personer som ikke har en form for glutenallergi få utfordringer med magen om han spiser glutenfritt?

Jente 20, 14. november 2023 21:08

Nei, det meste av det vi spiser er glutenfritt fra naturen sin side, så det er ikke noe problem for alle å spise glutenfritt. Tenk bare på kina, tradisjonelt kinesisk kosthold brukte ike hvete, men ris som viktigeste karbohydratkilde, og ris er glutenfritt. De glutenfrie melblandingene består av glutenfri hvetestivelse + andre glutengfrie "kornliknende" frø fra ulike vekster.

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.36

Sliter fremdeles med tåkehode og svimmelhet

Hatt cøliaki i 8 mnd og sliter fremdeles med tåkehode og svimmelhet. B-12, folsyre og jern er innenfor normalverdi. Er det normalt å ha slike plager så lenge? Er det noe jeg overser? ...

Hatt cøliaki i 8 mnd og sliter fremdeles med tåkehode og svimmelhet. B-12, folsyre og jern er innenfor normalverdi. Er det normalt å ha slike plager så lenge? Er det noe jeg overser?

Trine, 14. november 2023 19:45

Vanskelig å si, men det tar tid å bli frisk fra en voksen-diagnostisert cøliaki. Bare hold deg glutenfri, så vil dette gå bra, men smør deg med tålmodighet. Det kan lett ta noen år (ca 2-5 år) på glutenfri kost før du føler deg frisk igjen. Desto eldre og sykere du var på diagnosetidspunktet, desto lengere tid tar det å roe ned immunsystemet og derigjennom bli frisk. 

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.33

Kan man være allergisk for glutenfrie meltyper om man har allergi mot bjørkepollen og gress?

Kan man være allergisk eller sensitiv for glutenfrie meltyper om man har allergi mot bjørkepollen og gress (Timotei,Raigress og Burot)? ...

Kan man være allergisk eller sensitiv for glutenfrie meltyper om man har allergi mot bjørkepollen og gress (Timotei,Raigress og Burot)?

Unn S., 12. november 2023 15:17

Ja, men muligens på en annen måte enn den jeg tror du tenker på. Allergiske personer med gresspollen allergi viser kryssreaksjon mot hveteproteiner, så de kan reagere allergisk på inhalasjon av melstøv. Bakere med mel-astma har ikke samme kryssreaksjon mot gresspollen. Når det gjelder matvareallergi kan man reagere allergisk på hveteproteiner inkludert gliadin (omega-5 gliadin) og da kan man reagere på mindre enn 20ppm gliaidn, så en hvete-allergisk person kan reagere på glutenfritt brød. I tillegg kan allergiske personer ha allergier mot de alternative glutenfrie "meltypene" som inkluderes i den glutenfrie maten. Men om dette skyldes kryssreaksjon fra en sterk gresspollen allergi eller en egen utviklet allergi er det mindre data på. Reagerer man så får man holde seg borte fra det, eller finne andre typer glutenfrie brødvarianter som man takler.

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.20

Kan jeg spise powerknäcke fra Semper?

Jeg pleier å kjøpe powerknäcke fra Semper og ser den har glutenfritt maltekstrakt fra korn. Ettersom man ikke skal spise maltekstrakt fra korn, kan jeg da egentlig ikke spise disse? Kjenner at jeg har mye vondt i magen for tiden og lurer på om det kan være det? Jeg har ...

Jeg pleier å kjøpe powerknäcke fra Semper og ser den har glutenfritt maltekstrakt fra korn. Ettersom man ikke skal spise maltekstrakt fra korn, kan jeg da egentlig ikke spise disse? Kjenner at jeg har mye vondt i magen for tiden og lurer på om det kan være det? Jeg har cøliaki.

Nina , 10. november 2023 21:27

Dersom du spiser noe som inneholder glutenfri maltekstrakt og reagerer så er det neppe gluteninnholdet du reagerer på. Produkter med glutenfri maltekstrakt kan du trygt konsumere.

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 18.07

Ønsker hjelp til å tolke prøvesvar

Sak: svar etter biopsi. Mann 27 år. Historikk: Mor og to søsken med cøliaki. Personen har vert mykje dårleg i perioder frå barndom, har tatt blodprøver med jevne mellomrom. Var og på HUS og tok biopsi for rundt femten år siden etter mistenkelig blod...

Sak: svar etter biopsi. Mann 27 år. Historikk: Mor og to søsken med cøliaki. Personen har vert mykje dårleg i perioder frå barndom, har tatt blodprøver med jevne mellomrom. Var og på HUS og tok biopsi for rundt femten år siden etter mistenkelig blodprøve, men negativ biopsi. Sitat svar: Vevsprøvesvar er ikke veldig tydelige, men beskriver Duodenalslimhinne med økt antall intraepitelial lymfocytter som kan ses ved cøliaki, men Tynntarmstotter atrofi er ikke funnet. Sannsynlighet for cøliaki er lite i så fall Marsh type 1. Du kan forsøke glutenfri kost og se om det lindrer symptomene dine. Mvh. Aly Dicko Gastroenterologisk kirurg Volvat. Sitat slutt. Har lyst å høre din tolkning av dette, historikk og svar .

Karen, 09. november 2023 14:29

Når man kun har en Marsh-1 forandring i tynntarmen så er det tvil om dette skyldes cøliaki, men det kan være det. Forandringene i tynntarmen vil da også være avhengig av mengden gluten du konsumerer så desto mer gliuten, desto mer aktiv blir cøliakien og desto større sannsynlighet er det for at du tynntarmsslimhinnen får et klarakteristisk avflatet cøliakiutseende. For å få en "NAV-godkjent" cøliakidiagnose, så må man i tillegg til Marsh-1 forandringer også ha forhøyet nivå av IgA-antistoff mot transglutaminase 2 (TG2), såkalt TG2-IgA, og enten IgG/IgA mot deamidert gliadin (DGP) eller positiv anti-endomycieum antistoffer. Det hjelper også om man har tegn til dårlig tarmfunksjon ( f. eks. jernmangel)  og har riktig HLA-vevstype (HLA-DQ2.5 og/eller DQ8). Jeg vet ikke hvilke blodprøver som var positive hos deg, men med din historie og gitt at du hadde forhøyet nivå av TG2-IgA og/eller deamidert gliadin peptid-IgG (GDP-IgG) så ville du ha fylt de diagnostiske kriteriene for cøliaki. Dersom du vil diagnostiseres nå så må du gjøre cøliakien din aktiv da man kun kan diagnostisere en aktiv cøliaki, og da må du spise så mye gluten som du kan i minimum 6 uker for å bli mer cøliakisyk. 

Trond S. Halstensen, 15. november 2023 17.56

Tips til sunnere mel som passer å bruke til søt bakst?

Hei! Finnes det et lyst glutenfritt mel med tilsvarende næringsinnhold som hvetemel? Altså som ikke kun består av stivelse. Eventuelt tips til sunnere mel som passer å bruke til søt bakst? ...

Hei! Finnes det et lyst glutenfritt mel med tilsvarende næringsinnhold som hvetemel? Altså som ikke kun består av stivelse. Eventuelt tips til sunnere mel som passer å bruke til søt bakst?

Vetle, 15. november 2023 12:36

Meg bekjent finnes det ikke noe lyst glutenfritt mel som er like næringsrikt som hvetemel, og som kan erstatte hvetemel i søt bakst. Så da må det enten bli "usunt", noe som kanskje ikke gjør noe siden det er søtbakst, eller at du baker med grovt mel som havremel eller bokhvetemel.

Lise Friis Pedersen, 15. november 2023 18.00

Er det fare for gluten i strøsselet?

Når man kjøper softis, er det fare for gluten i strøsselet eller bør man be dem om å åpne ny pakke med strøssel? ...

Når man kjøper softis, er det fare for gluten i strøsselet eller bør man be dem om å åpne ny pakke med strøssel?

Mor til jente 3 år, 08. november 2023 20:17

Ja, det er et godt spørsmål. Det kan skje at det kommer biter av glutenholdig kjeks oppi strøsselet, så da bør de kanskje åpne en ny boks for sikkerhets skyld. Tror ikke det er noe stort problem for dem. Men vær obs på at det kan være glutenholdige ingredienser i enkelte typer strøssel, så det er lurt å sjekke ingredienslisten først. 

Lise Friis Pedersen, 15. november 2023 18.00

Har ofte følelsen av at mat er et problem

Har. .ofte følelser. At. Mat er problem. Spise svelge. .har det noko med kosthold. . .når man spiser og svelger ned i halsen. .irastasjon. I halsen … . ...

Har. .ofte følelser. At. Mat er problem. Spise svelge. .har det noko med kosthold. . .når man spiser og svelger ned i halsen. .irastasjon. I halsen … .

Arthur, 09. november 2023 21:56

Det er vanskelig å svare på i denne kommunikasjonskanalen, så det bør nok utredes hos lege. Det kan også være et mentalt problem, men som sagt det er best at du tar det med legen din.

Lise Friis Pedersen, 15. november 2023 18.00

Er vanlig havregryn glutenfritt?

Jeg leser på deres hjemmeside at dere anbefaler glutenfrie havregryn for personer med cøliaki, pga. mulig forurensning fra glutenholdige produkter gjennom produksjonsprosessen. Samtidig er ikke pakkene med havregryn merket "kan inneholde spor av gluten". Betyr ikke det da at p...

Jeg leser på deres hjemmeside at dere anbefaler glutenfrie havregryn for personer med cøliaki, pga. mulig forurensning fra glutenholdige produkter gjennom produksjonsprosessen. Samtidig er ikke pakkene med havregryn merket "kan inneholde spor av gluten". Betyr ikke det da at produktet inneholder under 20 ppm gluten, og dermed per definisjon er glutenfritt? Har en tenåringssønn med cøliaki som spiser mye havregryn :)

Inger N., 11. november 2023 09:24

Utfordringen med å bruke vanlige havregryn er at man ikke vet hvilke produksjonsenheter (batcher) som kan være forurenset. De fleste pakkene er nok helt greie, men noen kan være mye forurenset og så lenge man ikke vet er det vanskelig å anbefale vanlige havregryn.

Lise Friis Pedersen, 15. november 2023 18.00

Finnes det glutenfrie kjøpebrød som ikke er ultraprosesserte?

Hei Lise! Finnes det glutenfrie kjøpebrød som ikke er ultraprosesserte? Til og med brødene fra Baker Hansen er fulle av tilsetningsstoffer, derblant E471. ...

Hei Lise! Finnes det glutenfrie kjøpebrød som ikke er ultraprosesserte? Til og med brødene fra Baker Hansen er fulle av tilsetningsstoffer, derblant E471.

Silje, 11. november 2023 22:37

Ja, det finnes. Hatting sine sandwichbrød og Kolonihagen (finnes på Rema 1000) sine glutenfrie brød og rundstykker er ikke ultraprosesserte.

Lise Friis Pedersen, 15. november 2023 18.00

Må man vise erklæring på at man har cøliaki for å få influensavaksine?

Hei! Jeg er nygift med en amerikansk kvinne med cøliaki, og hun har flyttet nå til Norge sammen med meg. I påvente av oppholdtillatelsen, som kan ta opptil 6 måneder, har det vært et sterkt ønske for henne å ta årets influensavaksine her i Norge. Vi ...

Hei! Jeg er nygift med en amerikansk kvinne med cøliaki, og hun har flyttet nå til Norge sammen med meg. I påvente av oppholdtillatelsen, som kan ta opptil 6 måneder, har det vært et sterkt ønske for henne å ta årets influensavaksine her i Norge. Vi troppet opp hos Vitus Apotek igår, etter å ha fått beskjed om at så lenge hun kom med sitt amerikanske pass, skulle det ikke være noe problem. Det viste seg å være delvis riktig, helt til spørsmål om allergier og autoimmune sykdommer dukket opp. Vi opplyste at hun har cøliaki. I og med at hun fortsatt ikke er registrert hos norske helsemyndigheter, ønsket farmasøyten en legeerklæring på at hun har cøliaki. Uten denne legeerklæringen kunne hun ikke få vaksine. I utgangspunktet var det ikke noe problem med å få legetime her i Norge. Problemet, som min kone beskrev det, er at å få påvist cøliaki er en lang og særdeles smertefull prosess, der man ikke nødvendigvis får dette påvist ved første forsøk. Ei amerikansk venninne av oss, som er i samme situasjonen, måtte gjennom fire tester med spising av gluten før hun fikk testet positivt. Influensavaksinen er nødvendig, så hvordan kan vi løse dette?

Vidar, 08. november 2023 14:00

  • Ingen grunn til å skulle ha legeattest på at man har en inaktiv cøliaki for å kunne få vaksine. Det er da heller ingen krav om å dokumentere at man har en cøliaki ovenfor apotekpersonalet for å få en influensavaksine. En glutenfri cøliaker gir ingen økt risiko for uheldige reaksjoner på influensavaksinen.  Så enten går dere til et annet apotek og sier at hun ikke har noen kronisk sykdom (for hun har blitt frisk fra sin cøliaki på GFD, og cøliaki er ingen autoimmun sykdom, det er en autoimmun reaksjon på gluten, som hun ikke lenger har da hun spiser og har spist glutenfritt i lang tid), og tar influensavaksinen. Evt. så ordner du en akutttime hos din fastlege og legger frem problemet og får en vaksinasjon. Uansett bør dere be legen hennes i USA  som stilte diagnosen, sende over epikrise (dokumentasjon) på hennes diagnose (som hun også trenger for å kunne få grunnstønad fra NAV for fordyrende kosthold, når den tid kommer). Man kan bare stille diagnosen cøliaki på en aktiv sykdom så derfor må man reaktivere cøliakien med gluten for å kunne bekrefte diagnosen, om det skulle vise seg å være nødvendig.

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 19.38

Eneggende tvillinger med cøliaki vokser ulikt, hva bør vi gjøre?

Har to barn på 11 år, de er enegget tvillinger hvor de begge har diagnosen cøliaki. Det ene barnet fikk diagnosen i 2018 og det andre barnet fikk diagnosen i 2022. Ved fødselen var det 300 g i vektforskjell på dem (1500g og 1800 g). Vi ble informert om at i løp...

Har to barn på 11 år, de er enegget tvillinger hvor de begge har diagnosen cøliaki. Det ene barnet fikk diagnosen i 2018 og det andre barnet fikk diagnosen i 2022. Ved fødselen var det 300 g i vektforskjell på dem (1500g og 1800 g). Vi ble informert om at i løpet av første leveår ville de veie ca like mye da de er enegget. Vektforskjellen har bare økt og på årskontroll hos fastlege er forskjellen på 9 kg og 7 cm i høydeforskjell. De følger begge sin percentil kurve. De er begge aktive og ser ut til å ha overskudd, men plages ofte av småkvalme hvor lanzo er forsøkt med lite effekt. De er begge flinke til å spise glutenfritt. Det minste barnet bruker og laktoseredusert kost da hun reagerer med magesmerter på rene melkeprodukter som grøt etc. Har vært i kontakt med KEF, men hun sender problemstillingen videre til fastlege. Fastlege observerer, men foretar seg ikke noe. Jeg kjenner jeg er bekymret for veksten til det minste barnet og om man bør foreta seg noe i forhold til om hun får tilstrekkelig næring . De tar begge multivitaminer. Det er sikkert dumt å sammenlikne barna med vekt/høyde slik, men kjenner jeg gjør det med tanke på at de er eneggete tvillinger og sånn sett ganske like. Og hvis det er mangel på næringsopptak tenker jeg det vil være dumt og ikke foreta seg noe når hun er i vekstfasen. Trenger råd om jeg bør oppsøke hjelp eller om jeg bare skal observere videre. Og om jeg bør kontakte noen hvor er det da noen som har god kompetanse på cøliaki?

Therese, 08. november 2023 07:22

Litt usikker på hvem det var som fikk diagnosen 4 år senere enn den andre. Hvem fikk diagnosen i 2018 og hvem i 2022? Er det slik at den minste og letteste fikk diagnosen senest? I såfall kunne man tenkt at hun har hatt en cøliaki-indusert vekstretardasjon, men som du sier: de følger begge sin høyde og vekt percentil med utgangspunkt at den en var større enn den andre. Eneggete jenter er mindre identisk enn eneggete gutte pga ulik inaktivering av X-kromosomet, som skjer på 16-32 cellestadiet og helt vilkårlig (da kan de innaktiver ulke X-kromosomer). I tillegg er det slik at fostermiljøet, om de får i seg likt med næring påvirker de senere i livet, så siden den minste var minst ved fødselen og følger sin percentil så er det vel slik hun er skapt. Dersom de har spist glutenfritt i alle disse årene, så er nok hun som fikk diagnosen i 2018 helt frisk, mens hun som fikk diagnosen i 2022 kan fortsatt være i rekonvalisens og ha rest av cøliakiaktivitet, men neppe så mye at det går utover tarmens funksjon (har hun jernmangel?).

Hvordan er det med vekten? Følger den også jentenes persentil? Dersom de følger sin persentil og det ikke er andre tegn til reaktivert cølaikisykdom (som forutsetter glutenspising) så vil nok de fleste avvente situasjonen, og si at selv eneggete tvillingen kan utvikle seg ulikt når de kom inn i verden med ulik vekt/høyde :-)

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 19.27

Kan skitten oppvaskmaskin være årsak til glutenuhell?

Hei. Har en del glutenuhell uten å vite årsaken til uhellene. Barna i huset tror at oppvaskmaskinen fungerer som ein søppeldunk og setter alltid tallerknene sine i maskinen med betydelig mengde middagsrester på. Daglig må sluken i oppvaskmaskin renskes for spagetti, br...

Hei. Har en del glutenuhell uten å vite årsaken til uhellene. Barna i huset tror at oppvaskmaskinen fungerer som ein søppeldunk og setter alltid tallerknene sine i maskinen med betydelig mengde middagsrester på. Daglig må sluken i oppvaskmaskin renskes for spagetti, brødskive/skorper og lignende. Spørsmålet er: visst oppvasken blir kjørt med mengder av glutenholdig matrester. Kan glass/bestikk osv i maskinen da inneholde gluten som gjør meg syk? Selv om det tilsynelatende der rent ut? Kan legge til at det alltid er flere ting i oppvasken som inneholder synlige matrester etter den har vasket.

Tone, 06. november 2023 21:24

Interessant problemstilling som jeg tror ingen vet svaret på for det er, som du påpeker, avhengig av hvor "møkkete" man lar oppvasken være. Når det er matrester på tingene etter oppvask så er maskinen for full og eller den vasker ikke godt nok (ting står for trangt). Det å skylle av tallerkner før man setter inn oppvasken må/bør de lære uansett, så det blir en jobb å få til. Teoretisk kunne man tenke seg at de tilsynelatende rene tallerkene har et tynt glutenholdig lag man ikke ser, og som du reagerer på. Men hvordan vet du at det er gluten-reaksjoner. Har du opplevd hvordan du reagerer på spormengder gluten (når du vet du har spist små små mengder gluten)? Er dine reaksjoner nå like? Ofte tolker man reaksjoner som gluten-reaksjoner når man har cøliaki uten at det behøver å være det.
IBS (tykktarmskatarr) kan gi akutte oppblåsninger, gass, smerte, diare etc., uten at det er gluten som gir det (IBS skyldes bakteriell fermentering av FODMAP-karbohydrater). Men for å være på den sikre siden bør nok oppvasken skylles og settes med litt avstand i oppvaskmaskinen så det blir rent.

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 19.14

Gutt med eksem slo ut på glutentest, har han cøliaki eller glutenintoleranse?

Hei, Jeg har en sønn på 11 år som har fått prøvesvar på glutentest. Hhv. S-Anti-tTG Iga på 16 og S-Anti-Deam glia IgG på 2. Han har ingen symptomer på mageproblemer som vi vet, men vi testet for å vite om huden hans reagerer på glut...

Hei, Jeg har en sønn på 11 år som har fått prøvesvar på glutentest. Hhv. S-Anti-tTG Iga på 16 og S-Anti-Deam glia IgG på 2. Han har ingen symptomer på mageproblemer som vi vet, men vi testet for å vite om huden hans reagerer på gluten da han har eksem/utslett. Viser prøvesvarene her tydelig nok til at vi må gjøre grep med kostholdet, eller er det andre prøver/tester som eventuelt bør tas? Og viser resultatet at han har cøliaki eller glutenintoleranse?

Kristine, 06. november 2023 10:45

Tallene er avhengig av hvilken test som er benyttet. Vanligvis er en verdi på 16 U/ml for TG2-IgA forhøyet  (med <7U/ml som normalområdet) og gir absolutt mistanke om cøliaki. Dette må da diagnostiseres via legen hans og via en spesialist i barnesykdommer (Barnelege/ Pediater). Ikke la ham spise glutenfritt for å se om det blir bedre. Gjør det motsatte, la ham spise masse glutenholdig mat (pizza, boller, loff, kaker pasta etc) og ta en ny blodprøve etter en stund (4-6 uker på masse-gluten-kost). La så legen ta det derfra, mest sannsynlig  blir han henvist til det lokale sykehuset for vurdering på barneavdelingens poliklinikk. Spis masse gluten helt til spesialisten har konkludert mht. diagnosen. Ikke reduser gluteninntaket. Man kan kun diagnostisere en aktiv cøliaki og desto mer gluten man spiser, desto mer aktiv blir cøliakien og dermed lettere å diagnostisere. 

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 19.04

Hvordan bør vi håndtere et barn som ikke tør spise borte?

Hei! Har to sønner (6 og 9 år) med påvist cøliaki. Det går stort sett fint og de er kjempeflinke til å sjekke og spørre om ting inneholder gluten osv. Den siste tiden har eldstemann blitt mer og mer skeptisk til når andre enn oss i familien har lage...

Hei! Har to sønner (6 og 9 år) med påvist cøliaki. Det går stort sett fint og de er kjempeflinke til å sjekke og spørre om ting inneholder gluten osv. Den siste tiden har eldstemann blitt mer og mer skeptisk til når andre enn oss i familien har laget maten. Han er blant annet sluttet å spise hos andre i type bursdager osv. Vi merker at dette påvirker han, og han dropper blant annet overnattingsbesøk hos venner, da det innebærer at han må spise maten de serverer han. Ja, vi forsikrer oss selvsagt på alle fronter om at alle vet om hvilket kosthold han/de må ha. Noen gode råd til hvordan vi kan håndtere dette?

Far til to med cøliaki, 06. november 2023 10:21

Alle barn (og voksne) er forskjellige, så noen universalteknikk til å håndtere "angsten" for glutenforurensing i maten kjenner jeg ikke til. Har dere snakket med ham? Er det noen som har slengt noen kommentarer? Skremt ham med historier? Vet dere om han har hatt slike reaksjoner etter å ha spist ute/vært med venner/overnattet hos kompisen? Har han opplevd press på å smake på/spise glutenholdig mat (fristelses-indusert erting)?

Jeg antar han reagerer akutt på gluten inntak, så han er nok redd for reaksjonen. Dersom dette egentlig dreier seg om hvordan venner/sosiale settinger reagerer på at han har cøliaki og må ha særkost, og at han ikke orker denne (negative)  oppmerksomheten, så kan dere forsøke å snakke med ham om hva det er som plager ham. Det er ikke sikkert han vil svare, men det hjelper å åpne opp for å snake om det (men, ikke mase). Det er vanskelig å være annerledes i den alderen (og verre blir det i puberteten). Vennene hans (og deres foreldre) vet at han har cøliaki, men vet de hva det er, hvilken sykdom han ikke har fordi han spiser glutenfritt? Muliges burde de også få litt undervisning om hvorfor det er nødvendig å være glutenfri som cøliaker. 

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 18.36

Er dårligere etter overgang til glutenfri diett, bør jeg ta flere intoleransetester?

Hei! Jeg har nylig fått diagnostisert cøliaki, men føler vel egentlig symptomene nå er dårligere enn noen gang, og da ofte spesielt når jeg spiser ulike glutenfrie produkter som f.eks. pasta eller rundstykker som er ferdiglaget. Har spist glutenfritt i ca. 2 mnd...

Hei! Jeg har nylig fått diagnostisert cøliaki, men føler vel egentlig symptomene nå er dårligere enn noen gang, og da ofte spesielt når jeg spiser ulike glutenfrie produkter som f.eks. pasta eller rundstykker som er ferdiglaget. Har spist glutenfritt i ca. 2 mnd, så vet at det tar tid for tarmen å bygge seg opp. Er det vanlig å reagere på glutenfrie meltyper? Kan det evt. hende det er flere ting jeg ikke tåler? Jeg føler vel egentlig generelt at jeg tåler minimalt med mat, det gjelder også andre ting. Har dere noe erfaring med intoleransetester som man kan bestille på nett, med blodprøve i fingeren? Kan det være en løsning for å finne ut hva man reagerer på akkurat nå når jeg er i starten av den glutenfrie dietten?

Dårlig av glutenfritt + intoleransetest, 05. november 2023 18:53

Du har nok en veldig følsom tarm, for tiden. Muligens vil dette roe seg ettersom tarmen tilheles. Når man ikke blir bra av GFD alene så er det vanligste at man har en irritabel tykktarskatar (IBS) i tillegg og da må man spise minimalt med såkalt FODMAP-rike matvarer. Et slikt FODMAP-redusert og glutenfritt kosthold kan være utfordrende å få til, og det krever en viss kunnskap om matens FODMAP innhold. Hvetstivelse, inneholder FODMAP karbohydrater (Fruktaner) som endel reagerer akutt på (bulder oppblåsthet med/ute smerter, mye luftavgang og småskvetting av avføring. Andre klassiske FODMAP-rike matvarer er løk/hvitløk, epler, sopp etc. (står mye om dette på nettet). IBS-plager kommer og går langsomt så du må spise FODMAP-redusert kost i minimum 10 dager før du kan merke forskjellen, og dersom du går tilbake til normal, FODMAP-rik kost så tar det noen dager før tarmen begynner å leve sitt eget liv igjen. En elimineringsdiett for å se om det er dette er en sannsynlig forklaring er å spise kylling brystfilet og ris til alle måltider i 7-10 dager (jada, man blir lei) eller til du merker at plagen er borte. Ofte blir plagene borte etter 3-6 dager, og da vet du muligens litt mer om hva du tåler. Allergitester på nettet (dråpe blod) er neppe lurt. Da taper du penger og får mange påstander tilbake som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. Først bør du finne ut om det er en FODMAP-indusert IBS som plager deg, og om det ikke hjelper med FODMAP redusert mat (eller eliminsasjonsdietten) kan du gå tilbake til legen din å få underøkt om du har noen klare tegn på matvareallergi, og evt. få en ny vurdering av tarmen for å få bekreftet at tilhelingen har startet.
(Som medlem i NCF får du også tilbud om en gratis samtale med ernæringsrådgiver.)

Trond S. Halstensen, 08. november 2023 18.22